• 0

BTW internationaal

Beste Forum,

 

Ik produceer samen met mijn team mooie professionele speaker systemen. Nu hebben wij een uitstekende order binnen. De bedoeling is dat wij onze factuur voor deze goederen sturen naar onze klant in de Verenigde Staten (Een LLC). Echter gaan de producten geleverd worden aan een derde partij. Deze partij heeft cruiseschepen, de speakers worden dan ook op een schip van deze partij geïnstalleerd. Het schip vaart onder de Italiaanse vlag. De derde partij is een Duitse cruiseline maatschappij. We versturen de goederen dan ook naar Duitsland alwaar ze in Hamburg het schip op gaan.

 

Mijn vraag... Wat doe ik met de BTW van deze verkoopfactuur?

 

Vriendelijke groet

Eric

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -1

Beste Eric,

Als jij als bedrijf aan een ander bedrijf in het buitenland levert, dan stuur je een factuur zonder BTW.

BTW is een consumentenbelasting.

Een en ander kun je ook nalezen op de site van de belastingdienst.

Groetjes,

Antoine van Wegen

m: 06 - 22 49 64 10

e: antoine.van.wegen@kvk.nl

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dank voor de reacties. Ik heb eea naar aanleiding van jullie commentaar bekeken op de belastingdienst site.

 

Begrijp ik het goed dat de ABC regel (ik kende 'm niet) alleen geldt voor bedrijven binnen de EU? Dat zou op zich wel logisch klinken.

 

Als ik de "Rekenhulp Leveren van goederen naar het buitenland" volg op de site van de belastingdienst dan kom ik inderdaad uit op de volgende tekst (vergelijkbaar met de ABC regel):

 

De levering is belast in Nederland. U als leverancier verricht in Nederland een intracommunautaire levering. Deze is belast met 0%. Ook al heeft uw klant geen btw-identificatienummer, hij verricht toch een intracommunautaire verwerving. Deze is belast met het btw-tarief dat geldt in het EU-land waar het vervoermiddel aankomt.

 

Als ik het goed begrijp kan mijn klant uit de VS dus het betalen van de BTW geldende in het land van levering niet vermijden, tenzij zij een BTW nummer hebben in het land van levering. Dat laatste zie ik niet gebeuren. Ik heb weinig verstand van zeerecht, maar even ervan uitgaande dat als een zeeschip vaart onder een vlag van een land dat de belastingregels van dat land ook gelden. Het zou jammer zijn, ik denk niet dat onze klant uit de VS deze Italiaanse 22% BTW kan verrekenen in de VS.

 

Al met al klinkt het mij als een hoop gedoe. Sorry voor al mijn vragen (ik heb nog veel uit te zoeken).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij als bedrijf aan een ander bedrijf in het buitenland levert, dan stuur je een factuur zonder BTW.

BTW is een consumentenbelasting.

 

Denk je...?

 

Dus ook bijvoorbeeld wanneer het om een bedrijf in Duitsland of zoiets gaat dat geen BTW nummer heeft, bijvoorbeeld omdat het bedrijf daar iets doet dat daar vrij van BTW is en dus niet over een BTW nummer beschikt?

 

Daar zullen meningen wel over verdeeld zijn (want dat is geen handig advies eerlijk gezegd!).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook niet dat het zonder meer vrij van BTW is. Er zal op zijn minst in de administratie bijgehouden worden dat ook het C-bedrijf een nul-btw bedrijf met btw nummer is.

 

Anders kun je een webwinkel in de VS beginnen voor de Nederlandse markt (partij B) en alle goederen rechtstreeks zonder BTW (door partij A) naar de consument vanuit een ander EU-land laten sturen (partij C)

Link naar reactie
  • 0

Zomaar een factuur sturen zonder BTW is wat kort door de bocht, maar ik begrijp wat er bedoeld wordt. Ik denk dat het hoofdprobleem schuilt in dat de goederen niet daadwerkelijk geëxporteerd worden maar binnen de EU blijven. Dus of NL BTW betalen of een EU BTW nummer hebben lijkt het devies (?).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is zeker geen ABC-levering. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je met de rekenhulp aan dit antwoord gekomen bent. Bij het juist beantwoorden van de vragen zou je volgens mij de volgende uitkomst moeten krijgen:

 

De levering is belast in Nederland.

Wat moet u doen?

Stuur uw klant een factuur met Nederlandse btw.

Geef de levering aan in de btw-aangifte.

Let op!

Is uw klant een ondernemer met een btw-identificatienummer van een ander EU-land? En vervoert die klant de goederen in verband met de levering naar dat andere EU-land? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden het 0%-tarief gebruiken.

