• 0

Voorraad administratie

Goedemiddag,

 

als ik het goed begrepen heb moet je als webwinkel minimaal 1x per jaar je voorraad inventariseren en in kaart brengen. Mijzelf lijkt het het handigste om dit op 31/12/20.. te doen.

 

Ik heb al een uitdraaide van mijn voorraad op deze datum, maar ik loop tegen aan aantal problemen bij het bepalen van de waarde

 

[*]Hoe boek je producten in die je tegen een andere koers hebt gekocht? Bijvoorbeeld USD producten. De waarde vandaag is een hele andere waarden dan tijdens inkoop

[*]In 2014 had ik andere inkoopprijzen dan 2015. Vandaag de dag zijn de producten dus ook een andere waarde. Welke houd ik dan aan? Die van de dag van inkoop, die van 31/12, of die van vandaag? (opmerking: producten zijn vaak over meerdere facturen ingekocht, soms tegen andere prijzen)

 

Stel dat ik in 2014 iets inkocht voor 10 euro. En in 2015 voor 15 euro.

Als ik nu niks met mijn voorraad doe en gewoon laat staan is het op 31/12/2015 meer waard dan op 31/12/2014, wordt dit dan als winst gezien??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Thomass,

 

Hieronder een aantal antwoorden en opmerkingen:

 

Ik heb al een uitdraaide van mijn voorraad op deze datum, maar ik loop tegen aan aantal problemen bij het bepalen van de waarde

Het uitdraaien van een voorraadlijst per eind boekjaar is niet voldoende. Het is vervolgens de bedoeling dat je - met die lijst in de hand - daadwerkelijk gaat tellen in het magazijn hoeveel je van elk artikel voorradig hebt om daarmee jouw boekhoudkundige voorraad kloppend te maken met de werkelijkheid.

[*]Hoe boek je producten in die je tegen een andere koers hebt gekocht? Bijvoorbeeld USD producten. De waarde vandaag is een hele andere waarden dan tijdens inkoop

je mag hier gemakshalve jouw eigen benadering van de betaalde USD/EUR koers gebruiken zolang deze maar enigszins plausibel is. In elk geval moet je de USD/EUR benaderen met koersgegevens uit het jaar waarin je de aanschaf hebt gedaan.

[*]In 2014 had ik andere inkoopprijzen dan 2015. Vandaag de dag zijn de producten dus ook een andere waarde. Welke houd ik dan aan?

De prijs van de dag van inkoop op basis van jouw meest recente aankopen (fifo).

Die van de dag van inkoop, die van 31/12, of die van vandaag? (opmerking: producten zijn vaak over meerdere facturen ingekocht, soms tegen andere prijzen)

Je kunt hier ook een gemiddelde bepalen van de verschillende facturen en die hanteren.

Stel dat ik in 2014 iets inkocht voor 10 euro. En in 2015 voor 15 euro.

Als ik nu niks met mijn voorraad doe en gewoon laat staan is het op 31/12/2015 meer waard dan op 31/12/2014, wordt dit dan als winst gezien??

Nee, tenzij je ervoor kiest de voorraad op actuele waarde te waarderen, maar dat is zeer ongebruikelijk (en bovendien is het dan nog steeds geen winst). Waarderen op kostprijs (dus inkoopprijs) is gangbaar.

 

Houd in het achterhoofd dat het niet op de cent nauwkeurig hoeft als jouw werkwijze maar consistent is. Benaderingen en schattingen zijn toegestaan als je daarmee onnodig veel werk kunt voorkomen en deze enigszins plausibel zijn.

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de waardebepaling van de voorraad mag je heel veel verschillende systemen gebruiken. Het belangrijkste is dat je consequent dezelfde methode gebruikt. En dus niet wisselen van methode als een andere methode beter uitkomt.

 

Volgens mij is het voor de belasting niet verplicht om de voorraad op te waarderen als de waarde stijgt. Afwaarderen mag wel.

 

Wij kopen ook vooral in in dolars en kunnen per individueel artikel ook niet meer zien wat de oorspronkelijke kostprijs was. We kopen bulk in, sorteren naar kwaliteit en slaan het dan op, gemengd met de oude voorraad.

Bij inventaris schat ik dan wat de actuele inkoopprijs in dollars zou zijn, reken om in euro volgens de koers op balansdatum en dat komt op de balans. Als de dolar flink gestegen is, komt dus de waardestijging van de oude voorraad als winst in de jaarrekening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

wow prachtig wat een antwoorden. super!

 

Gelukkig is de voorraad op 31/12 ook daadwerkelijk geteld. Dus niet uit mijn eigen systeem gehaald.

Ik ga over de tips en adviezen van jullie nadenken en vervolgens systematisch toepassen.

Het klinkt logisch en kan me er goed in vinden.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.