• 0

Pand op naam VOF, activiteiten VOF stoppen

Hi,

 

Ik heb met 2 familieleden een VOF. Wij hebben vanuit de VOF 2 jaar geleden een pand gekocht.

Het pand staat in het eigendomsbewijs op naam van de VOF, met daarbij ook netjes de 3 vennoten benoemd.

 

De omzet van de VOF lopen terug. Daarnaast run ik de dagelijkse operatie en heb ik geen tijd meer.

 

Met elkaar (alle vennoten zijn het roerend eens) is het besluit genomen alle activiteiten van de VOF te stoppen. Geen handel meer, websites downbrengen etc.

 

Nu zit ik met de afweging uitschrijven VOF bij KvK of niet??

 

-Wat betekent dat voor ownership pand?

-Welke andere gevolgen heeft dat?

 

De winsten die we gemiddeld noteren komen niet boven €2.000 uit. Wat dat aangaat niet zo spannend.

 

Vraag: Zou ik de VOF niet beter gewoon laten bestaan?

 

-Dan omzetbelasting doen op basis van 0

-Welke andere verplichtingen houd ik dan?

 

Graag jullie ervaringen / adviezen!

 

Gr, Piet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de activiteiten in de vof staakt, dan kan/zal de fiscus bij de drie vennoten van de vof ook staking aannemen voor de inkomstenbelasting, ook al staat de vof nog steeds ingeschreven bij de kvk. Dat impliceert afrekenen over de stakingswinst, waaronder de stille reserve op het pand.

 

Vraag is dus of je de vof "in leven" kunt houden en hoe?

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je de activiteiten in de vof staakt, dan kan/zal de fiscus bij de drie vennoten van de vof ook staking aannemen voor de inkomstenbelasting, ook al staat de vof nog steeds ingeschreven bij de kvk. Dat impliceert afrekenen over de stakingswinst, waaronder de stille reserve op het pand.

 

Vraag is dus of je de vof "in leven" kunt houden en hoe?

 

Groeten

Joost

 

Joost, dank zover, ik neem het even op obv deze info met mijn accountant!

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik heb even gesproken met mijn accountant. We gaan voor de meest zuivere afwikkeling:

 

 

[*]evt. stakingswinst berekenen en afrekenen

[*]Beeindigen VOF

 

Het pand staat nu op naam van:

 

[*]Mijn vrouw en ik (Fiscaal partners voor IB) (50%)

[*]Mijn familielid (50%)

 

Mijn vrouw en ik zullen geen baten meer genereren uit het pand en geen gebruikers meer zijn. Mijn familielid heeft twee andere bedrijven die nu ook al gebruik van het pand maken.

 

Mijn accountant en ik willen eigenaarschap pand omzetten naar mijn familielid daar dat de enige overblijvende gebruiker zal zijn.

 

Dus huidige situatie is: VOF met 3 vennoten vermeld in eigendomsbewijs

Gewenste situatie is: Mijn familielid vermeld in eigendomsbewijs

 

Bestaan er regelingen om in dat geval kostenloos / kostenarm die tenaamstelling te wijzigen?

 

Gr, Piet

Link naar reactie
  • 0

Beste Piet,

 

Vrijstelling van overdrachtsbelasting zal moeilijk zijn. Het gaat hier immers om de overdracht van een deel van onroerend goed. Als het om bedrijfsoverdracht gaat is er, als het om familie gaat en het onroerend goed voor het grootste deel wordt gebruikt voor de onderneming, eventueel vrijstelling mogelijk. Btw kan dan ook zelfs nog verschuldigd zijn.

 

Als het gaat om overdracht ná staking, zie ik geen mogelijkheid tot vrijstellingen en betreft het een reguliere overgang van onroerend goed. Daarnaast dient dit sowieso via de notaris plaats te vinden.

 

Mocht je meer willen weten over staken van de onderneming neem dan gerust contact met ons op.

 

Ingrid Vellinga 088-5852222

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.