• 0

Verlichtingservice als dienst/abonnement aanbieden?

In mijn werk als elektricien ben ik veel bezig met verlichting: mensen bellen mij wanneer ze hun badkamer, zolder, studio renoveren en dan gaat het vooral over de verlichting (sfeer, comfort, budget, energie), iets wat ik heel graag doe.

 

Het valt mij op dat het er meestal toe leidt dat we eens het volledige huis/bedrijf aflopen om de verlichting te bekijken om te zien wat er moet herstelt of aangepast worden. Dit kan gaan van gewoon een aantal lampjes vervangen tot meer. Met als opmerking van de klant: je bent hier nu toch, we moeten er van profiteren, anders zouden we je niet bellen voor zo'n kleine werkjes.

 

Hoe zou ik het best kunnen communiceren met (potentiële) klanten dat ik ook de kleine werkjes doe? Eigenlijk alles wat te maken kan hebben met verlichting: van vervangen lamp over herstelling tot verlichtingsadvies

 

Zou een soort van onderhoudsdienst voor verlichting met vast maandelijks abonnement een idee zijn om mensen(en bedrijven) meer aan te zetten om ook te bellen voor kleine zaken?

 

 

[aanpassing: titel]

 

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik je verhaal goed lees en interpreteer, denk ik dat je uit de opmerkingen van jouw voormalige en huidige klanten al veel positieve ervaringen en ideeën kunt halen wat hen bewoog/beweegt om jou 'dat andere werkje' ook nog even te laten doen. De taal van de klanten gebruiken in jouw communicatie en dit uitdragen. Daarmee kun je experimenteren welk medium het best werkt: bellen, adverteren, website, combinatie media, etc...

 

Een voorbeeld: in een vorig leven had ik ca. vier jaar een klein verzekeringskantoor, maar dit ontstond uit de hulp die ik mensen gaf bij het invullen van hun belastingaangifte, waarover ik wekelijks in het lokale sufferdje adverteerde, dan kwam vaak het woord 'verzekering' ook voorbij.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Zou een soort van onderhoudsdienst voor verlichting met vast maandelijks abonnement een idee zijn om mensen(en bedrijven) meer aan te zetten om ook te bellen voor kleine zaken?

 

Een periodiek contract kan aantrekkelijk zijn voor bedrijven die veel lichtbronnen hebben, maar lijkt me voor particulieren en kleine bedrijven niet zo geschikt.

 

De economie van het vervangen van lampen is bijvoorbeeld lastig uit te leggen aan particulieren: als je eenmaal met een ladder onder een armatuur staat is het economisch zinnig om op dat moment alle lampen daarin te vervangen zodat je voorkomt er de volgende maand weer te staan. Maar leg een particulier maar eens uit dat het de goede beslissing is om vooralsnog prima werkende lampen te vervangen.

 

Je ziet dit met meer lastig vervangbare lampen, bijvoorbeeld in auto's. Soms is het nogal complex om daar goed bij te komen en vereist het demontage van een paar onderdelen om daarna toegang te hebben tot beide koplamp-units. Op dat punt is het verstandig de lampen aan beide kanten te vervangen zodat je de boel niet nogmaals open hoef te halen als de andere lamp ook faalt. Een lampje vervangen kost 5 euro, het werk om erbij te komen 50, lijkt een done deal, maar vergeet het maar als je dat wilt uitleggen ;)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hoe zou ik het best kunnen communiceren met (potentiële) klanten dat ik ook de kleine werkjes doe? Eigenlijk alles wat te maken kan hebben met verlichting: van vervangen lamp over herstelling tot verlichtingsadvies

 

 

Aan je FB pagina te zien ben je al op de goede weg, ik zag vandaag mooie foto's van verlichting in een badkamer, dat is iets wat mensen willen zien. Iets wat je maakt of gemaakt hebt, Laat zien dat je bestaat, dat triggert mensen om je te bellen.

 

Het zelfde geldt ook voor je website, je zet nu in 4 regeltjes neer wat je doet, eigenlijk heel erg saai, kort en zakelijk.

