• 0

Btw controle

Best forum

 

Graag hoor ik van een boekhouder of ik de BTW controle rekening goed heb gedaan voor het afsluiten van 2014.

Onderstaand mijn w-v over het hele jaar 2014.

 

Omzet 21% uren 8000, € 15458

Omzet 21% materiaal 8001, € 5423

Omzet 6% uren 8002, € 7458

Omzet BTW verlegd 8003, € 5472

 

Onderstaand de cijfers uit de BTW aangifte boekhoudprogramma.

 

BTW 21%: € 20881, € 4385

BTW 6%: 5423, € 447

Verlegd, € 5472

 

Voorbelasting: € 578

 

Te betalen: € 4254

 

Controle:

Eerst de balans uitgedraaid met datum 31-12-2014

De rekening 1600, voorbelasting loopt glad. Hier staat ook een bedrag van € 578

De rekening 1620, BTW af te dragen btw hoog loopt ook glad. Het totaal is € 4385. Controle; 8000 + 8001 * 0.21

De rekening 1630, af te dragen btw laag loopt ook glad. Het totaal is € 447. Controle 8002 * 0.06

De rekening

Over BTW verlegd staat niks op de balans.

 

Aangegeven periodes;

1e kw 2148

2e kw 589

3e kw 478

4e kw 1058

 

Betaald; 4273

Te ontvangen; 19

 

Vraag; Is dit de juiste btw rondrekening?

Zo heb ik het me iig aangeleerd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De berekening ziet er correct uit.

 

Wel viel me deze regel op: ''BTW 6%: 5423, € 447''. Daar lijk je een verkeerd omzetbedrag te hebben opgeschreven, maar dat werkt niet door in de rest van je berekening.

 

Het kan natuurlijk best kloppen, maar je voorbelasting lijkt me aan de lage kant ten opzichte van de kosten die ik verwachten zou, o.a. gezien de omzet materiaal die je hebt. Maak je daar zo'n goede marge op of komt het uit voorraad?

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je hebt helemaal gelijk.

De omzet 6% was 7450.

De voorbelasting klopt wel hoor.

Het materiaal wat ik inkoop is bijna allemaal voor de verkoop.

 

Wat ik nu heb gedaan, is dat nu een btw rondrekening?

Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken bij het opmaken van mijn jaarrekening 2014 die betrekking hebben op de btw?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de IB aangifte wordt de Omzet Belasting (OB) gevraagd die verschuldigd of te vorderen is. Daarom lijkt het mij nuttig om dit saldo per 31-12-2014 als doelstelling te berekenen . Dit houdt in dat het 4e kwartaal als afdracht niet bij 2014 hoort.

 

Saldo is: Q1+Q2+Q3+voorbelasting-BTW(omzet)= -1039 (schuld).

In 2015 volgt de verrekening van Q4 (1058) . Dan is er nog een vordering van 19.

Dit geef je op als extra voorbelasting over het 1e kwartaal 2015.

 

Hierbij heb je dus bij de volgende aangifte inkomstenbelasting (IB over 2015) een " schuld OB vorige boekjaar" in te vullen van 1039.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Dat kan je op een latere aangifte via een "suppletie gering belang" corrigeren.

 

Echter wordt het wel door sommigen (onder andere de fiscalisten van Elsevier) afgeraden om dit te doen wanneer het over verschillende boekjaren gaat. Uit oogpunt van 'overzichtelijkheid' zeg maar. En daar ben ik persoonlijk ook helemaal mee eens (het is overigens ook heel simpel om een aparte suppletie in te sturen, dus de moeite is gering - en de kosten beperken zich tot een postzegel en een envelop plus twee velletjes A4 papier, dus daar hoef je het niet voor te laten).

Link naar reactie
  • 0

Nou, moeten...

 

Ik stuur elk jaar misschien 10 a 20 suppleties weg (voor klanten die het allemaal "zelf doen" en het later, als de jaarstukken opgemaakt worden en zo, blijkt dat het uiteraard niet helemaal klopte wat zij eerst aangegeven hadden... helemaal niet erg, gewoon routine zeg maar).

Dan gebruik ik dit formulier.

 

Op zich zou ik ook een formulier kunnen printen uit mijn aangifteprogramma. Maar dat vind ik minder, want het formulier van de belastingdienst is eigenlijk prima.

 

En misschien bestaat er ook de mogelijkheid om bij jou in te loggen en het digitaal te doen, dat weet ik niet. Dat kan je natuurlijk zelf nakijken als dat je makkelijker lijkt.

