• 0

Niveau startende ondernemers zorgwekkend

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

[bron: Nieuwsbrief De Zaak 13-08-2002]

 

Maar één op de vijf starters beschikt over vakdiploma's. Slechts vijftien procent neemt nog de moeite om de cursus algemene ondernemersvaardigheden te volgen. Starters zijn vaak slecht voorbereid op het runnen van een eigen bedrijf, zo blijkt uit onderzoek van Graydon. Het gevolg is een toename van het aantal faillissementen.Het diploma Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV) is sinds 1991 niet meer verplicht voor startende ondernemers. De overheid is namelijk gefaseerd bezig met het afschaffen van de Vestigingswet, om zo de bedrijvigheid in Nederland te stimuleren. In totaal bestrijkt de afschaffing een periode van tien jaar, van 1996 tot 2006.De versoepeling en uiteindelijk de afschaffing van de Vestigingswet heeft er echter nu al toe geleid dat er weliswaar meer starters zijn, maar dat de kwaliteit van de voorbereiding op het ondernemerschap duidelijk afneemt. En daarmee ook de overlevingskracht van al die beginnende bedrijfjes.

 

Lees verder >>>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik merk inderdaad dat veel starters onvoldoende zijn voorbereidt op het ondernemersschap. Behalve de leuke kanten als het ontwikkelen van nieuwe technologien zijn er ook minder leuke aspecten als boekhouding, personeel, contracten, etc. Starters willen zich voornamelijk focussen op de leuke kanten, in het begin kan dit wel maar op het moment dat de onderneming groter wordt en dus meer een hierarchie krijgt is dit onmogelijk. Op dat moment is het vaak ook verstandig om de fouder aan de kant te zetten en een echt mangement team aan te trekken.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ben het er inderdaad mee eens, dat de meeste ondernemers slecht zijn voorbereid op het ondernemerschap. Ik vraag me dan alleen af wat de oorzaken hiervan zijn en hoe we het op kunnen lossen. Want om nu te zeggen dat je door het volgen van een cursusje AOV opeens een "goede" ondernemer wordt.....

 

Ik merk zelf dat er vooral in het onderwijs (van basis- tot universitair) te weinig aandacht aan ondernemerschap wordt besteed. Als je ziet hoe innovatief en ondernemend kinderen zijn (wie heeft er geen winkeltje gespeeld), waar blijven al deze ondernemerskwaliteiten dan?

 

Ik pleit er daarom voor om door het hele onderwijs meer aandacht te besteden aan ondernemerschap. Waarom komt er wel een brandweerman/piloot op school vertellen wat de uitdagingen van zijn beroep zijn en niet een ondernemer? En als personen tijdens de hele studieperiode niet in aanraking kunnen komen met ondernemerschap, wanneer moeten ze het dan leren?

 

En ondernemerschap is niet alleen goed voor personen die echt voor zichzelf willen beginnen, maar ook binnen organisaties is het nuttig om een aantal "ondernemers" te hebben die de boel aanjagen en in beweging houden.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik merk zelf dat er vooral in het onderwijs (van basis- tot universitair) te weinig aandacht aan ondernemerschap wordt besteed. Als je ziet hoe innovatief en ondernemend kinderen zijn (wie heeft er geen winkeltje gespeeld), waar blijven al deze ondernemerskwaliteiten dan?

, wanneer moeten ze het dan leren?

 

In Rotterdam en haarlem wordt de variant Small Business gegeven. Studenten worden voorbereidt op het ondernemersschap. Uit ervaring kan ik zeggen dat niet de meest ondernemende personen een diploma ontvangen.

Het probleem van ondernemersschap is dat je nooit alleen bezig bent met de dingen waar je goed in bent. Juist de zaken waar ondernemers minder goed in zijn, zijn vaak essentiele processen. Het probleem bijvoorbeeld van een heleboel IT ondernemingen, ontwikkelen nieuwe software, goede programmeurs in dienst. Na een tijd is de software af en moet verkocht worden. Probleem is dat programmeurs niet de meest aangewezen verkopers zijn.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ik ken een groot aantal van die studies ondernemerschap. Het is inderdaad zo dat een aantal van die "cursussen" meer over de theorie-kant van het ondernemen vertellen, dan over de praktische kant. Ik denk ook niet dat het geven van 1 cursus genoeg is, het zou veel verder geintegreerd moeten worden. Al vanuit het basisonderwijs (Hier is een maand of 2 geleden nog een discussie over geweest op HL) kun je kinderen hier spelenderwijs iets over leren.

 

Ik zeg ook niet dat iedereen ondernemer MOET worden, ik hoop alleen dat meer mense de keuze kunnen krijgen door er in ieder geval mee in aanraking te komen.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Een leuk feit is :

 

Voor de industriële revolutie was 90% zelfstandig ondernemer.

Heden is het andersom.

Excuses voor mijn komende taalgebruik.

Het lijkt wel dat de meeste mensen meer heil zien om 40 uur per week een +/- 40 jaar lang voor een ander te werken die ze meestal niet eens persoonlijk kennen en/of mogen om uiteindelijk arm met pensioen te gaan. (Mits de mensen geen goede persoonlijke regelingen hebben getroffen.)

