• 0

1 eenmanszaak, 2 handelsactiviteiten, administratie, belasting

Beste mensen,

 

Ik heb een aantal vragen betreffende mijn onderneming die ik graag aan jullie zou willen stellen.

 

Op dit moment heb ik een eenmanszaak (1) waar ik producten A, B, en C verkoop. Dit doe ik doormiddel van een webshop. Product C verkoop ik in deze webshop en komt op dit moment uit China. Nu ben ik in gesprek met mijn toeleverancier om voor Product C een merk te lanceren in Europa met een aparte website, webshop en administratie.

 

Dit omdat mijn toeleverancier kosteloos voorraad in Nederland wilt aanleggen. Hierdoor heb ik het voordeel dat ik geen voorraadkosten heb, mijn toeleverancier heeft het voordeel dat hij mee profiteert van de hogere marge.

 

Wat is in deze situatie de beste oplossing voor deze situatie, kijkend naar administratie, belasting, winstuitbetaling etc.

 

Ik wil mij bij de kamer van koophandel een extra handelsnaam laten registeren onder eenmanszaak (1).

Kan dit?

 

Is het verstandig een aparte administratie te hanteren voor deze handelsnaam (2). Hoe zit het met een rekeningnummer en BTW-nummer? Kan ik de inkomsten voor eenmanszaak (1) en handelsnaam (2) beide op dit rekeningnummer binnen laten komen?

 

Ik wil graag de voorraad van mijn toeleverancier naar Nederland halen zonder dat ik bij binnenkomst BTW of invoerrechten moet betalen. Mijn toeleverancier stuurt mij iedere maand een factuur voor de verkochte producten C, waarover ik op dat moment de BTW betaal (aangeef)

Wat kan er in deze situatie gedaan worden?

 

Hoe zit het met winst uitbetaling iedere maand? Ik heb een omzet per maand van product C onder handelsnaam (2). Hier worden de kosten van die maand (inkoopkosten, overige kosten) vanaf gehaald.

Uiteindelijk blijft de winst voor belasting over. Kan ik deze gewoon delen door 2 en betalen aan mijn toeleverancier?

 

Graag hoor ik hoe jullie het in deze situatie aan zouden pakken. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer terwijl het in mijn ogen niet heel ingewikkeld moet zijn.

 

Alvast vriendelijk bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

Luuk

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer terwijl het in mijn ogen niet heel ingewikkeld moet zijn.

 

Het is ook helemaal niet ingewikkeld:

Als je een extra handelsnaam wil/moet gaan gebruiken, dan registreer je deze gewoon (middels een formulier op de KvK site).

 

Je maakt het wel een beetje ingewikkeld overigens, door over extra BTW nummer (dus extra administratie) en extra ‘bedrijf’ (dus extra inschrijving met bijbehorende administratie, hoewel dit je volgens mij helemaal niet gaat lukken trouwens…) te denken.

Maar misschien is het “slim” om het gescheiden, dus ingewikkeld, te houden/maken. Dat zou ik natuurlijk niet weten want ik ken de precieze situatie verder niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mij bij de kamer van koophandel een extra handelsnaam laten registeren onder eenmanszaak (1). Kan dit?

Jazeker, dat is geen enkel probleem.

 

Is het verstandig een aparte administratie te hanteren voor deze handelsnaam (2). Hoe zit het met een rekeningnummer en BTW-nummer? Kan ik de inkomsten voor eenmanszaak (1) en handelsnaam (2) beide op dit rekeningnummer binnen laten komen?

Op zich is dat ook geen probleem. Je mag gewoon hetzelfde rekeningnummer en btw-nummer gebruiken. Maar je merkt zelf dat er wellicht een praktisch probleem is: je bankrekeningnummer is meestal gekoppeld aan één naam. Als je dus geld overmaakt naar een ander, zien ze daar één naam. Dat kan verwarrend zijn. Omgekeerd is dat probleem er met de komst van IBAN niet echt meer. Als mensen geld overmaken náár het nummer doet volgens mij geen enkele bank meer een naam-nummer-controle.

 

Het is natuurlijk misschien ook nog mogelijk om gewoon een nieuw rekeningnummer aan te vragen bij een andere bank. Dan heb je twee rekeningnummers, ieder tenaamgesteld op een andere handelsnaam.

 

Ook administratief kun je beide 'bedrijven' binnen dezelfde eenmanszaak bijhouden. Wat ik echter in dat geval wel zou aanraden is om de grootboekrekeningnummers bij elkaar te houden. Zo nummer je bijvoorbeeld alle omzetrekeningen van het ene 'bedrijf' met 80XX en het andere 'bedrijf' met 81XX, zodat je toch nog de omzetten van iedere operatie uit elkaar weet te houden. Met de kostenrekeningen doe je dan hetzelfde (bijvoobeeld 40XX en 41XX). De winst op het ene 'bedrijf' is dan 80XX minus 40XX. En de winst op het andere 'bedrijf' 81XX minus 41XX.

 

Voor de aangifte inkomstenbelasting maakt het overigens allemaal niet uit. Daar tel je gewoon alle soorten omzet en kosten weer bij elkaar. De splitsing maak je voor je eigen gemak, niet voor de belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Daar heb ik zeker wat aan. Ik ga vanaf dag 1 beide ondernemingen wat betreft administratie scheiden. Het geeft uiteraard wel meer werk maar het is wel zo overzichtelijk.

 

Ik heb op dit forum ook gezocht naar het volgende, echter werd ik daar niet wijzer van:

Ik heb natuurlijk te maken met een soort van consignatievoorraad... Mijn toeleverancier levert mij kosteloos voorraad. Ik geef iedere laatste dag van de maand aan hem door wat er is verkocht en hij stuurt mij een factuur tegen kostprijs van de verkochte producten. Ik haal van de omzet deze kosten af en alle overige kosten die deze maand zijn gemaakt en dan houd ik mijn brutowinst voor belasting over.

 

Mijn eerste vraag is:

Als ik consignatievoorraad importeer, bestaat er dan de mogelijkheid om de BTW niet te hoeven te betalen bij import (douane) maar pas te betalen/aan te geven ( ieder kwartaal ) zodra mijn toeleverancier mij 3 keer een factuur heeft gestuurd ( iedere laatste dag van de maand stuur hij de factuur voor de verkochte goederen)

 

Mijn tweede vraag is:

Hoe zit het met winstuitkering? Ik ben bereid akkoord te gaan met dat hij meedeelt in mijn brutowinst voor belasting. Kan ik mijn brutowinst voor belasting delen door twee en de ene helft betalen aan mijn toeleverancier. Hij betaald over deze verdiensten de inkomstenbelasting in zijn land. Ik betaal over de andere helft de omzetbelasting in mijn land. Klopt dit?

 

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Luuk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Luuk,

 

Als reactie op je eerste vraag:

 

Mogelijk dat je in betreffend geval gebruik kunt gaan maken van de verleggingsregeling volgens artikel 23 wet op de Omzetbelasting.

 

Bij het toepassen van deze verleggingsregeling hoeft de btw bij invoer niet aan de douane betaald te worden. De btw bij invoer geef je dan aan in je btw-aangifte. Heb je recht op aftrek van btw, dan kan je deze btw ook als voorbelasting aftrekken in je aangifte. Om de verleggingsregeling te mogen toepassen dient schriftelijk een vergunning artikel 23 te worden aangevraagd bij het belastingkantoor.

 

Het antwoord op je tweede vraag kan ik je niet geven. Wellicht dat een ander forumlid hier uitsluitsel over kan geven.

 

Marcel Hoebink

T 088 - 5851920

E marcel.hoebink@kvk.nl

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Mijn tweede vraag is:

 

Wanneer je in NL woont (en dat doe je kennelijk) betaal je inkomstenbelasting over je verdiensten, o.a. dus over je winst (uit je eenmanszaak). Of dit uiteindelijk resulteert in dat je belasting daadwerkelijk moet betalen, is afhankelijk van allerlei factoren.

- Persoonlijke aftrekposten/situatie

- Of je überhaupt winst maakt

- Of je recht hebt op (fiscale) ondernemersaftrek

- Etc etc

 

De constructie die je voor ogen hebt lijkt mij een beetje raar:

 

- Hoe kan je leverancier weten wat jouw winst is?

Je kan (en misschien moet je) allerlei kosten maken (of kunnen maken), zodat er weinig overblijft namelijk. Wie bepaalt wat de winst is…

 

- Wat ga je doen als je verlies maakt?

Gaat je leverancier dan aan jou betalen misschien in plaats van andersom…

 

- Wat ga je doen als de belastingdienst jouw kosten (of opbrengsten) achteraf wil corrigeren?

Ga je dat dan ook “delen” met je leverancier…

 

- Waarom zou je jouw winst delen?

De leverancier verdient toch al op de verkoop aan jou…

 

 

En zo kan ik wel meer dingen bedenken. Maar in principe zou de leverancier wel een factuur kunnen sturen natuurlijk (oppassen dat dit niet “raar” wordt met oog op BTW e.d.!). Of jullie zouden een soort VOF kunnen hebben, of zoiets.

 

Lijkt mij niet iets dat je zomaar bedenkt/aangaat overigens.

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je in NL woont (en dat doe je kennelijk) betaal je inkomstenbelasting over je verdiensten, o.a. dus over je winst (uit je eenmanszaak). Of dit uiteindelijk resulteert in dat je belasting daadwerkelijk moet betalen, is afhankelijk van allerlei factoren.

- Persoonlijke aftrekposten/situatie

- Of je überhaupt winst maakt

- Of je recht hebt op (fiscale) ondernemersaftrek

- Etc etc

 

De constructie die je voor ogen hebt lijkt mij een beetje raar:

 

- Hoe kan je leverancier weten wat jouw winst is?

Je kan (en misschien moet je) allerlei kosten maken (of kunnen maken), zodat er weinig overblijft namelijk. Wie bepaalt wat de winst is…

Het woord leverancier is misschien niet de juiste, deze persoon wordt naast leverancier ook mijn partner. De enige kosten die hij maakt zijn de productiekosten (grondstof, personeel etc) die hij mij iedere maand factureert (producten tegen kostprijs) wanneer ik het verkochte aantal doorgeef. In mijn ogen is het niet zo heel moeilijk om mijn partner/leverancier te laten weten wat mijn winst is. De omzet die ik generereer verminderd met de kosten die ik die maand heb gemaakt (inkoopkosten bij hem als leverancier, promotiekosten, verkoopkosten enz) kan ik toch aanmerken als zijnde "winst"?

Mijn partner heeft geen verdere kosten voor levering aan mij dan echter en alleen de kostprijs van het product. Deze betaal ik iedere maand aan hem en breng ik op mijn omzet in mindering.

 

- Wat ga je doen als je verlies maakt?

Gaat je leverancier dan aan jou betalen misschien in plaats van andersom…

Hier ga ik natuurlijk niet vanuit, echter mocht dit wel voorkomen zal dit verrekend worden met de volgende maand afrekening (uitbetaling van de winst)

- Wat ga je doen als de belastingdienst jouw kosten (of opbrengsten) achteraf wil corrigeren?

Ga je dat dan ook “delen” met je leverancier…

Ja dit zal moeten worden verrekend met mijn partner/leverancier

 

- Waarom zou je jouw winst delen?

De leverancier verdient toch al op de verkoop aan jou…

Nee, zoals ik al eerder aangegeven heb levert hij mij tegen kostprijs zijn producten aan. Hier verdient hij niets aan. Zoals ik aangegeven heb in mijn verhaal levert hij de voorraad kosteloos (voordeel voor mij dat ik geen voorraadkosten heb) en deelt hij mee in winstmarge (nadeel voor mij dat ik de winst moet delen )

 

 

En zo kan ik wel meer dingen bedenken. Maar in principe zou de leverancier wel een factuur kunnen sturen natuurlijk (oppassen dat dit niet “raar” wordt met oog op BTW e.d.!). Of jullie zouden een soort VOF kunnen hebben, of zoiets.

In welk opzicht zou dit raar zijn? Als ik iedere maand netjes bijhoudt in welke mate de voorraad is afgenomen is het toch heel duidelijk dat ik het verkochte aantal aan mijn partner doorgeef en hij mij hier een factuur voor stuurt tegen de kostprijs (voor mij is dit dus een inkoopprijs) waarover ik 21% BTW betaal.

 

 

Bedankt!

Groet,

Luuk

Lijkt mij niet iets dat je zomaar bedenkt/aangaat overigens.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Daar heb ik zeker wat aan. Ik ga vanaf dag 1 beide ondernemingen wat betreft administratie scheiden. Het geeft uiteraard wel meer werk maar het is wel zo overzichtelijk.

