• 0

Concurrentie supermarkt.

Beste lezers,

 

Sinds afgelopen september hebben wij een bloemenwinkel op een winkelcentrum geopend.

Destijds is mondeling afgesproken met de beheerder van het pand dat er geen andere bloemenwinkels bij zouden komen.

Nu is het geval dat de DEKA-markt, die als nevenactiviteit al redelijk wat bloemen verkoopt de winkel gaat verbouwen en daar dus een complete bloemenwinkel (inclusief bindsters) in hun huidige pand gaat vestigen. Nu weten wij dat wij van onze eigen kracht uit moeten gaan, maar qua inkoop e.d. kunnen wij prijstechnisch natuurlijk nooit concurreren met z'n grote supermarkt.

 

Of heeft iemand tips?

 

Zelf zat ik te denken om gewoon bij beide ingangen van de Deka te gaan flyeren met 10%/20% korting bonnen elke vrijdag en zaterdag.

Aangezien wij nog in de opbouw fase zitten en nog de naamsbekendheid aan het creëren zijn is het van ons natuurlijk wel van belang dat wij onze omzet behalen, dit mede doordat wij een huurcontract van 5 jaar zijn aangegaan.

 

Er is inmiddels contact geweest de bedrijfsleider van de Deka, een oneerlijke man die zei al meer dan een jaar er mee bezig te zijn geweest en dat hij hier niks in kan doen aangezien het van het hoofdkantoor uit geregeld wordt. Maar dan wel dood leuk bij de opening van onze winkel langs te komen en te zeggen dat wij een aanwinst voor het winkelcentrum zijn.

 

De beheerder waar wij normaal gesproken contact mee hebben en ons voor de start zei dat wij de enige bloemenwinkel in het centrum zouden worden, schuift alles weer af naar een ander dus daar hebben wij ook niks aan. Kunnen wij hier iets mee? tips?

 

Zou een Gemeente wat voor ons kunnen betekenen?

 

Jullie vraag is hier überhaupt wat aan te doen? of is het gewoon verstand op 0 en knallen met acties en proberen het hoofd boven water te houden?

Tips voor leuke acties of om op een juiste manier te concurreren zijn welkom.

Bedankt alvast.

 

Groet,

 

Bonrosa

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bonrosa,

 

Een vervelende situatie.

 

De vorige keer was het een dierenwinkel. Toen heb je goede tips gekregen. Als je die terugleest, welke vraag blijft er dan over?

 

Kortom, je kunt er weinig tegen doen. Je kunt blijven vechten, maar ik adviseer om ondertussen ook uit te gaan zien naar een winkellocatie die mogelijk meer kansen biedt, voor het geval "eigen kracht" niet voldoende blijkt. Succes!

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Supermarkthouders zijn ook ondernemers. De Albert Heijn tegenover ons bedrijfsverzamelgebouw is een aantal maanden geleden begonnen om 'from scratch' losse bloemen, planten en bollen te verkopen. Inmiddels zitten die losse bloemen en planten in een leuk potje of cadeauverpakking en is een ware balie met terminal neergezet. Dat levert ongetwijfeld meer marge op dan een gemiddeld supermarktproduct als ik kijk naar het prijsniveau van het aanbod. Aan jullie om het nog creatiever aan te pakken. Branchevervaging, kijk ook maar naar het groeiende aandeel hardwaren in supermarkten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Beste BonRosa

 

Vervelende situatie. Maar formeel denk ik weinig aan te doen. En met de economies of scale zal DEKA uiteindelijk wel er het beste uit springen.

 

Wellicht kun je beter proberen een modus te vinden om elkaar te gaan versterken. Dus proberen een onderscheidend aanbod aan te ontwikkelen wat aanvullend is op hetgeen DEKA aanbiedt. Geen eenvoudige opgave. Maar vechten is voor de kleinere speler altijd een lastige strategie.

 

Mvrgr

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ook hier in het winkelcentrum is een bloemenspeciaalzaak die het heel goed doet ondanks een (grote) bloemenverkoop bij Emté en eentje bij AH en dan is er in de omgeving ook nog een heel groot tuincentrum en 2 relatief grote bloemenstallen tijdens de wekelijkse markt.

 

Je moet je gewoon onderscheiden en uit gaan van eigen kracht. Iemand, zakelijk of privé, geeft geen bloemetje van AH of de markt aan een relatie, familie, of echtgenote bij een speciale gelegenheid. Geeft daarnaast extra informatie over de bloemen over afsnijden, warm of koud water, wel of geen bloemenvoedsel enz. De beleving in een bloemenspeciaalzaak is heel anders dan bij een supermarkt. Maak dat contrast zo groot mogelijk.

