• 0

Echgenote op de loonlijst, voordelen?

Ik werk als DGA voor mijn Holding en Werk-BV, het geld wordt verdiend in de Werk-BV en de holding factureert management fee. Maandelijks betaal ik salaris uit (rond de 52% grens) en af en toe een tantième of dividend. Nu is mijn vrouw ook actief in de BV, ze doet wat administratief werk voor beide BV's. Daarnaast heeft ze twee part-time banen met een jaarinkomen van 10-15k.

 

Ik vraag me af of het voordeel biedt om mijn vrouw op de loonlijst van de holding te zetten. Met voordeel bedoel ik dan natuurlijk of het belastingtechnisch aantrekkelijker is om op deze manier geld naar privé te halen. Maar zie helaas door de bomen het bos even niet. Kan iemand me een zet in de goed richting geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik vraag me af of het voordeel biedt om mijn vrouw op de loonlijst van de holding te zetten

Ten opzichte van wat?

 

Staat ze je vrouw nu op de loonlijst van de werkmij? En zo ja, draag je voor haar toevallig ook sociale premies af?

Indien niet op de loonlijst: hoe wordt ze tot nu toe dan beloond voor haar werk?

 

Met voordeel bedoel ik dan natuurlijk of het belastingtechnisch aantrekkelijker is om op deze manier geld naar privé te halen.

 

Ik vraag me in eerste instantie af of de manier waarop je haar nu beloont wel klopt.

Zo ja, dan is op loonlijst van holding of werkmij lood om oud ijzer, en (mogen of moeten?) toepassen DGA salaris partner is uiteindelijk onaantrekkelijker dan zelf deel tegen 52% tarief en rest uit dividenden.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou zo maar kunnen inderdaad. Met een simulatie op basis van echte cijfers kan je vrij makkelijk achter komen of het interessant zou zijn.

 

Maar het moet geen puur ‘cosmetische constructie’ zijn (maar een echte aanstelling dus), want dat kan problemen en gedoe geven (met de BD).

 

Misschien kan je vragen aan je fiscale intermediair om het te bekijken?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is juist het feit dat ze ook echt actief in de BV is dat ik er over na ben gaan denken, geen schijnconstructie dus. Mijn idee was dat ik nu minimaal 40% betaal (vennootschaps- en dividendbelasting) maar via haar salaris misschien minder. Dus in ieder geval de ruimte tot € 19.822 benutten om nog in 36,5% te vallen. Dat zou in de praktijk dus 3,5% schelen over max. 10k, want dat is dan de speelruimte tov. de ca. 10k al aanwezig inkomen.

 

En volgens mij heb ik het antwoord zelf al gegeven omdat de winst maar € 350,- euro is. Klopt mijn redenering?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.