• 0

Horeca - gebeurt dit vaak: telefonisch bestellen zonder te betalen

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat mij juist om de situatie dat iemand zegt dat tie betaald heeft of gaat betalen. Maar uiteindelijk niet betaalt. Hoe kan je dat voorkomen dan ?

Hoe vaak, is dat jou overkomen?

Het is mijzelf nooit overkomen, maar ik run ook geen horeca zaak. Ik bouw software oplossingen en heb enkele collega ondernemers (uit de horeca) gesproken waarbij dit voorkomt. Wil eigenlijk met deze vraag 'gevoel krijgen' of dit een probleem is waar wellicht met web software/app een oplossing voor te bedenken is.

Zoja, dan ga ik daar werk van maken. Maar als het allemaal 'te verwaarlozen' is, dan kan het idee weer netjes in de prullenbak.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me herinneren dat dit wel eens te spraken is gekomen in het TV programma Radar.

 

Bij telefonische bestellingen, is het wellicht raadzaam om altijd zoveel mogelijk informatie op te vragen van diegene die een bestelling plaatst, naam en adres kunnen vals zijn maar dat kan je (soms) gelijk checken via Google. Ook kan je (soms) veel te weten komen als je het telefoonnummer googelt.

Link naar reactie
  • 0

Als techneut vraag ik me af wat je verstaat onder 'vaak'. Ik weet dat in winkels rekening gehouden wordt met een zeker percentage verlies door diefstal en in webshops met een percentage retourneringen dat niet meer of voor minder verkocht kan worden. Dat is een stuk eenvoudigere en goedkopere oplossing dan allerlei technische truuks om die fractie van een procent aan verlies op te vangen dan allerlei technische truukjes / beperkingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als techneut vraag ik me af wat je verstaat onder 'vaak'. Ik weet dat in winkels rekening gehouden wordt met een zeker percentage verlies door diefstal en in webshops met een percentage retourneringen dat niet meer of voor minder verkocht kan worden. Dat is een stuk eenvoudigere en goedkopere oplossing dan allerlei technische truuks om die fractie van een procent aan verlies op te vangen dan allerlei technische truukjes / beperkingen.

 

 

Ik denk ook dat je gelijk hebt. Zeker als het gaat om horeca bestellingen, die zullen niet echt in de 100'en euro's per keer zijn. Dus als er een keer een bestelling niet wordt afgehaald/betaald, dan lijkt me de schade ook mee te vallen. En gezien de reacties tot nu toe lijkt het ook geen probleem. Maar wellicht melden zich nog enkele horeca ondernemers die het probleem wel herkennen en ook ervaren.

Link naar reactie
  • 0

Bestellen en niet op komen halen, reserveren en niet komen opdagen (no show), optie nemen en niets meer laten horen, enz... het komt allemaal voor en het is zeer persoonlijk wanneer je het 'vaak' vindt gebeuren of dat je het mee vindt vallen. Waar ik het even kan maken, vraag ik alvast een aanbetaling, maar op zijn minst gegevens die ik kan verifiëren, zoals naam, postcode, huisnummer en vast telefoonnummer, eventueel bel je daarop na, zoals Jeroen al aangaf. Dichttimmeren lukt nooit, maar vooral bij zorgvuldig gegevens verifiëren, vallen de meesten wel door de mand.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel mogelijkheden om bestellers beter te authenticeren, maar nadeel is dat die al snel drempelverhogend werken voor de klant. Het daardoor veroorzaakte verlies aan omzet weegt bij kleine bestellingen dan niet op tegen het verlies door niet afgehaalde bestellingen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De beschreven situatie is me niet helemaal duidelijk, al begrijp ik dat iDEAL-betalingen bijvoorbeeld toch aardig gemonitord kunnen worden. Tijd voor marktonderzoek.

 

Doel je op food of non-food bestellingen, of een willekeurige mix van beide? Een vast telefoonnummer en eigen internet- of e-mailadres voor het sturen van een bevestigingsmail zijn misschien niet snel genoeg, maar deze sluiten wél risico's uit. Mobiel betalen neemt vast een vlucht en een pinautomaat aan de bezorger meegeven is natuurlijk ook voor het grootste deel een oplossing.

