• 0

Medicijnen van de vliegenboerderij

ROTTERDAM - Een bedrijf dat verbonden is aan de Erasmus Universiteit wil een vliegenboerderij opzetten voor het maken van medicijnen. Genetisch gemodificeerde vliegen moeten daar goedkoop eiwit gaan produceren. Die eiwitten vormen de basis voor de aanmaak van bijvoorbeeld groeihormonen en bloedproducten. Lees verder: http://nu.nl/document?n=60829

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg mooi bedrijf.

 

 

De vliegen moeten een alternatief worden voor konijnen en ratten. Bizar verhaal.

Sommige humane eiwitten e.d. worden ook wel met bijv. gistcellen geproduceerd, of er zijn in ieder geval mogelijkheden toe. Maar ook weer niet altijd.

 

De vlieg lijkt me echter mooi tussen ratten en gist in te zitten, en zijn in grote hoeveelheden te kweken.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

DNA van een vlieg heeft ook veel overeenkomsten met menselijk DNA.

Eén van de redenen om vliegen te gebruiken is inderdaad het gegeven dat lab konijnen en ratten relatief prijzig zijn. Proeven zoals het kweken van menselijke organen op vliegen is niet mogelijk, hier zullen dus wel ratten ed voor gebruikt moeten worden.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Hela, tijd geleden dat ik voor het laatst iets van me heb laten horen, maar hier heb ik nog wel wat over te vertellen. :)

 

Dat verhaal van die vliegjes is vrij bizar, maar ik heb er het 1 en ander wel over gehoord binnen onze faculteit. Dr. Osterhaus, een bekend viroloog, heeft inderdaad patent gelegd op vliegenboerderijen. De insectenwereld is de enige 'afdeling' binnen de dierenwereld waar nog geen echte concreet onderzoek is gedaan naar werkzame eiwitten en dergelijken, al heeft men wel het vermoeden dat sommige beestjes wel heilzame stofjes zouden moeten kunnen maken.

Het voordeel van vliegenboerderijen is dat je de stof die je nodig hebt vrij gemakkelijk zonder veel dierenleed kan winnen. Althans, 'dierenleed'. Die vliegjes worden namelijk hard gekweekt en dan en masse geplet en uit die brij worden de heilzame stofjes gehaald. En waarschijnlijk geen dierenbeschermingsinstantie die zich erom bekommerd. Heel handig dus, veel handiger dan zielige aapjes, zachte konijntjes en schattige muisjes.

 

Dit is wat ik er tot nog toe van weet. Ik denk dat de rest nog classified information is, maar dhr. Osterhaus zal er geruim aan gaan verdienen.

 

GreeTz,

Tricodanae

 

http://beam.to/tricodanae

Tijd bestaat niet. Tijd is een door de mens verzonnen kwelling.

 

http://beam.to/tricodanae

Link naar reactie
  • 0

En waarschijnlijk geen dierenbeschermingsinstantie die zich erom bekommerd. Heel handig dus, veel handiger dan zielige aapjes, zachte konijntjes en schattige muisjes.

 

De universiteit van Utrecht heeft een aparte faculteit voor dierenrecht. Het schijnt dus dat je niet zonder reden insecten dood mag maken. Mag alleen als ze overlast veroorzaken. Vraag mij dus af of de vliegenboerderij niet strafbaar is ;D

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik 2 vraagjes terug:

 

Wanneer veroorzaken vliegjes overlast? Als jij hun gemodificeerd hebt en ze bevatten een stofje dat jij uit die vliegjes wilt hebben, maar ze geven het je niet natuurlijk :) dan zijn ze je tot overlast :)

 

Maar mag het niet als je er heel veel mensen mee beter kan maken? Als je opeens het HIV/AIDS probleem kan oplossen, dan mag het wel opeens van die dierenrechtenorganisaties. Als je alle mensen met kanker in 1 klap kan genezen of reuma-patienten weer kan laten dansen in de discotheek, dan hoor je ze opeens niet meer :S

 

Heel relatief lijkt mij dat...

 

GreeTz

 

 

http://beam.to/tricodanae

Tijd bestaat niet. Tijd is een door de mens verzonnen kwelling.

 

http://beam.to/tricodanae

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik de discotheken al veel te druk!!!! Was zaterdag in Hotel Arena, kon met moeite mijn plekje verdedigen.

