Ik maak gebruik van een online boekhoudprogramma die eigenlijk na het invoeren van alle gegevens netjes laat weten wat je moet invullen bij de belasting aangifte. Nu snap ik ook redelijk het achterliggende verhaal van wat het programma doet, alleen het stukje prive onttrekking kan ik maar niet plaatsen (welke berekening erachter zit).
Ik weet dat de berekening alsvolgt is EV Eind = EV begin - priveonttrekkingen + netto winst.
Door gebruik van deze formule weet ik altijd wel te achterhalen wat de prive onttrekingen moeten zijn, maar wat nou de achterliggende berekening daarvan is (welke posten zijn gebruikt) kan ik niet terug herleiden. En ben hier toch wel heel benieuwd naar.
Even heel kort de cijfers.
Ik heb een begin saldo van: 237
Ik heb een eind saldo van: 213
Ik heb een omzet van: 8560
Ik heb kosten van: 3455
van deze kosten zijn: 375 een kilometer vergoeding voor het gebruik van een prive auto
Van deze kosten zijn: 336 kosten voor het bellen met een prive telefoon (totaal factuur 840, dus 504 prive)
Daarnaast is er een opname winst gedaan van 5000
Ik kan dus de priveontrekkingen berekenen, omdat ik weet:
EV begin: 237
EV eind: 213
Netto winst: 5105
Dus
213= 237-? +5105
? = 5129 Dus Prive Onttrekking is 5129.
Zover ik kan herleiden zit de Prive Onttrekking hem in de volgende posten
Opname winst: 5000
Telefoon gebruik: 840 ( 504 prive en 336 zakelijk)
Gebruik van prive auto: 375
Maar hoe dit nu verder berekend word en waarom, daar kom ik niet uit. Is dit makkelijk uit te leggen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
justin86
justin86
Hoi Allen,
Ik maak gebruik van een online boekhoudprogramma die eigenlijk na het invoeren van alle gegevens netjes laat weten wat je moet invullen bij de belasting aangifte. Nu snap ik ook redelijk het achterliggende verhaal van wat het programma doet, alleen het stukje prive onttrekking kan ik maar niet plaatsen (welke berekening erachter zit).
Ik weet dat de berekening alsvolgt is EV Eind = EV begin - priveonttrekkingen + netto winst.
Door gebruik van deze formule weet ik altijd wel te achterhalen wat de prive onttrekingen moeten zijn, maar wat nou de achterliggende berekening daarvan is (welke posten zijn gebruikt) kan ik niet terug herleiden. En ben hier toch wel heel benieuwd naar.
Even heel kort de cijfers.
Ik heb een begin saldo van: 237
Ik heb een eind saldo van: 213
Ik heb een omzet van: 8560
Ik heb kosten van: 3455
van deze kosten zijn: 375 een kilometer vergoeding voor het gebruik van een prive auto
Van deze kosten zijn: 336 kosten voor het bellen met een prive telefoon (totaal factuur 840, dus 504 prive)
Daarnaast is er een opname winst gedaan van 5000
Ik kan dus de priveontrekkingen berekenen, omdat ik weet:
EV begin: 237
EV eind: 213
Netto winst: 5105
Dus
213= 237-? +5105
? = 5129 Dus Prive Onttrekking is 5129.
Zover ik kan herleiden zit de Prive Onttrekking hem in de volgende posten
Opname winst: 5000
Telefoon gebruik: 840 ( 504 prive en 336 zakelijk)
Gebruik van prive auto: 375
Maar hoe dit nu verder berekend word en waarom, daar kom ik niet uit. Is dit makkelijk uit te leggen?
[aanpassing: titel]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49056-prive-onttrekking-verrekening-op-zakelijke-balans/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag