• 0

Vof uitkoping.

Hoi iedereen,

 

Ik heb sinds 2.5 jaar geleden een winkel opgestart met goede vriend(50/50 staat het op papier) en tot nu toe is er totaal geen winst uit kunnen behaald worden.

 

Na het eerste jaar begon mijn motivatie toch te verminderen en zag het er niet meer goed uit, maar mijn collega is nogal een optimist en heeft meer geld geïnvesteerd dan mij (bijna dubbel zo veel) en wil dit voortzetten. Omdat hij meer dan mij erin heeft geïnvesteerd zie ik dat ik dat geld hem verschuldigd ben.

 

Nu heb ik hem gezegd dat ik hiermee wil stoppen en dat hij mij moet uitkopen. Hij gaat ermee akkoord en zou dit aan ons boekhouder laten weten wanneer hij de omzetbelastings papieren van vorig kwartaal zou leveren.

 

Gisteren heb ik met hem gesproken en heeft hij kort uitgelegd wat de boekhouder zei. Hij zei dat het beter is om te stoppen op het einde van dit kwartaal vanwege papierwerk bla bla waar ik akkoord mee ging, maar zei ook hoe het ongeveer ging. Hij zei namelijk dat hij het vermogen van zowel mijn collega en mij gaat berekenen en de winkel waarde. Toen zei hij dat als ik in het positief zit dat mijn collega die mij uitkoopt mij geld moet geven en als ik het negatief zit ik mijn collega geld moet geven voordat ik ermee stop. :-\ Dit zijn zijn woorden btw.

 

Ik heb geld gestopt in deze onderneming en meer dan 3 jaar(winkel opstarten heeft een jaar geduurd) van mijn tijd letterlijk verspilt zonder een cent in mijn zak te stoppen en nu is er een mogelijkheid dat ik hem moet betalen om te stoppen!?

 

Vertel mij aub dat het niet zo is en dat mijn kansen beter zijn.

 

 

[mod edit: typefout in titel hersteld]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is er al een jaarrekening van 2014? Zoja, kun je op de balans zien wat jouw 'ondernemingsvermogen' was per eind 2014, en of dat in 2014 erg gewijzigd is?

 

Heeft de winkel de afgelopen jaren verlies geleden? Zoja, dan is er een kans dat er schulden zijn (bijvoobeeld leningen, of leveranciers die nog niet betaald zijn). Jij bent als medevennoot hoofdelijk aansprakelijk voor die schulden. Dat betekent dat de leverancier voor het volledige bedrag bij jou aan kan kloppen.

 

Vertrouwen is goed, maar misschien is het ook goed om de jaarrekening van 2013 en 2014 eens te bespreken met een onafhankelijke derde. Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je je de afgelopen jaren nauwelijks hebt geïnteresseerd voor de financiën van de onderneming waar je in zat. Om mijn favoriete Youtube-kok te quoten: "There's no time like the present!" ofwel, het wordt tijd om dat toch maar te gaan doen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste

 

Ik denk dat het bericht van je vennoot klopt. Daarom nu vooral vragen om een eindbalans te laten opstellen en deze te (laten) controleren. Afwikkelen dan door kapitaalpositie af te rekenen!

 

Dan zou je nog iets van goodwill kunnen proberen te laten opvoeren. Maar bij een verlieslatende situatie is daar wellicht niet veel van te verwachten. Maar ook kijken naar eventuele stille reserves.

 

Als de onderneming inderdaad verlies heeft gedraaid, dan is dat voor ook 50% jouw deel. Het is helaas niet fraaier!

 

Groet en succes

 

 

Link naar reactie
  • 0

De winkel heeft tot kort geleden altijd verlies gedraaid, maar we hebben nooit in de schulden gezeten. Het enige wat er nu is, is dat mijn collega meer als mij heeft geïnvesteerd(Ik heb hem een klein gedeelte persoonlijk terugbetaald om er iets van een balans te creëren tussen ons) . Goodwill is er waarschijnlijk niet.

 

Er is alleen een jaarrekening van 2013 gedaan. 2014 zou deze maand gebeuren, maar omdat ik ga stoppen zal de boekhouder alles van begin tot einde moeten uitrekenen en een eindbalans opstellen, dat zien we pas op het einde van dit kwartaal.

 

Zover dat ik weet zou in meeste gevallen degene die uitgekocht wordt gecompenseerd moeten worden toch?

Link naar reactie
  • 0

Gecompenseerd worden voor wat? Je zegt zelf dat er tot nu alleen maar verlies is gedraaid. Zoals we al eerder zeiden, als er schulden zijn is het logisch dat je daar een deel van op je neemt. Zou anders niet echt eerlijk zijn tegenover je compagnon om hem voor de totale schuld te laten opdraaien. Uitkopen vind ik in dat geval altijd zo'n raar overtrokken woord. Ik zou het eerder noemen 'Netjes afscheid nemen van elkaar'. Niets moet en alles kan. Zodra de berekening er is, ga rustig met elkaar rond de tafel zitten en overleg wat voor beiden het juiste is. Of eventueel kun je dat nu al doen. Ik mag aannemen dat je op zich wel een ruwe schatting kunt maken van wat daar uit komt. Als ik het zelf zo zie: Er zijn geen schulden (zeg je), er is geen winst, daar valt dus niet tussen te verdelen. Compagnon heeft alleen meer geld geinvesteerd. Nou ja, dat is hij sowieso nu toch wel kwijt ongeacht of jij blijft of niet. Maar wellicht verdient hij dat later wel weer terug (mag ik aannemen). Dus ik zou zelf niet al te moeilijk gaan doen en gewoon netjes afscheid van elkaar nemen en je compagnon veel succes wensen met het bedrijf.

 

Veel succes.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Fvddungen bedankt voor de clarificatie. Ik heb hier natuurlijk geen ervaring mee dus ging ik ervan op uit dat zo ging. Ik weet dat ik mijn geld dat ik geïnvesteerd heb al kwijt ben en hij die van hem (risico van het vak). We willen even goede vrienden blijven en netjes uit elkaar gaan. Ik zit er alleen mee als het blijkt dat ik zelf nog moet betalen om uit elkaar te gaan. Ik baseer dit op wat hij zei van wat de boekhouder hem verteld had. Goodwill zal er vast niet zijn, maar inventaris en dergelijke wordt allemaal wel berekend.

 

Het winkel zit niet in de schulden en draait nu positief en ik zal hem in het begin ook helpen nadat we uit elkaar zijn tot hij het gemakkelijker in zijn eentje kan runnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht wat uit de berekening komt, zoals ik al zei niets moet en alles kan. Als je prima onderling kunt afstemmen hoe jullie netjes van elkaar afscheid kunnen nemen zonder enige financiele poespas, dan is er verder niets aan de hand en zou ik het zo doen. Er is geen wet die je verplicht dat de 1 bij de ander moet afrekenen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie een vennootschapscontract? Zo ja, wat staat daar in over onder andere verplichtingen en uittreding dan wel overname?

 

Ik heb hier geen verstand van, maar als ik op Ondernemersplein kijk, dan zie ik dat als jij ermee ophoudt, de onderneming tegelijkertijd ophoudt te bestaan. Je collega kan dan niet verder met de zaak. Hebben jullie daar al rekening mee gehouden? Blijkbaar is er een manier waarop hij de zaak kan overnemen, maar dat zou je moeten uitzoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of jij op dezelfde manier tegen de winstverdeling aankijkt als jouw compagnon en je boekhouder. Ik probeer met een gesimplificeerd voorbeeld uit te leggen wat er mogelijk aan de hand is.

 

Vennoot 1 en vennoot 2 hebben € 100.000 respectievelijk € 200.000 geïnvesteerd. Er is tot nog toe € 250.000 verlies gedraaid, maar aangezien de vennoten meer gestort hebben dan dat verlies zijn er geen schulden.

 

Jij lijkt als volgt te redeneren: vennoot 1 wil er uit stappen en ziet als zijn verlies de door hem ingelegde € 100.000.

 

Wellicht redeneren jou compagnon en boekhouder als volgt: vennoot 1 en 2 delen beiden voor de helft in het verlies, dus € 125.000 per persoon. Vennoot 1 heeft dan een negatief kapitaal van € 25.000 (€ 100.000 - € 125.000) en vennoot 2 een positief kapitaal van € 75.000 (€ 200.000 - € 125.000). Daarom vraagt vennoot 2 aan vennoot 1 om zijn negatieve kapitaalstand aan te zuiveren.

 

Wie van jullie dan gelijk heeft is afhankelijk van wat jullie hebben afgesproken. Afgaand op je eerste bericht is dat ''50/50'' en in dat geval is het (veronderstelde) standpunt van je compagnon en boekhouder dus juist.

 

Je schreef dat je hem ''persoonlijk'' een deel had terugbetaald. Wat je daar precies mee bedoelt weet ik niet, maar als je ermee bedoelt dat het buiten de onderneming (kapitaalrekeningen) om is gegaan dan moet je niet vergeten dat bedrag mee te nemen in de verrekening.

Link naar reactie
  • 0

Wat denk ik ontbreekt in deze situatie is de vraag of je zelf al de moeite genomen hebt om met de accountant te praten.

 

Je hoort nu alles via jouw compagnon maar je kunt dit soort dingen volgens mij beter uitgelegd krijgen door de persoon die er verstand van heeft en ook inzage heeft in de stand van zake.

 

Wij kunnen wel vanalles adviseren, maar de eerste verantwoording ligt toch bij jezelf onafhankelijk een duidelijk beeld te krijgen.

 

Anders komt er ook nog eens emotie bij kijken omdat je moet vertrouwen wat je uit 2e hand hoort wat jouw sitiatie is en welke mogelijkheden er zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.