• 0

Als Belgische ondernemer naar Nederland verhuizen

Ik hoop op dat iemand op dit forum nuttige informatie of relevante ervaringen kan delen over de volgende vraag:

 

Ik ben een Belgische werknemer en mijn partner een Belgische zelfstandige. Hij heeft reeds een 5-tal jaar een eigen zaak. Nu hebben wij het huis van onze dromen gevonden, net over de grens in Nederland. Voor mij als werknemer is dat geen probleem, maar voor mijn vriend is de zaak veel complexer. Hij zou graag zijn klanten in België behouden, maar de zaak in Nederland vestigen in ons nieuw huis. Hij zou namelijk graag de gedeeltes van het huis die hij voor zijn zaak gebruikt in de belastingen inbrengen als kosten. Wat zijn de gevolgen voor de Belgische klanten als ze plots buitenlandse facturen krijgen en kan een bedrijf zomaar verhuizen over de landsgrenzen? In welk land moeten de belastingen dan betaald worden, met een inkomen uit België, maar een vestigingsadres in Nederland?

 

Een andere mogelijkheid zou zijn om de zaak in België te laten staan, bv. op het adres van zijn ouders, maar dan kan geen enkele kost aan het huis afgetrokken worden, toch?

 

Heeft iemand hier ervaring mee, of kunnen jullie tips geven waar we terecht kunnen voor duidelijk advies? Dat hoeft natuurlijk niet gratis te zijn!

 

Dank bij voorbaat!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als medeeigenaar van zowel een onderneming in België als in Nederland kan ik je alleen maar aanraden om je onderneming te verhuizen van België naar Nederland. Eventueel kun je een Belgisch postadres aanhouden om de Belgische klanten niet af te stoten (ik bespeur soms nog enige aarzeling bij Belgen om zaken te doen met een Nederlands bedrijf).

 

Enkele interessante voordelen van ondernemen in Nederland t.o.v. van Belgie:

- transparanter en veel redelijker belastingsysteem voor MKB/KMO ondernemers

- weinig monopolievorming en daardoor competitievere dienstverleners (post, telecom etc.)

- gunstige hypotheekrenteaftrek

 

Nadelen zijn er ook: zo is het opvoeren van kosten voor zakelijk gebruik van de eigen woning wat minder gunstig en is privégebruik van de bedrijfsauto onaantrekkelijk.

 

Groot voordeel is natuurlijk dat je de Nederlandse markt ook makkelijker bereikt.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Even terzijde. Ik heb zelf de afgelopen 5 à 10 jaar gevolgd hoe zeeuws-vlaanderen veel moeite doet om belgen de grens over te lokken.

Het klinkt allemaal mooi. Je kan er voor hetzelfde geld veel groter wonen en er is ook veel natuur en open ruimte.

Doch heeft zeeuws-vlaanderen last van een dalende bevolking. Dat is de reden dat er belgen worden aangetrokken. Heb je er ooit bij stil gestaan dat het moeilijk zal zijn om de woning in de toekomst terug te verkopen? De keuze die je nu maakt is leuk als het voor de rest van je leven is.

Als je ooit naar België terug wil, dan zou ik het niet doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.