• 0

Boekhouding bij importeren uit VS

Hallo,

 

ik ben er nu een tijdje over aan het lezen maar volgens mij begin ik dingen door elkaar te halen.

Allereerst de situatie:

Ik heb een bedrijf dat in de VS zit, die levert mij goederen die zij zelf al in de EU hebben geimporteerd. Ik heb dus niks te maken met douane of invoerrechten.

Mijn betalingen zijn in USD naar een Amerikaanse rekening.

 

1) Valt dit onder Leveringen uit landen buiten de EU (4a), of binnen de EU (4b).

2) Welk BTW tarief moet ik daar op toepassen. 0%? Verlegd? Binnen eu? Buiten EU?

 

Hopelijk kunnen jullie het mij duidelijk maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijk in deze vraag is hoe verkoopt de amerikaan aan jullie met of zonder BTW(NL nummer)? Zit er eventueel een fiscaal vertegenwoordiger tussen?

 

Doet eventueel de aangever van de goederen de BTW aan jullie belasten/verleggen? Ben je in het bezig van een art 23 vergunning. Allemaal zaken die relevant zijn om hier een passend antwoord op te geven.

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben er nu een tijdje over aan het lezen maar volgens mij begin ik dingen door elkaar te halen.

Allereerst de situatie:

Ik heb een bedrijf dat in de VS zit, die levert mij goederen die zij zelf al in de EU hebben geimporteerd. Ik heb dus niks te maken met douane of invoerrechten.

Mijn betalingen zijn in USD naar een Amerikaanse rekening.

 

1) Valt dit onder Leveringen uit landen buiten de EU (4a), of binnen de EU (4b).

2) Welk BTW tarief moet ik daar op toepassen. 0%? Verlegd? Binnen eu? Buiten EU?

 

Hopelijk kunnen jullie het mij duidelijk maken.

 

Misschien lees ik het niet goed. Maar dat bedrijf in de VS exporteert vanuit US en importeert in EU?

Bij import buiten EU, 4a

Bij import binnen EU, 4b

beiden tegen 21% en het zelfde bedrag als voorbelasting (5b) opgeven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben er nu een tijdje over aan het lezen maar volgens mij begin ik dingen door elkaar te halen.

Allereerst de situatie:

Ik heb een bedrijf dat in de VS zit, die levert mij goederen die zij zelf al in de EU hebben geimporteerd. Ik heb dus niks te maken met douane of invoerrechten.

Mijn betalingen zijn in USD naar een Amerikaanse rekening.

 

1) Valt dit onder Leveringen uit landen buiten de EU (4a), of binnen de EU (4b).

2) Welk BTW tarief moet ik daar op toepassen. 0%? Verlegd? Binnen eu? Buiten EU?

 

Hopelijk kunnen jullie het mij duidelijk maken.

 

Misschien lees ik het niet goed. Maar dat bedrijf in de VS exporteert vanuit US en importeert in EU?

Bij import buiten EU, 4a

Bij import binnen EU, 4b

beiden tegen 21% en het zelfde bedrag als voorbelasting (5b) opgeven.

 

Nee sorry misschien wat ik niet duidelijk.

Het bedrijf in de US.

Verkoop in EU.

Regelt zelf de import van hun eigen producten in de EU.

 

Oftewel. Ik koop de producten eigenlijk in de EU maar de betaling gaat naar de VS.

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk in deze vraag is hoe verkoopt de amerikaan aan jullie met of zonder BTW(NL nummer)? Zit er eventueel een fiscaal vertegenwoordiger tussen?

 

Doet eventueel de aangever van de goederen de BTW aan jullie belasten/verleggen? Ben je in het bezig van een art 23 vergunning. Allemaal zaken die relevant zijn om hier een passend antwoord op te geven.

 

Uhm. Er zit geen vertegenwoordiger tussen zover ik weet. Ik heb geen art 23. BTW nummer moet ik nakijken, betwijfel of ze dit toepassen. Weet wel dat ik 0% tarief krijg.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben er nu een tijdje over aan het lezen maar volgens mij begin ik dingen door elkaar te halen.

Allereerst de situatie:

Ik heb een bedrijf dat in de VS zit, die levert mij goederen die zij zelf al in de EU hebben geimporteerd. Ik heb dus niks te maken met douane of invoerrechten.

Mijn betalingen zijn in USD naar een Amerikaanse rekening.

 

1) Valt dit onder Leveringen uit landen buiten de EU (4a), of binnen de EU (4b).

2) Welk BTW tarief moet ik daar op toepassen. 0%? Verlegd? Binnen eu? Buiten EU?

 

Hopelijk kunnen jullie het mij duidelijk maken.

 

Misschien lees ik het niet goed. Maar dat bedrijf in de VS exporteert vanuit US en importeert in EU?

Bij import buiten EU, 4a

Bij import binnen EU, 4b

beiden tegen 21% en het zelfde bedrag als voorbelasting (5b) opgeven.

 

Nee sorry misschien wat ik niet duidelijk.

Het bedrijf in de US.

Verkoop in EU.

Regelt zelf de import van hun eigen producten in de EU.

 

Oftewel. Ik koop de producten eigenlijk in de EU maar de betaling gaat naar de VS.

 

Dus levering is EU land aan EU land.

Zorg ervoor dat je een document krijgt met laad en los adres zodat je dit kunt aantonen.

Dan is het volgens mij levering binnen EU en dus aangeven als 4b en 5b.

Bij factuur van 100,- als volgt aangeven.

4b bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend 100,-

4b omzetbelasting 21,-

5b voorbelasting 21,-

Link naar reactie
  • 0

Een artikel 23 vergunning is hier niet van toepassing, dat is alleen van belang voor het verleggen van de BTW bij invoer en day is al gebeurd. Wat wel van belang is is de lidstaat waar de goederen ingevoerd zijn. Als de goederen in NL ten invoer zijn aangegeven wordt de BTW naar de ontvanger (TS) verlegd op grond van artikel 12 lid 3 WOB. Als de goederen in een andere lidstaat zijn ingevoerd is het voor het Amerikaanse bedrijf een intra-communautaire levering en voor TS een intra-communautaire verwerving. Het Amerikaanse bedrijf zal dan in de lidstaat van verzending voor de BTW moeten zijn geregistreerd, of (als de mogelijkheid bestaat) een fiscaal vertegenwoordiger in moeten schakelen. Bij invoer in NL kan het bedrijf een fiscale vertegenwoordiger inschakelen of de invoer-BTW (laten) betalen bij de douane. Als ze die terug willen vragen zullen ze alsnog een NL BTW-nummer krijgen.

Of er een fiscaal vertegenwoordiger tussen zit kan TS waarschijnlijk op de factuur zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.