• 0

Financial lease auto op de balans vraag

Beste mensen,

 

Even een vraag.

 

Als je financial lease neemt voor bedrijfsauto dan komt deze auto op de balans als eigendom.

Het lease bedrag is schuld.

 

Maandelijkse betalingen gaan van de schuld af toch? Dus word eigendom?

 

Is het dan ook zo dat de maandelijkse betalingen bij elkaar opgeteld aan einde jaar inkomsten zijn omdat mijn schuld minder is geworden?

Vermogen is inkomsten toch? Of ga ik daar al de fout in?

 

Afschrijving vd auto en rente moet verrekend worden neem ik aan. Dus dat trek je daar weer vanaf?

 

Sorry als mijn vraagstelling onduidelijk is geformuleerd.

 

Kan iemand dit helder uitleggen en eventueel met voorbeeld hoe dit op de balans eruit ziet?

Bij voorkeur met een financial lease van 10000,-

 

Ik weet het, ik heb een accountant of boekhouder nodig. Dat staat in de planning maar mijn bedrijf is zo klein dat dat momenteel meer kost dan opbrengt dus vandaar mijn verzoek om hulp aan jullie.

Een auto heb ik echt nodig, een boekhouder kan nog wel even wachten.

Heb nog geen lease contract afgesloten uiteraard. Eerst mezelf aan het verdiepen wat het exact inhoud.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet het, ik heb een accountant of boekhouder nodig. Dat staat in de planning maar mijn bedrijf is zo klein dat dat momenteel meer kost dan opbrengt dus vandaar mijn verzoek om hulp aan jullie.

Een auto heb ik echt nodig, een boekhouder kan nog wel even wachten.

Heb nog geen lease contract afgesloten uiteraard. Eerst mezelf aan het verdiepen wat het exact inhoud.

 

 

Hoe het op de balans er uit ziet laat ik graag aan de boekhouders over. ;) Maar heb je die auto van 10k echt wel nodig en als je bedrijf echt zo klein is als je zelf aangeeft kan je die kosten van lease jezelf wel veroorloven?

 

Een leasecontract voor 4 of 5 jaar is sneller getekend dan afgelost. (hoewel leasemaatschappijen net zoals banken tegenwoordig erg kritisch zijn)

 

Een goedkope 2dehands is wellicht een betere optie. Toen ik in 2012 weer voor mijzelf begon en mijn leasebak bij mijn werkgever moest achterlaten heb ik een auto van 1200 euro gekocht. In 2013 heb ik een nieuwe gekocht op het moment dat ik het mij kon veroorloven en bedrijfseconomisch verantwoord was. :)

 

En bij inruil kreeg ik er nog 1000 euro voor. ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maandelijkse betalingen gaan van de schuld af toch? Dus word eigendom?

De waarde van de auto en de waarde van schuld gaan niet gelijk op, omdat het meestal volgens een andere methode wordt gewaardeerd.

 

De waarde van de auto (althans in de boekhouding) neemt meestal met een vast bedrag per maand af. Dat is de maandelijkse afschrijving en dat is een kost.

 

De waarde van de schuld neemt af met het bedrag van de aflossing. Dit bedrag kan ook een vast bedrag per maand zijn (lineaire aflossing), maar meestal neemt het bedrag elke maand toe (annuïtaire aflossing). Deze aflossing is overigens géén kost! Het is simpelweg een terugbetaling van de lening.

 

Tegelijkertijd betaal je elke maand rente. Deze rente zou elke maand minder moeten worden en dit is wel een kost.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie.

 

Een oud en goedkoop autotje was het idee maar ivm onkosten die nu steeds van prive geld betaald moeten worden ben ik dat inmiddels zat.

Ik heb nu al meer onkosten gehad in korte tijd dan de auto waard is en bij aanschaf gekost heeft dus ik zie het niet zitten nog eens die gok te nemen.

Je moet maar net geluk hebben he.

 

 

Maar stel dat

10000 euro financial lease, even zonder eigen inbreng.

 

Bezit is dan 10000 en schuld is ook 10000

Auto waarde vermindering is 1600 per jaar

Aflossing schuld ook 2000 per jaar

Rente 5% per jaar is 500

Restwaarde is 2000,-

 

Mijn bezit neemt dan 400 per jaar toe , daar moet ik inkomstenbelasting over betalen lijkt me.

Wat doe ik hier fout? Buiten beschouwing dat ik de rente niet heb meegerekend.

