• 0

auto kopen op de zaak

ik heb een onderneming in consultancy, ben veel onderweg en rijd graag een goede auto.

hierdoor koop ik vrijwel iedere 2 jaar een andere auto koop, deze auto boek ik dan na 2 jaar afschrijven weer van de balans af naar 0.

maar wat ik me begin af te vragen is of ik dit wel volgens de wet zo mag doen, mag ik ieder jaar of iedere 2 jaar een andere auto kopen, deze vervolgens weer op de balans zetten, afschrijven, inruilen of verkopen ( altijd zonder winst) en deze weer afboeken.

ik doe mijn boekhouding zelf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dat mag niet. Op het moment dat je de auto verkoopt / inruilt, zul je de werkelijke waarde als verkoopopbrengst moeten boeken en derhalve een boekwinst maken.

Het kan zijn dat de TS het op zich wel goed doet, maar zich wat ongelukkig uitdrukt.

 

Ik begreep uit zijn vraag dat hij bijvoorbeeld een auto koopt van 10.000 euro. Laten we zeggen dat hij elk jaar 15% afschrijft. Na 2 jaar staat de auto nog voor 7.000 euro op de balans. TS verkoopt die auto vervolgens ook voor 7.000 euro (geen boekwinst). De (oude) auto verdwijnt dan uit de boeken.

 

Het lijkt me dat dit op zich - als mijn interpretatie van de vraag van TS juist is - wel kan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

ik doe mijn boekhouding zelf.

 

OK, dus je koopt bij wijze van spreken een nieuwe auto op 01-01-2013 voor 30.000,- euro (bij een dealer neem ik aan, want je rijdt graag in een nieuwe auto begrijp ik uit je verhaal).

 

Deze auto gaat je gebruiken (voorbeeld) in 2013 en 2014 (24 maanden lang) en vervolgens op 01-01-2015 weer verkopen (of inruilen) voor laten wij zeggen 20.000,- euro (ook bij een dealer dan, neem ik aan) voor een nieuwe auto voor 35.000,- euro (dus je moet 15.000,- bijbetalen).

 

Jij doet zelf de boekhouding, dus:

Welke boekingen (journaalposten) maak je dan om dit allemaal vast te leggen?

 

(Ik zou zeggen: laat eventuele BPM buiten beschouwing voor het gemak.)

 

Het is geen strikvraag of zo, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat je precies bedoelt...

"deze auto boek ik dan na 2 jaar afschrijven weer van de balans af naar 0" is namelijk een beetje 'wartaal', dus als je echt wil weten of je het juist aanpakt is dit wel belangrijk lijkt mij.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

helemaal goed dat je reageert, ik probeer ook fouten te voorkomen en niet dat ik na een aantal jaren controle krijg en om mijn oren geslagen word omdat ik dit niet juist geboekt heb.

 

- ik maak een verkoop factuur voor de in te ruilen auto aan (hier heb ik nooit winst op)

- ik schrijf de auto versneld naar 0 terug( dit vind ik een lastig punt en de reden dat ik hier de vraag stel, want je ziet ineens een groot bedrag van je winst afgaan, ideaal natuurlijk, maar vraag me dus af dit wel de juiste manier is)

- ik boek de nieuwe auto in en schrijf wederom voor 5 jaar af

- de auto's staan altijd op financiering maar aan die balanspost verander ik niet zoveel behalve de aflossingen die ik maandelijks boek.

- ik koop ze als marge auto en vraag geen btw terug bij aankoop, ik maak ook geen btw factuur bij verkoop of inruil.

 

hoop dat je het enigszins begrijpt en kan helpen met de juiste boekingen

Link naar reactie
  • 0

Probeer nou met een duidelijk voorbeeld te laten zien wat je bedoelt:

 

Je koopt dus een marge-auto (dus géén BTW in dit bedrag), bijvoorbeeld op 01-01-2013, voor 10.000,- euro.

Op 01-01-2015 verkoop je deze weer voor 5.000,- euro en je koopt dezelfde dag een andere marge-auto voor 15.000,- euro.

 

Wat ‘boek’ je hier nu in dit voorbeeld:

 

- Wat is de boekwaarde (op de balans) op 31-12-2013? Wat zijn de afschrijvingen (in het resultaat) in 2013?

- Wat is de boekwaarde op 31-12-2014? Wat zijn de afschrijvingen in 2014?

- Wat wordt de boekwaarde van de nieuwe auto op 31-12-2015?

- Wat worden de afschrijvingen in 2015?

- Wat is je boekwinst/-verlies in 2015?

 

Zonder deze cijfers kan tenminste ik geen zinnig antwoord geven (want nog steeds snap ik niet wat je precies bedoelt).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus je geeft verder geen antwoord op de vragen uit mijn voorbeeld?

Dit ondanks dat je “zelf je boekhouding doet”…

 

Nou, dan geef ik wel de antwoorden van hoe het normaal gesproken eruit zou zien op basis van mijn voorbeeld:

 

Wij nemen aan dat de auto van 01-01-2013 een restwaarde heeft van 2.000,- euro en dat wij 20% per jaar afschrijven.

