• 0

Saldo fiscale winst niet gelijk aan winst- & verliesberekening

Ik weet het, de zoveelste die er niet uit komt! Ik ben echt al weken en weken aan het rekenen en aan het zoeken op internet, maar ik kom er echt niet uit, dus vraag ik uw hulp!

 

In 2014 begonnen met een VOF, samen met dochter. Ik heb 90% ingebracht, zij 10%, dus alle cijfers die ik hier noem betreft mijn 90%.

 

Opbrengst verkopen € 393

Inkoopprijs verkopen € 229

Prive storting bij begin € 4500

Inkoopkosten € 229

Overige bedrijfskosten € 1350

Te ontvangen BTW € 179

Liq.middelen begin boekjaar € 4500 einde boekjaar € 535

Voorraad goederen einde boekjaar € 2770

 

Verlies & winst op aangifte:

393 -/- (229+1350) = -/- 1186

 

Overzicht activa:

begin € 4500

einde boekjaar:

mat.vaste activa (laptop+printer, willekeurig afgeschreven in dit jaar) € 477

Voorraden € 2770

Te ontvangen btw € 179

Liq. middelen € 535

477 + 2770 + 179 + 535 = € 3961

 

Overzicht passiva:

begin Ondernemingsvermogen € 4500

einde € 4606 (die € 106 is km-vergoeding zakelijke km's met prive-auto)

 

Dan komt dus de melding: controleer de balans, het totaal activa einde boekjaar € 3961 moet gelijk zijn aan totaal passiva fiscaal einde boekjaar € 4606

 

Hoe dit verschil ontstaat, is mij een raadsel.

Maar als ik dit laat staan en alles verder invul, kom ik aan het einde van de aangifte de bewuste melding tegen dat fiscalewinstberekening € 106 gelijk moet zijn aan saldo verlies&winst -/- € 1186.

Die € 106 is de toename van het vermogen door de zakelijke km's?!

 

Het zal misschien iets heel onnozels zijn, ik staar me er inmiddels al weken blind op.

Zo'n simpele balans, kleine bedragen maar ja, de belastingdienst merkt ons aan als ondernemer dus moeten we het zo invullen. Zou makkelijker zijn (denk ik) als het gewoon als overige inkomsten mocht bij de aangifte.

 

Is er iemand die a.d.h.v. mijn cijfertjes mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe, en vooral, hoe het wel moet?

Alvast heel hartelijk dank voor het bekijken. En ja, een boekhouder zou kunnen, maar dan wordt ons verlies alleen maar groter, dus nu niet echt een optie.

 

Jozien

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Breinaald.

 

Ik heb even naar de opstelling gekeken maar kan hieruit geen sluitend antwoord geven.

 

Zo ontbreekt m.i.

Specificatie van de kosten. (afschrijving / km vergoeding / etc.)

Ik vermoed dat er aan inkopen € 2.999,00 is uitgegeven. Klopt dit ?

Een specificatie van de BTW is ook welkom.

 

Ik ben graag bereid om eens goed naar de cijfers te kijken.

Wellicht dat u daarvoor een volledig inzage in de cijfers aan mij kunt verstrekken ?

 

Met vriendelijke groet.

 

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat je wilt meedenken!

Ja, aan voorraden is er in totaal gekocht voor € 2999,00.

Opbrengst verkopen daarvan af geeft de eindvoorraad 2770.

 

BTW specificatie, wat wil je dan precies zien? Het bedrag aan te vorderen BTW over het 4e kwartaal is 179, dat staat dus als vordering op de eindbalans.

 

Km-vergoeding is 106 euro over het totale boekjaar, die zijn opgeteld bij mijn EV 4500 begin, 4606 eind.

 

Kosten: er is een laptop en printer gekocht, dat zijn investeringen die beide onder 500 euro zijn. Ze mogen dus als kostenpost worden opgevoerd, ipv als investeringen waarop jaarlijks fiscaal 20% mag worden afgeschreven.

Aanschafprijs beide 596 -/- restwaarde 56 = 540 afschrijving.

Nu ik dit opschrijf ga ik twijfelen of hier de fout in zit.

In het totaalbedrag aan kosten van 1350 zitten nl. ook de laptop en printer.

De berekening zoals ik die nu heb ingevuld geeft dan:

omzet 393

kosten 1350

afschrijving 540

geeft een verlies van 1497.

 

De kosten bestaan verder uit dingen als flyers, visitekaartjes, reclamebelettering op mijn prive-auto (waar dus de zakelijke km vergoeding op geldt; ik houd een sluitende km-administratie bij),

verkoopbakken (we staan regelmatig op jaarmarkten, en presenteren dan onze verkoopwaar in deze bakken).

 

Ik hoop hiermee voldoende duidelijk te zijn geweest.

Zal pas weer vanavond rond 8 uur hier aanwezig kunnen zijn ivm werk (tja, loondienst en een eigen bedrijfje starten, maar mij hoor je niet klagen hoor, vind het ontzettend leuk om te doen!)

 

Jozien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Jozien.

 

Uit de gegevens destilleer ik het volgende.

 

V&W (Omzet -/- kostprijs -/- bedrijfskosten = 393-/-229-/-164= -1186)

 

Dan kom ik tot de volgende balans.

 

Laptop/printer 56 Eigen vermogen begin 4606

Voorraad 2770 Resultaat 1186 -/-

BTW 179

Liq m. 535 Eigen vermogen eind 3420

 

Totaal 3540 Totaal 3420

 

Deze Balans sluit niet. Verschil 120

 

Dus zijn de gegevens, vermoedelijk, niet volledig.