Doe je zelf een lol, en maak het nou allemaal niet moeilijker dan het is. Het administratief scheiden van omzet- en kostenrekeningen binnen dezelfde administratie is niet zo moeilijk en toch duidelijk. Twee hele separate administraties is echt onnodige rompslomp op je hals halen. Begin dan meteen met twee BV's, als je het toch lekker ingewikkeld wil maken. ;-)

 

Mijn eerste vraag is:

Als ik consignatievoorraad importeer, bestaat er dan de mogelijkheid om de BTW niet te hoeven te betalen bij import (douane) maar pas te betalen/aan te geven ( ieder kwartaal ) zodra mijn toeleverancier mij 3 keer een factuur heeft gestuurd ( iedere laatste dag van de maand stuur hij de factuur voor de verkochte goederen)

Volgens mij is dat mogelijk (verleggingsregel), maar het kan ook zijn dat je gewoon een BTW-aanslag krijgt van de Douane. Ook dat is niet zo erg, want die kun je vervolgens mij de aangifte omzetbelasting ook weer verrekenen/terugvragen. Eventuele douanerechten komen daar bovenop.

 

Hoe zit het met winstuitkering? Ik ben bereid akkoord te gaan met dat hij meedeelt in mijn brutowinst voor belasting. Kan ik mijn brutowinst voor belasting delen door twee en de ene helft betalen aan mijn toeleverancier.

Volgens mij wordt het hier ook wel weer onnodig moeilijk gemaakt. Waarom kostenloos voorraad leveren (dus zonder marge) en dan vervolgens de helft van je winst weer afstaan. Als die leverancier nou eens gewoon een marge over z'n producten vraagt? Dan ben je toch meteen klaar? Dan weet jij wat je inkoopkosten zijn (en wat je dus aan verkoopprijs kunt vragen) en hij weet meteen wat z'n winst is (belastbaar in zijn land).

 

Ik snap ook niet dat zo'n leverancier daar mee akkoord zou gaan, want wat nu als jij een keer een maand een hoop kosten maakt? Dan is er geen winst en geen winstuitdeling. Bovendien moet je voor de winstuitdeling elk kwartaal gaan zitten rekenen. En bovendien moet die leverancier er dan maar vanuit gaan dat je weet waar je mee bezig bent en de boel goed en accuraat (en eerlijk) administreert. Hij zou wel eens inzage willen in je 'winstbepaling'. Waarom dergelijke pottenkijkers op je hals halen als dat niet nodig is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nee, zoals ik al eerder aangegeven heb levert hij mij tegen kostprijs zijn producten aan. Hier verdient hij niets aan.

 

En hoe weet jij dat?

Heb jij inzage in zijn kostprijs? (dat lijkt mij vrij moeilijk met een bedrijf in China...)

 

Heeft de leverancier dat gezegd?

Het is behoorlijk ongewoon dat bedrijven kenbaar maken wat hun kostprijzen zijn. En nog ongewoner dat zij dat vertellen aan hun klanten (zoals jij).

 

Ik blijf het een rare constructie vinden, maar veel succes zou ik zeggen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

En hoe weet jij dat?

Heb jij inzage in zijn kostprijs? (dat lijkt mij vrij moeilijk met een bedrijf in China...)

Ja deze weet ik, mijn partner heeft mij hier inzage van gegeven bij meerdere malen bezoek aan China. Het product betreft geen product waar 500 verschillende componenten aan zitten, het is een recht toe recht aan product waar slechts enkele productie handelen aan zitten (grondstof --> eindproduct).

 

Heeft de leverancier dat gezegd?

Het is behoorlijk ongewoon dat bedrijven kenbaar maken wat hun kostprijzen zijn. En nog ongewoner dat zij dat vertellen aan hun klanten (zoals jij).

 

Ik blijf het een rare constructie vinden, maar veel succes zou ik zeggen.

Waarom is dit een rare constructie? Als je het vertrouwen vanuit beiden partijen hebt en een samenwerking met elkaar begint, is hier toch niets raar aan dat je uiteindelijke winst wordt verdeeld over de twee partijen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja deze weet ik, mijn partner heeft mij hier inzage van gegeven bij meerdere malen bezoek aan China. Het product betreft geen product waar 500 verschillende componenten aan zitten, het is een recht toe recht aan product waar slechts enkele productie handelen aan zitten (grondstof --> eindproduct).

