• 0

In de WW met stamrecht BV: Consultant worden

Allereerst: ik hoop dat deze topic de juiste locatie heeft. Ik twijfelde tussen Fiscale zaken en arbeidsrechtelijke onderwerpen. Als tweede wil ik excuses aanbieden voor de onduidelijkheid in de titel: ik probeer het samen te vatten in 1 zin. Hierbij iets uitgebreider:

- Ik ben 59 jaar

- Ik heb een stamrecht B.V.

- Ik heb nog een W.W. uitkering tot en met augustus 2016 (met uitloop tot december als de situatie zo door blijft gaan).

- Ik werk gemiddeld anderhalve dag per week (deze uren worden dus gekort op de W.W., vandaar de uitloop)

- Mijn pensioen is "rond". Nog anderhalf jaar W.W. als ik geen vaste baan vindt, op mijn 67e krijg ik mijn pensioen + AOW, tot die tijd red ik het met maandelijks geld uit de Stamrecht B.V. Met andere woorden: ik hoef niet te denken aan "mijn oude dag".

Ik ben benaderd om trainer te worden bij een bedrijf, dit gaat om enkele keren een week per jaar. Zeg voor het gemak 6 weken. Zij kunnen mij niet op de loonlijst zetten, dus mijn vraag is eigenlijk heel simpel: wat is het beste alternatief in mijn situatie?

Ik dacht zelf aan:

1: Factureren vanuit de stamrecht B.V. (maar ik weet niet of dat kan/mag)

2: Een eenmanszaak openen (maar ik weet niet hoe dat zit met recht op W.W.)

Zijn dit mijn enige opties? Is er iemand die misschien zou kunnen uitleggen wat welke optie voor een gevolgen heeft?

Bij voorbaat dank!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Pieter,

Welkom op het forum.

Even een factuurtje sturen uit een bestaande BV lijkt zo gedaan, maar leidt hier tot allerlei dingen die je moet gaan regelen. De BV is hier nooit voor bedoeld geweest waardoor de risico’s mogelijk niet zijn afgedekt. Daarnaast ga je activiteiten verrichten voor de bv waardoor je in dienst komt bij de bv; dan moet je een eerstedagmelding doen, loonadministratie gaan voeren, beschikking aanvragen voor vermindering gebruikelijk loon, enzovoorts.

Gezien het beperkte aantal uren zou normaal gesproken een eenmanszaak waarschijnlijk fiscaal voordeliger zijn, maar op het gebied van WW is mijn kennis te beperkt om iets zinnigs te zeggen. Misschien kun je met een goede financieel adviseur je situatie (combinatie zakelijk en prive) eens goed doorspitten om te kijken wat er in deze specifieke situatie het best is.

Een derde optie is trouwens payrolling. Je bent dan geen ondernemer en dat scheelt een hoop rompslomp terwijl de opdrachtgever niet aan jou vastzit. Ook hier geldt: ik weet niet wat de consequentie is voor WW.

Hoe verhoud dit zich trouwens met je andere ondernemersactiviteiten waarvoor je spullen uit China importeert?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Hoi Ron,

Hartelijk bedankt voor je reply! Het China gebeuren is van mijzelf, ik plaatste dit bericht eigenlijk voor mijn vader. Was even makkelijker dan een nieuw account aanmaken! We zullen eens even kijken naar pakrolling inderdaad, die optie was nog niet bij ons binnengeschoten.

Hier kunnen we in ieder geval wat mee! De stamrecht valt dus in ieder geval af.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar