• 0

Verwachte bedrijfsomzet berekenen Bootverhuur

Goedemiddag medeondernemers,

 

Ik ben bezig met een ondernemingsplan om Boten,sloepen te gaan verhuren.

 

Nu is dit nogal seizoensgebonden en natuurlijk hangt de omzet af van het aantal dagen met goed weer.

Mijn vraag is hoe kom ik tot een gemiddelde omzet per jaar.

 

Ik zal 3 type boten gaan verhuren

1: fluisterboten 4 stuks/ Prijs xx per uur of dag of dagdeel

2: licht metalen boten 2 stuks / prijs per uur of dag of dagdeel

3: polyester sloepen 2 stuks / prijs per uur of of dagdeel

 

Bijverkopen zullen zijn onderanderen reddingsvesten,broodjes,drankjes etc.

 

Markt: 13.000 inwoners directe omgeving en behoorlijk wat bedrijven.

1.000.000 inwoners indirecte omgeving (Amsterdam).

 

Ik ben het gehele jaar door open van 08:00 tot 18:00uur

Hoogseizoen is van April tot eind september.

 

Welke formule kan ik hier op los laten of kan ik beter contact opnemen met concurrenten in andere gebieden in Nederland?

In deze formule kunnen willekeurige cijfers worden verwerkt.

 

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat iemand een soort wonderformule heeft die zomaar toegepast kan worden opjouw situatie.

Heb je zelf geen ideeën? Want dan kunnen lezers makkelijker meedenken, lijkt mij.

 

En natuurlijk zou het mooi zijn als concurrenten je precies vertellen hoe en wat. Maar het is maar zeer de vraag of zij dat zullen doen. Je kan het proberen, wie weet: "baat het niet, dan..." enz.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Ik blijf het erg lastig vinden om tot een verwachte gemiddelde omzet te komen.

 

Ik heb het een en ander in excel berekend maar zelfs dan vind ik het moeilijk om een verwachte bezetting per maand in te vullen.

Een volledig volgeboekte maand van maandag tot en met Zondag zit je op bijvoorbeeld xx.xxxEUR omzet.

De pieken zijn natuurlijk Juli Augustus en in Dec,Jan vrijwel geen boekingen.

 

Openingstijden 09:00 tot 22:00

 

Misschien moet ik een aantal simulaties erop los laten met weinig boekingen en extreem veel boekingen en daar het gemiddelde uit halen.

 

Mocht dat niet lukken dan zal er een risico zitten bij het aanvragen van een investering en bij het uberhaupt slagen van de onderneming.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het erg lastig vinden om tot een verwachte gemiddelde omzet te komen.

 

Natuurlijk, want dat is grotendeels afhankelijk van jouw inzet en talent plus een dosis geluk!

 

Je kunt niet een verhuur openen en een vooraf berekende omzet verwachten. Daarom heet het ook ondernemen...

 

De vraag is vooral: wat ga jij er allemaal aan doen om de bezetting van die boten zo groot mogelijk te krijgen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het is ook een grillige markt waar je je in wil begeven. De nederlandse zomers zijn altijd onvoorspelbaar. Bij een mooie dag heb je bootjes te weinig, bij regenachtig weer liggen je bootjes aan de kant, incl. de broodjes die ingekocht zijn.

Slechtweerverzekering voor de vooruitboekers.

 

Kun je er nog aan denken je omzet verhogen door hengels te verhuren, of visgerei te verkopen, zonnebrandcreme, zonnebrillen. Het hoeft niet in grote voorraad aanwezig te zijn, net voor de klanten die het vergeten zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

De markt is zeer onvoorspelbaar door de weersomstandigheden.

Ik heb zelfs bij het KNMI het weer opgevraagd van de afgelopen 30 jaar om enigzins een inzicht te krijgen. ;D Maar ook dat zegt niks over de komende jaren.

 

Bijverkopen zoals zwemvesten,hengels,enz enz heb ik uiteraard ook in mijn plan meegenomen.

Het plan is om in de wintermaanden oude boten te gaan opknappen voor de verkoop.

 

Om de bezetting zo goed mogelijk te regelen heb ik een aantal ideeen zoals flyeren,social media,hotels,restaurants,mond op mond.

 

Er rest mij nog een vraag over welke boten ik wil gaan verhuren.

Link naar reactie
  • 0

Moest aan deze advertentie denken: http://link.marktplaats.nl/m884750661

 

Ook leuk om erbij te verhuren. Barbecue erin en het water op met een kleine buitenboordmotor. Dingen zijn onverwoestbaar. Qua ander boten kom je toch uit op een sloep of een consoleboot. Dat vaart het makkelijkst.

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Ik blijf het erg lastig vinden om tot een verwachte gemiddelde omzet te komen.

 

Ik heb het een en ander in excel berekend maar zelfs dan vind ik het moeilijk om een verwachte bezetting per maand in te vullen.

