• 0

Bedrijfsovername wordt gegund [schenking]. Fiscaal juridische gevolgen?

De mogelijkheid doet zich voor, dat ik een bedrijf kan overnemen van mijn huidige werkgever.

Deze wil nog 3 jaar doorwerken en er dan mee stoppen.

Na enig gesprek zijn we overeengekomen:

- Investeringen die nog gedaan worden neem ik tzt over tegen boekwaarde

- De voorraad wordt overgenomen

- Huur van het pand (deze blijft eigendom verkoper).

 

Detail: inventaris is zo goed als afgeschreven.

 

Het bedrijf wordt mij dus min of meer gegund, er is geen overname prijs.

Dit is natuurlijk mooi, scheelt mij weer een ritje naar de bank, maar:

ik vraag mij af, mag dit zomaar en heeft dit nog (fiscale) gevolgen voor mij?

Immers, als ik iemand een schenking doe moet hier wel belasting over betaald worden.

Ik zie dit ook als een soort schenking. Geld dit ook voor bedrijven, of in dit geval niet omdat alles is afgeschreven?

 

Ik heb wel een brochure van de belastingdienst gevonden maar ik weet niet of dit van toepassing is in deze situatie.

 

[aanpassing: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het bedrijf wordt mij dus min of meer gegund, er is geen overname prijs.

 

Maar er komt toch een overnameprijs.

Je gaat toch de boekwaarde van de vaste activa (plus de waarde van de voorraad?) betalen, als ik je goed begrijp.

 

Het enige is (kennelijk) dat je geen goodwill hoeft te betalen. Dat (waarschijnlijk) omdat:

- Er niet zo veel - of moeilijk te verkopen - goodwill is (?), of

- Jullie hele goede vrienden zijn, of

- De huidige eigenaar heel graag de toekomstige huuropbrengsten wil genieten.

 

Of een combinatie van dit allemaal. Hoe dan ook:

Je moet er toch wél voor betalen. Of begrijp ik het niet helemaal?

 

Link naar reactie
  • 0

Je denkt dat je "gratis" een bedrijf "krijgt". Voor de verkoper is dit ook een goede deal, anders zou hij je dit niet aanbieden. Zit de winst voor de huidige eigenaar niet verstopt?

 

Investeringen die nog gedaan worden neem ik tzt over tegen boekwaarde

Dus de eigenaar kan nu kopen wat hij wil, jij zal het over 3 jaar voor de boekwaarde kopen. Hoeveel bedraagt de boekwaarde over 3 jaar?

 

De voorraad wordt overgenomen

Welke prijs ga jij voor de voorraad betalen en is de voorraad die prijs echt waard?

 

Huur van het pand

Hoeveel bedraagt de huur? Kun je niet iets vergelijkbaars of beters huren tegen een lagere huur?

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf wordt mij dus min of meer gegund, er is geen overname prijs.

 

Maar er komt toch een overnameprijs.

Je gaat toch de boekwaarde van de vaste activa (plus de waarde van de voorraad?) betalen, als ik je goed begrijp.

 

Het enige is (kennelijk) dat je geen goodwill hoeft te betalen. Dat (waarschijnlijk) omdat:

- Er niet zo veel - of moeilijk te verkopen - goodwill is (?), of

- Jullie hele goede vrienden zijn, of

- De huidige eigenaar heel graag de toekomstige huuropbrengsten wil genieten.

 

Of een combinatie van dit allemaal. Hoe dan ook:

Je moet er toch wél voor betalen. Of begrijp ik het niet helemaal?

 

Je hebt inderdaad gelijk, er wordt geen goodwill betaald, combi van factoren, oa die je daar noemt.

Maar inderdaad, als je het zo zegt wordt er wel een overname prijs betaald, zo had ik het nog niet bekeken.

 

Je denkt dat je "gratis" een bedrijf "krijgt". Voor de verkoper is dit ook een goede deal, anders zou hij je dit niet aanbieden. Zit de winst voor de huidige eigenaar niet verstopt?

 

Investeringen die nog gedaan worden neem ik tzt over tegen boekwaarde

Dus de eigenaar kan nu kopen wat hij wil, jij zal het over 3 jaar voor de boekwaarde kopen. Hoeveel bedraagt de boekwaarde over 3 jaar?

 

De voorraad wordt overgenomen

Welke prijs ga jij voor de voorraad betalen en is de voorraad die prijs echt waard?

 

Huur van het pand

Hoeveel bedraagt de huur? Kun je niet iets vergelijkbaars of beters huren tegen een lagere huur?

 

Nou, kopen wat hij wilt zal niet gaan, dit gaat wel in overleg (laat ik vastleggen).

 

De voorraad wordt geïnventariseerd en wordt tegen inkoop overgenomen.

 

Huurprijs is redelijk te noemen, daarbij een andere lokatie is in dit geval niet mogelijk (het betreft een winkel).

 

Waar het mij omgaat is, dat straks niet de belasting komt van, hey, je hebt een zaak overgenomen voor weinig, volgens ons is het eigenlijk meer waard is, dus draag nog even zak geld af. Kan dat uberhaupt?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit aan volgende zaken te denken.

 

Deel van voorraad is misschien minder waard dan inkoop of zelfs waardeloos.

 

Door de overname neem jij de verplichtingen van de zaak over.

Welke verplichtingen zijn er?

 

Zijn de inkomsten/marges van het bedrijf in stijgende lijn of daalt dat ieder jaar?

 

Wie gaat de belastingen betalen over het laatste boekjaar voor de overname?

 

Teken je een langlopend huurcontract?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar het mij omgaat is, dat straks niet de belasting komt van, hey, je hebt een zaak overgenomen voor weinig, volgens ons is het eigenlijk meer waard is, dus draag nog even zak geld af. Kan dat uberhaupt?

Dat kan. De Belastingdienst moet dan aannemelijk maken dat de overnameprijs (zeg 10.000,- aan voorraad en inventaris) substantieel lager is dan de waarde van de onderneming, omdat er ook bijvoorbeeld een ton goodwill in zit.

 

Tegelijkertijd, zeg je zelf, zijn er allerlei zakelijke (objectieve) redenen waarom deze overname ook voor je baas een hele goede deal is. Die redenen geven ook aan dat het 'persoonlijke element' niet zo groot is.

 

Je kunt in de overname-overeenkomst een clausule opnemen over eventueel gerommel met de Belastingdienst, zodat de smart tenminste gedeeld wordt, je kunt ook vooraf in overleg gaan met de Belastingdienst, dan weet je ook waar je aan toe bent.

In het ideale geval is een zeer vergelijkbare winkel, twee straten verderop, vorig jaar overgenomen, en wil de nieuwe eigenaar graag het hele financiële plaatje komen toelichten. Maarja, ik vrees van niet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.