• 0

Bedrijf door ruzie uit elkaar

Hoi allemaal,

 

We hebben een cruciaal punt bereikt in ons bedrijf qua werk relatie door schending van vertrouwen en incompetentie van de founder om dit bedrijf te leiden.

 

Het scenario:

 

3 jaar geleden zijn we benaderd door iemand met een zeer simpel idee. Wij hebben vervolgens mij ons team dit idee uitgewerkt tot een gigantisch concept waarvan het originele idee van bijvoorbeeld "tegen een bal aan trappen" omgezet is naar de sport voetbal met al zijn regels, toernooien etc. Het gehele concept is dus niet bedacht of uitgevoerd door de FOUNDER maar door de COFOUNDERS. Van tekening, concept document tot business model.

 

3 jaar lang hebben we kosteloos gewerkt voor een startup (design, concepten, interactie) onder de belofte van aandelen. Dit werd telkens door talloze redenen verzet/uitgesteld (bijvoorbeeld subsidies die samenwerking wilden van verschillende bedrijven, en niet 1 bedrijf).

 

Het laatste half jaar hebben we wel betaald gekregen, al is de factuur nog niet helemaal betaald en is het al over de deadline heen.

 

Dit hebben we allemaal vastgesteld in een zelf getypt document waar de founder en 3 cofounders hun handtekening onder hebben gezet.

 

Hierin staat dat de cofounders het intellectueel eigendom, en alle auteursrechten en bestanden overgeven aan de BV in ruil voor 60% aandelen (20% ieder) en betaling van de factuur.

 

De founder zelf ziet zichzelf als een opperheerser wat enorm schadelijk is voor het bedrijf omdat hij erg vaak verkeerde beslissingen maakt. Nu hebben we dat proberen aan te kaarten in gesprekken en met goede alternatieve proberen op te lossen. Plotseling na vele positieve gesprekken slaat hij ineens om en zegt hij dat alle cofounders op staande voet zijn ontslagen.

 

Nu wil hij dus vrolijk verder gaan met alles wat wij destijds hebben gemaakt. Het complete concept, design, business model noem maar op.

 

Ondertussen op de achtergrond is een development team al halverwege met het realiseren van het product.

 

Wat kunnen we hier aan doen? Mag hij dit überhaupt met al onze spullen? Kunnen wij het development team per direct laten stoppen aangezien hun op ONS werk bezig zijn terwijl wij nooit officieel zijn gebonden aan de BV (onze aandelen zijn nooit gegeven noch zijn wij überhaupt genoteerd in dat bedrijf).

 

We zijn radeloos en vinden dit een extreem vervelende zaak, maar wij kunnen het niet accepteren dat hij ons in feite oplicht en vrolijk weg loopt met het gene waar wij drie jaar aan hebben gewerkt terwijl hij hier niks aan heeft gedaan.

 

We zitten er zelf aan te denken om zelf verder te gaan met het product met ONS materiaal. Mogen wij hem en het development team dat al bezig is op basis van niet nagekomen afspraken met ons verbieden om gebruik te maken van alles wat wij hebben gemaakt?

 

Dank voor het lezen, en hopelijk heeft iemand hier advies voor mij.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervelend probleem. Maar het verhaal is me niet helemaal duidelijk.

 

Je hebt er drie jaar lang aan gewerkt, schrijf je. Wanneer is die BV opgericht? Wanneer is dat document ondertekend?

 

Je schrijft dat de founder de cofounders heeft ontslagen. Waren die dan in dienst bij de BV?

 

Je schrijft dat je het laatste half jaar betaald hebt gekregen, maar waarom schrijf je toch dat je kosteloos hebt gewerkt?

 

Je hebt het ook over facturen. Van waaruit worden die facturen dan verstuurd?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Vervelend probleem. Maar het verhaal is me niet helemaal duidelijk.

 

Je hebt er drie jaar lang aan gewerkt, schrijf je. Wanneer is die BV opgericht? Wanneer is dat document ondertekend?

 

De BV is vorig jaar opgericht, de founder zou alles direct regelen zodat de BV was ingedeeld in 40% founder, en dan 20% voor iedere co-founder. Dit heeft hij na herhaaldelijk vragen nog steeds niet gedaan. Hij is dus 100% van de BV.

 

Je schrijft dat de founder de cofounders heeft ontslagen. Waren die dan in dienst bij de BV?

