• 0

Ervaringen gebruik Facebook advertenties voor B2B

Ik ben verschillende mogelijkheden voor het adverteren op internet aan uitzoeken.

 

Nu ken ik collega ondernemers die een B2C product/dienst hebben en met succes gebruik maken van facebook advertenties. Maar wat ik mij afvraag is hier iemand die het facebook advertentie principe gebruikt voor B2B diensten/producten ? En zo, ja wat zijn jouw ervaringen daarmee ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gebruiken veel mensen niet een adblokker?

Dat is een goede opmerking! Denk zeker dat adblokkers gebruikt worden en waarschijnlijk in de toekomst nog meer. Maar het adverteren blijkt in B2C toch te werken.

 

 

Ik adverteer verder niet op internet, dus kan het niet vergelijken.

Het is alleen iets wat ik in mijn omgeving veel tegenkom.

Link naar reactie
  • 0

Zit jouw doelgroep regelmatig op Facebook? Dat zou ik eerst onderzoeken voordat je veel tijd en moeite steekt in communicatie via Facebook. Ik heb het liever over 'communiceren' dan over 'adverteren'. Dit omdat adverteren in de social-media-wereld niet echt gewaardeerd wordt. Communiceren over jouw dienst of product, met kennis die ook waarde toevoegt (bij de lezer), heeft meer effect. Dat kan op verschillende manieren, gerelateerd aan het internetgedrag van jouw doelgroep. Bijvoorbeeld in de vorm van: blogs, Youtube filmpjes, animaties, infographics etc.

 

Interessant stukken hierover lees je regelmatig bij Frankwatching, zoals:

http://www.frankwatching.com/archive/2014/05/31/b2b-heeft-op-facebook-niks-te-zoeken/

http://www.frankwatching.com/archive/2014/04/15/facebookmarketing-zo-krijg-je-het-onder-de-knie/

http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/02/adverteren-op-facebook-zo-haal-je-meer-roi-uit-je-campagnes/

 

Veel succes!

Elly van Wattingen

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

mwoah, frankwatching is nou niet direct HET instituut op het gebied van internetmarketing hoor.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een beetje moeite mee heb dat de (medewerkers van de) KvK hier nu ineens overal hét instituut uit komen hangen zonder zelf (echt) ervaring te hebben met de dingen waar ze over praten.

 

Er valt prima b2b te targetten via facebook, zowel qua branding als qua directe verkoop. Het is vooral een kwestie van proberen (met lage budgetten, weinig risico) en aandacht aan besteden. Je moet inderdaad goed op je tone of voice letten, maar een groot deel van mogelijke zakelijke klanten waarderen adverteren absoluut, ook op social media.

 

Je laat daarmee zien dat je er iets voor over hebt om je doelgroep te bereiken.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Als mensen een adblocker gebruiken betaal je ook niet, dat kan Facebook prima voor je bijhouden.

Zoals Richard aangeeft kun je zeker B2B adverteren via Facebook.

Mits je er voldoende tijd, moeite en creativiteit in stopt. En heel scherp op de kosten blijft sturen.

 

Maar vergeet niet welk product je hebt. Als ik het goed heb begrepen gaat het over iDeal betalingen.

Dat is voor ondernemers een super belangrijk onderwerp. Het gaat om conversie, om de kassa, om omzet.

 

Je kunt veel beter je mooie product laten zien, voelen en ruiken aan je klanten.

Laat ze er mee werken en praat met iedereen, ook om te horen wat ondernemers er (nog) niet goed aan vinden.

 

Ik heb zelf een ecommerce site gehad en ik weet dat mensen alleen maar een betaalpagina doorlopen als ze 100% vertrouwen hebben in de dienst. Qua "trust" uitstralen kan je demo betaal pagina op je site nog wat sterker denk ik.

 

Mijn advies is om daar eerst nog even wat tijd en geld in te stoppen voordat je budget gaat verbranden op Facebook.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met Facebook is negatief.

Heb meerdere keren een van mijn shops op Facebook geadverteert.

 

Veel cliks en een paar likes ... maar uiteindelijke conversie was extreem laag.

 

Naar mijn mening is Facebook een goed branding medium maar voor harden sales zou ik andere kanalen opzoeken.

 

Wat verkoop je precies? Wellicht dat ik gerichter advies kan geven als ik weet wat je verkoopt?

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

@Hans Schipperijn

Bedankt voor je adviezen/suggesties. Ik ga er mee aan de slag.

Goed om te horen dat B2B weldegelijk mogelijkheden biedt, mits goed doordacht.

 

 

@Richard Theuws

Bedankt voor je reactie. Doordat je met lage budgetten kan werken kan je ook het risico beperken en toch

een beetje 'feeling krijgen'. Ik heb wel de indruk (net als bij landingspagina's overigens) dat het vaak in

details zit of de interesse wel of juist niet gewekt wordt. Maar dat is, als ik jou goed begrijp prima

te doen door te werken met lage budgetten.

 

@Amadeo Brands

Bedankt voor jouw bevindingen met Facebook adverteren.

Het gaat om internet betaaloplossingen, varierend van pure webkassa, tot ticketverkoop, evenement registratie of bestelformulieren.

Rode draad hierin is 'iDEAL betalen' met directe terugkoppeling.

 

Ik ben software developer en heb veel zelf gebouwde toepassingen 'op de plank liggen' en vind het zonde om er niets mee te doen. Vandaar dat ik op zoek ben

naar verschillende mogelijkheden om het 'aan de man/vrouw' te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Dan zoek je opdrachtgevers i.p.v. consumerende afnemers, push i.t.t. pull. Volgens mij kun je beter een blog 'http://www.idealebetaaloplossingen.nl/' beginnen o.i.d. of prospects gaan volgen en zorgen voor een website met goede, inhoudelijke informatie. Facebook adverteren lijkt me werkelijk onlogisch...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio

Het klopt dat ik opdrachtgevers zoek. Mijn vraag gaat ook over het gebruik facebook advertenties voor B2B.

Want ook ondernemers zitten immers ook op facebook.

 

Het idee van een blog spreekt me wel aan, maar waar schrijf je in zo'n geval dan over ? Okee een paar pagina's inhoud zou wellicht nog kunnen, maar ik denk alleen dat je snel 'uitgeblogd' bent over dit onderwerp.

 

 

@Christine

Bedankt voor je tip van het mooie filmpje met goede waarschuwing. In deze 'grote boze wereld' is het eten of gegeten worden. Dat geldt voor alle soorten ondernemingen of ze nu klein of groot zijn.

Misschien is het handig om dat onderwerp in een apart draadje te behandelen.

 

Mijn doel is gewoon om met werk dat ik leuk vind (maatwerk software ontwikkeling), een normaal inkomen te verdienen zonder een beroep te hoeven doen op anderen. En (terugkomend op dit draadje) als je facebook advertenties kunt gebruiken om meer B2B klanten te krijgen, waarom niet.

 

Dat boek van Dave Eggers ga zeker even checken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Mijn ervaringen met B2B Facebook advertenties is slecht. Zelf een aantal campagnes opgestart, hierdoor extra likes etc. gekregen. Echter ben ik de nieuwe likers gaan uitzoeken, 90% kwam uit het buitenland (terwijl mijn targetting op ondernemers in regio Groningen was), hierdoor kreeg ik de indruk dat FB mensen betaald om te liken, om tocht te leveren wat was voorspeld...

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Mijn ervaringen met B2B Facebook advertenties is slecht. Zelf een aantal campagnes opgestart, hierdoor extra likes etc. gekregen. Echter ben ik de nieuwe likers gaan uitzoeken, 90% kwam uit het buitenland (terwijl mijn targetting op ondernemers in regio Groningen was), hierdoor kreeg ik de indruk dat FB mensen betaald om te liken, om tocht te leveren wat was voorspeld...

Beste TheoInteron,

Dat is waardevolle praktijkervaring. Dank voor het delen daarvan.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit filmpje wel het posten waard na de vorige reactie over buitenlandse likes.

 

 

Heel goed filmpje!

 

Geeft mij meer en meer het idee dat je beter geen advertenties kunt (laten) plaatsen, maar je gewoon te richten op de inhoud. Bij een goed verhaal komen de volgers vanzelf. En zullen het naar alle waarschijnlijkheid volgers zijn met meer betrokkenheid, dan de 'advertentieklikkers'.