 

Dat is ook de reden waarom ik om aanvullende informatie heb gevraagd.

 

Wellicht dat deze opsomming je verder helpt?

 

Met vriendelijke groet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, aan voorraden is er in totaal gekocht voor € 2999,00.

Opbrengst verkopen daarvan af geeft de eindvoorraad 2770.

 

BTW specificatie, wat wil je dan precies zien? Het bedrag aan te vorderen BTW over het 4e kwartaal is 179, dat staat dus als vordering op de eindbalans.

 

Km-vergoeding is 106 euro over het totale boekjaar, die zijn opgeteld bij mijn EV 4500 begin, 4606 eind.

 

Kosten: er is een laptop en printer gekocht, dat zijn investeringen die beide onder 500 euro zijn. Ze mogen dus als kostenpost worden opgevoerd, ipv als investeringen waarop jaarlijks fiscaal 20% mag worden afgeschreven.

Aanschafprijs beide 596 -/- restwaarde 56 = 540 afschrijving.

Nu ik dit opschrijf ga ik twijfelen of hier de fout in zit.

In het totaalbedrag aan kosten van 1350 zitten nl. ook de laptop en printer.

De berekening zoals ik die nu heb ingevuld geeft dan:

omzet 393

kosten 1350

afschrijving 540

geeft een verlies van 1497.

En maak je nergens geen vergissing met je 90% aandeel in de vof ::)?

Ik zou persoonlijk een voorstander zijn om het volgens een samenwerkingsverband op te stellen in de aangifte. De verdeling komt dan alleen bij de vermogensberekeningen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bedrijfskosten zijn niet 164 maar 1350 euro, maar dat zal een typefout zijn want het eindbedrag van -/- 1186 klopt. Dat staat ook zo in mijn v&w.

 

Die 120 euro verschil, kom ik toch weer bij de afschrijvingen terecht. Want ik heb voor de laptop en printer gekozen voor willekeurige afschrijving, in 1 jaar. Ik heb dus alleen de begin- en eindwaarde vermeld. Maar fiscale afschrijving is jaarlijks maximaal 20% en dat is 120 euro. Moet ik die dan toch ergens in de activa opnemen? Waar zou dat dan moeten staan?

Als dat inderdaad het verschil veroorzaakt, zou dit betekenen dat het nu klopt! Dat zou fantastisch zijn!

 

Er zijn niet meer cijfers dan die ik al heb gegeven, dus zou het niet kunnen verklaren als die 120 euro niet te maken heeft met afschrijving.

 

Hoop dat het dit echt is, dan kan ik mijn aangifte nog op tijd insturen.

 

In ieder geval nogmaals hartelijk dank dat je zo wilt meedenken!

Jozien

Link naar reactie
  • 0

De 90% is nergens verkeerd berekend, die heb ik echt tig keer gecontroleerd en nagerekend, want dat leek mij ook de meest voor de hand liggende fout die ik gemaakt zou hebben.

 

Ik ga nog wel even kijken hoe dat dan via samenwerkingsverband anders ingevuld kan worden, dat zou kennelijk eenvoudiger zijn?

Bedankt voor die tip!

 

Jozien

Link naar reactie
  • 0

Afschrijvingskosten zijn dus ook goed geboekt.

 

Fijn dat u allemaal zo mee denkt. En ik weet dat er wordt gevraagd om meer cijfers, maar meer dan dit is er niet. Het is een klein, startend bedrijfje met alleen de eerder genoemde posten in de boekhouding.

 

Ik krijg aan het einde dat het saldo fiscale winstberekening € 960 bedraagt, en dat wijkt dus af van het saldo v&w € 1186.

Maar hoe berekent het programma dan die 960 euro? Want omzet -/-kostprijs -/- overige kosten geeft: 393 -/- 229 -/- 1350 = 1186.

Het programma maakt blijkbaar een andere berekening, waar 960 euro uit komt.

Welke berekening is dat dan? wellicht dat ik, als ik weet hoe het wordt berekend, er wel achter kom waar die 226 euro verschil door is ontstaan.

Inmiddels weer volop ge..googled om die berekening te vinden, maar helaas. Kan iemand van u mij die geven, zodat ik e.e.a. kan narekenen?

Alvast bedankt!

Jozien

Link naar reactie
  • 0

Het aangifteprogramma controleert je ingegegeven bedragen op twee punten:

1. Komen je activa en passiva overeen? (Zo te zien wel)

2. Klopt het resultaat conform de vermogensvergelijking?

Deze tweede controle gaat hiervan uit: EV(eind)=EV(begin) + resultaat + prive stortingen - prive opnamen.

Of afgekort: EVe=EVb + R + S - O. Anders geschreven: R=EVe-EVb+O-S

Je opgegeven resultaat moet dus gelijk zijn aan het verschil in eind- en beginvermogen plus het verschil van privéopnamen en -stortingen.

 

De vraag is dus: wat heb je ingegeven bij privé opnamen/stortingen en komt dit overeen met de ingegeven vermogens en het resultaat?

 

Verder:

1.wanneer je willekeurig in 1 jaar afschrijft kun je de hele aanschafprijs in één keer als kosten boeken. Je hoeft dan geen restbedrag in je balans op te nemen. Dit restbedrag mag je ook wel opnemen, maar dan boek je natuurlijk ook maar een deel als kosten.

2. Wanneer je die km-vergoeding bij het ev boekt, hoe ga je er dan verder mee om? Heb je ze als kosten geboekt? Heb je ze overgemaakt naar privé? Heb je ze als opname, danwel storting opgegeven? Klopt de vermogensvergelijking dan nog?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.