 

Nee dat klopt, hij heeft ons niet "ontslagen" maar gewoon gezegd dat we stoppen met de samenwerking. iedere cofounder zou in loondienst zijn sinds vorig jaar januari. Dit is echter niet van werking gegaan, op aanvraag van de founder, om in aanmerking te komen voor een subsidie. Op dat moment hebben we een document ondertekend waarop staat dat wij alsnog 20% ieder van de aandelen kregen en inplaats van loondienst werd er een factuur geschreven (2 van de cofounders hebben een eigen bedrijf) waarin de werkzaamheden equivalent aan 6 maanden salaris in staan.

 

Je schrijft dat je het laatste half jaar betaald hebt gekregen, maar waarom schrijf je toch dat je kosteloos hebt gewerkt?

 

De eerste 3 jaar hebben we gratis gewerkt, in ruil voor aandelen en omdat er geen budget beschikbaar was. Na 3 jaar kwam er een financiering hieruit zou ieder een maandsalaris krijgen. Dit salaris is gelijk aan de helft van MINIMUM loon.

 

 

Je hebt het ook over facturen. Van waaruit worden die facturen dan verstuurd?

 

De factuur is verstuurd vanuit de BV (waar de founder 100% aandeelhouder van is), deze factuur is niet betaald binnen de afgesproken termijnen. En de factuur bedraagt de salarissen van 2 co-founders die vanwege een subsidie aanvraag niet in loondienst konden. Het totaal aantal salaris dat zij zouden hebben ontvangen in loondienst (6x 790 euro) is daarom omgezet naar een factuur.

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker, het is erg lastig om zoveel logisch te verwoorden :P

Link naar reactie
  • 0

En vooral ook geheel niet onbelangrijk: Wat is er allemaal op papier vast gelegd? Lijkt me wel stuk meer dan die ene aangehaalde zin, toch?

 

Niet echt, er staat in dat 2 cofounders een factuur uitschrijven (zij zijn tevens ook de gene die alle werkzaamheden hebben uitgevoerd zoals concept, design, interactie etc) puur vanwege de subsidie en daarom niet in loondienst zitten.

 

Nadat de factuur betaald is en de aandelen zoals omschreven in dit document (40%, 20%, 20%, 20%) zijn verdeeld DAN wordt het IE en alle bestanden afgedragen aan de BV.

 

Dit is nimmer gebeurt zowel het volledig betalen van de factuur als de aandelen verdeling. En heeft nu dus de samenwerking verbroken.

 

Volgens dit document ligt de IE en bestanden dus nog bij die 2 cofounders, tot zij alles betaald hebben gekregen en 40% van de aandelen krijgen.

 

Dus hij mag hier dan toch ook niet mee doorgaan als het hun bestanden zijn??

Link naar reactie
  • 0

Als de founder de bv heeft opgericht en 100% van de aandelen heeft, zal hij toch op zijn minst 18K moeten hebben ingelegd. Waar is al dat geld heen gegaan?

 

Zomaar even aandelen weg geven mag volgens mij niet zomaar. Maar daar kan een expert vast wel antwoord op geven.

 

Daarnaast een salaris uitbetalen gelijk aan de helft van het minimumloon mag ook niet zomaar. Is dat ooit uberhaupt vast gelegd middels een arbeidscontract o.i.d.? Zijn er loonkosten betaald? Ik heb het idee dat er op dit vlak niets is gebeurd. Vandaar de 'omzetting' naar een factuur. Overigens de factuur wordt verstuurd vanuit de bv, maar naar wie dan? Weer naar de eigen bv? Dat kan natuurlijk niet.

 

Als ik eerlijk mag zijn: Jullie hebben nooit deel uitgemaakt van de bv en ik denk dat dat maar goed is ook. De bv heeft rare dingen gedaan in het dagelijks bestuur als ik het zo lees. Als de bv uiteindelijk op de fles gaat, zijn jullie ook de sjaak. Btw: weet je wel zeker dat er een bv is? Heb je ergens daar een bewijs van gezien zoals een notariele akte of kvk inschrijving?

 

Wat de software betreft: Bouw lekker verder aan jullie product en maak je niet druk om wat de andere persoon doet. Ik denk dat de kennis en know how op dat vlak vooral bij jullie ligt, toch? Hij heeft tenslotte zijn idee toch ook nergens vast gelegd? Wees die persoon gewoon voor en strijk de credits op. Ga je energie en tijd niet verspillen aan een zeer langdurige welles nietus zaak.

 

Veel succes.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dag Tyran,

 

Nee, het wordt er niet duidelijker op.