 

Facebook = 'all about money'

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruiken FB advertenties (B2C) bescheiden en zijn tevreden. Ons voordeel is dat we met ons marktbedrijf gebonden zijn aan locaties als Arnhem, Nijmegen of Utrecht. Met FB kunnen we heel gericht inzoomen op die steden en omliggende plaatsen, leeftijden, opleiding etc. Ik gebruik bewust steeds kleine hoeveelheden (zo rond de €5,- per advertentie) waarmee ik meestal zo'n 1200 à 1500 mensen bereik. Dat is voor ons voorlopig genoeg.

Bij een aanbieding target ik op onze likers en hun contacten. Bij algemene promotie target ik op nieuwe klanten per regio. Mijn kosten in 2015 zijn tot dusver pakweg 20 euro geweest en daar heb ik traceerbaar 8 nieuwe klanten voor geworven die aan onze marktkramen een veelvoud van dat bedrag hebben besteed. Voorwaarde is dat de FB-pagina wel inhoud moet hebben die de nieuwsgierigheid van de leads bevredigt. Het is natuurlijk geen 'big data', maar adverteren in een krant of wachten tot klanten uit zichzelf komen, levert zeker niks op.

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruiken FB advertenties (B2C) bescheiden en zijn tevreden. Ons voordeel is dat we met ons marktbedrijf gebonden zijn aan locaties als Arnhem, Nijmegen of Utrecht. Met FB kunnen we heel gericht inzoomen op die steden en omliggende plaatsen, leeftijden, opleiding etc. Ik gebruik bewust steeds kleine hoeveelheden (zo rond de €5,- per advertentie) waarmee ik meestal zo'n 1200 à 1500 mensen bereik. Dat is voor ons voorlopig genoeg.

Bij een aanbieding target ik op onze likers en hun contacten. Bij algemene promotie target ik op nieuwe klanten per regio. Mijn kosten in 2015 zijn tot dusver pakweg 20 euro geweest en daar heb ik traceerbaar 8 nieuwe klanten voor geworven die aan onze marktkramen een veelvoud van dat bedrag hebben besteed. Voorwaarde is dat de FB-pagina wel inhoud moet hebben die de nieuwsgierigheid van de leads bevredigt. Het is natuurlijk geen 'big data', maar adverteren in een krant of wachten tot klanten uit zichzelf komen, levert zeker niks op.

 

 

Goed om ook een positief geluid te horen!

Jullie leveren B2C. Nu nog kijken of er ook positieve reacties zijn voor de B2B business.

 

Wat ik wel mooi vind van FB is dat je heel snel 'feedback' krijgt of je 'interessante' informatie op je Facebookpagina hebt staan zoals je hierboven ook aangeeft. Bij een advertentie in een (lokale)krant is dat een stuk lastiger.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend: we gebruiken FB nu alleen voor online merk- en productpromotie. Er is een website/webwinkel in de maak, waarmee FB-bezoekers via de actieknop (contact opnemen) online kunnen bestellen en hun ravioli's of andere versproducten op de markten kunnen afhalen. Ik verwacht dat deze interactie meer klanten zal trekken dan puur adverteren. Dus FB advertenties zijn niet het doel, maar een middel om klanten te werven én te behouden.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van adverteren op Facebook, al is het wel handig dat je precies je doelgroep kunt selecteren. Bijvoorbeeld je verkoopt meubels dan kan je precies de mensen bereiken die net verhuisd zijn of gaan verhuizen. Hoe bedoel je privacy ;D

 

Toch zou een groot concern als Facebook hier meer in moeten investeren zodat je als adverteerder er daadwerkelijk echt iets uithaalt. Vroeger had je ook nog de mogelijkheid om een complete webwinkel op je Facebook pagina te implementeren Facebook shopping heette dat geloof ik maar dat is naar mijn weten ook een stille dood gestorven.

 

Kortom ik zou je reclame budget ergens anders aan besteden, Google adwords bijvoorbeeld en wachten tot Facebook met nieuwe innovatieve ideeën komt om te adverteren.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van adverteren op Facebook, al is het wel handig dat je precies je doelgroep kunt selecteren. Bijvoorbeeld je verkoopt meubels dan kan je precies de mensen bereiken die net verhuisd zijn of gaan verhuizen. Hoe bedoel je privacy ;D

 

Toch zou een groot concern als Facebook hier meer in moeten investeren zodat je als adverteerder er daadwerkelijk echt iets uithaalt. Vroeger had je ook nog de mogelijkheid om een complete webwinkel op je Facebook pagina te implementeren Facebook shopping heette dat geloof ik maar dat is naar mijn weten ook een stille dood gestorven.