 

Met die aanpak moet je dus je omzet pakken en extra marge, want iets duurder is dan geen nadeel maar versterkt het kwaliteitsgevoel. Natuurlijk kan je ook gewoon knallen met 3 bossen tulpen om koopjesjagers naar binnen te krijgen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat deze situatie veel voorkomt. Als ik zo naar de (buurt)winkelcentra kijk waar ik kom zit er meestal zowel een bloemist als een supermarkt die bloemen verkoopt, meestal vrij dicht bij elkaar. Cijfers kan ik natuurlijk niet zien, maar vaak is dat al jaren zo, dus ga ik er maar even vanuit dat het rendabel is.

 

Wat ik in jouw geval zou doen is eens langsgaan bij winkels in een soortgelijke situatie in een andere gemeente (dwz geen directe concurrenten) en vragen hoe zij ermee om zijn gesprongen.

 

Overigens denk ik dat Hans wel een punt heeft: mensen die op zoek zijn naar bloemen of planten gaan niet naar de supermarkt. Het publiek dat ze daar koopt 'neemt ze even mee' maar de kans is groot dat ze anders uberhaupt niets gekocht hadden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste bedankt voor de reacties.

 

Dat een supermarkt bloemen/plantjes verkoopt is algemeen bekend.

Wij kunnen ons wat dat betreft wel onderscheiden door de creativiteit die wij leveren en natuurlijk rouw- en bruidsarrangementen.

 

Maar het geval is dat de DEKA echt een fikse uitbreiding gaat realiseren dus niet alleen dat je er een bloemetje/plantje mee kunt nemen, maar ook iets kunt laten maken door bindsters en waarschijnlijk eventueel zelfs bruids-rouwwerk.

 

Maar wat jullie zeggen, veel particulieren zouden eerder met een bloemetje op visite gaan wat afkomstig is van een bloemist dan een bloemetje met een sticker van de Deka.

 

Bedankt voor jullie opbeurende woorden.

 

Fijne dag.

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien kunnen we behalve beschaafde adviezen ook nog een paar tips onder de gordel geven. Het is namelijk oorlog en de supermarkt is begonnen. Hoe kan de vragensteller zijn tegenstander op kosten jagen zonder zelf schade op te lopen? DEKA heeft langere aanvoerlijnen en minder inkoopflexibiliteit.

 

* snel inkopen: als de supermarkt een aanbieding heeft, duik onder de prijs (2e boeket narcissen halve prijs)

* vergelijkende reclame in de etalage (levensduur vergelijkbare boeketten)

* goed personeel wegkapen

* veel betere cadeauverpakkingen

* latere opening

* prijsgarantie aan vaste klanten

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of heeft iemand tips?

Ja! Niet zo miemelen om een beetje concurrentie! Ik vind het maar vreemd dat ondernemers gaan klagen als er opeens een beetje (halve) concurrentie om de hoek komt waaien en dat dan ook nog 'oneerlijk' noemen. Wil je als ondernemer dan eigenlijk toch gewoon een soort quasi-monopolist zijn met zo min mogelijk vrije markt? Allemaal een beetje kinderachtig.

 

Als kleine ondernemer moet je vooral niet meteen in een kramp schieten door op negatieve (!) wijze het proberen op te opnemen tegen een 'concurrent' die eigenlijk ook nog een volstrekt ander marktsegment bedient (namelijk goedkope, snelle bloemenverkoop). Zeker als je daar tegenover zit en misschien nog jaren als concullega's met elkaar overweg moet! :( Het komt allemaal wel erg onsportief en onzeker over.

 

Wees eerder blij dat er een dikke supermarkt tegenover je zit! Die trekt een baklading aan bezoekers gratis en voor nix naar je voordeur. En als je nou ook nog een beetje normaal doet tegen die mensen (en binders), dan krijg je ze misschien ook nog zover dat ze mensen een keer naar je doorsturen als DEKA een keer 'nee' moet verkopen. En als je nou de sympathie hebt van die mensen, zullen ze dat niet eens zo erg vinden. Die DEKA-verkopers verdienen namelijk niet meer of minder als ze een keertje iets niet hebben. Dus als ze dan wat klanten 'gratis' kunnen doorsturen, hebben zij niets verloren, toch service geboden en heb jij iets gewonnen.

 

En nog iets: als een aantal winkels in jouw omgeving ook bloemen willen verkopen...dan is dat kopieergedrag. Zie het als compliment óf als teken dat die anderen toch minder goed draaien dan je zou denken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik voel met de topicstarter mee, en ben het dan ook eens met TwaBla. Na een zoektocht voor de perfecte locatie van je winkel kom je in een winkelcentrum terecht (met supermarkt uiteraard voor de aanloop) met de toezegging geen concurrentie toe te laten. Uiteraard houd je rekening met het basisassortiment bloemen van de supermarkt. Maar knap dat enkele in dit topic de flinke uitbreiding (zelfs naar een luxe shop) zomaar naast zich neer kunnen leggen.

 

Wellicht is het mogelijk opnieuw over de huur te onderhandelen indien je eerst het alleenrecht had?

