• 0

Handelsnaam

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het al mogelijk is, door het antidateren van een wijzigingsformulier bijv., dan nog zal je bij een handelsnaam conflict aan moeten tonen dat je met de handelsnaam een zekere bekendheid hebt opgebouwd bij een bepaalde doelgroep en in een bepaald gebied en dat eerder deed dan de vermeende inbreukpleger. Je kan dat aantonen door facturen/briefpapier van met daarop je handelsnaam, advertenties of je handelsnaam op deelnemerslijsten van beurzen of bijeenkomsten.

 

Als het dus al lukt om je handelsnaam te registreren op een eerdere datum, dan nog heb je daar in feite weinig aan. Het gaat bij een handelsnaam om gebruik en niet over de datum van registratie bij de KvK.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan, recent nog gedaan.

 

In mijn geval ging het om een dienst waarvan niet meteen duidelijk was of het de moeite was om er een activiteit voor in te schrijven.

 

Zoals Hans al opmerkt, er zijn wel risico's aan verbonden omdat je weliswaar kunt antidateren maar dat er bij de inschrijving wel de datum staat van invoer.

mocht er later een dispuut ontstaat dan wordt uitgegaan van de datum van invoer.

Link naar reactie
  • 0

Een handelsnaam is een naam waaronder een onderneming wordt gedreven. Meerdere bedrijven kunnen eenzelfde handelsnaam voeren. Uitgangspunt is of de handelsnaam geen verwarring dan wel misleiding biedt. Het recht op een handelsnaam ontstaat door deze als eerste te gebruiken, registratie van de naam is niet nodig om het recht te doen ontstaan.

 

De Handelsnaamwet verbiedt echter het voeren van een handelsnaam die de naam van een geregistreerd merk van een ander bedrijf bevat of daar sterk op lijkt.

Een merk is een teken dat goederen en/of diensten van een onderneming onderscheidt. Een merkrecht verkrijg je door depot bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Vaak is de handelsnaam tevens een merk of één van de merken van de onderneming. Een voorbeeld hiervan is "Philips" of "ABN AMRO". Handelsnamen en merken kunnen zoveel op elkaar lijken dat de consument in verwarring raakt over de herkomst van de aangeboden goederen of diensten. Degene met een merkrecht staat doorgaans sterker dan degene met alleen een handelsnaam. Ook als de handelnaam ouder is dan de merknaam.

Het is daarom belangrijk om de handelsnaam, als deze naam ook wordt gebruikt als merk, als merk te deponeren.

 

Met vriendelijke groet,

Hermia van Ginkel

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Zelf kreeg ik hier onverwacht mee te maken en ik zou graag de mening van Kamer van Koophandel hierover willen lezen:

 

Ik heb een aantal jaren geleden een bedrijfsnaam bij de Kamer van Koophandel (Nederland) geregistreerd. Onder de zelfde naam een Benelux merknaam. Plus enkele internet domeinnamen: .com .eu en .nl. De .nl en .com registraties zijn actief in gebruik. De EU registratie is gelinkt aan de .com hosting.

 

Vóórdat ik de naam registreerde, heb ik onderzocht of de naam nog vrij was. De naam bleek helemaal nergens in gebruik.

 

In de spam kreeg ik regelmatig mails van bedrijven die aanboden mijn merknaam te "bewaken" of als domeinnaam met alle mogelijke extensies te registreren. Omdat ik uit de hele wereld importeer, maar voornamelijk verkoop in de EU, vond ik het niet nodig om honderd extra extensies te registreren.

 

Er zijn enkele hardnekkige Nederlandse plagiaatplegers die mijn merknaam, foto's en teksten misbruiken, maar die heb ik tot nu toe alle onrechtmatige gebruik kunnen laten staken.

 

Sinds enkele jaren is er een Chinees bedrijf, dat mijn merknaam en handelsnaam gebruikt. Dat bedrijf bestaat en is geregistreerd in China. Ik heb wel eens emails en aanmaningen ontvangen, die eigenlijk voor die Chinees waren bedoeld. Verder had ik er nog geen last van. Het bedrijf heeft een Chinese website. Ik denk dat dit volkomen legaal is en dat ik er niets tegen kan doen. Hun domeinnaam is jaren later geregistreerd dan ik mijn domeinnamen registreerde. Ze hebben verder geen teksten en foto's van mij misbruikt en hun artikelen zijn net even anders dan de mijne.

 

Ik Google mijn merknaam en handelsnaam regelmatig. Daarbij kwam ik een Engelstalige webpage tegen, waarop een aantal vrolijke Chinezen het glas hieven vanwege het 25 jarig bestaan van hun Chinese bedrijf met de naam die gelijk is aan mijn bedrijfsnaam.

 

Ik weet dat ze 25 jaar geleden nog niet bestonden. Dat bedrijfsfeestje in China zou een voorbode kunnen zijn van hun verlangen om mijn .com .eu .nl domeinregistraties en mijn merknaam te claimen. Is er een mogelijkheid dat ze hierin slagen?

 

Wat zijn mijn mogelijkheden om dit te voorkomen?

Is het voldoende als ik gewoon mijn registraties blijf verlengen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen deskundige in de wereld van merk registreren in Europa, mijn ervaring was in de VS. Ik ben dus benieuwd want dit:

 

Handelsnamen en merken kunnen zoveel op elkaar lijken dat de consument in verwarring raakt over de herkomst van de aangeboden goederen of diensten. Degene met een merkrecht staat doorgaans sterker dan degene met alleen een handelsnaam. Ook als de handelnaam ouder is dan de merknaam.

 

is een lekker bron van inkomsten voor advocaten eigenlijk in mijn ervaring, niet zo duidelijk als dat de ene sowieso sterker is dan de andere. Wel is het makkelijker om het bewijs te leveren als een trademark op een bepaalde datum geregistreerd was geweest en dan heeft het dat als voordeel.

 

In het kort zitten er in de VS wat haken en ogen aan; is dat hier niet ook zo?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Handelsnnaam:Je hebt hier te maken met de handelsnaamwet die een puur Nederlandse wet is en werking heeft in Nederland, maar niet daarbuiten.

Juridisch kun je niets doen tegen het gebruik van de handelsnaam door het Chinese bedrijf dat niet in Nederland is gevestigd.

Wellicht zou je op grond van misleiding wel een procedure in China kunnen starten, maar dat raad ik af vanwege de kleine kans op succes en hoge kosten om je recht te halen.

 

Merknaam; is geregistreerd begrijp ik voor de Benelux, dus merkinbreuk kun je wel binnen dit gebied bestrijden, maar buiten de Benelux heb je geen bescherming van je merknaam.

 

Domeinnaam; voor de voor de nl. com.eu.- extensies is het belangrijk dat je de registraties blijft verlengen. Deze zijn ook in je bezit en anderen mogen deze niet gebruiken.

Wat wel mogelijk is, is dat domeinnamen worden aangeboden tegen betaling en dat zou je als je dat wil ook kunnen overwegen.

Dan kan het Chinese bedrijf dus je domeinnamen voor een afgesproken bedrag van je overnemen.

 

Voor verdere informatie en advies zou ik je aanraden om contact op te nemen met Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom of met een advocaat in intellectueel eigendomsrecht.

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.