 

Voor bestellen op rekening moet men zich bij mij kwalificeren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Helaas kleeft er ook een nadeel aan: Bezorgkosten worden vaak wel een euro hoger. En op een bestelling van pakweg 12,50 is dat best een boel geld. Dan betaal ik toch liever contant. En ik denk velen met mij.

Online betalen is inderdaad een mogelijkheid, maar brengt over het algemeen extra kosten met zich mee. Als je voor contant betalen gaat, levert dit weer onzekerheid op voor de horeca ondernemer. Die maakt de bestelling zonder de zekerheid dat de besteller het daadwerkelijk komt afhalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mobiel betalen neemt vast een vlucht en een pinautomaat aan de bezorger meegeven is natuurlijk ook voor het grootste deel een oplossing.

Ja, dat is inderdaad al een stap in de goede richting. Maar dan kan het nog steeds zo zijn dat de horeca ondernemer al kosten heeft gemaakt in het bereiden van de maaltijd en organiseren van de bezorging.

 

Uit de reacties begrijp ik verder dat het door de meeste wel als 'probleem' wordt onderkend, maar dat het over het algemeen als een 'bedrijfsrisico' wordt gezien, mits het maar niet te vaak voorkomt.

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje gezond risicomanagement voorkomt al veel kwalen denk ik. Of uitsluitend leveren na ontvangst van betaling van nieuwe klanten.

 

1 uit 100 bestellingen afschrijven of 99 bestellingen een procent opslaan, wat kost dat dan? Ik zou eens informeren bij een branchevereniging...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een beetje gezond risicomanagement voorkomt al veel kwalen denk ik. 1 uit 100 bestellingen afschrijven of 99 bestellingen een procent opslaan, wat kost dat dan?

 

Groet,

 

Highio

Dank voor deze tip Highio,

 

Dat is wel de meest praktische, simpele en makkelijk uitvoerbare oplossing en prima toepasbaar in vele branches.

 

Hoewel er uit de reacties nog geen goede indicatie is te geven van 'niet betaal' percentages, denk ik wel dat je hiermee het probleem hebt opgelost.

 

Link naar reactie
  • 0

Personeel moet tenslotte ook eten, een pizza is zo opgewarmd.

 

Vraag de collega ondernemers (uit de horeca) om cijfers of schade...

 

...veiligheid van bezorgers is ook een argument.

 

In de krant lees je ook wel berichten over eetpiraterij, kun je daar een klantvriendelijke oplossing voor bedenken?

 

Onbemande tankstations controleren een brandstof- of pinpas, geloof ik. Kunnen apps voor internetbankieren dat soms ook?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nu is het voor de (horeca)ondernemer ondervangen met risicomanagment?

 

Het is mijzelf nooit overkomen, maar ik run ook geen horeca zaak. Ik bouw software oplossingen en heb enkele collega ondernemers (uit de horeca) gesproken waarbij dit voorkomt. Wil eigenlijk met deze vraag 'gevoel krijgen' of dit een probleem is waar wellicht met web software/app een oplossing voor te bedenken is.

Maar gezien je eigen business, lijkt mij dit een uitdaging om over een mogelijke technische oplossing en het bouwen er van na te denken. Alhoewel ik het idee/gevoel heb dat veel ondernemers toch gebruik maken van Ideal en in de horeca vaak i.c.m. en met behulp van een dienst als bijv. thuisbezorgd.nl dit "probleem" al ondervangen. Ik weet daarbij niet wat de kosten voor de ondernemers zijn als men van die dienst gebruik maakt. Maar, op zich kan het uitzoeken en inventariseren het waard zijn om te overwegen een andere dienst aan te bieden in de vorm van een door jou gebouwde app die men als abonnee af kan nemen en het voor jouw business potentiële klanten oplevert?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nu is het voor de (horeca)ondernemer ondervangen met risicomanagment?

 

Het is mijzelf nooit overkomen, maar ik run ook geen horeca zaak. Ik bouw software oplossingen en heb enkele collega ondernemers (uit de horeca) gesproken waarbij dit voorkomt. Wil eigenlijk met deze vraag 'gevoel krijgen' of dit een probleem is waar wellicht met web software/app een oplossing voor te bedenken is.