 

Jouw klant beschikt niet over een Duits BTW nummer, in de eerste plaats zul je dan zelf eerst inclusief Nederlandse BTW moeten factureren. Italiaanse BTW is in beginsel niet van toepassing, de goederen komen niet in Italië, bovendien wordt zoals je zelf geschreven hebt uiteindelijk geleverd aan een Duits bedrijf. De uiteindelijke levering aan het zeeschip (ik neem tenminste aan dat het om een zeeschip gaat.....) is in Duitsland voor zover ik weet wel belast met 0% (vergelijkbaar met export), de daarop voorafgaande leveringen niet.

Link naar reactie
  • 0

Als de goederen direct aan het cruiseschip worden geleverd is het 0% dit geld trouwens voor alle leveringen voor zeeschepen en vliegtuigen. Hierbij maakt het niet uit onder welke vlag het schip vaart.

 

Zie hier de link naar de site van de belastingdienst

 

Jeej! Ik zat net toevallig ook deze pagina te bestuderen. We leveren inderdaad direct aan het cruiseschip. Dat zou betekenen leveren naar de exploitant van het schip en factureren naar de klant in de VS voor het 0% tarief. Het is jammer dat de pagina niet duidelijk maakt of de exploitant ook de partij moet zijn die de factuur dient te ontvangen of dat dat een derde partij mag zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit is zeker geen ABC-levering. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je met de rekenhulp aan dit antwoord gekomen bent. Bij het juist beantwoorden van de vragen zou je volgens mij de volgende uitkomst moeten krijgen:

 

Ik kwam tot deze uitkomst via:

 

Bent u de leverancier: JA

Installeert of monteert u de goederen: NEE

Worden de goederen in verband met de levering vervoerd? JA (u de goederen levert aan boord van een vliegtuig, boot of trein)

Begint het vervoer buiten de EU: NEE

De goederen worden vervoerd naar een: ANDER EU LAND

Levert u nieuwe of weinig gebruikte vervoermiddelen? JA

Waar begint het vervoer hiervan: NEDERLAND

Hebt u een btw-identificatienummer uit een ander EU-land van uw klant gekregen? NEE

 

Dan kom ik op bovenstaande resultaat van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Omdat je de goederen DIRECT aan het zeewaardig cruiseschip gaat leveren mag je verkopen tegen 0% BTW. Zie dit als een export levering.

 

Aan wie je de factuur verder gaat sturen maakt voor de 0% verder niet uit.

 

 

 

Dank je wel!

Link naar reactie
  • 0

Levert u nieuwe of weinig gebruikte vervoermiddelen? JA

 

Een mooi professioneel speakersysteem is geen nieuw of weinig gebruikt vervoermiddel.

 

Het is jammer dat de pagina niet duidelijk maakt of de exploitant ook de partij moet zijn die de factuur dient te ontvangen of dat dat een derde partij mag zijn

 

Je factureert doorgaans aan degene de rekening zal betalen......

 

Het nul-tarief voor levering aan zeeschepen geldt m.i. niet voor voorafgaande leveringen (waarvan hier blijkbaar sprake is).

Link naar reactie
  • 0

Levert u nieuwe of weinig gebruikte vervoermiddelen? JA

 

Een mooi professioneel speakersysteem is geen nieuw of weinig gebruikt vervoermiddel.

 

 

Gedverderrie, dat heb ik niet goed gelezen.

 

Ok, het is mij nu wat onduidelijk. De rekenhulp zegt NL BTW factureren.

 

Tegelijk leveren wij inderdaad DIRECT aan het cruiseschip wat een 0% BTW impliceert.

 

Het nul-tarief voor levering aan zeeschepen geldt m.i. niet voor voorafgaande leveringen (waarvan hier blijkbaar sprake is).

 

Dat begrijp ik niet goed, wat wordt hier bedoeld met "voorafgaande leveringen"?

Link naar reactie
  • 0

We leveren inderdaad direct aan het cruiseschip

 

Ik maak hieruit op dat de TS direct aan het cruise gaat leveren?

 

Dat klopt inderdaad. Misschien was ik in mijn eerste post niet voldoende duidelijk. Simpelweg: we rijden de goederen tot aan het schip in Hamburg waar de goederen op worden het schip worden geladen. Nogmaals, ik ben nieuw in deze materie; Al schrijvende denk ik dat ik sowieso wat hulp nodig heb, ik weet op dit moment niet eens of ik meer papierwerk nodig heb dan een factuur om de goederen op het schip te krijgen... :)

Link naar reactie
  • 0

Onder “bevoorradingsgoederen”, waar dus het 0% tarief van toepassing is in deze, valt onder andere:

 

“Boordbenodigdheden, zijnde goederen bestemd voor bedrijfsmatig gebruik op schepen en in luchtvaartuigen.

Hieronder worden goederen begrepen die in het vervoermiddel worden verwerkt of daarin of daarop blijvend worden aangebracht en goederen die blijvend deel gaan uitmaken van de losse inventaris van het vervoermiddel.”

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf geen BTW-nummer heeft, geldt het niet. Op de factuur moet namelijk ook het BTW-nummer van de klant worden vermeld, om zonder BTW te kunnen leveren. Volgens mij ben je zelfs verplicht het BTW-nummer van de klant te verifiëren.

In jouw voorbeeld krijg je dan de situatie:

- Jij levert de goederen en stuurt het Duitse bedrijf een factuur incl. BTW.

Het Duitse bedrijf betaalt dit hele bedrag.

- Jij draagt de BTW af aan de Nederlandse belastingdienst.

- Vervolgens moet het Duitse bedrijf de BTW terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst.

Om deze rompslomp te voorkomen, wordt er tussen bedrijven geen BTW gerekend.

Wat jij schetst is een uitzondering. Het gaat mij om de regel.

Groetjes,

Antoine van Wegen

m: 06 -22 49 64 10

e: antoine.van.wegen@kvk.nl

 

 

 

Als jij als bedrijf aan een ander bedrijf in het buitenland levert, dan stuur je een factuur zonder BTW.

BTW is een consumentenbelasting.

 

Denk je...?

 

Dus ook bijvoorbeeld wanneer het om een bedrijf in Duitsland of zoiets gaat dat geen BTW nummer heeft, bijvoorbeeld omdat het bedrijf daar iets doet dat daar vrij van BTW is en dus niet over een BTW nummer beschikt?

 

Daar zullen meningen wel over verdeeld zijn (want dat is geen handig advies eerlijk gezegd!).

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt een denkfout.

Ik heb aangegeven, dat het alleen geldt tussen bedrijven.

Op het moment, dat er een consument om de hoek komt kijken, zal er BTW worden berekent!!!

In jouw geschetste situatie zal partij A, die aan een consument binnen Europa levert, BTW moeten factureren en de BTW moeten afdragen in het land, waar hij zijn bedrijf heeft.

Groetjes,

Antoine van Wegen

m: 06 -22 49 64 10

e: antoine.van.wegen@kvk.nl

 

Ik denk ook niet dat het zonder meer vrij van BTW is. Er zal op zijn minst in de administratie bijgehouden worden dat ook het C-bedrijf een nul-btw bedrijf met btw nummer is.

 

Anders kun je een webwinkel in de VS beginnen voor de Nederlandse markt (partij B) en alle goederen rechtstreeks zonder BTW (door partij A) naar de consument vanuit een ander EU-land laten sturen (partij C)

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf geen BTW-nummer heeft, geldt het niet. Op de factuur moet namelijk ook het BTW-nummer van de klant worden vermeld, om zonder BTW te kunnen leveren. Volgens mij ben je zelfs verplicht het BTW-nummer van de klant te verifiëren.

In jouw voorbeeld krijg je dan de situatie:

- Jij levert de goederen en stuurt het Duitse bedrijf een factuur incl. BTW.

Het Duitse bedrijf betaalt dit hele bedrag.

- Jij draagt de BTW af aan de Nederlandse belastingdienst.

- Vervolgens moet het Duitse bedrijf de BTW terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst.

Om deze rompslomp te voorkomen, wordt er tussen bedrijven geen BTW gerekend.

Wat jij schetst is een uitzondering. Het gaat mij om de regel.

Groetjes,

Antoine van Wegen

m: 06 -22 49 64 10

e: antoine.van.wegen@kvk.nl

 

 

 

Als jij als bedrijf aan een ander bedrijf in het buitenland levert, dan stuur je een factuur zonder BTW.

BTW is een consumentenbelasting.

 

Denk je...?

 

Dus ook bijvoorbeeld wanneer het om een bedrijf in Duitsland of zoiets gaat dat geen BTW nummer heeft, bijvoorbeeld omdat het bedrijf daar iets doet dat daar vrij van BTW is en dus niet over een BTW nummer beschikt?

 

Daar zullen meningen wel over verdeeld zijn (want dat is geen handig advies eerlijk gezegd!).

 

 

We leveren vrij veel aan zowel consumenten als bedrijven in de EU. Het is hier wat mij betreft vrij eenvoudig: als de ontvangende partij geen bedrijf is met een door mij te valideren BTW nummer dan reken ik de NL BTW.

 

Maar hier is geen sprake van een levering naar een bedrijf in de EU. Als ik het goed begrijp gaat het in dit specifieke geval om 0% BTW omdat we direct inventaris leveren aan een zeewaardig schip. De factuur gaat naar onze klant, een Amerikaanse partij (en dus niet een Duitse partij ook al gaan de spullen in Hamburg aan boord).

 

Wat ik hierbij nog verwarrend vind is de uitspraak van BJM over de voorafgaande leveringen: "Het nul-tarief voor levering aan zeeschepen geldt m.i. niet voor voorafgaande leveringen (waarvan hier blijkbaar sprake is)." Wellicht dat dat nog andere inzichten kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hierbij nog verwarrend vind is de uitspraak van BJM over de voorafgaande leveringen: "Het nul-tarief voor levering aan zeeschepen geldt m.i. niet voor voorafgaande leveringen (waarvan hier blijkbaar sprake is)." Wellicht dat dat nog andere inzichten kan geven.

 

Je verkoopt toch niet rechtstreeks aan de Duitse ontvanger, maar aan het Amerikaanse bedrijf? Je levert dus aan een tussenpersoon en die levering zou mogelijk wel belast zijn met BTW. Er zijn twee arresten (Velker en Emelka) waarin gesteld wordt dat het nultarief alleen gebruikt kan worden in de laatste schakel. Nu loopt er echter nog een vergelijkbare zaak aan het Europese hof waarbij de vraag gesteld is of leveringen aan tussenpersonen belast zijn, zie hier. Hierin is door de A-G in tegenstelling tot de eerdere arresten al geconcludeerd dat onder bepaalde voorwaarden het nul-tarief toegepast kan worden, als volgt:

 

„Wanneer, in een geval dat voldoet aan de omschrijving van artikel 148, onder a), van richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, vaststaat dat de levering van goederen voor de bevoorrading van een schip door de verkoper plaatsvindt a) rechtstreeks aan de exploitant van het schip, op zodanige wijze dat b) de laatste de macht om als een eigenaar over die goederen te beschikken onmiddellijk en onvoorwaardelijk verwerft en de verkoper deze tegelijkertijd verliest, en c) geen andere persoon deze macht over dezelfde goederen verkrijgt of verliest, moeten de transactie waarbij de verkoper die macht overdraagt, de transactie waarbij de exploitant van het schip die macht verkrijgt, alsmede alle tussenliggende transacties waarbij derden rechten kunnen verkrijgen en overdragen die niet dan de macht omvatten om als een eigenaar over die goederen te beschikken, worden vrijgesteld van de btw.

 

Zijn de omstandigheden anders, dient op grond van die bepaling enkel de transactie waarbij de exploitant van het schip de macht verkrijgt om als een eigenaar over de goederen te beschikken, te worden vrijgesteld van de btw.

 

Het staat in alle gevallen aan de nationale rechter om aan de hand van de relevante feiten vast te stellen wie in welk stadium de macht verkrijgt om werkelijk over de goederen te beschikken alsof hij de eigenaar ervan was, welke vaststelling niet louter afhankelijk is van de overdracht van de juridische eigendom van de goederen volgens het toepasselijke recht.” "

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij om de regel.

 

Het gaat inderdaad om "de regel".

 

Maar jij omschrijft deze regel totaal foutief, want je schrijft (en dat kan menig lezer op het verkeerde been zetten!!):

"Als jij als bedrijf aan een ander bedrijf in het buitenland levert, dan stuur je een factuur zonder BTW"...

 

Onzin!

Wanneer je als ondernemer aan een bedrijf met een (geverifieerd) BTW nummer in een ander EU land levert, of wanneer je aan een afnemer buiten de EU levert, dan lever je met 0% BTW.

Dat is de regel (simpel gezegd dan).

Dat is een heel verschil.

Link naar reactie
  • 0

Misschien helpt het, als we het probleem vanuit een ander perspectief bekijken.

De Amerikaanse klant is de spil, voor hem is het een ABC-levering.

- Hij koopt goederen bij een Nederlands bedrijf.

- Hij verkoopt de goederen dan aan een Duitse klant.

- De goederen gaan dan vervolgens rechtstreeks van Nederland naar Duitsland.

Voor de facturen krijg je dan de volgende stromen:

- De Amerikaanse klant stuurt een factuur aan het Nederlandse bedrijf, zonder BTW, want het is een levering van bedrijf naar bedrijf.

- Het Amerikaanse bedrijf betaalt de factuur zonder BTW.