Maak er een mooi verhaal van waarom mensen jou kunnen bellen, wat kun je voor ze doen, dan gaat het werken bij mensen, het wordt onthouden.

 

Overigens is een website nooit af, uitspraak van HL-lid Karen Romme.

 

 

Tips van een ervaringsdeskundige ;)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je kwalitatief hoogwaardige producten kunt leveren is dat mogelijk wel het geval, maar dat haalt je eigen businessmodel ook wel een beetje onderuit natuurlijk. Als je ledlampen plaatst met een levensduur van 10 jaar is er weinig kans op een vervolgopdracht om deze te vervangen wegens 'doorbranden' in de toekomst.

 

Zaken als gloeilampen, gebruikelijke spaarlampen en in zekere mate TL buizen hebben planned of predictable obsolence. Als je een gloeilamp of goede spaarlamp plaatst weet je dat je na resp 1000 of 6000 branduren terug moet komen om een defect exemplaar te vervangen. Bij goed ontworpen LED verlichting ligt dat een stuk complexer, iets als 30.000 of 50.000 branduren is bij -goed ontwerp- best mogelijk.

 

Nadeel van zelfs goed ontworpen led verlichting is de failure mode: het gaat langzamerhand minder licht/rendement geven, maar gaat niet acuut stuk. Door deze langzame failure mode wennen mensen aan de geleidelijk afnemende hoeveelheid licht en hebben ze mogelijk pas interesse in vervanging als de output tot <50% gedaald is.

Link naar reactie
  • 0

Met die wetenschap is wel elke lichtfabrikant begonnen met het produceren van LED verlichting, zo ook Philips die toch ooit is begonnen met gloeilampen. Met het geven van eerlijk advies win je het vertrouwen van mensen, en wordt ook het verkrijgen van andere vervolgopdrachten makkelijker en is de gunfactor groter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ruim voldoende, comfortabel werklicht en knusse, sfeervolle thuisverlichting als product/adviesdienst aanbieden. In woord en beeld ontbreekt dat op de huidige site, terwijl Rick dat wel op Facebook aantreft en misschien zou je dat apart (onder een andere handelsnaam) aan kunnen bieden. Huisinstallaties en lichtadvies zijn twee verschillende werelden (facilitair versus beleving).

 

Het volgende idee stapt van installatiewerk af, maar waarom vervang je geen accu's, dynamo's en verlichting (bedrading) van auto's en elektrische fietsen? Ik vind dat in ieder geval wel bij jouw transportmodus passen. Kofferbakken en laadruimten (of weer terug in huis (meter)kasten) zouden vaak ook beter verlicht kunnen worden (daar moeten doelgroepen voor bestaan).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Met die wetenschap is wel elke lichtfabrikant begonnen met het produceren van LED verlichting, zo ook Philips die toch ooit is begonnen met gloeilampen. Met het geven van eerlijk advies win je het vertrouwen van mensen, en wordt ook het verkrijgen van andere vervolgopdrachten makkelijker en is de gunfactor groter.

 

Daar zit wat in, enige dat ik ermee wil zeggen is dat LED verlichting een tamelijk onhandig product is om als abonnement te verkopen.

 

Overigens kan het wel prima marketing zijn als het echt goed werkt en nooit meer stuk gaat. De klant waar je het plaatste zal niet terugkomen, maar heeft wellicht genoeg kennissen die het ook wel zien zitten... maar dat is nogal bezijden het idee van abonnementen en meer een algemene waarheid ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel gezeten denken dat een soort abonnement voor klusjes in huis een prima idee is; ik had in de VS een verzekering voor. Je belt het bedrijf als er iets kapot is in huis, ze komen het repareren. Ook schilderen 1x in de 3 jaar buiten en in de 5 jaar binnen zat erin als optie.

 

Ik mis het eigenlijk, het was wel makkelijk.

 

Ik zat laatste erover te praten met een groep klus- en vakmannen die in een van de Kamers binnen wandelde, wie weet, kan zijn dat ik het alsnog hier kan krijgen in de toekomst.

 

Maar voor een dienst weet ik niet of ik het zou doen, eigenlijk. Ik denk het niet.

