• 0

Domeinnaam van failliet bedrijf overgenomen

Hallo ondernemers, ik heb onlangs van een leverancier die failliet is gegaan de domeinnaam geclaimed (deze was namelijk weer vrij) en hier een nieuwe webshop van gemaakt. Nu krijg ik zo nu en dan nog een aanvraag bedoeld voor het oude bedrijf die failliet is. Ik mail dan netjes terug met dat ze failliet zijn maar dat wij ze het ook kunnen aanbieden voor een scherpe prijs.

 

Hoe zou dit juridisch zitten, ik heb er namelijk een slecht gevoel over of dit wel helemaal eerlijk is.

 

Graag jullie mening.

 

 

[mod edit: typefout in titel hersteld]

Creatieve ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zodra de domeinnaam 40 dagen in quarantaine heeft gestaan en dan vrij komt kan iedereen die registreren. Als de curator de domeinnaam had willen verkopen dan had hij deze niet moeten laten verlopen / opzeggen.

Lijkt me dus geen enkel probleem om de domeinnaam te gebruiken.

 

Ik denk ook niet zozeer dat de TS zich afvraagt of het eerlijk is om de domeinnaam te gebruiken, maar meer het feit of hij de klanten terug mag mailen dat het vorige bedrijf failliet is gegaan maar dat hij dezelfde producten kan leveren.

 

Mij lijkt het ook geen probleem om netjes terug te mailen dat het bedrijf wat de klant zocht failliet is gegaan en dat jij via dezelfde domeinnaam verder gegaan bent.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik heb dus een compleet nieuw logo verzonnen voor de betreffende bedrijfsnaam, en dat gebruik ik ook als communicatie naar de klant toe.

 

Wat voorheen dus bijvoorbeeld #Blokker BV# was is nu #Blokker# maar dan met een ander logo, kvk en adres uiteraard. Mag dat ook zomaar?

Creatieve ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Als de vorige eigenaar die domeinnaam als handelsnaam gebruikte, maak je (mogelijk) inbreuk op de handelsnaam. Als je Googlet op "handelsnaam na faillissement", vind je daar wat jurisprudentie over.

 

Hetzelfde geldt als je de handelsnaam van het failliete bedrijf gebruikt.

 

Niet elke domeinnaam zou een handelsnaam hoeven te zijn. Arnoud Engelfriet beargumenteert dat een domeinnaam in eerste instantie een adres is. Pas als je jezelf onder die domeinnaam presenteert (zoals ik me bijvoorbeeld brankocollin.nl noem), dan zou je een handelsnaam hebben: http://blog.iusmentis.com/2012/01/09/wanneer-is-een-domeinnaam-inbreuk-op-een-handelsnaam/

 

Briefgeheim geldt hier niet. Niet alleen, omdat briefgeheim nog niet voor e-mail geldt (http://www.24oranges.nl/2014/07/22/dutch-constitution-will-finally-include-e-mail/), maar ook omdat je de geadresseerde bent.

 

Mocht jij echter Piet Jansen heten, en krijg je mail voor klaas.devries@mijn_bedrijf.example, dan zou het kunnen zijn dat je met de privacy rekening moet houden. Misschien is het dan wel privémail?

 

Dat zijn dus dingen waar je eventueel rekening mee moet houden.

 

(IANAL.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als de vorige eigenaar die domeinnaam als handelsnaam gebruikte, maak je (mogelijk) inbreuk op de handelsnaam. Als je Googlet op "handelsnaam na faillissement", vind je daar wat jurisprudentie over.

 

Hetzelfde geldt als je de handelsnaam van het failliete bedrijf gebruikt.

 

Niet elke domeinnaam zou een handelsnaam hoeven te zijn. Arnoud Engelfriet beargumenteert dat een domeinnaam in eerste instantie een adres is. Pas als je jezelf onder die domeinnaam presenteert (zoals ik me bijvoorbeeld brankocollin.nl noem), dan zou je een handelsnaam hebben: http://blog.iusmentis.com/2012/01/09/wanneer-is-een-domeinnaam-inbreuk-op-een-handelsnaam/

 

Briefgeheim geldt hier niet. Niet alleen, omdat briefgeheim nog niet voor e-mail geldt (http://www.24oranges.nl/2014/07/22/dutch-constitution-will-finally-include-e-mail/), maar ook omdat je de geadresseerde bent.

 

Mocht jij echter Piet Jansen heten, en krijg je mail voor klaas.devries@mijn_bedrijf.example, dan zou het kunnen zijn dat je met de privacy rekening moet houden. Misschien is het dan wel privémail?

 

Dat zijn dus dingen waar je eventueel rekening mee moet houden.

 

(IANAL.)

Mijn dank is groot voor deze info, niet doen dus :)

 

Heb het domeinnaam nu gewoon doorgelinkt naar mijn eigen website.

Creatieve ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Wat voorheen dus bijvoorbeeld #Blokker BV# was is nu #Blokker# maar dan met een ander logo, kvk en adres uiteraard. Mag dat ook zomaar?

 

Dat mag in dit voorbeeld inderdaad niet gezien het een originele naam is.

 

Het mag wel als het om een generieke, beschrijvende domeinnaam gaat, iets als 'stofzuigerwinkel.nl', wat als merk niet echt te beschermen is.