 

Kortom ik zou je reclame budget ergens anders aan besteden, Google adwords bijvoorbeeld en wachten tot Facebook met nieuwe innovatieve ideeën komt om te adverteren.

 

Facebook niet innoverend vinden, dat vind ik toch een beetje kort door de bocht hoor. Facebook is de laatste jaren toch echt veel meer op Google AdWords gaan lijken en heeft zelfs een aantal grote voordelen t.o.v. Google AdWords.

 

Resultaten meten

Net zoals bij AdWords kun je via Facebook conversies meten via een zogenaamde meetpixel. Daarnaast is het verstandig om je Facebook campagnes te voorzien van Google Analytics meetcodes zodat de resultaten ook binnen Google Analytics inzichtelijk zijn.

 

Facebook Product Ads

https://www.facebook.com/business/news/product-ads

Recentelijk gelanceerd product en lijkt heel sterk op AdWords Dynamic Remarketing. We kennen allemaal de "Zalando banners"? Nou, dit is de Facebook variant daarop

 

Was dit niet al lang mogelijk? Ja, maar niet direct via Facebook zelf. Maar via bedrijven zoals Criteo, Adcrowd of Adroll.

 

Interessante targeting optie: custom audiences

 

Via custom audiences / aangepaste doelgroepen kun je op Facebook exact je doelgroep bereiken.

 

Dit kan op basis van bijvoorbeeld:

 

[*]Mensen die al eerder je website (of een gedeelte van je website) hebben bezocht.

[*]Mensen die al eerder je app hebben gebruikt.

[*]Mensen die al klant van je zijn (op basis van email adres of telefoonnummer)

 

Op basis van bovenstaande criteria gaat Facebook op zoek of ze jouw doelgroep kunnen vinden tussen de Facebook gebruikers. En omdat Facebook vrij groot is, lukt ze dat ook vrij gemakkelijk :-)

 

@TS

Heb je veel bezoekers op je website? Heb je een grote klantenkring? Dan is het mogelijk interessant om FB ads in te zetten op basis van custom audiences. zo weet je zeker dat je je doelgroep bereikt. Je producten / diensten lijken mij prima om op Facebook mee te adverteren.

 

Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen.

 

Grt

Adriaan

Adriaan Boot - Internetondernemer - Internet Marketeer - Webanalist - Consultant - www.impactful.nl

Link naar reactie
  • 1

@TS

Heb je veel bezoekers op je website? Heb je een grote klantenkring? Dan is het mogelijk interessant om FB ads in te zetten op basis van custom audiences. zo weet je zeker dat je je doelgroep bereikt. Je producten / diensten lijken mij prima om op Facebook mee te adverteren.

 

Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen.

 

Grt

Adriaan

 

Beste Adriaan,

 

Bedankt voor je waardevolle aanvullingen. De site en achterliggende systemen en services zijn af voor fase 1. En ik zit ik eigenlijk in de startfase voor wat betreft het acquisitie traject. Het aantal bezoekers en klanten is op dit moment dan ook nog niet het vermelden waard. Vandaar mijn zoektocht naar acquisitie mogelijkheden om facebook advertenties in te zetten naar B2B.

 

Wellicht is het zelfs zinvoller om een B2B facebookpagina te starten en daar regelmatig met interessante, leuk een nuttige informatie te posten. En op die manier 'organisch' te groeien.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het zelfs zinvoller om een B2B facebookpagina te starten en daar regelmatig met interessante, leuk een nuttige informatie te posten. En op die manier 'organisch' te groeien.

Precies! Ik denk dat zoiets je zeker gaat helpen. Juist omdat je een financiële dienst hebt is het belangrijk om ervaring en vertrouwen uit te stralen. Vertel daar enthousiast over op FB, veel beter dan een advertentie.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zorg voor een verhaal op je Facebookpagina. Zelf post ik iedere dag een berichtje en/of foto op mijn pagina. In een jaar tijd is het aantal fans gegroeid van zo'n 70 naar 766 nu. Zonder adverteren. Puur organische groei. Ervaring leert ook dat een deel van de meer dan zestig winkels waar ik inmiddels aan lever, via de FB-pagina zijn binnengekomen. Meer dan via Twitter en website.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.