Bij een BV is dat wel het geval trouwens (dat je dat ook elektronisch kan doen dus).

 

Of een suppletie gering belang doen bij een latere aangifte dus (maar dat zou ik zelf niet doen zoals gezegd).

Link naar reactie
  • 0

Tja, lezen is nogal een kunst......

 

Peter en Ronald hebben allebei gelijk, of ongelijk, afhankelijk van hoe je het leest.

 

Een suppletie kan op twee manieren, met een digitaal formulier of op papier met het te downloaden pdf'je.

 

ik kan me voorstellen dat Peter bij suppleties voor anderen het papieren formulier gebruikt, omdat hij waarschijnlijk niet over alle inlog-gegevens van zijn klanten beschikt en Ronald het voor zijn eigen bedrijf wel digitaal afhandelt.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens!

 

En eigenlijk kan je op drie manieren een suppletie (van deze omvang dan!) doen, als je helemaal volledig wil zijn. Naast het (PDF) formulier en het digitale bestand dus ook via een 'suppletie gering belang' bij een latere aangifte.

Maar nogmaals: dat laatste is vaak onhandig wanneer het over verschillende boekjaren gaat (vinden velen, zoals o.a. ik zelf).

 

En je hebt ook helemaal gelijk: ik beschik niet over inloggegevens van mijn klanten (dat wil ik niet, wordt veel te omslachtig). Ik gebruik Digipoort (met commerciële aangiftesoftware en PKIoverheid certificaten) voor aangiften, dus dat werkt wel iets anders dan wanneer je het alleen voor je eigen bedrijf doet.

Link naar reactie
  • 0

Dat een suppletie een betere overzichtelijkheid geeft ontgaat mij. Onzinnig vind ik het dat 'suppletie gering belang' onhandiger is. Het variëren met de voorbelasting is juist de handigheid. Indien dat voor een ander niet zo is dan is het zeker ondergeschikt aan het streven van de vermindering van de regeldruk.

 

Uiteindelijk moet niet de OB aangiftes verantwoord worden maar de BTW's in de bedrijfsadministratie. Een optredend saldo in de administratie moet gewoon (z.s.m.) vereffend worden met de afdrachten. Dit ziet men overzichtelijk in de BTW balansposten (mutatiekaarten). Het is wel te begrijpen dat bij een te grote discrepantie (gesteld op > €1000) de belastingdienst wel een aangifte verantwoording wil zien.

 

Link naar reactie
  • 1

Onzinnig vind ik het dat 'suppletie gering belang' onhandiger is.

 

Mag jij gerust vinden natuurlijk.

 

Ik vind dit echter niet "onzinnig" en hier is een citaat (door de fiscalisten van Elsevier) dat misschien een beetje de achtergrond hiervan verklaart (en dus laat zien dat het toch soms 'onhandig' kan zijn):

 

(begin citaat)

 

Bezint eer ge begint

 

Het gebruik van de mogelijkheid tot opnemen van een suppletie gering belang in de aangifte raden wij overigens af !

 

 

Stel dat u in de aangifte over eerste kwartaal 2012 (van € 8.500) een suppletie gering belang (over 2011) opneemt van € 400; bij elkaar € 8.900.

 

In 2013 komt u bij controle erachter dat u het eerste kwartaal niet € 8.500 maar € 9.700 had moeten opgeven. U moet nu dus een suppletie doen via het PDF-biljet. Daarin moet u niet het verschil opgeven, maar hetgeen u daadwerkelijk had moeten opgeven. Maar omdat u in deze aangifte een suppletie gering belang hebt opgenomen van € 400, moet u deze € 400 nu weer opgeven. U geeft dus niet € 9.700 op, maar € 10.100 (€ 9.700 + € 400).

 

Tevens komt bij controle naar boven dat de suppletie over 2011 (van € 400) ook nog niet volledig was. Het eerst opgegeven bedrag van € 6.800 had niet naar € 7.200 moeten worden gesuppleteerd, maar naar € 8.300. U moet nu dus een nieuwe suppletie via het PDF-biljet indienen van € 7.900 (zijnde € 8.300 minus de eerder via aangifte opgenomen suppletie gering belang van € 400).

 

Uw administratie via de boekhouding en de administratie via uw aangiften beginnen nu aardig uit elkaar te lopen.

 

 

Bij het altijd gebruik maken van het PDF-biljet (via het onderdeel BTW Suppletie) geeft u de uiteindelijke bedragen op mét het daarbij behorende aangiftetijdvak. En dit zal dus altijd moeten kloppen met de administratie uit uw boekhouding.

 

(einde citaat)

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.