Wij van WCeend

Aanbevolen berichten

 

 

Er zijn hier geregeld mensen die er problemen mee hebben dat op HL voor eigen parochie gepreekt wordt, ofwel reclame voor de eigen producten of diensten gemaakt wordt. Zogenaamde zelfpromotie.

Om te beginnen is er volgens mij vrijwel niemand die belangeloos dit forum bezoekt. Is het niet om wat te halen, of wat te brengen, dan toch minimaal met de hoop dat de eigen bijdragen opvallen en de eigen dienst of het eigen product een push krijgt. Hoe slimmer je het verpakt, hoe minder dat dit opvalt.

 

Voor de een is dit moeilijker dan voor de ander, en dat ligt niet alleen aan de slimheid van de persoon, maar ook aan wat voor soort product of dienst er in het eigen bedrijf verkocht wordt of geleverd.

Jullie zult allemaal begrijpen dat, als een belastingdeskundige hier een goed uitgewerkt belastingadvies geeft, er niemand zal denken dat de man zijn eigen diensten aan het verkopen is. Dit geldt ook voor een verzekeringsman die een goed verzekeringsadvies geeft. Voor een advocaat of octrooideskundige geldt hetzelfde. Het is ook geen probleem als er in de bijdrage dringend verzocht wordt een deskundige te raadplegen.

 

Het wordt al ingewikkelder als een naamdeskundige een advies geeft hoe te komen tot een goede naam en soms daarbij het advies moet geven om een professional in te schakelen. Snel lijkt het om zelfpromotie te gaan. Voor meer van dit soort specifieke dienstverleners is dit het geval.

 

Nog moeilijker wordt het als het inkomen door fysieke producten te verkopen behaald wordt. Je kunt dan maar moeilijk of soms helemaal niet over de eigen producten praten. Je moet het dan voornamelijk hebben over van alles waar je niet je brood mee verdient en waar je toevallig wel iets van afweet, en moet maar hopen dat het antwoord zo interessant gevonden wordt, dat je profiel bekeken wordt.

 

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Ikzelf red me we meestal wel, want het balanceren zit mij in het bloed, maar ik kan me voorstellen dat voor heel veel ondernemers, die fysieke producten verkopen, dit wel een lastig fenomeen is.

 

Link naar reactie

Grappig Herman, 2 zielen 1 gedachte... ik was ook al van plan te reageren.

 

Wat mij betreft valt een beetje WC eend nooit te vermijden. Als die verzekeringsman regelmatig hamert op het belang van niet doe-het-zelven en de (mogelijke) toegevoegde waarde van deskundig advies, is dat wij van WC eend adviseren WC eend...

 

Draai het eens om: wie anders dan een deskundige zou de beste argumenten kunnen hebben waarom een deskundige belangrijk is? Eindklanten die daar door schade en schande zelf achter komen hoor je daar namelijk zelden over.

Eindklanten die juist geen deskundige nodig hadden en met doe het zelven - volgens eigen zeggen - geslaagd zijn hoor je des te meer... dus dat houdt elkaar dan mooi in evenwicht: zowel qua getal als argumenten. Zo wordt de adviseur ook door de tucht van het forum in toom gehouden om niet te gaan salespitchen, maar vooral concreet en enigszins bescheiden te blijven.

 

Zolang de adviseur/deskundige maar niet reclame voor zichzelf alleen gaat maken, is er met een goed onderbouwd en niet al te dominant en frequent pleidooi voor zijn/haar hele beroepsgroep weinig aan de hand: wel WC Eend, maar geen zelfpromotie.

 

Naar mate jouw dienst of product unieker is of wordt, wordt dat subtiele onderscheid tussen WC Eend en zelfpromotie inderdaad steeds lastiger, zoals je ook zeer terecht aangeeft. Een boekhouder, jurist, fiscalist of verzekeringsman heeft het met duizenden in theorie even capabele concullega's een stuk makkelijker dan een naamstrateeg of een uitvinder, fabrikant en leverancier van een unieke rugontlastende mobiele hefoplossing.

 

Wat mij betreft mag het forum (lees: de leden) daar soms iets meer rekening mee houden. Willen we helemaal geen WC Eend of promotie dan betekent dat feitelijk dat we afspreken dat iedereen van alles mag schrijven, zolang het maar niet de eigen expertise betreft. Dan gooi je de baby met het badwater weg.

 

Tot zover mijn 2 centen, ben erg benieuwd naar de opinies van andere leden

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Zolang de columns maar divers zijn stoor ik me er niet aan. Soms zijn het een beetje open deuren en niet echt goed onderbouwde stellingen, maar dan scroll ik gewoon wat sneller. Ik ben voor een lekker divers aantal columns. Dat iemand daarbij zijn eigen expertise benoemt is wat mij betreft prima en zover ik weet wordt een en ander wel gescreend.

De columns worden vooraf gescreend inderdaad, zowel vooraf als na plaatsing . Sterker nog: voordat de column van Annedien live ging is column van iemand anders verwijderd omdat het plagiaat betrof

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Volgens mij is het, net als in het echte leven een kwestie van geven en nemen.

Als je veel geeft, anderen op weg helpt, opbouwende kritiek, meedenkt, dan geef je veel.

Dan mag je van mij ook af en toe jezelf in het zonnetje zetten.

Als je zonder te 'geven', hier meteen begint met schaamteloze zelfpromotie scroll ik snel verder.

 

Overigens vind ik het echt knap dat je de vinger precies op de zere plek legt. We lezen allemaal graag hier de belastingtips en bij een 'producten verkoper' zijn we bang iets aangesmeerd te krijgen.

 

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Mijn vader zei altijd: het verschil tussen een lekkere maaltijd en een stinkende massa ligt vooral in de timing.

 

Op het moment dat je iets nodig hebt, of een kennis van je iets nodig heeft, is een column erover best handig en een geweldig aanwinst. Als je de fase voorbij bent dat je zoiets nodig hebt is het niet meer interessant en dan heb je de neiging om te denken dat het een poging is om interesse in de eigen diensten te creëren waar het anders niet bestaat.

 

Op Higherlevel heb ik de kans om te zien hoe ondernemers met anderen omgaan, zonder het gevaar te lopen dat ik gearresteerd wordt voor door de ramen spieken. 8) Ik heb daadwerkelijk contacten doorgestuurd en zelf contact gelegd, en ik ga er vanuit dat dit ook de bedoeling is.

 

Een beetje een normale mens wordt niet 's ochtends wakker te denken, "He, ik weet wat, ik ga gebakken lucht verkopen aan andere mensen die mijn waardeloze dientsen/producten helemaal niet nodig hebben, superidee!" Als ik de neiging heb om te denken da iets totaal onzinnigs is dan denk ik in mijzelf, nou, dan hoor ik vast en zeker tot de doelgroep niet en laat ik het maar gaan. Maar ik vind het meestal interessant om over na te denken wie nou de doelgroep wel is, waar hechten ze dat waarde aan en waarom voel ik het totaal niet.

 

En zo ben ik regelmatig op goed ideeën gekomen voor mijn eigen bedrijf ook.

 

Het is wel zo, als iemand te sterk het belang van zijn/haar diensten neerzet op zo'n forum, stuur ik mensen niet zo gauw door en neem ik geen contact op, want ik vind alles een beetje in proportie houden, beseffen wat een ander wel/niet nodig heeft, en de vaardigheid om het belang van de ander ook in acht te nemen, ook belangrijk in mijn overwegingen om iemand te benaderen.

 

Want het is uiteindelijk de bedoeling om elkaar te ondersteunen en kennis te delen onderling, toch? Daar gaat het om. Zou wel gek zijn als dan de kennis niet gedeeld zou mogen worden omdat je kennis zou hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

Als iemand hier zijn zelf-ontworpen logo laat zien en om opmerkingen vraagt, dan heb ik er geen moeite mee als een logo-ontwerper daar commentaar op geeft en zegt dat de vraagsteller beter een professional in kan schakelen, behalve als "dat het niks is en je zoiets ook niet zelf moet willen doen" het enige commentaar is. In de reactie wil ik dan wel kunnen lezen waar het aan schort.

 

Eigenlijk zou dat wat mij betreft zover mogen gaan, dat de vraagsteller aan de hand van de tips zelf weer verder kan, of zijn logo zelfs af kan maken aan de hand van de gegeven suggesties. Dat is hier ook regelmatig gebeurd, ik kan me suggesties herinneren met aangepaste logo's als bijlage. Daarmee laat je als professional zien kennis in huis te hebben en dat kan indirect klanten opleveren.

 

Dat zie je ook bij de boekhoud- en belastingvragen, die worden hier regelmatig opgelost, waardoor er op dat moment geen enkele behoefte meer is aan meer ondersteuning. Die behoefte ontstaat in mijn optiek bij de volgende vraag (of bij de daaropvolgende) omdat de vraagsteller dan bijvoorbeeld te veel informatie op een openbaar forum moet geven om de vraag opgelost te krijgen en dan offline hulp gaat zoeken. En misschien is dat dan inderdaad bij degene die de vragen hier op HL steeds zo netjes beantwoordt.

 

Het merendeel van de bijdragen hier op HL heeft een hoog "zaaien zonder meteen te willen oogsten"-gehalte. Dat maakt dit forum tot een plezierig forum. Dat een enkele bijdrage met wellicht wat meer WC-eend-kenmerken dan opvalt is eigenlijk alleen een bevestiging dat het verder wel goed zit.

 

 

Link naar reactie

Buiten mijn persoonlijke mening over de aanleiding voor dit topic (de column van Annedien dus) moet ik zeggen dat ik er soms wel moeite mee heb hoe er (o.a. door de mods) met 'zelfpromotie' omgesprongen wordt.