 

Ander feit is dat vandaag de dag nog steeds 90% van de bevolking graag voor zichzelf willen werken maar weten niet hoe en of wat of belangrijker nog WAAROM.

 

Ja, ondernemerschap is te leren maar beter in de praktijk dan studie. Ik persoonlijk ben ook blij met een forum als deze daar heeft iedereen wat aan.

 

(een ander prettig idee is : Meer dan 80% van de selfmade miljonairs wereld wijd is 1 of meerdere keren failliet geweest)

 

Degene die het lef heeft net een keer meer op te staan WINT.

Link naar reactie
  • 0

Meneer Blom van Graydon verspreidt al minsten 10 jaar horror stories over de kwaliteite van startende bedrijven. Dat doet hij om zijn werkgever (Graydon) van nieuwe klanten te voorzien. Ik heb er een jaar of 5 geleden al een stukje over geschreven. Is nog steeds courant. ;D

 

Groeten,

Nils

 

-------------------------------

Starterlicentie verplicht

 

De heer Robbert J. Blom houdt klaarblijkelijk niet van MKB’ers. Hij werkt voor de firma Graydon (financiële bedrijfsinformatie) en hij komt jaarlijks met nieuwe en zeer verontrustende cijfers over het aantal faillissementen. Op 20 mei jl. was het weer eens zover. Weer meer faillissementen, weer meer faillissementsschade (4,5 miljard op jaarbasis) met de waarschuwing dat het nog wel eens toe zou kunnen nemen. Dit alles voorzien van een dringende oproep aan de overheid om daar eens wat aan te doen.

 

De heer Blom zegt in de Telegraaf: "Starters bereiden zich slecht voor op hun bestaan als zelfstandig ondernemer. Het nieuwe bedrijf wordt haastig, lichtzinnig en vaak zonder opleiding en ervaring opgericht. Daardoor vermindert de kwaliteit van het ondernemerschap zienderogen." En verder: "Als dit zo doorgaat zal het gerommel in de marge enorm toenemen en staat het bedrijfsleven een grote ramp te wachten." De heer Blom wijt de toename van het aantal faillissementen aan het versoepelen van de vestigingseisen door Minister Wijers.

 

Persoonlijk ben ik het niet altijd eens met de heer Wijers, maar hij doet wel geweldig zijn best nieuwe bedrijvigheid aan te moedigen. Verder vraag ik me serieus af waar de heer Blom het over heeft.

 

Leeft hij van het feit dat bedrijven failliet gaan - hij verkoopt immers informatie over kredietwaardigheid van bedrijven ?

Startende ondernemers zijn inderdaad zelden ervaren en nooit hiertoe opgeleid. Er bestaat echter geen opleiding tot ondernemer en ervaren word je alleen door het te doen en, als het mislukt, nog eens over te doen.

Die grote ramp, daar snap ik helemaal niets van: 4,5 miljard aan onbetaalde rekeningen? Ik denk dat de helft van die rekeningen de belastingdienst betreft en als ik mij niet vergis, zijn de kosten die het bedrijfsleven maakt voor het verzamelen van financiële bedrijfsinformatie minstens van dezelfde orde als de resterende schade.

Die grote ramp voor het bedrijfsleven is een grote zegen! Dankzij allerlei maatregelen kiezen steeds meer mensen voor het zelfstandig ondernemerschap. Met name een hoop mensen zonder werk, of zonder vooruitzichten besluiten het lot in eigen hand te nemen en doen een poging ondernemer te worden. Een aanzienlijk aantal van hen slaagt. Hun onderneming floreert, ze nemen nieuwe mensen aan en investeren (worden afnemer en/of leverancier van de grote bedrijven).

 

50% van de nieuwe werkgelegenheid komt van dit soort jonge bedrijven. Ze maken omzet (btw) en winst (vennootschapsbelasting). Ze dragen sociale premies af en de besparingen op de werkloosheids- en bijstandsuitkeringen zijn enorm. Iedereen is blij dat er meer dynamiek ontstaat in de onderkant van de markt. Deze nieuwe dynamiek ontstaat echt niet dankzij, maar eerder ondanks de houding van banken, grote bedrijven en de advieswereld (de klanten van de heer Blom). De helft van de starters moet het stellen zonder bankkrediet.

 

Aangevoerd door de heer Blom draaien we gewoon de klok weer terug. Als het aan hem ligt, dan moet je, voor je mag beginnen als ondernemer zul je over een starterslicentie moeten beschikken. Dat betekent eerst drie jaar naar school en dan nog twee jaar praktijkervaring opdoen (bij een andere starter?) Vervolgens word je de eerste vijf jaar van je bestaan verplicht begeleid door een adviseur van het IMK (hebben die ook weer wat te doen), en dan ben je eindelijk zelfstandig.

 

Ik vind deze methode, om de klanten van de heer Blom wat onbetaalde facturen te besparen, wat omslachtig en erg duur.

 

Mijn suggestie aan de klanten van de heer Blom? Zeg uw abonnement bij Graydon op en boek niet betaalde facturen bij faillissement af onder: "Bijdrage aan de nieuwe werkgelegenheid". Goed voor uw gemoed, voordelig en veel minder omslachtig.

 

De groeten,

 

Beuk

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.