• 0

Vragen over de kosten huur en dochter in mijn eenmanszaak

 

Hallo allemaal,

 

Ik heb me zojuist aangemeld omdat ik 2 vragen heb over mijn administratie van mijn eenmanszaak.

 

Sinds 2011 run ik mijn eigen eenmanszaak ( broodjeszaak). De eerste 3 jaar heb ik mijn administratie laten doen door een boekhouder. Sinds 2014 doe ik dit zelf en heb hiervoor een cursus gevolgd.

Nu, bij het opmaken van mijn eigen jaarrekening ben ik de grootboekrekeningen aan het controleren.

Stap voor stap neem ik ze door zoals me geleerd is;

- 12x telefoonrekeningen ( elke maand 1)

- 12 x internet ( elke maand 1)

- Omzet 21%

- Omzet 6%

- Etc

Nu huur ik ook een pand, en tel tot mijn verbazing 14x huur. Dit komt omdat ik in januari ook de huur van november en december 2013 heb betaald.

Vervolgens heb ik bij mijn vorige boekhouder het grootboek opgevraagd van alle jaren. Wat blijkt nu, deze man heeft de betaalde huren meegenomen over het betreffende jaar. Zo heb ik dus in 2013 maar 10x huur betaald, en staat er in mijn jaarrekening 2013 dan ook het bedrag van 10x huur wat betekent dat ik te weinig aftrekposten heb gehad in 2013.

In 2011 heb ik er 10 gehad van de 11 maanden ( was in februari begonnen) en in 2012 heb ik 13x huur in het grootboek huisvesting staan.

 

Hoe lost ik dit op, gewoon 14x huur meenemen in 2014? Mag dit? Ooit hoorde ik iets over goedkoopmansgebruik. Wil dit zeggen dat het niks uitmaakt en dat ik gewoon zo door moet gaan.

Dus wanneer ik in 2015 maar 8x huur betaal deze 8x meenemen en niet 4x als nog te betalen huur op de balans moet zetten? Of moet ik het vanaf nu goed doen en wel elk jaar 12x huur in mijn jaarrekening opnemen, ook al is er maar 10x betaald.

 

Mijn andere vraag gaat over het uitbetaalde bedrag aan mijn dochter.

Mijn dochter heeft 2x geholpen in mijn bedrijf waarvoor ik haar € 3500 heb gegeven.

Ze is van 1993. Ik heb dit als aftrekpost meegenomen, en in haar aangifte is het als inkomsten overige werkzaamheden ingediend. Ze moet nu wel extra belasting betalen.

Mag dit zo? Het lijkt me omslachtig om haar op de loonlijst te laten zetten. Ze heeft nu namelijk een eigen baan en zal mij niet meer gaan helpen.

 

Ik wacht op een reactie van een expert/ boekhouder.

 

Groeten Nina

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat betreft de huur: meest praktisch om nu 14x huur te boeken en als kosten op te voeren. Formeel zou je alle oude jaren moeten corrigeren, niet alleen voor de inkomstenbelasting maar eventueel ook voor de omzetbelasting indien het met btw belaste verhuur betreft.

 

Het is duidelijk dat je een prutser als boekhouder heb gehad. Ik zal hem dus zeker vragen naar een behoorlijke schadevergoeding want dit is gewoon prutswerk geweest.

 

Als je nu kiest voor 14x huur in 2014 leg dan alles goed vast, dus de correspondentie met de oude boekhouder en de uitdraai van dit forum. Ook dat kan als goed koopmansgebruik gezien worden.

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik nu afwijk, en bijv wel 12 maanden meeneem dan wijk ik af van het goedkoopmansgebruik.

Dus idd wel 14 x doen, maaaaar wanneer ik volgend jaar 11 x de huur betaal lijkt het me dat ik dan ook maar 11 x de huur kan aftrekken ipv 12 x anders wijk ik af van het goedkoopmansgebruik.

 

Ditzelfde geldt voor de facturen die ik in 2014 heb gestuurd voor omzet 2013.

Deze zijn in 2013 niet meegenomen als nog te factureren omzet.

Nu staan ze dus als omzet 2014.

Nu mag ik toch niet zomaar een balanspost aanmaken met nog te factureren omzet 2014 wanneer ik de facturen pas in 2015 verstuur? Ook wijk ik dan af van het goedkoopmansgebruik.

 

Zo lees ik de term goedkoopmansgebruik.

Zeg me graag als er naast zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je aanraden om voor 2014 14x de huur als kosten te nemen. dit is dan een eenmalige correctie voor de te lage huurlast in de jaren ervoor. Het alternatief is voor alle jaren de huurlast aan te passen, moet je ook weer IB (en evt. BTW) aanpassen voor die jaren. Dat is erg veel rompslomp. Nu je de fout ontdekt hebt kan je 2014 als correctiejaar gebruiken om het vanaf 2015 correct te doen.

 

Kennelijk betaal jij in januari de huur over de periode november, december en januari (overigens erg bijzonder om achteraf huur te betalen). Mocht dit eind 2015 weer zo uitpakken, dan reserveer je op 31-december 2015 twee huurtermijnen voor de maanden november en december als volgt:

 

#4xxx Huurlasten

Aan #1xxx Overige schulden

 

Wanneer je in januari dan de huur betaalt boek je het volgende:

 

#4xxx Huurlasten (2016!) = 1/3e van totale bedrag

#1xxx Overige schulden = 2/3e van totale bedrag

Aan 1xxx Bank = Totale bedrag

 

Zo worden boekhoudkundig de huurtermijnen aan de juiste jaren toegerekend.