Maar gezien je eigen business, lijkt mij dit een uitdaging om over een mogelijke technische oplossing en het bouwen er van na te denken. Alhoewel ik het idee/gevoel heb dat veel ondernemers toch gebruik maken van Ideal en in de horeca vaak i.c.m. en met behulp van een dienst als bijv. thuisbezorgd.nl dit "probleem" al ondervangen. Ik weet daarbij niet wat de kosten voor de ondernemers zijn als men van die dienst gebruik maakt. Maar, op zich kan het uitzoeken en inventariseren het waard zijn om te overwegen een andere dienst aan te bieden in de vorm van een door jou gebouwde app die men als abonnee af kan nemen en het voor jouw business potentiële klanten oplevert?

 

Mikky bedankt voor je reactie.

 

Je beschrijft precies mijn gedachte die ik had en je hebt gelijk dat met een 'risico-opslag' het eigenlijke probleem niet is weggenomen. Ik had stiekum gehoopt dat ik veel reacties zou krijgen die zouden bevestigen dat het echt een probleem is voor de horeca. Bestellingen die telefonisch worden gedaan en vervolgens niet worden afgehaald/betaald.

Maar ik heb de indruk (misschien zie ik het verkeerd) dat er liever voor een praktische oplossing wordt gekozen (lees de risico-opslag).

Wellicht is het toch zinvol om het serieuzer/uitgebreider te onderzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met pre-authorisatie van het bestelbedrag en korting naar extra bezorgtijd zomaar eens een warm product kan hebben. Dan wordt het wachten voor klanten spannend en wordt extra wachttijd gecompenseerd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Maar ik heb de indruk (misschien zie ik het verkeerd) dat er liever voor een praktische oplossing wordt gekozen (lees de risico-opslag).

Wellicht is het toch zinvol om het serieuzer/uitgebreider te onderzoeken.

Praktisch gezien is er nog geen technische oplossing. Er daar zit dus je uitdaging voor jou als bedrijf ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met pre-authorisatie van het bestelbedrag en korting naar extra bezorgtijd zomaar eens een warm product kan hebben. Dan wordt het wachten voor klanten spannend en wordt extra wachttijd gecompenseerd.

 

Groet,

 

Highio

Goede suggestie!!

 

Daar moet zowel qua techniek als commercieel, zeker wat mee te doen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de grote hoeveelheid restauranthouders in Nederland die bezorgen, lijkt me dit geen dringend probleem. Maar zelfs een niet-dringend probleem kan nog storend zijn.

 

Dit lijkt mij typisch het soort probleem waar je je tegen kunt verzekeren. Bestaan dergelijke verzekeringen?

 

Als je je ertegen kunt verzekeren, zullen verzekeringsmaatschappijen ook wel in zo'n app zijn geïnteresseerd. Zij kunnen jou die app laten bouwen en zelf inzetten, of klanten korting geven als ze jouw app gebruiken.

 

Mocht dit inderdaad een klein maar wijdverbreid probleem zijn, dan zullen de brancheorganisaties hier wel van af weten. Nu dit jaar de bedrijfschappen zijn afgeschaft, zullen er in dat landschap wel wat verschuivingen optreden, dus misschien dat je het beste eerst bij de KvK kunt navragen welke organisaties er in die branche actief zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de grote hoeveelheid restauranthouders in Nederland die bezorgen, lijkt me dit geen dringend probleem. Maar zelfs een niet-dringend probleem kan nog storend zijn.

 

Dit lijkt mij typisch het soort probleem waar je je tegen kunt verzekeren. Bestaan dergelijke verzekeringen?

 

Als je je ertegen kunt verzekeren, zullen verzekeringsmaatschappijen ook wel in zo'n app zijn geïnteresseerd. Zij kunnen jou die app laten bouwen en zelf inzetten, of klanten korting geven als ze jouw app gebruiken.

 

Mocht dit inderdaad een klein maar wijdverbreid probleem zijn, dan zullen de brancheorganisaties hier wel van af weten. Nu dit jaar de bedrijfschappen zijn afgeschaft, zullen er in dat landschap wel wat verschuivingen optreden, dus misschien dat je het beste eerst bij de KvK kunt navragen welke organisaties er in die branche actief zijn.

Branko dank voor deze interessante aanvulling / invalshoek!

Ongetwijfeld zijn er al verzekeringen op dit vlak, maar of ze inderdaad deze situatie dekken. Dat is om uit te zoeken. Door het op deze wijze aan te vliegen zou dat best wel eens een kans kunnen maken. Genoeg stof om mee aan de slag te gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.