• 0

BTW porto kosten contract PostNL

Beste mensen,

 

Voor het verzenden van pakketten heb ik een verzamelcontract afgesloten bij de PostNL, niet zijnde rechtstreeks met de PostNL, via een bedrijf die deze dienst aanbiedt.

 

Nu worden mij deze verzendkosten excl BTW aangeboden en ik krijg hier ook een factuur van incl BTW. Deze BTW vraag ik terug.

 

Nu is mijn vraag: Als ik deze verzendkosten excl BTW apart op de factuur van de klant vermeldt, komt dit dan goed?

 

Of moet ik de eigenlijke excl BTW kosten als zijnde "incl BTW" vermelden op de factuur en dat ik dan in principe minder terug vraag?

 

Doorberekenen is natuurlijk ook gewoon een optie, maar niet nodig als het niet hoeft :-)

 

Mag dit? En hoe zou jij zoiets doen?

 

Ik post hier omdat ik hier vrijwel geen informatie over kan vinden. Er is genoeg te vinden over normale verzendkosten dat het gewoon belast moet worden, dat is mij duidelijk. Alleen vrijwel niet over verzendkosten die op een contractbasis excl btw aangeboden worden met factuur welke door mij terug te vragen is.

 

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vragen.

 

Met vriendelijke groet,

BHW

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien niet helemaal je antwoord maar BDO schreef er laatst iets over

 

BTW-HEFFING BIJ VERZEND- EN BEZORGKOSTEN

30 maart 2015

Levert u (deels) goederen die belast zijn tegen het verlaagde btw-tarief en heeft u zich verbonden de goederen bij de klant te bezorgen? Dan is dit bericht van belang voor u!

 

Ondernemers die goederen leveren en daarbij tevens zorgen voor de verzending of bezorging van die goederen, brengen veelal verzend- of bezorgkosten in rekening aan hun afnemer. Als de ondernemer over de levering van de goederen btw is verschuldigd, dan wordt de btw berekend over de totale vergoeding. In principe behoren alle bijkomende kosten die wegens de levering in rekening worden gebracht tot de vergoeding, ongeacht of deze apart worden gefactureerd. Verzend- en bezorgkosten zijn hiervan voorbeelden.

 

Regelgeving

Als de ondernemer goederen levert en hij ook degene is die zich verbonden heeft de goederen bij de klant te bezorgen, is voor wat de bezorging betreft sprake van een bijkomende prestatie die opgaat in de levering van de goederen. Bij levering van goederen tegen verschillende btw-tarieven moeten de bezorgkosten naar verhouding van de vergoedingen exclusief de bezorgkosten worden toegerekend.

 

 

Volledige tekst hier

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag: Als ik deze verzendkosten excl BTW apart op de factuur van de klant vermeldt, komt dit dan goed?

 

Of moet ik de eigenlijke excl BTW kosten als zijnde "incl BTW" vermelden op de factuur en dat ik dan in principe minder terug vraag?

 

Dat exclusief BTW als inclusief BTW op de factuur vermelden volg ik niet helemaal......

 

Als de verkoopprijs van de goederen 10 Euro is en de verzendkosten 5 Euro (allebei excl. BTW) factureer je 15 Euro + 21% (of 6%) BTW. Of je de kosten van het product en de verzendkosten apart (10+5) op de factuur wil zetten of alleen een totaalbedrag (15) mag je volgens mij helemaal zelf uitmaken.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bedoelt BHW: mijn verzendkosten zijn contractueel € 10. Daarover brengt mijn leverancier BTW in rekening, dus ik betaal mijn leverancier € 12,10. Moet ik nu € 10 doorbelasten aan mijn klant en € 2,10 BTW terugvragen of moet ik € 12,10 doorbelasten aan mijn klant?

 

Antwoord: jouw werkelijke kosten zijn € 10, dus lijkt het logisch om die door te belasten. (Maar het is natuurlijk net wat je met je klant afspreekt.) De € 2,10 vraag je als voorheffing terug. Anderzijds breng je ook BTW in rekening over de doorbelaste € 10, dus per saldo is het neutraal.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bedoelt BHW: mijn verzendkosten zijn contractueel € 10. Daarover brengt mijn leverancier BTW in rekening, dus ik betaal mijn leverancier € 12,10. Moet ik nu € 10 doorbelasten aan mijn klant en € 2,10 BTW terugvragen of moet ik € 12,10 doorbelasten aan mijn klant?

 

Antwoord: jouw werkelijke kosten zijn € 10, dus lijkt het logisch om die door te belasten. (Maar het is natuurlijk net wat je met je klant afspreekt.) De € 2,10 vraag je als voorheffing terug. Anderzijds breng je ook BTW in rekening over de doorbelaste € 10, dus per saldo is het neutraal.

 

Dat bedoel ik idd helemaal.

 

Dus gewoon belasten wat ik opgeef op de factuur als verzendkosten, deze kunnen dan in principe variabel zijn. Het ligt er helemaal aan wat ik opgeef als verzendkosten, ook al betaal ik zelf een vastgesteld bedrag.

 

Is dit juist?

 

Hartelijk dank :-)

Link naar reactie
  • 0

(...) ook al betaal ik zelf een vastgesteld bedrag.

 

Wat is een "vastgesteld bedrag"?

 

Je mag uiteraard van alles, zoals tonnen aan verzendkosten, administartiekosten, honoraria etc., in rekening brengen zo lang je daar maar BTW over berekent.

En zolang dat afgesproken is met de klant natuurlijk, want ander gaat deze de factuur vast niet betalen.

 

Voor handel met consumenten kunnen er misschien beperkingen zijn m.b.t. extra 'toeslagen' e.d. overigens, maar dat heeft niets met de wet op de omzetbelasting (BTW) te maken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

(...) ook al betaal ik zelf een vastgesteld bedrag.

 

Wat is een "vastgesteld bedrag"?

 

 

Daar bedoel ik mee mijn verzendkosten welke in het contract staan ;-)

 

Stel ik wil goedkoper aanbieden incl verzendkosten, dan zou ik dus bijvoorbeeld 5euro ipv 10euro kunnen rekenen op de factuur.

 

Alleen mijn 'vastgesteld bedrag' van 10euro verzendkosten blijft gelijk welke aan mij gerekend wordt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus je denkt er aan om 5,- portokosten door te berekenen en zodoende 5,- euro verlies te accepteren (want je moet zelf 10,- euro porto betalen). Dit om een goede prijs te kunnen aanbieden.

Als je denkt dat dit handig is, dan moet je dat natuurlijk doen (ik zou het persoonlijk niet weten of het handig is).

 

Hoe dan ook: je moet BTW over je factuurbedrag berekenen, dus ook over de portokosten die je in rekening brengt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt misschien tegenstrijdig, een 'verlies' van 5euro accepteren. Alleen ik denk het niet alleen, het is inmiddels al uitgevoerd.

 

Mijn ervaring is dat een aanbieding met gratis verzenden beter is dan een lagere prijs vragen waar dan nog weer verzendkosten bij komen.

 

Dus ja ik zal de volledige 10euro op mij nemen, voor snellere verkoop en dus aan het eind van de rit meer omzet (y)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat een aanbieding met gratis verzenden beter is dan een lagere prijs vragen waar dan nog weer verzendkosten bij komen.

 

Dus ja ik zal de volledige 10euro op mij nemen, voor snellere verkoop en dus aan het eind van de rit meer omzet (y)

 

Gratis verzenden bestaat niet, de verzendkosten zijn dan opgenomen in de verkoopprijs en worden niet aan de klant gespecificeerd. Het is lood om oud ijzer of je je verlies neemt op de ex works kosten van het product of op de toegevoegde verzendkosten. Je zou ook de prijs van het product kunnen verlagen en de klant meer bezorgkosten in rekening brengen, dan zal de klant misschien eerder bij jou bestellen dan bij de concurrent. De BTW (maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn) breng je aan de klant in rekening over het (totaal) bedrag onder de streep,

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt idd wat je zegt. Echter het gevoel naar de klant toe is dat je 'gratis verzend'. Hij/zij hoeft er niks extra's voor betalen. Het is de price as is. Mensen vinden dat prettig, lijkt mij. Ik wel iig.

Als ik zelf iets koop en er later achter kom dat er nog weer, veel, verzendkosten bij komen haak ik sowieso uit principe in eerste instantie af om goedkoper te zoeken.

 

Met de 'gratis verzenden' is het deze prijs, niets meer niets minder. Dan is de keuze naar 'ja ik koop nu direct' eerder gemaakt dan eerst nog even te kijken of het goedkoper kan.

 

Dat is eigenlijk de hele insteek waarom ik iig gratis verzenden aanbied. En daarom wel een x-aantal euro's wil inleveren voor snellere verkoop.

 

Maar ik geef je geen ongelijk ofzo. De strategie die jij aanhaalt is volgens mij meer gericht op het ophalen dan verzenden. Dus adverteren met de prijs zonder verzendkosten.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad maar wat de klant wil, als ik zelf online iets koop kijk ik ook altijd naar de totaalprijs. Een lagere prijs (excl. verzending) kan waarschijnlijk wel voor meer aanloop zorgen (via prijsvergelijkingsites e.d). De opmerking is niet per se gericht op afhalen, bij mijn vorige werkgever kwam het voor dat een product met verlies verkocht werd, de klant vroeg om het transport te regelen en het verlies goed gemaakt werd door méér transportkosten door te rekenen dan er werkelijk betaald werden. Dan ging dan wel om volle vrachtauto's...... iets hogere bedragen :). Uiteindelijk gaat het toch om het verschil met wat je uitgeeft en wat je binnenkrijgt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik snap de insteek idd. Met volle containers zijn hogere verzendkosten ook beter te verkopen dan een los geval wat via de post loopt.

 

Als er onder de streep maar een plus staat. Het liefst een hele dikke vette natuurlijk :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt idd wat je zegt. Echter het gevoel naar de klant toe is dat je 'gratis verzend'. Hij/zij hoeft er niks extra's voor betalen. Het is de price as is. Mensen vinden dat prettig, lijkt mij. Ik wel iig.

 

Of dat prettig is, zal er ook aan liggen of het een site is waar je regelmatig meer dan 1 stuks koopt. Bij gratis verzenden zit de prijs in het product en als ik dan twee stuks koop, krijg ik direct het gevoel dat ik 2x porto moet betalen. Zeker als je pas vanaf 5 stuks een kwantumkorting krijgt.

 

Beter is het om pas vanaf een bepaald bedrag de gratis verzending aan te bieden. Dat motiveert mensen om juist iets meer per keer te bestellen om in aanmerking te komen voor de gratis levering.

Link naar reactie
  • 0

Ja kijk ik heb tot 30kg een vast bedrag. Mijn verzendkosten zijn dan ook gebaseerd op het gewicht. Dus zo kan je in principe niet 2x verzendkosten betalen.

 

Als de prijs met gratis verzenden is, is de price dus as is. Dat is altijd goedkoper voor de klant dan dat er verzendkosten wordt gerekend.

 

Kom je idd uit bij de kwantum korting, om bij een bepaalde hoeveelheid nog extra korting te geven. Daar ben ik mij van bewust en zal ik ook toepassen.

 

Met de verzendkosten ben ik nog aan het spelen om idd een zo prettig mogelijke instelling te maken om de verkoop te bevorderen.

 

Die 'beloning' voor gratis verzenden is idd ook een optie. En is een goede strategie.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.