 

Voor nagefactureerde omzet geldt precies hetzelfde: Dus als je in januari 2015 facturen uitstuurt voor goederen die in december 2014 zijn geleverd, dan dien je daarvoor inderdaad omzet te reserveren op 31 december 2014. Een voorbeeldjournaalpost zou er als volgt uit kunnen zien:

 

1xxx Overige vorderingen

Aan #8xxx Omzet

 

hierboven reserveer je de bedragen exclusief BTW.

 

Bij de facturering in januari is de standaardboeking vanuit jouw debiteurenadministratie:

 

Debiteuren 106%

@ Af te dragen BTW 6%

@ Omzet broodjes 100%

 

Vanuit het memoriaal maak je de boeking resultaatneutraal door de reservering die je op 31 december 2014 had gemaakt tegen te boeken (te storneren):

 

Omzet broodjes 100%

@ Overige vorderingen 100%

 

Hoofdregel bij het boekhouden is dus dat je omzet en kosten toerekent aan de jaren waairn ze horen. Wanneer je betaalt of geld ontvangt of factureert is dus niet bepalend in welk jaar je resultaat behoort te nemen.

 

Succes,

Alex

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank u.

Ik volg de journaalposten bijna allemaal.

De laatste volg ik alleen niet.

Kan ik het niet zo doen:

31-12:

Nog te factureren excl btw

Aan omzet excl btw

 

Bij factureren:

Deb incl btw

Aan btw

Aan nog te factureren.

 

U doet een dubbele boeking volgens mij.

Zo heb ik het ook niet geleerd.

 

De vraag blijft wel of ik dan niet ineens afwijk van mijn goedkoopmansgebruik wanneer ik wel alles in het juiste jaar boek.

Er staat zoveel info over geschreven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog maar n x vragen:

 

- Wat is het verschil tussen de jp van Alex en die van mij betreft de reservering omzet in het juiste jaar.

Hij doet op 31-12:

Nog te fact

Aan omzet

Dit doe ik ook

 

Bij de facturering desbetreffende omzet doet hij

Deb

Aan btw

Aan omzet

 

Daarna doet hij:

Omzet

Aan nog te fact

 

Ik doe bij factureren omzet

Deb

Aan btw

Aan nog te factureren

 

Is er een reden voor de extra journaalpost?

 

- klopt het dat ik de omzet wat ik aan mijn dochter heb uitbetaald ( 2 maanden)

op moet geven via ib47?

Zo kan ik het als kosten meenemen en zij moet het in de aangifte als overige omzet optellen.

Moet zij mij dan een fact sturen of is bewijs van betaling voldoende

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ninalou,

 

Er is hier geen goed en fout. Beide boekingen zijn goed. Als jij bij het journaliseren van de verkoopfactuur direct op de grootboekrekening "nog te factureren omzet" crediteert dan is dat prima en is een aanvullende memoriaalboeking overbodig. De extra memoriaalpost zou nodig zijn als jouw boekhoudpakket vanuit het dagboek verkopen alleen op een tegenrekening in de omzetrubriek (rubriek 8 ) kan boeken.

 

Het toerekenen van baten en lasten naar de juiste jaren is gewoon goed boekhouden en zal nooit strijdig kunnen zijn met goed koopmansgebruik.

 

Voor jouw andere vraag over jouw dochter zal je de reactie van een van de andere experts (fiscalisten) op dit forum moeten wachten.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

over je dochter: google even op 'voorwaarden dienstbetrekking' o.i.d. en als het goed is rolt er vanzelf uit:

- persoonlijke arbeid (niet zomaar iemand, nee, jouw dochter zou het werk doen, dat was de afspraak)

- verplichting tot loonbetaling

- gezagsverhouding

 

Als aan die drie voorwaarden is voldaan, is er sprake van een dienstbetrekking. Ik kan zo niet beoordelen of er sprake is van alle drie de voorwaarden. Verving je dochter een werknemer, dan lijkt mij dat er echt wel sprake is van een gezagsverhouding. Ging jij een maandje backpacken in Zuid-Amerika en draaide je dochter zelfstandig de winkel, dan is een gezagsverhouding lastig overeind te houden. Het hangt dus af van de feiten en omstandigheden.

Als je het zeker wil weten, zoek je een belastingadviseur en leg je de zaak volledig uit. Of je legt het geval schriftelijk voor bij de Belastingdienst "dit is er gebeurd, zo heb ik het gedaan, is dat correct?"

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het ook via Google opgezocht, zodoende kwam ik bij het ib47 verhaal.

Ze heeft mij 2 maanden geholpen.

 

Wat er nu is gebeurd:

Geen aangifte ib47.

Wel de inkomsten meegenomen in de aangifte van mijn dochter

Wel de kosten meegenomen als loon in mijn eenmanszaak.

Geen factuur, wel bewijs van betaling.

 

Wat is het verschil tussen loonlijst en ib47 dan?

Wanneer het bij overige werkzaamheden wordt ingevuld betaald ze toch ook de volle mep belasting?

Zodoende hoeft er geen hele loonadministratie aangemaakt te worden en bespaart me dat ook weer kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.