Nog minder reden voor deze idiote winstdelingsregeling dus!

 

Waarom is dit een rare constructie? Als je het vertrouwen vanuit beiden partijen hebt en een samenwerking met elkaar begint, is hier toch niets raar aan dat je uiteindelijke winst wordt verdeeld over de twee partijen?

Don't say we didn't warn you. Veel succes ermee!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer via dit forum hulp te zoeken om mij te helpen bij het opzetten van een nieuwe bedrijf.

 

Het enige wat ik te horen krijg dat het idioot is en niet gaat werken.....

 

Om het in Jip en Janneke taal nogmaals uit te leggen waardoor het misschien duidelijker wordt.

 

Ik wil samen met een Chinese fabrikant een merk lanceren in Europa, om eerste te beginnen in Nederland. Om direct een productielocatie of iets dergelijks hiernaartoe te halen is een veel te grote investering en veel te kostbaar, dus heeft de chinese fabrikant aangeboden om samen te gaan werken.

 

Hierbij bied hij dus aan zijn voorraad voor een gedeelte naar Nederland te verplaatsen, waardoor ik de mogelijkheid krijg het hier in Nederland aan de man te brengen.

Normaal gesproken verdient hij ongeveer 1,00 a 1,50 euro per product, als hij het mij laat verkopen een meedeelt in de omzet verdient hij 8 a 9 euro per product. Verkoopprijs ligt ongeveer rond de 20 euro in Nederland. Waarom is mijn toekomstige partner, als alles voet in aarde krijgt hier in Nederland, gek om dit met mij af te spreken?

 

Hoe zouden jullie zo'n constructie dan aanpakken? In plaats van mij te waarschuwen en te zeggen dat het idioot is zou ik graag weten hoe het anders aan te pakken. De reden dat ik het op deze manier wil doen is dat ik geen vermogen heb om hier een grote voorraad aan te leggen. En deze grote voorraad is wel noodzakelijk als ik in een keer de markt wil betreden en alle geinteresseerden in een keer/ direct wil kunnen toeleveren

 

Groet,

Luuk

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer via dit forum hulp te zoeken om mij te helpen bij het opzetten van een nieuwe bedrijf.

 

Het enige wat ik te horen krijg dat het idioot is en niet gaat werken.....

 

(...)

 

Hoe zouden jullie zo'n constructie dan aanpakken?

 

Dus: Je hebt nu gemerkt dat, wanneer je zelf met een (in de ogen van velen) onwerkbare oplossing komt (jij noemt het "idioot" maar dat zijn jouw woorden) en vervolgens kritiek beantwoord met "Hoe zo dan..." en dergelijke, je niet veel verder komt.

 

Maar nu stel je wel een goede vraag: Hoe aan te pakken?

 

Niet mijn specialiteit, maar ik zou denken dat je dit inkoopt voor 8, 9 of 10 euro of zoiets en vervolgens dus verkoopt voor 20 (allemaal jouw eigen cijfers!). En misschien afspreekt dat je dit achteraf, dus ná de verkoop, afrekent (bijvoorbeeld per maand of zo).

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zouden jullie zo'n constructie dan aanpakken? In plaats van mij te waarschuwen en te zeggen dat het idioot is zou ik graag weten hoe het anders aan te pakken. De reden dat ik het op deze manier wil doen is dat ik geen vermogen heb om hier een grote voorraad aan te leggen.

Het zou helpen als je in ieder geval onze constructieve bijdrages zou lezen. Ik heb namelijk al aangegeven dat het veel simpeler kan. Het lijkt wel of je per se een ingewikkelde grensoverschijdende vorm van een VOF wil opzetten. Voor Europese samenwerkingen heb je eventueel nog het EESV.

 

Maar om kort te gaan: De leverancier kan gewoon zijn producten leveren op het moment dat je ze nodig hebt tegen kostprijs (wat hij al van plan was) plus een winstopslag (geen winstdeling). Op die manier hoef jij geen voorraden te hebben en betaal je hem meteen een marge, waardoor je geen moeilijke berekeningen achteraf hebt.

 

Mocht je écht die idiote (mijn woorden ;-)) winstdelingsregeling willen, dan is het simpel: je berekent de winst en deelt het door 2. Vervolgens stuur je een self-billing factuur voor dat bedrag naar je leverancier.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.