Een volledig volgeboekte maand van maandag tot en met Zondag zit je op bijvoorbeeld xx.xxxEUR omzet.

De pieken zijn natuurlijk Juli Augustus en in Dec,Jan vrijwel geen boekingen.

 

Openingstijden 09:00 tot 22:00

 

Misschien moet ik een aantal simulaties erop los laten met weinig boekingen en extreem veel boekingen en daar het gemiddelde uit halen.

 

Mocht dat niet lukken dan zal er een risico zitten bij het aanvragen van een investering en bij het uberhaupt slagen van de onderneming.

 

 

Hoi Edwin,

 

Ik denk dat je oktober t/m april (7 maanden) wel tot seizoen rekenen dat je inkomsten bijna nihil zijn, dan vanaf mei t/m september (5 maanden) dat je geopend bent. Zelf wil je 7 dagen open zijn, gaat dit je lukken? Ik doel dan namelijk ook op privé, administratie, op pad moeten gaan voor bedrijfsactiviteiten etc.

 

Je omzet ligt geheel aan het gebied waar je verhuurt, wat je verhuurt en wat je vraagprijs is (all-inclusive of reken je per persoon/uur/bootje). Waarin denk jij je te onderscheiden van de concurrenten? Eerste jaar plussen wordt lastig, wel handig om goed het seizoen in april te starten (en daarvoor al het benodigde werk al gedaan hebben zoals reclame etc.) En dan na einde seizoen je plannen nog eens te herzien om dan in jaar 2 te beteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Misschien moet je het niet moeilijker maken dan het is en gewoon gaan kijken hoeveel je minimaal gemiddeld in de maand nodig hebt om alle kosten te dekken en er zelf nog een boterhammetje aan over houdt. Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je er een inkomen uit wilt halen en dat het geen hobby van je is/wordt.

 

Vervolgens ga je kijken of deze omzet reëel is. Verder denk ik dat je de slechte maanden weg kunt strepen tegen de (extra) goede maanden. Zo kun je makkelijk tot een gemiddelde maandomzet komen.

 

In ieder geval veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Kijk inderdaad naar je concurrenten zou ik zeggen. Hoeveel boten hebben zij en in welke grootte zijn deze beschikbaar en wat is de bezettingsgraad? Daarnaast zou je ook kunnen kijken bij de onderzoeken en publicaties van Hiswa. Zij kunnen jou meer branche gerelateerd advies geven.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Qua bijproducten van zonnebrand tot champagne valt er denk ik qua inkomsten genoeg te verzinnen en te verdienen. Maar dan heb je er wel een winkel bij waar je deze producten als uitgiftepunt hebt. Of, een idee om over na te denken: laat klanten vantevoren een naar keuze samengestelde "mand" bestellen. Dan kun je deze misschien met omliggende ondernemers die deze producten verzorgen een leuke deal/opzet en omzet maken, zonder dat je zelf hier teveel investeringskosten aan kwijt bent.

 

En....

Ben je wel in het bezit van een exploitatievergunning? Dit omdat je meldt dat je in Amsterdam en omgeving wilt verhuren? Zie ook deze discussie waar de gemeente geen vergunningen meer afgeeft.

 

Verder de vraag: verhuur je de boten met of zonder schipper? Hoe ga je hier qua risico(verzekering) mee om? Lijkt mij, naast begroting inkomsten ook een kostenpost qua uitgaven.

 

Ook meld je dat je nog nadenkt over welke boot je wilt verhuren. Ben je al in het bezit van de boten genoemd in je voorbeeld, of zitten deze in je financieringsplan en dien je deze nog aan te kopen?

 

Qua onderscheidend vermogen in de boten verhuur branche, vind ik dezel wel een van de mooiste voorbeelden.

 

Qua animo (inschatting aantal huurders) is het een idee om het Centraal Bureau voor de Statistiek te raadplegen waar info te vinden is over toerisme en recreatie en (internationale) dagjesmensen in Nederland.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Mikky,

 

Bedankt voor je adviesen.

 

De bijproducten zullen in samengestelde pakketen worden aangeboden tijdens het boeken van de boten.

 

Ik heb een e-mail verstuurd naar onze gemeente met mijn idee en die willen pas verder met mij praten nadat ik een goed plan heb gemaakt, er zit al een bootverhuur bedrijf in de gemeente maar die heeft maar 2 luxe boten in de vloot. De gemeente begon wel met vragen zoals, wil je steigers laten bouwen en eventuele horeca erbij etc. Ik weet dat de gemeente toerisme wilt stimuleren volgens een uitgewerkt plan voor de komende jaren en mijn onderneming past daar volgens mij wel in thuis.

 

Ik ga ook de optie met schipper aanbieden omdat ik dat zelf ook ontzettend leuk zou vinden om te doen. Vooral toeristen weten de vaarwateren niet helemaal te vinden.