Daarnaast is het inderdaad van belang om te onderzoeken hoe jij je kan onderscheiden. Luxe verpakkingen doen het vaak erg goed. Zorg voor mooi papier, linten die passen bij de bos bloemen en een luxe sticker en de beste verzorgtips (voor zover je dat nog niet hebt).

 

 

 

 

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het mogelijk opnieuw over de huur te onderhandelen indien je eerst het alleenrecht had?

 

Dat gaat hem echt niet worden. Gezien de oppervlakte die een supermarkt huurt met navenant bedrag zal de verhuurder niet onder de indruk zijn. Misschien krijg je de kans om voortijdig je huurcontract op te zeggen, maar meer dan dat zal er echt niet in zitten.

 

Vriendelijk omgaan met het personeel van die supermarkt lijkt dan een betere aanpak. Die zullen als loondieners niet zoveel moeite hebben om klanten door te sturen als ze zelf iets niet kunnen leveren.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel tof dat sommigen de ts een hart onder de riem willen steken door te stellen dat ze in hun stad/gemeente een bloemenwinkel kennen die goed draait ondanks de aanwezigheid van een grote speler.

 

Doch heb ik altijd geleerd dat je de ander zijn rekening niet moet maken. Je weet als buitenstaander gewoon niet of een zaak winstgevend is of niet. Zelfs als er veel aanloop is, kan een zaak nog verlies draaien.

 

In mijn straat zat een zaak waar ik van dacht dat ze een goudmijn was. Deze zaak was deel van een grote keten met 300+ vestigingen. Een paar weken terug ging deze zaak dicht omdat er geen winst werd gedraaid. Dus je kan wel een oordeel vellen, maar weten doe je niet.

 

Succes met je bloemenzaak.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet teveel energie steken in een prijzenoorlog met acties, flyeren voor hun ingang e.d.

 

Inzetten op beleving en relaties lijkt me beter. Zoals reeds gezegd is het vooral bij geschenken zo dat het ook uitmaakt waar het vandaan komt. Speciaalzaken hebben daarin een streepje voor. Dat je een boetiek op zichzelf bent kan ook een intiemere sfeer uitstralen dan wanneer het deel is van een grote hal. Een bezoekje aan de boetiek waar bekende gezichten staan heeft dan meer charme.

 

Consumenten van tegenwoordig zijn weliswaar prijsbewust, maar niet voor alle productcategorieen. De trend is juist dat het midden segment verdwijnt en alle lagen van de bevolking in een lidl of primark te vinden zijn, en zich met het geld dat ze besparen zich trakteren op wat luxere producten.

 

Bij cadeaus vooral dus dat men wel houd van een associatie met kwaliteit, ambacht, onderscheidendheid, luxe, prestige.. Maar ook voor in eigen huis bij tijd en wijlen en voor de shopbeleving. Zet je merknaam, logo en aankleding daar wellicht ook op in.

 

Je stelt dat Deka het ook wel groot aanpakt en inzet op service en bestellingen voor bruiloften ed. Ben niet voldoende bekend met wat zij bieden maar het feit dat je zelf nog vorm moet geven aan je winkel is nu wel voordelig. Je kan kijken wat zij doen en wat zij missen. Combinatie van wat zij missen en wat jou zelf onderscheidend maakt al en er moet ruimte voor jullie beiden zijn waarbij zoals gezegd de supermarkt juist meer klanten kan aantrekken voor je. De komst van primark is ook gunstig geweest voor bepaalde complementaire winkels in winkelstraten en bij mij in de buurt lijden de kleinere winkels zoals de bloemist en de slager juist enorm onder het verdwijnen van een supermarkt.

 

Er is te weinig informatie om je concrete tips te geven maar hopelijk kan je hier wat mee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste nogmaals bedankt voor de reacties.

 

De bloemenwinkel in de DEKA gaat er sowieso komen is gisteren bekend geworden tijdens de winkeliersvergadering. De bedrijfsleider gaf aan dat dit tegenwoordig het nieuwe concept is voor de supermarkten. Wel is ons duidelijk geworden dat hun geen bruids- en rouwwerk gaan doen, dus wat dat betreft kunnen wij ons onderscheiden.

 

Met de beheerder contact gehad en er gaat gekeken worden als er dermate een omzetdaling is om eventueel de huurprijs naar beneden bij te stellen, aangezien wij het pand huren voor 5 jaar.

 

Jullie berichten hebben in ieder geval goed gedaan en we gaan gewoon knallen.

 

Bedankt.

 

Groet,

 

Bonrosa

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met de beheerder contact gehad en er gaat gekeken worden als er dermate een omzetdaling is om eventueel de huurprijs naar beneden bij te stellen, aangezien wij het pand huren voor 5 jaar.

Bevestig een dergelijke afspraak bij voorkeur schriftelijk in een positief geformuleerde brief! Stel dat deze beheerder opeens vervangen wordt en het zou daarna mis gaan, dan kan het zo maar zijn dat de nieuwe beheerder deze afspraak zomaar is 'vergeten'.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.