Boekwaarde op 31-12-2013: 8.400,- euro.

Afschrijvingen in 2013: 1.600,- euro.

Boekwaarde op 31-12-2014: 6.800,- euro.

Afschrijvingen in 2014: 1.600,- euro.

 

Wij nemen aan dat de auto van 01-01-2015 een restwaarde heeft van 3.000,- euro en dat wij 20% per jaar afschrijven.

Boekwaarde op 31-12-2015: 12.600,- euro.

Afschrijvingen in 2015: 2.400,- euro.

Boekverlies in 2015: 1.800,- euro.

 

 

Geen idee wat jij verder doet met je cijfertjes en wat je met "ik schrijf de auto versneld naar 0 terug" bedoelt.

 

Link naar reactie
  • 0

ik verkoop de auto terug aan de garage als inruil waar ik ook de nieuwere koop

 

Dus je krijgt van de garage ALTIJD de prijs die ontstaat op basis van je boekhouding? oftewel:

 

Je koopt een auto voor 20.000. Je gaat eerst 20% per jaar afschrijven. Na 2 jaar staat de boekwaarde van de auto op 12.000 en dat bedrag krijg je dan ook ALTIJD terug van de dealer? Je schrijft immers dat je er nooit winst op boekt.

 

@Peter: ik denk dat hij bedoelt dat hij met afschrijven naar nul de auto gewoon van de balans weg boekt (wat bij verkoop inderdaad correct is).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Dat zou kunnen.

En om dat te verifiëren stel ik de "lastige vragen" waar verder helemaal geen antwoord op komen.

Dus blijft het even onduidelijk wat hij nou eigenlijk doet.

 

Groet,

Peter

 

 

EDIT:

 

Ik krijg het gevoel (ik kan mij vergissen natuurlijk...) dat hij de volle 20.000 (uit het voorbeeld van Joost) als kosten boekt binnen twee jaar, verder niets met de verkoopfactuur van de auto doet (want daar "maakt hij geen winst op" vindt hij) en vrolijk verder gaat met de volgende 20.000 (of wat het ook mag wezen) voor de volgende auto...

 

Hoop dat het niet zo is trouwens. Er is maar één die het weet en die vertelt het niet - althans tot nu toe niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik zat niet op een locatie waar ik mijn boekhouding kon openen

ik ga even terug in de tijd, ik ben nu sinds die tijd 3 auto's verder, niet uit luxe maar slijtage en mankementen, ik neem de auto uit 2012 als voorbeeld , dat geld dan ook voor 2014 en 2015.

 

ik koop op 01-09-2012 een auto voor 26.500 ik schrijf deze voor 5 jaar af en voer als restwaarde 11000 in, het programma gaat zelf aan de slag met de afschrijvingen, in de activa staat het als volgt

31-12-2012 Boekwaarde na 1e afschrijving 12400.00 -

31-12-2013 Boekwaarde na 2e afschrijving 9300.00 -

31-12-2014 Boekwaarde na 3e afschrijving 0.00 -

 

de laatste 9300 heb ik zelf handmatig afgeschreven naar 0

 

ik ruil deze auto in op 31-12-2014 in voor een auto van 22.794 ( inruil+ financiering)

ik heb een verkoopfactuur ex btw gemaakt van 11000 euro ( zelfde bedrag als restwaarde auto)

ik voer een aankoop in van 22794 met afschrijving voor wederom 5 jaar en een restwaarde van 12500, echter gaat door een groot defect binnen een jaar deze auto er weer uit met verlies.

 

mijn concrete vraag is dan , klopt het als ik wederom een verkoop factuur maak van het inruil bedrag, resterende afschrijvingen ineens afschrijf naar 0, en opnieuw een aankoop inboek met wederom afschrijvingen 5 jaar en restwaarde.

 

het klinkt inderdaad ontzettend verwarrend, ik heb een doodsimpele boekhouding van inkomsten en uitgaven die ik zelf makkelijk kan doen ( via Acumulus) , alleen de auto's maken het zeer verwarrend.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afschrijving eerste jaar is 14100. Waarom is de afschrijving zo hoog? Maximale toelaatbare afschrijving (5 jaar) is 20%*26500 = 5300 en met restwaarde zou je moeten nemen: 20%* (26500-11000) = 3100

 

Als de dealer €9300 voor deze auto geeft (na 2 jaar), heeft deze wel een goede deal.

 

Dan gebruik je ook zelf een verkoopfactuur en ook nog op de restwaarde, hetgeen niet zakelijk is. Naar wie stuur je die factuur?

 

Waarom gebruik je niet de (inkoop)factuur van de dealer? Koop je een auto van € 22794. Heb je dan €13494 bijbetaald? Als dit alles zo is, rammelt je administratie aan alle kanten. Maar ook je zakelijkheid over auto inruil is belabberd.

 

En als toetje is dit ook nog een defect gaande auto .