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de interessante antwoorden.

 

Verlichting:advies&uitvoering

Ik zal moeten proberen om dit op een goeie manier aan klanten uit te leggen zonder technisch te worden en met aandacht voor beleving.

 

Website is inderdaad nogal droog als je het zo bekijkt.

 

Dienst/abonnement is misschien toch niet zo'n goed idee; iedere klant heeft toch zijn eigen behoeften.

 

Een aparte naam voor het verlichtingsgedeelte zou wel iets kunnen zijn; moet ik eens over nadenken.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Denk ook eens aan andere partners dan nu misschien de elektrotechnische groothandel en aannemers, zoals interieurzaken, decorbouwers of (interieur- en tuin)architecten. Horeca?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de eerste pagina van mijn website aangepast.

 

Er moeten wel nog foto's bijkomen en de ondertitels kunnen nog wat beter.

 

Jullie eerste indruk?

 

Ik vind het het concept (elektricien op de fiets) in elk geval origineel en eigentijds.

De foto van de fiets is heel leuk, maar tegelijkertijd ook wat verwarrend. Ben je nou fietskoerier of niet?

 

Door verder te lezen wordt het 'verlichtingservice' wel duidelijker.

 

Ik zou die foto van die fiets op een aparte pagina doen, met een verhaaltje erbij of naar onderen verhuizen.

 

Het blok met voorbeelden geeft juist goed weer wat je aan diensten/producten kunt bieden. Dat zou je volgens mij meer naar voren/boven laten komen.

 

Succes met dit concept!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar zie je ergens een verband met fietskoeriers op de website?

Nergens, maar ook bij mij roept het een associatie van een fietskoerier op. Of van een "haal-je-kinderen-op-van-de-bso"-dienst. :) Dat komt waarschijnlijk doordat het vervoersmiddel (en niet je product of dienst) zo pontificaal wordt gepresenteerd.

 

Persoonlijk zou ik daar eerder een foto plaatsen van wát je doet. Niet waarmee je je vervoert. Al is ook dat weer lastig omdat je je vervoermiddel zo centraal hebt gesteld in het aanbieden van je dienst. Het zal lastig worden om nog eens met de auto of trein naar je klant toe te rijden! :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Waar zie je ergens een verband met fietskoeriers op de website?

 

Het type fiets wordt inderdaad veel gebruikt door fietskoeriers maar voor de rest kan ik zelf niets zien, misschien kijk ik er over.

 

Dat is mijn eerste indruk vanwege prominente foto van de fiets. Maar misschien is dat persoonlijk en vinden anderen dat helemaal niet.

Link naar reactie
  • 0
Het valt mij op dat het er meestal toe leidt dat we eens het volledige huis/bedrijf aflopen om de verlichting te bekijken om te zien wat er moet herstelt of aangepast worden. Dit kan gaan van gewoon een aantal lampjes vervangen tot meer. Met als opmerking van de klant: je bent hier nu toch, we moeten er van profiteren, anders zouden we je niet bellen voor zo'n kleine werkjes.
De conclusie is dan niet: verkoop een abonnement. Maar bied je klanten een checklist aan die ze zelf kunnen doorlopen en vervolgens samen met iemand die daadwerkelijk iets kan doen.

 

Een checklist kan je digitaal verspreiden, maar ook per post of huis-aan-huis. Koppel het aan een seizoen, net als de voorjaarsschoonmaak. De herfstcheck.

 

Maar als je perse een abonnement wil introduceren, bied dan een stopcontract aan voor een jaarlijkse check. Kun je zelfs aanbieden via Groupon ofzo.

 

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Fiets staat inderdaad prominent in beeld. Mogelijk zet ik die enkel op de contactpagina + mijn redenen waarom ik voor de fiets kies.

 

Checklist is een goed idee maar net als een abonnement beperkt dit toch wat de flexibiliteit en daardoor de mogelijkheid om iedere klant als uniek te behandelen bedacht ik me.

 

Ik zal me vooral focussen op toegankelijkheid, ik pas me dan wel aan aan de wensen van de klant.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.