 

Ik zag ook nu pas dat je vorig jaar ook een vraag over dezelfde constructie hebt gesteld. Toen heb je de nodige adviezen gekregen. Wat is hiervan gerealiseerd?

 

Als jij en de andere cofounder het IE nooit daadwerkelijk hebben overgedragen is het nog van jullie. De founder kan er in theorie dan ook niet mee verder. Op papier klinkt dat leuk en kun je er nog vele rechtszaken aan wijden, maar het wordt het nog een klus om het verschil tussen het concept (van de founder) en de uitwerking (van de cofounders) uiteen te rafelen.

 

Om het zelf uit te gaan nutten (zie Fvddungen) heeft als risico dat de founder jullie weer aanklaagt voor het stelen van het concept (wat van de founder is). Jullie zitten dus wel een beetje aan elkaar vast...

 

Je gelijk halen binnen de constructie van de huidige BV lijkt me zowiezo een enorme afrader, want het klinkt alsof deze BV rammelt aan alle kanten. En met zo'n founder wil je verder toch liever niet samenwerken.

 

Misschien gewoon als leergeld beschouwen en het een volgende keer beter te regelen? Anders de portemonnee trekken en een goede advocaat zoeken.

 

Achteraf aandelen ontvangen van een bestaande BV kan voor zover ik weer fiscaal nadelig uitpakken omdat de ontvangen waarde gezien kan worden als belastbaar inkomen. Maar dat laat ik verder aan de fiscalisten op het forum over ;-)

 

Overigens herken ik de pijn wel hoor. Ooit drie jaar in loondienst geweest bij een baas die de drie senior medewerkers (waaronder ik) minimaal betaalde en maximaal liet werken, onder de mondelinge belofte dat wij flink mee zouden profiteren als hij de startup zou verkopen. Hij was er nooit, wij draaiden belachelijk veel uren, hij verkocht de tent en cashte miljoenen, wij hebben nooit een cent gezien. Nog geen bosje bloemen! Ik ben er bijna overheen ;-)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Tyran,

 

Nee, het wordt er niet duidelijker op.

 

Ik zag ook nu pas dat je vorig jaar ook een vraag over dezelfde constructie hebt gesteld. Toen heb je de nodige adviezen gekregen. Wat is hiervan gerealiseerd?

 

Als jij en de andere cofounder het IE nooit daadwerkelijk hebben overgedragen is het nog van jullie. De founder kan er in theorie dan ook niet mee verder. Op papier klinkt dat leuk en kun je er nog vele rechtszaken aan wijden, maar het wordt het nog een klus om het verschil tussen het concept (van de founder) en de uitwerking (van de cofounders) uiteen te rafelen.

 

Om het zelf uit te gaan nutten (zie Fvddungen) heeft als risico dat de founder jullie weer aanklaagt voor het stelen van het concept (wat van de founder is). Jullie zitten dus wel een beetje aan elkaar vast...

 

Je gelijk halen binnen de constructie van de huidige BV lijkt me zowiezo een enorme afrader, want het klinkt alsof deze BV rammelt aan alle kanten. En met zo'n founder wil je verder toch liever niet samenwerken.

 

Misschien gewoon als leergeld beschouwen en het een volgende keer beter te regelen? Anders de portemonnee trekken en een goede advocaat zoeken.

 

Achteraf aandelen ontvangen van een bestaande BV kan voor zover ik weer fiscaal nadelig uitpakken omdat de ontvangen waarde gezien kan worden als belastbaar inkomen. Maar dat laat ik verder aan de fiscalisten op het forum over ;-)

 

Overigens herken ik de pijn wel hoor. Ooit drie jaar in loondienst geweest bij een baas die de drie senior medewerkers (waaronder ik) minimaal betaalde en maximaal liet werken, onder de mondelinge belofte dat wij flink mee zouden profiteren als hij de startup zou verkopen. Hij was er nooit, wij draaiden belachelijk veel uren, hij verkocht de tent en cashte miljoenen, wij hebben nooit een cent gezien. Nog geen bosje bloemen! Ik ben er bijna overheen ;-)

 

Vervelend om te horen dat je zon situatie hebt meegemaakt.

 

De post waar jij het over hebt zijn als ware de afspraken die toen gemaakt werden, en vervolgens nooit door hem werden gerealiseerd door talloze redenen.

 

Bij ons ligt het verschil van IE van founder en cofounders erg simpel (dit hebben we namelijk al een keer moeten uitzoeken).

 

Ik heb net met een jurist gesproken en die heeft het gelukkig glas helder uitgelegd.

 

in vedergeval bedankt heren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.