• 0

welke camera voor productfoto's

hallo leden!

 

Voor mijn webshop ben ik opzoek naar een betaalbare (onder de €200) digitale camera om mijn product foto's mee te gaan maken.

 

Nu doe ik dit met mijn i phone 5.

Onlangs hebben ik en mijn vriendin dus een huis gekocht en waarbij ik de schuur ga gebruiken om een stenen muur in een mooie donkere matte kleur te schilderen en oude houten vloerplanken op de grond te leggen.

Ook ga ik gebruik maken van twee continu-daglichten voor een mooie belichting.

zie de bijgevoegde foto voor de richting die ik op wil.

 

En hierop mijn foto's te maken. ik kies dus bewust niet voor een saaie witte achtergrond omdat ik dit niet bij mijn producten vind passen.

 

Nu is mijn vraag wie hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat een goede camera voor mij zal zijn.

122.thumb.JPG.727bedc36ef072895472fd60a5be9072.JPG

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij (ik ben geen retailer) is vrijwel elke moderne digitale camera geschikt voor productfoto's. Het is met name de belichting waar je op moet letten. Dat heb je zelf ook al gemerkt met je iPhone, die zo te zien gewoon goede foto's neemt.

 

Met pocketcamera's krijg je door de kleine sensor sneller een grote scherpediepte, met spiegelreflex- en systeemcamera's krijg je door de grote sensor sneller een kleine scherptediepte. De laatste categorie zul je nieuw niet onder de 200 euro vinden, maar deze wat professionelere* camera's zijn vaak wat robuuster en daarom tweedehands nog goed te kopen.

 

Hoe heb je die daglichtlampen ingericht? Als dat puntbronnen zijn, krijg je dan niet vrij zware schaduwen? Al kan dat voor jouw stijl natuurlijk ook best mooi zijn.

 

*) Professioneler slaat hier op het gebruik door fotografen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor uw reactie!

 

ik heb nog geen lampen gekocht maar ben me aan het orienteren.

hoe ik de lampen opstel etc. dat moet ik dan gaan zien, en wat betreft schaduwen ben ik niet zo bang voor want ik denk zelf ook dat dat juist iets kan toevoegen aan de sfeer!

 

misschien ga ik het eerst met de iphone proberen.

Volgens mij (ik ben geen retailer) is vrijwel elke moderne digitale camera geschikt voor productfoto's. Het is met name de belichting waar je op moet letten. Dat heb je zelf ook al gemerkt met je iPhone, die zo te zien gewoon goede foto's neemt.

 

Met pocketcamera's krijg je door de kleine sensor sneller een grote scherpediepte, met spiegelreflex- en systeemcamera's krijg je door de grote sensor sneller een kleine scherptediepte. De laatste categorie zul je nieuw niet onder de 200 euro vinden, maar deze wat professionelere* camera's zijn vaak wat robuuster en daarom tweedehands nog goed te kopen.

 

Hoe heb je die daglichtlampen ingericht? Als dat puntbronnen zijn, krijg je dan niet vrij zware schaduwen? Al kan dat voor jouw stijl natuurlijk ook best mooi zijn.

 

*) Professioneler slaat hier op het gebruik door fotografen.

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 1

Veel van de platforms voor verkoop van handgemaakt en tweedehands artikelen houden een blog bij, en niet zelden vind je geweldig artikelen over fotos maken. Blijkbaar zijn er meerdere mensen die met dezelfde problemen kampen als jij hebt.

 

Hier een exemplaar.

 

En nog een.

 

Weliswaar maakt de camera de foto, maar de fotograaf bepaalt. Werk met de verlichting, leer een beetje over scherpte en diepte, leer omgaan met een tripod en framing en fotos van dichtbij maken, en dan pas gaan kijken voor een dure camera.

 

Het gaat niet om de hamer, om de foto zo te zien, maar om de timmerman. :-)

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

De camera is niet het belangrijkste, compositie en het juiste beeld geven van je product is belangrijker dan het aantal megapixels (wat tegenwoordig toch al niet echt meer een probleem is).

 

Schaduw kan inderdaad voor sfeer zorgen, maar als je de lampen direct op je product zet loop je een aantal risico's. Is het product iets reflecterend zie je heel duidelijk je lamp terug in de foto.

Ook krijg je met een directe belichting scherpere schaduwen (hoger contrast) dan met een softbox. Dit wordt meestal als minder prettig ervaren.

 

Je zou kunnen kijken naar een klein lichttentje, deze zijn al vanaf enkele tientjes verkrijgbaar.

http://360-productshoot.nl - 360 graden productfotografie
Link naar reactie
  • 0

De camera doet er inderdaad niet zoveel toe in dit geval.

 

Kwaliteit van een camera heb je vooral nodig onder lastige omstandigheden, bijvoorbeeld weinig licht, waarbij je keuzes moet gaan maken tussen bewegingsonscherpte, scherptediepte en ruis.

 

Bij het fotograferen van producten heb je echter geen van deze problemen: je kunt de camera op een statief zetten, het object beweegt niet, dus je kunt werken met sluitertijden die zo lang zijn als je belieft (en dus ook op lage iso waarden fotograferen om ruis te beperken).

 

De kunst zit hem veel meer in het correct positioneren van lichtbronnen, keuze van een goed diafragma als je scherpte-diepte elementen wilt en dergelijke. Het enige dat ik zou aanraden is kiezen voor een model dat je volledige vrijheid geeft om alles manueel in te stellen zodat je ermee kunt experimenteren. Een lichtsterke lens is wel een pre als je echt mooie resultaten wilt boeken met scherpte-diepte - er zijn nogal wat compacts met een diafragma dat niet verder op gaat dan pakweg f/3, maar ook modellen die tot f/2 of f/1.8 gaan binnen hetzelfde budget.

 

Voor 200 euro zijn er wel wat camera's te vinden die volledige manual exposure mogelijk maken en behoorlijk lichtsterke lenzen hebben. Dit zijn wellicht wat oudere modellen, maar dat doet aan de prestaties onder deze omstandigheden niets af.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties, ik heb mijn schuur omgebouwd tot foto studiootje en heb een fotolamp aangeschaft.

 

ikzelf ben zeer zeker tevreden over de foto's.

 

alleen wanneer ik ze op de site plaats verliest de kwaliteit iets, maar dit komt waarschijnlijk door de instellingen qua grootte van de site

 

zie bijlage met het resultaat

IMG_4561.thumb.JPG.9b8ef78f07712318952c96b19d264d31.JPG

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.