• 0

Al zonnepanelen, nu eenmanszaak... hoe BTW/KOR

Ik heb hier gezocht naar een vergelijkbare situatie als de mijne, maar ik heb hem alleen omgekeerd gevonden.

In 2013 heb ik zonnepanelen op het dak van m'n woning laten leggen. Ik was particulier en door de juist toen veranderende wetgeving werd ik ineens ondernemer voor de BTW. Destijds wist niemand, inclusief de BD niet wat ze met deze situatie aan moesten. Aangegeven werd dat ik een KOR aan moest vragen en dan had ik er verder geen omkijken meer naar. Zo gezegd, zo gedaan.

Nu speel ik met de gedachten om als freelancer/zzp aan de slag te gaan (enkele opdrachtjes per jaar, geen grote bedragen naast m'n loondienst) en kijk ik ook naar de KOR. Maar dan wordt het ineens een beetje een vreemd verhaal. Ik ben immers al ondernemer voor de OB, echter niet ingeschreven bij de KvK. Ik kan nu dus bij de KvK mijzelf wel gaan inschrijven als freelancer (eenmanszaak), maar dan komt de BTW vanuit de eenmanszaak bij die van de zonnepanelen op één BTW-nummer. Dan kan ik nog een apart BTW-nummer aanvragen voor de eenmanszaak.

Hoe ziet mijn situatie er straks uit als ik één eenmanszaak heb met BTW nummer voor mijn freelance-werkzaamheden en een BTW-nummer voor de zonnepanelen? Wordt dit dan allemaal samengevoegd en heb ik straks één BTW aangifte en loop ik het risico m'n KOR kwijt te raken? Is er een mogelijkheid dit te scheiden? M'n vrouw heeft haar eigen bedrijf, dus eea op haar naam zetten is geen optie.

Zou een man-vrouw-firma een optie zijn? Onze diensten sluiten op elkaar aan, zij is bedrijfsanalist en ik IT-er.

Ik ben voornemens dit ook bij de BD neer te leggen, maar wellicht kunnen jullie (alvast) wat licht op de zaak werpen. Mijn ervaring is ook dat de BD slechts antwoord geeft en jullie meer mee lijken te denken.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Het is op zich mogelijk om twee aparte BTW nummers te hebben. Maar voor de KOR wordt het allemaal bij elkaar geteld (want jij bent zelf als persoon de ondernemer voor de BTW), dus dat schiet dan niet op.

Een VOF daarentegen is zelf ondernemer voor de BTW (is dus apart voor de KOR). Maar of het handig is om alleen daarom een VOF op te richten is natuurlijk de vraag.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar