• 0

Payleven transacties in Snelstart versie 11.20

 

Als startende ondernemer (nu ruim een jaar) veel overwegingen gemaakt om een pinapparaat aan te schaffen. Recent de beslissing gemaakt gezien de aantrekkelijk aanschaf en voorwaarden Payleven.

 

Via leverancier Payleven een pinapparaat aangeschaft en werkt naar behoren.

 

Pin betalingen gaan dus via deze leverancier. Elke pin-transactie wordt periodiek naar de zakelijke rekening gestort minus de transactie kosten.

Ik krijg maandelijks een totaal overzicht van de pinbedragen waarop vermeld:

• Brutobedrag van de totaal gepinde bedragen

• Nettobedrag van de totaal gepinde bedragen minus de transactie kosten

• Verder een afschrift van de Postbank waarop de periodiek gestorte pinbedragen (minus trasactie kosten) worden vermeld.

 

Vraag:

Op welke wijze en in welke volgordelijkheid worden deze betalingen correct geboekt in snelstart (versie 11.20)

Ik neem aan dat de volledig gepinde bedragen als omzet geboekt moeten worden en de transactiekosten als bedrijfskosten. Alleen heb ik niet kunnen vinden in de FAQ en database snelstart hoe en in welke volgordelijkheid e.e.a. geboekt moet worden binnen Snelstart.

 

Ik heb reeds telefonisch contact gehad met Snelstart, maar die zien het als een inhoudelijke boekhoudkundig item en niet als hulp/service vraag en verwijzen mij naar mijn/een accountant. (die ik natuurlijk niet heb als startende ondernemer)

 

Gebruikt er iemand Payleven i.c.m. snelstart die mij de juiste volgordelijkheid kan vertellen hoe de Payleven transacties zijn te boeken binnen snelstart?

 

Alvast dank.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik krijg maandelijks een totaal overzicht van de pinbedragen waarop vermeld:

• Brutobedrag van de totaal gepinde bedragen

• Nettobedrag van de totaal gepinde bedragen minus de transactie kosten

• Verder een afschrift van de Postbank waarop de periodiek gestorte pinbedragen (minus trasactie kosten) worden vermeld.

Persoonlijk gebruik ik de overzichten (bruto en/of netto) eigenlijk alleen voor het controleren van de transacties, maar niet om ze in te boeken.

 

Pas bij het verwerken van de bankafschriften (in jouw geval ING) boek je de omzet als geheel (of je boekt er de facturen mee af) en het restbedrag als "bank en incassokosten". Let wel even goed op de btw. Bij sommige creditcardmaatschappijen merk ik dat ze op hun fee btw inhouden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank, die werkwijze had ik ook bedacht, maar de periodiek gestorte bedragen ING zijn de pinbedragen minus de transactiekosten per pin actie. Als ik dit bedrag dus als verkoop met afdracht van 21btw boek kom ik dus een deel aan btw afdracht tekort. (de ingehouden fee van Payleven)

 

Ik heb dus geen idee hoe ik deze losse bedragen op het afschrift in eerte instantie moet boeken met de juiste btw afdracht en later de bankkosten apart kan boeken als bedrijfskosten. Of snap ik jouw werkwijze niet geheel?

 

In mij beleving moet het gehele bedrag als verkoop worden geboekt en later de transactiekosten als bankkosten worden geboekt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dus geen idee hoe ik deze losse bedragen op het afschrift in eerte instantie moet boeken met de juiste btw afdracht en later de bankkosten apart kan boeken als bedrijfskosten. Of snap ik jouw werkwijze niet geheel?

Ja, je snapt het denk ik. Ik weet niet of het mogelijk is in snelstart, maar je mag het ene bedrag op je afschrift in de boekhouding ook opsplitsen in twee regels of twee boekingen. Je boekt dan dus eerst de volledige omzet (met btw). En vervolgens boek je apart de bankkosten (al dan niet met btw voor zover van toepassing). Per saldo klopt het dan.

 

Het verwarrende is simpelweg dat er eigenlijk 2 dingen tegelijk gebeuren (je ontvangt omzet en je betaalt paylevenkosten), terwijl er maar 1 regel/bedrag op je afschrift verschijnt. Die moet je dus even uit elkaar halen bij het boeken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Helder, het kwartje gaat vallen, maar nog niet helemaal duidelijk hoe ik de bedragen gladstrak met de fee.

Even het voorbeeld:

 

Ik heb een omzet van €100, maar op mijn afschrift wordt een bedrag van €97,25 gestort (minus 2,75% fee) Ik boek dus eerst €100,- met €17,36 btw afdracht in de eerste regel.

 

Boek ik dan in regel 2 het bedrag van -€2,75 als bankkosten met eventueel de btw voorbelasting, zodat het uitkomt op het juiste bedrag van €97,25 conform het afschrift?

 

Ik weet niet of het zo in snelstart werkt, maar kan het proberen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een omzet van €100, maar op mijn afschrift wordt een bedrag van €97,25 gestort (minus 2,75% fee) Ik boek dus eerst €100,- met €17,36 btw afdracht in de eerste regel.

Boek ik dan in regel 2 het bedrag van -€2,75 als bankkosten met eventueel de btw voorbelasting, zodat het uitkomt op het juiste bedrag van €97,25 conform het afschrift?

Yep, dat klinkt goed!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik was even geïnteresseerd in de werking van Snelstart en heb even een dagboek (=bankboek) Payleven aangemaakt. Dat werkt wel zo makkelijk om het Payleven saldo synchroon te houden.

 

Dan kun je afschriften direct boeken zoals hieronder bijgevoegd. Indien de fee zonder btw zou zijn dan schakel je die uit.

succes.

Payleven_ontvangst.thumb.JPG.908435514e5ba313dd721113d246dd21.JPG

Link naar reactie
  • 0

Dit werkt op de aangegeven manier. Super.

Ik moet wel het creditbedrag handmatig aanpassen op regel 1 van de verkoop hoog, maar lijkt me logisch. Daarna klopt het allemaal.

 

Ga ik zo doen. Is wat arbeid intensief als je veel transacties hebt, maar is wel duidelijk gescheiden in boekhouding.

 

Iedereen dank voor het meedenken en ik ben er super mee geholpen.

 

Groet, Henny

Link naar reactie
  • 0

Nog een hint:

 

Je weet dat Snelstart ook kan rekenen!

Elke 'ontvangst' bedrag vul je in met een deling: 97,25/0,9725 . Dat geeft hier natuurlijk 100 . Dit is het betaalde (klant) bedrag waarin de verschuldigde BTW in zit.

 

Hierop ga ja naar een eerste lijn waar direct het omzet bedrag en de BTW berekend wordt.

Dan zet je de 'ontvangst' weer terug naar 97,25 en open je de tweede lijn voor de fee . Dat gaat vanzelf goed.

 

Link naar reactie
  • 0

Payleven is gevestigd in de UK.

 

Zij berekenen derhalve geen BTW aan de afnemers maar verleggen deze.

 

Dit zal je dus even goed moet instellen (qua BTW code in SnelStart) zodat dit bij je BTW aangifte wordt meegenomen onder de rubriek "4b Leveringen/diensten uit landen binnen de EU" en vervolgens tevens weer onder de rubriek 5b wordt meegenomen.

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daniel,

 

Dank, heb ik nagevraagd aan een aardige dame van Payleven, maar blijkt dat financiele diensten zijn vrijgesteld van btw en derhalve ook niet verlegd, tenminste dat begreep uit de uitleg. Ook de ING rekent geen btw voor bankdiensten. Ik weet niet of je hiermee Payleven kan vergelijken...maar is wel een financiele dienst lijkt mij?

 

Ik neem ook host diensten af in Duitsland en daar staat het expliciet bij. Ook bij de factuur van Payleven voor de pinapparaat staat het expliciet aangegeven dat de btw is verlegd. Ik wacht de 1ste factuur af en ben benieuwd wat deze laat zien v.w.b. de verlegde btw.

