• 0

Vraag over BTW bij internationale handel

Al een tijdje ben ik opzoek naar het antwoord op het volgende probleem:

 

Stel mijn onderneming bestaat uit een webshop die wereldwijd producten aanbiedt. Deze producten heb ik niet zelf in bezit maar worden na dat ik een bestelling binnen krijg, besteld in China en ook rechtstreeks naar de klant verzonden vanuit China.

 

Het voordeel hiervan is dat ik als verkoper weinig risico heb. Daar tegenover staat dat ik minder winst maak (de brutowinst is bijvoorbeeld 25%).

 

Hoe zit het in dat geval met de BTW?

 

Kan ik het zo inrichten dat ik als dienstverlener de producten van het Chinees bedrijf aanbiedt en zo slecht 21% BTW betaal over de 25% winst. Of is dit niet mogelijk en moet ik 21% betalen over het totale bedrag waardoor er niets van de winst overblijft.

 

Voorbeeldberekening bij BTW over winst:

 

Inkoop €100 +winst 25% = 125 25-21% = €21,66 nettowinst

 

 

Voorbeeld bij de BTW over het totale bedrag:

 

Inkoop €100+ winst 25% = 125- 21% = €103,31 = €3,31 nettowinst

 

 

 

Alvast dank voor de reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het voordeel hiervan is dat ik als verkoper weinig risico heb.

Je zult als verkoper geen kosten hebben voor het houden van voorraad maar denken dat je weinig risico hebt lijkt me redelijk onzinnig. Je hebt om te beginnen al geen invloed op de logistiek. Wat doe je als de bestelling niet aankomt? Verder wil je gezien de BTW-vragen blijkbaar DDP gaan leveren?

Kan ik het zo inrichten dat ik als dienstverlener de producten van het Chinees bedrijf aanbiedt en zo slecht 21% BTW betaal over de 25% winst. Of is dit niet mogelijk en moet ik 21% betalen over het totale bedrag waardoor er niets van de winst overblijft.
- Als jij de producten koopt van de Chinees en verkoopt aan je afnemers lever je geen dienst maar een product.

- 21% is een nationaal tarief. Je kunt niet wereldwijd producten aanbieden met Nederlandse BTW

- Als je DDP levert krijg je in alle landen waar jouw klanten gevestigd zijn te maken invoeraangiftes en BTW (als die in dat land uberhaupt bestaat).

- Jij betaalt in principe geen BTW. De BTW wordt door jouw klant aan jou betaald en door jou afgedragen aan de fiscus van het land waar de klant is gevestigd (afstandsverkopen uitgezonderd). BTW heeft geen invloed op winst. Winst (of verlies) is het verschil tussen aankoopwaarde en verkoopwaarde exclusief BTW. Allebei je voorbeeldberekeningen zijn zodoende ook fout.

 

Verder wordt je bij invoer gezien als importeur en kun je ook nog te maken krijgen met productaansprakelijkheid. IK denk dat je beter af bent met een constructie waar je wel een dienst verleent, dus als agent of op commissiebasis of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • -1

Beste Remy,

Volgens mij moet je het zo bekijken:

Vanuit China worden de goederen verzonden naar een willekeurig land, zeg Noorwegen.

De factuurstroom gaat als volgt:

- De Chinees stuurte een factuur naar jou, die is €100 en is excl. BTW (het is een lecvering van bedrijf aan bedrijf). Dus jij betaalt de Chinees €100.

Nu is het de vraag, of jouw klant een consument of bedrijf is.

Consument:

- Jouw factuur aan de Noorse klant wordt €125 (inkoop plus marge) plus 21% BTW.

- De Noorse klant betaalt het bedrag incl. BTW.

- Jij draagt de 21% BTW af aan de belastingdienst.

- Zelf houd je dan €125 over.

Bedrijf:

- Je stuurt een factuur van €125 Naar de Noorse klant excl. BTW (het is een levering van bedrijf aan bedrijf).

- De Noorse klant betaalt jou €125.

 

Groetjes,

Antoine van Wegen

m: 06 - 22 49 64 10

e: antoine.van.wegen@kvk.nl

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Bedrijf:

- Je stuurt een factuur van €125 Naar de Noorse klant excl. BTW (het is een levering van bedrijf aan bedrijf).

- De Noorse klant betaalt jou €125.

 

Ik weet niet hoe de KVK precies bij deze informatie komt? Maar excl BTW moet zijn 0% BTW. Je exporteert immers naar een niet EU land?!

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Consument:

- Jouw factuur aan de Noorse klant wordt €125 (inkoop plus marge) plus 21% BTW.

- De Noorse klant betaalt het bedrag incl. BTW.

- Jij draagt de 21% BTW af aan de belastingdienst.

- Zelf houd je dan €125 over.

Bedrijf:

- Je stuurt een factuur van €125 Naar de Noorse klant excl. BTW (het is een levering van bedrijf aan bedrijf).

- De Noorse klant betaalt jou €125.

 

Antoine, dit is klinkklare onzin. Wat jij voorstelt bij een levering aan een particulier is een afstandsverkoop maar Noorwegen zit niet eens in de EU. Wat in deze situatie van belang is is de leveringsconditie. De goederen worden geleverd vanuit China en zullen dus ergens ten invoer moeten worden aangegeven. Ervanuitgaande dat de BTW in Noorwegen hetzelfde werkt als in de EU is TS wanneer hij DDP levert verantwoordelijk voor de invoeraangifte in Noorwegen, draagt daar invoerrechten en BTW bij invoer af en zal de klant inclusief Noorse BTW moeten factureren. TS zal zich in Noorwegen moeten registreren voor de BTW of een fiscaal vertegenwoordiger moeten inschakelen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de kneus, wij moeten helaas zelf ook constateren dat ons eerdere antwoord op deze vraag ongelukkig was. De KvK staat voor betrouwbare informatie en we hebben maatregelen genomen om de kwaliteit van onze antwoorden te toetsen alvorens wij antwoorden hier plaatsen.

 

Antoine van Wegen

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Ervanuitgaande dat de BTW in Noorwegen hetzelfde werkt als in de EU is TS wanneer hij DDP levert verantwoordelijk voor de invoeraangifte in Noorwegen, draagt daar invoerrechten en BTW bij invoer af en zal de klant inclusief Noorse BTW moeten factureren. TS zal zich in Noorwegen moeten registreren voor de BTW of een fiscaal vertegenwoordiger moeten inschakelen.

De Noorse btw werkt niet helemaal hetzelfde. Indien TS geen permanente vestiging heeft, dan dient TS een btw vertegenwoordiger in te schakelen voor de Noorse btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.