 

Lastig hoor, een vlieg die het stofje niet wil afstaan. Juridisch gezien is er geen sprake van een wilsovereenstemming. De verkrijging van het stofje is derhalve een onrechtmatige daad welke in strijd is met de redelijkheid & billikheid. Derhalve is deze handeling een nietige handeling. De verkrijgende partij heeft derhalve een strafbare handeling verricht. Ik denk dat een advocaat zoiets zal gaan pleiten.

De vraag is nu natuurlijk hoe je tot wilsovereenstemming komt met een vlieg. Normaal gesproken is een modelinge overeenkomst bindend, een vlieg kan natuurlijk niet praten dus deze optie is ook niet mogelijk. Daar staat ook nog eens tegenover dat het een wederzijds overeenkomst betreft, dit betekend dat de tegenpartij gebonden is aan een tegenprestatie. Wat geeft je nu in ruil tegen het stofje? ;)

 

Moeilijke casus, ga mijn advocaat vragen of hierover jurisprudentie bestaat.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Waar ligt de grens? Alles kleiner dan een muis mag?

 

Mmmm ... ikzelf ben van mening dat als toegestaan wordt dat er speciale boerderijen zijn om te slachten en ons eten te geven (terwijl er daarvoor veel meer alternatieve zijn dan voor medische proeven) .... dan zeg ik ... alle boerderijen zijn toegestaan mijn zegen hebben ze ... en dat allemaal voor het welzijn van de mens .... chapo !!!

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dus we mogen van jou uiteindelijk ook mensenboerderijen maken met genetisch gemanipuleerde mensen, zodat we in de toekomst organen hebben om te transplanteren uit die boerderijmensen, vlees hebben van de spieren van die boerderijmensen , bloed hebben voor transfusies en studiemateriaal hebben voor psychologen in de zin van big brother X (zet 10 babies bij elkaar en volg ze hun hele leven zonder tussenkomst). En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mogelijkheid om op die boerderijmensen medicijnen te testen, cosmetica te testen en het aftappen van eiwitten die ze produceren dankzij hun genetische modificatie.

Mag dit ook allemaal??

 

GreeTz

Tijd bestaat niet. Tijd is een door de mens verzonnen kwelling.

 

http://beam.to/tricodanae

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

We hebben het hier toch over dieren en niet over mensen ... alhoewel die wel sterke overeenkomsten hebben !!!!!

Bij de vlieg is het ... als je je mond houd meppen we je neer en bij de mens is het ... als je je mond opendoet meppen we je neer !

 

Anniewees .... de mens bepaald dat we dieren mogen opeten en mogen testen (al dan niet wettelijk vastgelegd). Als de mens beter wordt van zichzelf en dus andere mensen ... ja ... waarom niet ... gewoon mensenboerderijen met een heel groot hek eromheen ! En als je de mens genetisch manipuleert zonder hersens zullen ze weinig tegengas geven ... dusseh pletten die handel

Wie weet hoe lekker een mensenbiefstukje smaakt en hoeveel stofjes er in ons zitten nadat we flink geplet zijn om daar vervolgens weer medicijnen van te maken?

 

Anniewees ... we gaan een beetje off topic ... yeahhhhhhhhh ... allemaal met gastvrouw Kermie mee .... ;D

 

Of is dit een discussie voor "maatschappelijk verantwoord

ondernemen" !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik denk dat je de maatshappij wel een beetje op je kop krijgt als je een mensenboerderij start. En als je een vliegjesboerderij start haalt dat misschien net de 2e pagina in de wetenschapskatern van het NRC Handelsblad (en de voorpagina van de Telegraaf waarschijnlijk, want een vliegjesboerderij... tggggggg, hoe verzinnen die wetenschappers het toch...)

 

GreeTz

Tijd bestaat niet. Tijd is een door de mens verzonnen kwelling.

 

http://beam.to/tricodanae

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ja ... zit inderdaad wat in .... maar wordt het om die reden dan ook toegelaten ? Dat is eigenlijk waar mijn reactie over gaat. Waarom het 1 wel en het ander niet ?

 

Je hebt natuurlijk zat groeperingen alla Greenpeace, de Dierenbesherming e.d. maar die kunnen we wel handle.

Maar de hele maatschappij over je heen krijgen ... mmmm wel een goede publicity stund bydewee ! In de trand van "1e mensenboerderij geopend ..... geintje ... we willen gewoon publiciteit" !

 

Mmmmm ... nog steeds off topic ....

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.