 

Ik neem aan dat ik dan wederom een extra regel in snelstart moet maken om de eventuele verlegde btw te verrekenen zodat deze op een juiste manier in de desbetreffende rubriek(en) wordt meegenomen.? Wordt er allemaal niet makkelijker op. :(

Link naar reactie
  • 0

Goed dat Daniel hierop reageert. Als dat zo is (registratie met BTW nummers) dan zou men de fee zonder BTW op de ontvangst moeten zetten. De beste plaats is op een Balans 'activa fee' post.

 

Elk kwartaal, bij de BTW aangifte, memoreer je deze totaal naar een 'lasten fee' met een uitwisseling van de BTW van binnen Europa naar voorbelasting. Neem voor de BTW binnen Europa wel degene die in de BTW aangifte opgehaald zal worden. Of Snelstart 11.20 dat heeft , weet ik niet. Mijn versie (10) heeft dat niet. Ik doe het separaat handmatig vanuit <1606>.

 

Is allemaal niet zo moeilijk, toch? Zie voorbeeld met slechts 2,75

payleven_BTW_verlegde_fee.thumb.JPG.66031408d264bb7cf5b2d28a90dbd051.JPG

Link naar reactie
  • 0

Helder de 2 voorbeelden. Ik heb tot op heden nog geen duidelijkheid of er bij de periodieke fee factuur een btw verlegd regeling van toepassing is. Ik krijg te horen GEEN btw, dus wacht maar even af wat er daadwerkelijk straks op de factuur staat. Ik laat het zeker hier even weten en ben dan ook benieuwd hoe e.e.a. vanaf memoriaal juist in het btw overzicht terecht komt.

 

Wel zie ik al dat het behoorlijk veel tijd gaat kosten als ik per transactie op het bankafschrift 2 meervoudige boekingen moet maken. Één voor de inkoop met de verrekening van de fee en een eventuele btw verrekening van de fee. Maar goed het één moet het ander waard zijn, dus ik hoop op veel transacties.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tot op heden nog geen duidelijkheid of er bij de periodieke fee factuur een btw verlegd regeling van toepassing is. Ik krijg te horen GEEN btw, dus wacht maar even af wat er daadwerkelijk straks op de factuur staat. Ik laat het zeker hier even weten en ben dan ook benieuwd hoe e.e.a. vanaf memoriaal juist in het btw overzicht terecht komt.

Het is inderdaad zo dat er meestal géén btw op zit. En als je daar geen specificatie van krijgt, zul je daar ook vanuit moeten gaan.

 

Overigens ligt dit ook aan de interpretatie van de Belastingdienst (of het is vrijgesteld of niet). Dit brengt enige onzekerheid overheid over het btw-tarief, maar niet voor jou! Zolang je geen specificatie krijgt, pas je geen btw toe op de fee. Zodra die btw wel van toepassing zou zijn, krijg je ook vanzelf een specificatie daarvan van Payleven.

 

European Merchant Services (verwerkt creditcard-transacties) rekende tot 2014 ook nooit btw, maar vanwege een aanwijzing van de fiscus zijn ze opeens toch 21% btw gaan rekenen over hun fees (en sturen daar nu specificaties voor).

 

Wijzigingen 2014 > BTW

http://www.emscard.com/nl/klantenservice/wijzigingen_2014/btw

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk antwoord en insteek. Ik ga daar dan ook naar handelen. Ik zal in eerste instantie de fee boeken met GEEN btw. Mocht de maandfactuur van Payleven toch een verwijzing hebben naar btw verlegd of zelfs de btw aangegeven, zal ik deze boeken zoals in het 2de screen print is weergegeven. Dank voor alle reacties. En zoals eerder aangegeven, laat ik dit zeker nog even weten hoe de factuur van Payleven er daadwerkelijk uitziet.

Link naar reactie
  • 0

Beste geïnteresseerden, hierbij in alle compleetheid de factuur van Payleven met mijn eerste paar transacties. Er wordt geen btw gerekend en staat expliciet op de factuur dat e.e.a. is vrijgesteld van btw. Hiermee is denk ik voor een ieder duidelijkheid dat de fee geboekt moet moet worden zonder btw verlegd o.i.d. Bedankt voor de schermafdrukken binnen snelstart en zal ik dan ook op de aangegeven manier gebruiken.

Payleven_fee.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.