 

Je mag geen link in je post zetten (naar iets van jezelf), maar wel in je handtekening en daar dan naar verwijzen bijvoorbeeld. Volgens mij heb ik zelfs ooit zo'n reactie in een 'wat vind je van mijn' topicje gezien.

 

Ik neem toch wel een beetje aan dat de heren en dames moderators voldoende capabel zijn om per individuele reactie (of per column) te beoordelen of iets wel of niet over the line is.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

wel een interessant topic zo.

 

Ik heb Higherlevel nooit gezien als een plek waar ik opdrachtgevers vandaan zou kunnen halen, eerder een plek waar informatie te vinden is.

 

En dat heb ik eigenlijk bij alle dingen die ik doe op internet.

Mijn opdrachtgevers komen niet van social media, fora of andere websites dan de zoekmachines.

Link naar reactie

De eerste observatie van een laag overvliegende wc-eend is van Multatuli, in 1863:

 

Schrijven is ontucht; want of men schrijft wat men meent of gevoelt, en dan is die intimiteit te fijn voor vreemden, of men schrijft anders dan men gevoelt en 't wordt een laffe flauwe kunstmakerij, als van een gemeene meid die voor geld zich in lokkend postuur stelt of glimlacht.

 

Je kunt je tegen (en voor) alles verzekeren, dus duikt in het minste of geringste topic dat zich daarvoor leent een verzekeringsadvies van de verzekeringsexpert op. Bijna elke bedrijfseconomische beslissing kan fiscale gevolgen hebben, dus moet met grote regelmaat een van de fiscalisten een fiscale noot plaatsen in een topic.

 

Dat hoort erbij! Je kunt géén inhoudelijke diepgang bereiken en géén deskundig advies verwachten als je experts de mogelijkheid ontneemt om hun beroep uit te oefenen. Dat kán dan soms inderdaad betweterig en hooghartig overkomen. Of als de meid met lokkend postuur: huur mij in...

 

 

Link naar reactie

Er zijn hier geregeld mensen die er problemen mee hebben dat op HL voor eigen parochie gepreekt wordt, ofwel reclame voor de eigen producten of diensten gemaakt wordt. Zogenaamde zelfpromotie.

Ik heb er even over na moeten denken. Ik denk dat het probleem eigenlijk een beetje is dat het hier om een 'column' gaat. In een column verwacht je een beetje dat iemand een zaak op polemische wijze te berde brengt. Misschien dat het stukje gewoon geen 'column' was.

 

Zou er misschien niet gewoon een plekje op HL gemaakt kunnen worden waar mensen zichzelf schaamteloos kunnen pluggen, zonder dat ze zich daarbij druk hoeven te maken of ze het al dan niet in voldoend bedekte termen hebben geformuleerd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Waarom? Daar is toch al de rest van het internet al voor? Je mag er zélfs een verwijzing naar in je signature naar op opnemen :)

 

Het doel van Higherlevel.nl is inspiratie en antwoord op vragen voor startende en groeiende ondernemers in goede en slechte tijden. Nu zijn we allen zelf ook ondernemer en de wereld is niet zwart-wit, maar in het algemeen geldt dat kennis delen gewaardeerd wordt en zelfpromotie niet.

Link naar reactie

Waarom? Daar is toch al de rest van het internet al voor? Je mag er zélfs een verwijzing naar in je signature naar op opnemen :)

Heb je gelijk in en ik ben er ook niet voor. Het was ook meer een ideetje voor het geval dat HL het toch zou toestaan...dan maar liever in een ver weggestopt draadje. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Een beetje reclame maken voor jezelf of je product of de productgroep kan helemaal geen kwaad zolang de intentie zuiver is en er ook wat wordt gegeven. Helemaal eens dat juist om de deskundigheid van anderen wordt gevraagd en bij gebrek aan een specialist we op HL soms al discussiërend tot een oplossing komen. Iedereen wordt er beter van. En als een specialist eens een order krijgt omdat mensen er vertrouwen in hebben of er is een caravanbezitter die een keer mijn producten koopt ( ;)) is dat prima.

 

Bij het lezen van de collumn van Annedien had ik, zeker in eerste instantie, mijn vraagtekens bij de gekozen balans. Eerlijk gezegd nog wel een beetje. Het las voor mij een beetje als reverse Calimero marketing. Ik ben groot en jij is klein. Op zich prima als dat bij je personal branding past maar laat dan zien waarom je zo groot bent.

 

Voorbeeld: Als Joost een van zijn columns schrijft is dat altijd reclame voor de beroepsgroep en voor Joost zelf (Joost is groot en ik ben klein) maar niemand heeft daar moeite mee omdat er ook altijd belangrijke informatie wordt gedeeld.

 

In tweede instantie had ik minder moeite met de column omdat de balans herstelde door de commentaren, waar deze draad weer door is ontstaan. Ik ben er zelfs blij mee omdat ik weer in de weer ben met mijn eigen merken en ik ook een paar boeken heb besteld. Het heeft dus wel een positief effect gehad. En het gaat om het uiteindelijke resultaat.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.