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

ik zat niet op een locatie waar ik mijn boekhouding kon openen

ik ga even terug in de tijd, ik ben nu sinds die tijd 3 auto's verder, niet uit luxe maar slijtage en mankementen, ik neem de auto uit 2012 als voorbeeld , dat geld dan ook voor 2014 en 2015.

 

ik koop op 01-09-2012 een auto voor 26.500 ik schrijf deze voor 5 jaar af en voer als restwaarde 11000 in, het programma gaat zelf aan de slag met de afschrijvingen, in de activa staat het als volgt

31-12-2012 Boekwaarde na 1e afschrijving 12400.00 -

31-12-2013 Boekwaarde na 2e afschrijving 9300.00 -

31-12-2014 Boekwaarde na 3e afschrijving 0.00 -

 

de laatste 9300 heb ik zelf handmatig afgeschreven naar 0

Daar gaat dan iets goed fout, want als je als restwaarde 11000 invoert, moet de boekwaarde altijd minimaal 11000 zijn. Of heb je bij de aankoop die 11000 ergens anders op de balans gezet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik koop op 01-09-2012 een auto voor 26.500

...

ik ruil deze auto in op 31-12-2014 in voor een auto van 22.794

 

Het helpt enórm als je vertelt wat je op 31-12-2014 als inruilprijs kreeg voor je 'oude' auto. Dát biedt namelijk de mogelijkheid om de waardevermindering over die 28 maanden te bepalen, en dat zijn dan ook de maximale afschrijvingskosten die je mag aftrekken.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

nee de afschrijving volgens aculumus is 3100 op jaarbasis , ik begin er echt werkelijk niets meer van te begrijpen zie hier de boekingen:

 

31-12-2012 1e afschrijving 3100.00 AF

31-12-2013 2e afschrijving 3100.00 AF

31-12-2014 3e afschrijving 9300.00 AF

Totaal 15500.00

 

Link naar reactie
  • 0

mijn concrete vraag is dan , klopt het als ik wederom een verkoop factuur maak van het inruil bedrag, resterende afschrijvingen ineens afschrijf naar 0, en opnieuw een aankoop inboek met wederom afschrijvingen 5 jaar en restwaarde.

 

Het antwoord is heel simpel:

Nee, er klopt niets van jouw 'boekhouding' ten aanzien van dit.

 

Misschien kan je het beter niet zelf proberen te doen.

Overigens is je informatie dermate onvolledig dat niemand je precies kan vertellen hoe en wat.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

ik koop op 01-09-2012 een auto voor 26.500 ik schrijf deze voor 5 jaar af en voer als restwaarde 11000 in, het programma gaat zelf aan de slag met de afschrijvingen, in de activa staat het als volgt

31-12-2012 Boekwaarde na 1e afschrijving 12400.00 -

31-12-2013 Boekwaarde na 2e afschrijving 9300.00 -

31-12-2014 Boekwaarde na 3e afschrijving 0.00 -

Dit is niet de boekwaarde maar de balanspost 'Nog af te schrijven'! Ik snap alleen niet waarom je dit als boekwaarde te zien krijgt. Maar bovendien gaat het dan nog niet goed, want je boekhoudprogramma lijkt al voor een héél jaar af te schrijven (alsof je de auto op 1 januari hebt aangeschaft) ook al heb je de auto pas in september gekocht.

 

Als je de auto voor 26.500 euro activeert en afschrijft over 5 jaar met een restwaarde van 11.000, dan zou je de auto met de volgende boekwaardes in de boekhouding moeten hebben gehad:

 

01-09-2012 26.500 euro

31-12-2012 25.466 euro (= 1.033 euro afschrijving)

31-12-2013 22.366 euro (= 3.100 euro afschrijving)

31-12-2014 19.266 euro (= 3.100 euro afschrijving voor verkoop)

31-12-2014 0 euro (= 19.266 euro 'afschrijving' na verkoop)

 

Dus als je de auto 'zonder winst' hebt ingeruild, zou je 19.266 euro voor je oude auto hebben moeten ontvangen. Zo niet, dan is het verschil een boekwinst of -verlies.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

prima, geen probleem met je antwoord, bedankt tot zover maar wil het zelf begrijpen dus kan er weinig mee, wil het graag verder uitzoeken.

Als je antwoord wil, geef dan antwoord op de vragen die gesteld worden.

 

We zijn nu bezig vooral in onze glazen bol te kijken naar wat je nu eigenlijk vraagt, omdat je halve informatie geeft.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb de hele handel meegenomen naar het belastingkantoor, het blijkt dat alles prima is geboekt met als uitzondering de opmerking van prinsrachid betreffende het afschrijvingsbedrag, ik heb na de verkoop in 2014 zitten rommelen in de afschrijvingspercentages om die naar 0 terug te brengen, omdat acumulus geen boekjaren afsluit verander je direct voorgaande jaren ook, de aangiftes over 2012 en 2013 waren wel correct ingediend met juiste bedragen, maar vanaf moment verkoop ben ik de mist ingegaan door bedragen te gaan veranderen in het systeem.

dank voor je bijdrage

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.