Ik ga in gesprek met verschillende verzekeraars om mijn gehele vloot onder te brengen in 1 verzekering en dit uiteraard oplossen met de verhuurprijs en eigen risico's.

 

Ik ben mij aan het orienteren op welke boten ik zou willen gaan verhuren maar in eerste instantie zou ik beginnen met 4 kleine sloepen met inboardmotors en stuurconsole's geschikt voor 6 personen + 2 aluminium boten met buitenboardmotor en 1 sloep voor 12 personen. Maar welke nou geschikt zijn voor langdurig plezier weet ik nog niet.

 

Het voorbeeld wat je geeft is een heel mooi concept voor een grote stad als Amsterdam maar ik zit in een gemeente net buiten Amsterdam en wil graag ook direct contact met de klanten die in mijn boten willen varen, maar wie weet voor de toekomst.

 

Inschatting aantal huurders blijft lastig ook met de statistieken van het CBS.

Link naar reactie
  • 0

Kleine update.

 

Ik heb mijn ondernemingsplan naar de gemeente verstuurd en deze zal over 2 weken in behandeling worden genomen.

 

Ik hoop dat de gemeente kan meedenken voor een goede plek om mijn bedrijf te exploiteren omdat dat wel een belangrijk punt is voor het verhuren van boten en sloepen.

 

Zodra de gemeente akkoord geeft wil ik gaan praten met de bank of andere mogelijke investeerders om de benodigde inkopen en bedrijfskosten te financieeren.

 

Ik vraag me ook af of ik subsidie kan krijgen als ik me ga richten op het verhuren van elektrische boten en sloepen om zo groen mogelijke bedrijfsvoering te voeren.

Het nadeel is dat elektrische sloepen in de aanschaf dubbel zo hoog zijn als die van motorboten en motorsloepen maar ik denk dat elektrisch varen wel de toekomst is.

Ik heb gekeken op de verschillende websites van de overheid maar het is me niet helemaal duidelijk.

 

Nu zit ik met de vraag bij wie ik het beste een haalbaarheidsonderzoek kan laten uitvoeren omdat ik zelf met de cijfers in een liquiditeitsbegroting niet zeker van me zaak ben in verband met de onzekere markt waar ik me in ga bewegen.

 

Ik heb een email verstuurd naar ondernemersklankbord en naar het IMK en ik hoop dat ze beide voor goede adviezen kunnen zorgen.

 

Mochten er hier op het forum vrijwilligers zijn dan zou ik dat uiteraard ook zeer op prijs stellen ;) .

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel op onderzoek uit welke regels daar aan vasthangen bij Waternet

Heel verstandig. Ik hoop dat je voor je exploitatie er in ieder geval niet afhankelijk van bent

 

Maar ik verhuur de boten niet vanuit Amsterdam zelf dus ik weet niet of dat problemen gaat opleveren.

Waternet is niet achterlijk, het hele probleem - volgens Waternet - is de drukte op de grachten. Een verhuurbedrijf in een dorp verderop starten en vervolgens verhuur en/of rondvaarten in Amsterdam organiseren lijkt mij niet werken.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken :)

 

Ik ben gelukkig niet alleen afhankelijk van de wateren in Amsterdam.

Wij hebben prachtig vaarwater waar je diverse kanten op kan met de boot.

 

Ik verwacht dat Waternet mij wat meer duidelijkheid kan geven over de spelregels voor het varen in Amsterdam zonder schipper.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja maar het punt is dat ik niet vanuit Amsterdam wil gaan verhuren maar vanuit een andere gemeente met de optie om naar Amsterdam te varen. Ik heb geen idee of je Amsterdam mag binnenvaren zonder vergunning.

 

Wij zijn met onze eigen boot jaren lang naar Amsterdam gevaren en we hebben nooit wat gehoord van de waterpolite.

Voor het aanmeren van boten als particulier heb je wel een vergunning nodig geloof ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je dus een exploitatievergunning nodig voor A'dam, als ik het goed begrijp. En die kan je zoals gezegd (volgens mijn kennis, die alles over A'dam weet trouwens) alleen voor verhuur van elektrische boten krijgen.

 

'Quote' van Waternet:

 

" Boot huren

Wilt u een boot huren in Amsterdam om een leuke tocht te maken? Zorg dan dat u een boot huurt van een verhuurbedrijf met een vaarvergunning. Op internet staan talloze advertenties voor bootverhuur. Een aantal van deze aanbieders vaart echter illegaal. Ga voor de lijst van verhuurbedrijven met een vergunning naar passagiersvaart "

 

Hier staat het nodige omschreven trouwens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is aan de burgermeester voorgelegd en ik ben uitgenodigd voor een gesprek.

Moet ik dit gelijk al positief zien of niet te hard van stapel lopen?

 

Wat kan ik verwachten in zo een gesprek en heeft iemand nog tips voor mij ?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.