• 0

Berekening maximale for dotatie

Hallo,

 

Ik heb een brief liggen van de fiscus die het niet eens is met de door mij gehanteerde FOR dotatie voor 2013.

 

Onderstaand voor het gemak even wat afgronde fictieve brdragen.

Ik heb bedrag van € 8.500 opgevoerd als FOR dotatie. De fiscus is van mening dat maximaal € 4.700 zou mogen zijn. Hoe hij aan dat bedrag komt is niet toegelicht.

 

Ik ben als volgt aan mijn bedrag gekomen.

saldo W&V € 75.000

kor € 15.000 -

mia € 20.000 -

willekeurige afschrijving € 45.000 +

grondslag FOR € 95.000

 

Deze grondslag is ruim voldoende voor het maximale bedrag wat mag worden toegepast in 2013.

Ik heb zelf echter een maximering toegepast op € 8.500.

 

De willekeurige afschrijving heb ik bijgeteld omdat deze al verwerkt was in het saldo W&V en het een versnelde afschrijving is die het reële beeld van de V&W-rekeing vertekenen.

 

Maak ik in bovenstaande een fout? Zoja hoe zou het dan wel moeten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meerdere dingen kloppen niet in je berekening (wat is 15K kor bijvoorbeeld, bedoel je toevallig KIA?) , maar de belangrijkste 2 zijn:

[*]je "corrigeert" niet zomaar de willekeurige afschrijving. De FOR wordt berekend over de fiscale winst, dus inclusief willekeurige afschrijving

[*]je beperkt of maximeert niet zomaar de FOR dotatie tot een willekeurig zelf gekozen bedrag van 8.500 : je past de FOR of helemaal toe, of helemaal niet: een ander keuze staat de wet IB niet toe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De fiscus is van mening dat maximaal € 4.700 zou mogen zijn. Hoe hij aan dat bedrag komt is niet toegelicht.

 

Ik vind 12% van (75000-15000-20000) = € 4800

Indien inderdaad zoals Norbert dacht je KIA bedoelt met kor.

€4700 past echter ook hier niet.

 

Indien de fiscus maximum noemt zien ze wellicht dit, en wij niet: ::)

De toevoeging is maximaal het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen aan het einde van het kalenderjaar uitkomt boven de oudedagsreserve aan het begin van het kalenderjaar.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik vind 12% van (75000-15000-20000) = € 4800

Spot on, Brood.

 

De toevoeging is maximaal het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen aan het einde van het kalenderjaar uitkomt boven de oudedagsreserve aan het begin van het kalenderjaar.

Dat kan natuurlijk ook nog. De FOR dotatie kan niet vrijwillig (met een zelf gekozen bedrag) verlaagd worden, maar wel verplicht als het ondernemingsvermogen niet toereikend is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

kor moet inderdaad kia zijn.

 

dat verschil (4700 vs 4800) blijkt uit de afrondingen die ik in het voorbeeld heb gebruikt te komen.

 

daarmee heeft de fiscus dus gelijk en blijk ik een fout te hebben gemaakt.

 

dank voor de reacties.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.