• 0

verschil in eindbedragen aangiftes 2014

Al veel gezocht via Google, maar nergens iets te vinden over mijn probleem, dus stel ik mijn vraag graag hier:

Vorig jaar ben ik gestart als ondernemer, waardoor mijn man en ik dit jaar voor het eerst niet gezamenlijk aangifte kunnen doen. We hebben aan het einde bij de verrekening uiteraard dezelfde aftrekpost te verdelen, maar: we krijgen verschillende eindbedragen te betalen/te ontvangen.

 

Even fictief in cijfers om e.e.a. te verduidelijken:

aftrekpost is 9000 euro.

Als ik er in mijn aangifte voor kies die 9000 euro geheel bij mij te verrekenen, krijg ik 5000 euro terug van de fiscus. Zet ik die 5000 euro geheel bij mijn man dan wordt het te ontvangen bedrag 2200 euro.

We moeten de verdeling in beide aangiftes natuurlijk hetzelfde invullen, maar:

 

Als mijn man in zijn aangifte ditzelfde invult, krijgt hij maar 600 euro terug (9000 euro bij hem als aftrekpost). En als hij die 9000 euro bij mij zet, moet er zelfs 3300 euro worden betaald!

 

Hoe is dit mogelijk? En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in?

Alvast heel hartelijk bedankt voor het beantwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe is dit mogelijk? En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in?

Alvast heel hartelijk bedankt voor het beantwoorden.

Als fiscaal partners mag je 'schuiven' met je aftrekposten en wel zodanig dat het voor jullie beiden het voordeligst is. De belastingdienst noemt dit 'verdelen':

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/wat_is_aftrekbaar/hoe_kosten_aftrekken/aftrekposten_verdelen

 

Het verschil is mogelijk, omdat je beiden (mogelijk) in een andere belastingschijf valt of net onder of boven een bepaalde drempel uit komt. Door kosten te schuiven naar degene met het hoogste inkomen, bespaar je ook gewoonlijk het meeste. Maar eigenlijk moet je gewoon simpelweg even spelen met die getallen, net zolang totdat je het gunstigst uit komt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heeft je man al een voorlopige aanslag met maandelijkse teruggave gehad?

In dat geval zal hij moeten (terug) betalen als je er in de aangifte voor kiest de aftrekpost waar hij al een voorlopige teruggave voor had gehad niet bij hem maar bij jezelf op te nemen.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in?

 

Met goede aangiftesoftware (dan zit allebei de aangiften in één bestand) krijg je met een 'druk op de knop' de optimale slit van aftrekposten.

Als je het gratis programma van de belastingdienst wil gebruiken, dan moet je een beetje puzzelen.

 

Het is maar net waar je voor kiest.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe is dit mogelijk? En nog belangrijker, hoe vullen we het nu het beste in?

Alvast heel hartelijk bedankt voor het beantwoorden.

 

Eenmalig aanbod ;)

 

Ik kan het wel globaal en snel voor je uitrekenen.

Je moet daarvoor voor beide aangiften de aftrekposten 50% verdelen. Dus partner 1: € 4500 wordt bij partner 2: ook €4500.

 

In deze toestand geef je het 'totaal inkomen uit werk en wonen' (box1) van beide partners. Dus niet wat je uiteindelijk moet gaan betalen. Ik kan dan de optimale verdeling geven.

 

Als je deze waarden hier niet wil geven dan kun je dat ook aan mij via PM doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, hij heeft een voorlopige teruggave met maandelijkse bedragen gehad, ik niet.

Maar die vul je ook in bij de aangifte, dus dat wordt al verrekend.

 

Gezien de antwoorden (waarvoor hartelijk dank!) denk ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.

Ik weet wel dat je kunt splitsen, en dat het meestal het voordeligste is om de aftrekposten te plaatsen bij de meest verdienende (mijn man). Maar als ik in beide aangiftes op exact dezelfde manier splits, krijg ik verschillende uitkomsten. En dat zou toch niet moeten kunnen?!

 

Het verschil in wat we terug krijgen is ongeveer 1000 euro, dat vind ik wel een erg groot verschil.

 

Ik denk dat ik de belastingdienst maar eens moet gaan bellen, zien of zij dit kunnen uitleggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik in beide aangiftes op exact dezelfde manier splits, krijg ik verschillende uitkomsten. En dat zou toch niet moeten kunnen?!

 

 

Natuurlijk wel, want het zijn toch 2 verschillende aangiftes. Waarom kies je niet gewoon de B invulling volgens de bijvoeging?

 

EDIT

 

 

 

 

 

 

verdeling_breinaald.thumb.JPG.d15d8877c03f0dabb3210baf3aa92655.JPG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.