 

Als het je veel omzet oplevert zou je natuurlijk wel kunnen proberen de handelsnaam alsnog te bemachtigen. Daarvoor moet je bij de curator zijn. Die zou een bod op de handelsnaam toch moeten overwegen als dat wat oplevert voor de schuldeisers, zelfs als dat bod heel erg laag is gezien hij de domeinnaam al heeft laten verlopen en de handelsnaam zonder domein tegenwoordig niet zoveel meer waard is. Je zou gewoon heel cheeky 200 euro kunnen bieden, en vervolgens eens kijken waarom de curator dat niet wil aanvaarden (of de mazzel te hebben dat ie het wel doet).

Link naar reactie
  • 0

Voor een fictief faillissement van een onderneming met als handelsnaam 'St0fzulgerwinkel.nl lijkt me dan hetzelfde gelden.

 

Wat als het faillissement beëindigd is? Mag je dan wel een handelsnaam en domeinnaam gaan gebruiken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat voorheen dus bijvoorbeeld #Blokker BV# was is nu #Blokker# maar dan met een ander logo, kvk en adres uiteraard. Mag dat ook zomaar?

 

Dat mag in dit voorbeeld inderdaad niet gezien het een originele naam is.

 

Het mag wel als het om een generieke, beschrijvende domeinnaam gaat, iets als 'stofzuigerwinkel.nl', wat als merk niet echt te beschermen is.

 

Als het je veel omzet oplevert zou je natuurlijk wel kunnen proberen de handelsnaam alsnog te bemachtigen. Daarvoor moet je bij de curator zijn. Die zou een bod op de handelsnaam toch moeten overwegen als dat wat oplevert voor de schuldeisers, zelfs als dat bod heel erg laag is gezien hij de domeinnaam al heeft laten verlopen en de handelsnaam zonder domein tegenwoordig niet zoveel meer waard is. Je zou gewoon heel cheeky 200 euro kunnen bieden, en vervolgens eens kijken waarom de curator dat niet wil aanvaarden (of de mazzel te hebben dat ie het wel doet).

 

Goed idee, het bedrijf had bijna een miljoen euro omzet per jaar. Misschien toch de moeite waard...

 

Het faillissement is nog niet beëindigd

Creatieve ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Wat voorheen dus bijvoorbeeld #Blokker BV# was is nu #Blokker# maar dan met een ander logo, kvk en adres uiteraard. Mag dat ook zomaar?

 

Dat mag in dit voorbeeld inderdaad niet gezien het een originele naam is.

 

Het mag wel als het om een generieke, beschrijvende domeinnaam gaat, iets als 'stofzuigerwinkel.nl', wat als merk niet echt te beschermen is.

 

Als het je veel omzet oplevert zou je natuurlijk wel kunnen proberen de handelsnaam alsnog te bemachtigen. Daarvoor moet je bij de curator zijn. Die zou een bod op de handelsnaam toch moeten overwegen als dat wat oplevert voor de schuldeisers, zelfs als dat bod heel erg laag is gezien hij de domeinnaam al heeft laten verlopen en de handelsnaam zonder domein tegenwoordig niet zoveel meer waard is. Je zou gewoon heel cheeky 200 euro kunnen bieden, en vervolgens eens kijken waarom de curator dat niet wil aanvaarden (of de mazzel te hebben dat ie het wel doet).

 

En het onderscheppen van de mail middels een catch al, wat vinden jullie daarvan?

Creatieve ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Als je je zo druk maakt dan had je die domeinnaam niet moeten registreren. ???

 

Het is jouw domeinnaam, doe ermee wat je wilt. Ik neem aan dat je ook een info@ emailadres ervan wil gebruiken. Ja, dan kan je emails verwachten bestemd voor het failliete bedrijd, so what?

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Dat kan nog een lastige zijn. Informatie vergaren (bijv voor marketingdoeleinden) uit emails die overduidelijk niet voor jou bedoeld zijn is een dubieuze bezigheid. Dat let je natuurlijk niet om een canned-response of autoreply in te richten die duidelijk zegt dat de vorige eigenaar failliet is, maar dat je wel vergelijkbare producten/diensten kunt leveren zonder dat je daarvoor de inhoud van zo'n mail hoeft te bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan nog een lastige zijn. Informatie vergaren (bijv voor marketingdoeleinden) uit emails die overduidelijk niet voor jou bedoeld zijn is een dubieuze bezigheid

 

 

Ik denk dat dat erg meevalt. Als iemand z'n email adres (z'n domein dus) laat verlopen en dan komt de mail bij jou terecht, dan is die mail voor jou. Als de vorige eigenaar van het domein het netjes had gedaan, hadden ze hun klanten gemaild dat ze voortaan op een ander email adres bereikbaar zijn. Heel dom overigens, om het domein te laten verlopen, van die vorige eigenaar c.q. van de curator.

 

Ik krijg ook wel 's mail die "niet voor mij bedoeld is" omdat een ver familielid een .be domein heeft, daar mail op krijgt, maar klanten denken soms niet na en typen dan .nl. Dan krijg ik de mail. Die mail hebben ze naar mij gestuurd, dus is die mail voor mij. Gelukkig weet ik waar ik het naar toe door moet sturen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.