• 0

Vrijstelling werk - WW - starten eigen bedrijf

Goedemorgen,

 

Op dit moment ben ik aan het onderhandelen met mijn werkgever over een vaststellingsovereenkomst. Naar alle waarschijnlijkheid wordt ik twee of drie maanden vrijgesteld van werk. Daarna kan ik WW aanvragen.

 

Ik ben al een tijdje bezig om mij te oriënteren om een webshop te beginnen. Op dit moment twijfel ik heel erg of ik de stap wel moet nemen. Als ik mij nu inschrijf bij de KVK wordt ik dan gekort op mijn uitkering? Ik wil dit bedrijf starten maar verwacht niet dat ik hier een fulltime baan aan ga hebben. Naar schatting ben ik er zo'n 8 tot 15 uur per week mee bezig.

 

Ik heb al veel gegoogled maar ik kom bij het UWV niet verder als het bedrijf starten als je in de WW zit. Telefonisch zijn ze ook niet echt veel behulpzamer. Volgende week ga ik wel deelnemen aan een bijeenkomst voor het starten van een onderneming bij de KVK.

 

Eventueel is er ook een optie om het bedrijf te starten op de naam van mijn vrouw. Zij heeft een vaste baan en waarschijnlijk gaan we het toch een beetje samen doen.

 

Mvg,

 

Damsal

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik mij nu inschrijf bij de KVK wordt ik dan gekort op mijn uitkering?

Niet als je je inschrijft, wel als je vervolgens ook al bedrijfsactiviteiten gaat uitvoeren. Zie ook dit topic en de reactie van UWV webcare

 

Ik wil dit bedrijf starten maar verwacht niet dat ik hier een fulltime baan aan ga hebben. Naar schatting ben ik er zo'n 8 tot 15 uur per week mee bezig.

Houdt er dan rekening mee dat de huidige urenkortingsregeling per 01-07-2015 gaat veranderen: wellicht heeft UWV Webcare daar meer informatie over, ik zal ze via twitter op jouw vraag attenderen

 

Volgende week ga ik wel deelnemen aan een bijeenkomst voor het starten van een onderneming bij de KVK.

Dat lijkt me sowieso een verstandige zet

 

Eventueel is er ook een optie om het bedrijf te starten op de naam van mijn vrouw. Zij heeft een vaste baan en waarschijnlijk gaan we het toch een beetje samen doen.

Start dan gewoon een bedrijf op beide namen (VOF), dan loop je ook niet de kans dat je een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Op naam van je vrouw een bedrijf laten starten en jij vervolgens het (meeste) werk doen is in dit geval al snel een vorm van uitkerings- en belastingfraude.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb het forum gelezen.

 

Feit is eigenlijk dat ik z.s.m. weer een fulltimebaan wil en daarnaast een paar uurtjes aan m'n webshop wil besteden. Dat ik nu vrijgesteld ben van werk geeft mij de mogelijkheid tot opstarten (daar heb ik mooi tijd voor tot de WW). Ik wil geen gebruik maken van de startersmogelijkheden van het UWV omdat mij dit te veel WW gaat schelen en ik denk niet dat het concept (vooral in de beginfase) rendabel is in vergelijking met het deel wat ik verlies aan WW. Ik wil het vooral doen omdat ik het leuk vind en hopelijk levert het genoeg op om een leuk extra'tje te verdienen naast m'n baan.

 

Feit is wel dat het werk niet voor het oprapen ligt. Urenregistratie zou voor mij inderdaad een optie kunnen zijn. Per 1-7-2015 ga ik in de WW terecht komen dus ik ga zeker navraag doen bij het UWV.

 

Ik ga me ook even verdiepen in het opstarten van een VOF. Ik vraag me af hoe het dan met de urenregistratie gaat. Je besteed immers beide uren in de zaak. Hoe kan het uwv controleren wie wat doet?

Link naar reactie
  • 0

Beste Damsal,

 

We zijn door Norbert gevraagd om een aanvulling te geven op bovenstaande.

 

Het klopt dat er geen urenkorting meer is voor mensen die vanaf 1 juli 2015 werkloos worden en dan gaan werken in loondienst. Dit is geregeld in de nieuwe Wet werk en zekerheid. Echter zijn wij intern aan het uitzoeken of dit ook geldt voor mensen die als zelfstandige (gaan) werken.

 

We hopen hier snel een antwoord op te hebben. Dit zal vanzelfsprekend via dit topic worden gecommuniceerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Beste Damsal,

 

Je geeft aan geen gebruik te willen maken van de startersregeling. Op dit moment heb je vrijstelling van werkzaamheden tot 01-07-2015. Vanaf 01-07-2015 word je officieel werkloos.

 

Ga je werken als zelfstandige voordat je werkloos wordt vanuit je baan in loondienst? UWV kijkt normaliter naar een periode van 26 weken voorafgaande aan het moment dat je vrijgesteld bent van werk voor de vrijstelling van de uren. Omdat je in deze periode niet gewerkt hebt als zelfstandige word je aangemerkt als beginnende zelfstandige en vindt er een blijvende urenkorting plaats voor het hoogste aantal uren dat je als zelfstandige hebt gewerkt voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag. In jouw geval zou dit dan maximaal 15 uur zijn. Voor deze uren ontvang je dan ook geen WW meer.

 

Ga je vervolgens tijdens WW meer uren werken als zelfstandige? Op dit moment wordt er een gemiddelde berekend over een periode van 4 weken. Ligt dit gemiddelde hoger dan 15 uur? Dan wordt dit nieuwe gemiddelde blijvend gekort op je WW-uitkering. Ook als je minder uren zou werken in de daaropvolgende vier wekelijkse periode.

 

De urenkortingsregel waar Norbert het over heeft vervalt. Mensen die per 01-07-2015 werkloos krijgen te maken met inkomstenaftrek. Inmiddels heeft UWV Webcare bericht gehad dat de nieuwe regelgeving vanaf 1-07-2015 voor zelfstandigen nog in ontwikkeling is.

Ik weet dus nog niet of de inkomsten of uren verrekend gaan worden. Zodra hier duidelijkheid over is zal ik het je laten weten.

 

Actuele informatie over de vrijstelling van de uren vind je hier. Extra: lees dan ook even de informatie over het terugvallen op WW wanneer je moet stoppen als zelfstandige. Of deze informatie na 1 juli nog altijd actueel zal zijn is dus nog even afwachten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Mensen die per 01-07-2015 werkloos krijgen te maken met inkomstenaftrek.

Mensen die per 1 juli 2015 (of later) werkloos WORDEN, krijgen hiermee te maken? Of mensen die per 1 juli 2015 werkloos ZIJN?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste prinsrachid,

 

Worden. Ik had deze fout zelf al ontdekt, maar dacht dat het wel duidelijk was omdat ik dit ook geschreven had op 23 april in dit topic. Echter kon ik mijn bericht niet meer aanpassen. Excuus.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.