- Dan stuurt het Amerikaanse bedrijf een factuur aan de Duitse klant. Ook zonder BTW, want het is een levering van bedrijf naar bedrijf.

- Het Duitse bedrijf betaalt de factuur aan de Amerikaanse klant zonder BTW.

Zou je als Nederlands bedrijf wel BTW berekenen, dan krijg je een hele administratieve rompslomp:

- Het Nederlandse bedrijf stuurt een factuur met BTW aan de Amerikaanse klant.

- Het Amerikaanse bedrijf betaalt de rekening incl. BTW.

- Het Nederlandse bedrijf draagt de BTW af aan de Nederlandse belastingdienst.

- Het Amerikaanse bedrijf moet vervolgens de BTW terugvragen aan de Nederlandse belastingdienst.

De BTW komt pas kijken, als het schip gaat varen en toeristen tickets kopen voor een cruise. Dan worden de kaartjes verkocht met BTW.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

@allen: wat dient TS als klant- en afleveradres, BTW-nummer(s) of opmerkingen in dit geval te vermelden op een correcte factuur? @TS: wat levert de klant voor informatie aan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hierbij nog verwarrend vind is de uitspraak van BJM over de voorafgaande leveringen: "Het nul-tarief voor levering aan zeeschepen geldt m.i. niet voor voorafgaande leveringen (waarvan hier blijkbaar sprake is)." Wellicht dat dat nog andere inzichten kan geven.

 

Je verkoopt toch niet rechtstreeks aan de Duitse ontvanger, maar aan het Amerikaanse bedrijf? Je levert dus aan een tussenpersoon en die levering zou mogelijk wel belast zijn met BTW. Er zijn twee arresten (Velker en Emelka) waarin gesteld wordt dat het nultarief alleen gebruikt kan worden in de laatste schakel. Nu loopt er echter nog een vergelijkbare zaak aan het Europese hof waarbij de vraag gesteld is of leveringen aan tussenpersonen belast zijn, zie hier. Hierin is door de A-G in tegenstelling tot de eerdere arresten al geconcludeerd dat onder bepaalde voorwaarden het nul-tarief toegepast kan worden, als volgt:

 

„Wanneer, in een geval dat voldoet aan de omschrijving van artikel 148, onder a), van richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, vaststaat dat de levering van goederen voor de bevoorrading van een schip door de verkoper plaatsvindt a) rechtstreeks aan de exploitant van het schip, op zodanige wijze dat b) de laatste de macht om als een eigenaar over die goederen te beschikken onmiddellijk en onvoorwaardelijk verwerft en de verkoper deze tegelijkertijd verliest, en c) geen andere persoon deze macht over dezelfde goederen verkrijgt of verliest, moeten de transactie waarbij de verkoper die macht overdraagt, de transactie waarbij de exploitant van het schip die macht verkrijgt, alsmede alle tussenliggende transacties waarbij derden rechten kunnen verkrijgen en overdragen die niet dan de macht omvatten om als een eigenaar over die goederen te beschikken, worden vrijgesteld van de btw.

 

Zijn de omstandigheden anders, dient op grond van die bepaling enkel de transactie waarbij de exploitant van het schip de macht verkrijgt om als een eigenaar over de goederen te beschikken, te worden vrijgesteld van de btw.

 

Het staat in alle gevallen aan de nationale rechter om aan de hand van de relevante feiten vast te stellen wie in welk stadium de macht verkrijgt om werkelijk over de goederen te beschikken alsof hij de eigenaar ervan was, welke vaststelling niet louter afhankelijk is van de overdracht van de juridische eigendom van de goederen volgens het toepasselijke recht.” "

 

Beste BJM,

 

Ik heb in mijn google zoektocht over deze materie inderdaad deze casus gezien: link. Ik heb 'm snel bekeken maar ik ben geen jurist maar technicus dus ik ken de historie en context niet. Ik begrijp dat deze zaak nog loopt? Het zijn aardig belangrijke zaken dit helder te hebben, zeker indien een uitspraak betekent dat de belastingdienst nog even 21% wil mogen vangen. Op zich voldoen wij denk ik aan de voorwaarden van de ag, maar als alles nog in behandeling is dan wordt het spannend.

 

Mag ik concluderen dat in de basis een directe levering naar een zeewaardig schip belast is met 0% BTW tenzij het HvJ EU anders bepaalt?

 

// EDIT:

 

Mag ik concluderen dat op basis van deze twee arresten we de 21% BTW moeten rekenen ondanks dat een directe levering naar een zeewaardig schip belast is met 0% BTW tenzij het HvJ EU hopelijk binnenkort anders bepaalt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.