Aflossing zal gedurende de jaren iedere maand hetzelfde bedrag zijn overigens.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het, ik heb een accountant of boekhouder nodig. Dat staat in de planning maar mijn bedrijf is zo klein dat dat momenteel meer kost dan opbrengt dus vandaar mijn verzoek om hulp aan jullie.

 

Ik denk dat je hiermee jezelf te kort doet. Zeker als je echt een starter bent zoals je naam aangeeft, dan kun je juist de eerste paar jaar de boekhouding en aangiftes het beste uitbesteden. Dat betaalt zichzelf wel terug, al zie je dat misschien niet direct.

 

Link naar reactie
  • 0

Je bezit neemt niet toe, die is gewoon nog steeds 10k. Het verschil tussen de afschrijving en aflossing heeft geen impact voor de inkomstenbelasting.

 

Is de gehele lening a 10000,- voor de inkomstenbelasting inkomsten dan waarover inkomstenbelasting betaald moet worden?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik dacht simpele vraag kan vast iemand hier me even uitleggen haha
Dat simpele antwoord op die simpele vraag is al een paar keer gegeven. Nog eens dan: aflossing is geen kostenpost, afschrijving wel, net als de betaalde rente. Vermogen is niet hetzelfde als inkomsten, een lening ook niet. Simpel toch?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de link.

 

Oke sorry ik heb moeite om dat te begrijpen vandaar.

Ik denk dat ik steeds verkeerd begrijp dat :

 

Vermogen van een bedrijf is geen inkomsten zoals hierboven staat DUS

hoef je alleen inkomstenbelasting te betalen over de loon die je jezelf uitkeert?

 

Begrijp ik het zo goed?

 

Dan is het dus ook zo dat als ik einde jaar 10000 euro op de bank laat staan daar geen ib over gerekend gaat worden want is vermogen en geen inkomsten. (Maar wel winst toch ?)

 

 

Bedankt voor alle hulp en uitleg.

Ik ben al eens bij een boekhouder geweest voor ik begon om een kenningsmakingsgesprek maar toen kreeg ik een berg informatie op me af dat ik merendeel vergeten was toen ik de deur uitging.

Dit soort basiszaken zou ik toch wel graag willen begrijpen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na wat zoeken op het forum zie ik dat dat dus niet klopt.

 

Over het bedrijfsvermogen moet inkomstenbelasting betaald worden, ongeacht of je deze wel of niet prive ontrekt.

 

Dan is het dus zo dat ik over de lening van 10000 inkomstenbelasting moet betalen, desondanks het geen fysiek geld is maar een lening besteed aan voertuig, een schuld dus.

 

Als dat zo is snap ik niet waarom je vaak leest op sites van financial lease aanbieders dat financial lease een voordeel is voor de ondernemer, want je bent dan beter af met full op. lease want dan is het geen eigendom of vermogen.

 

Verwarrend allemaal.

Net als deze quote:

 

Dat simpele antwoord op die simpele vraag is al een paar keer gegeven. Nog eens dan: aflossing is geen kostenpost, afschrijving wel, net als de betaalde rente. Vermogen is niet hetzelfde als inkomsten, een lening ook niet. Simpel toch?

 

Dat is simpel ja.

Vermogen is dus niet hetzelfde als inkomsten. Waarom moet er dan wel inkomstenbelasting over betaald worden?

Ik begrijp dit niet hoor haha Het kwartje valt gewoon nog niet, misschien omdat we sinds de euro geen kwartjes meer hebben ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Na wat zoeken op het forum zie ik dat dat dus niet klopt.

 

Over het bedrijfsvermogen moet inkomstenbelasting betaald worden, ongeacht of je deze wel of niet prive ontrekt.

 

...

 

Vermogen is dus niet hetzelfde als inkomsten. Waarom moet er dan wel inkomstenbelasting over betaald worden?

Ik begrijp dit niet hoor haha Het kwartje valt gewoon nog niet, misschien omdat we sinds de euro geen kwartjes meer hebben ;)

Nee, inkomstenbelasting betaal je over je inkomen, niet over je vermogen. Als ondernemer is je inkomen de winst uit je onderneming; daar betaal je (na evt aftrekposten, korting en vrijstellingen) belasting over, ongeacht of je dit wel of niet opneemt.

 

Op basis van je reacties zie ik dat je basisvaardigheden mist. Misschien kun je dit beter uitbesteden. Zo niet, doe dan een cursus, of bestudeer tenminste het (gratis) Handboek Ondenemen van de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.