• 0

Terugdraaien zelfstandigenaftrek

Betreft: ondernemer inkomstenbelasting aanslag 2013

Datum definitieve aanslag: 10 april 2015

 

In 2013 heb ik de ZA toegepast. Achteraf blijkt (na advies van een deskundige) dat ik die niet mag toepassen (te weinig uren).

 

Ik zit nog binnen de bezwaartermijn van de definitieve aanslag 2013. Mijn plan is een bezwaarschrift in te dienen met het verzoek de ZA te schrappen. Het gevolg is wel dat ik ivm andere onderdelen van de aanslag een paar honderd euro moet gaan bijbetalen.

 

Mijn vragen:

1. Kan ik hiervoor de standaard bezwaarschriften gebruiken die je op internet kan vinden (maar die altijd over een te hoog bedrag belasting gaan)

2. Wat zijn de gevolgen voor het te betalen bedrag. Wordt dit extra verhoogd? Ik neem aan rente, maar zie ik nog iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pagina belastingdienst

 

Bent u het niet eens bent met een beslissing van ons? In de beslissing staat of u bezwaar kunt maken en hoe u dit doet. De standaardregels zijn:

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar het belastingkantoor dat de beslissing heeft genomen. Voor de btw, inkomstenbelasting en vennootschapbelasting vindt u bezwaarformulieren op het beveiligde gedeelte van onze internetsite.

Uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de datum van de beslissing bij ons binnen zijn. Hebt u het bezwaarschrift binnen 6 weken na de datum van de beslissing per post verstuurd? Dan moet het binnen 7 weken na de datum van de beslissing bij ons binnen zijn.

In uw bezwaarschrift schrijft u:

de naam en het adres van uw onderneming

de datum

een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar maakt

de reden(en) van uw bezwaar

Bent u niet op tijd met het sturen van uw bezwaarschrift? Dan kunt u een verzoekschrift naar ons sturen.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zit nog binnen de bezwaartermijn van de definitieve aanslag 2013. Mijn plan is een bezwaarschrift in te dienen met het verzoek de ZA te schrappen.

Je mag ook gewoon je hele aangifte voor 2013 opnieuw insturen, hoor! Maar dan met de juiste gegevens erin (dus "nee" invullen bij het urencriterium, zodat er geen zelfstandigenaftrek wordt toegepast).

 

De Belastingdienst zal zo'n aangifte automatisch als 'bezwaar' zien. Wel zo makkelijk. Ik gok dat je hooguit belastingrente over het te weinig betaalde belastingbedrag voor je kiezen krijgt, als je te goeder trouw hebt gehandeld.

 

"Doet u opnieuw aangifte nadat u een definitieve aanslag hebt ontvangen?

Dat is hetzelfde als bezwaar maken tegen de definitieve aanslag."

 

Aangifte aanvullen of wijzigen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/aangifte_doen/aangifte_aanvullen_of_wijzigen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid, ik was al blij dat het zo simpel leek. Maar ik zag dat de link die je gaf naar het Privé gedeelte van de site van de BD wees. Voor de zekerheid toch naar ditzelfde onderwerp op het Zakelijke deel gezocht en ik vond dit:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/aangifte_betalen_en_toezicht/aangifte_doen/aangifte_doen_belastingen_en_premies_betalen/aangiften_aanvullen_of_wijzigen/aangiften_aanvullen_of_wijzigen

 

Dus ik moet blijkbaar toch bezwaar maken, opnieuw indienen aangifte is voor ondernemers na def.aanslag niet toegestaan.

 

Maar toch bedankt voor je reactie en ook alle anderen bedankt voor jullie nuttige tips.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik meestal doe als iemand zijn aangifte wil veranderen (omdat zij iets vergeten zijn bijvoorbeeld) en er al aanslagen opgelegd zijn, is allebei:

- Een nieuwe elektronische aangifte versturen.

- En een bezwaarschrift met de mededeling dat "vandaag een gewijzigde elektronische aangifte verstuurd is" (of zoiets) met een duidelijke vermelding van het aanslagnummer. Plus een beknopte "belastbaar inkomen wordt dus X en niet Y zoals eerst aangegeven" (of zoiets).

 

Dan is de kans het grootst dat het goed gaat allemaal.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid, ik was al blij dat het zo simpel leek. Maar ik zag dat de link die je gaf naar het Privé gedeelte van de site van de BD wees. Voor de zekerheid toch naar ditzelfde onderwerp op het

Maar je zult hoe dan ook een nieuwe aangifte moeten insturen. Het lijkt me bijna ondoenlijk om het aanpassen van de aangifte volledig en alleen in een bezwaarschrift duidelijk te maken, zeker omdat een enkele wijziging vaak doorwerkt in allerlei andere aftrekposten, drempels, etc.

 

Persoonlijk denk ik dat je het beste het advies van @peter_cvinfo kunt opvolgen. Dus domweg een nieuwe aangifte electronisch opsturen. En vervolgens in het beveiligde gedeelte aangeven dat je bezwaar maakt tegen de definitieve aanslag (met nummer) en dat je al een nieuwe aangifte hebt verstuurd (datum/handtekening/bevestigingscode/etc). Dat lijkt me overigens ook voor de dienstdoende belastinginspecteur het makkelijkst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Maar je zult hoe dan ook een nieuwe aangifte moeten insturen.

Dat staat inderdaad zo op de site van de belastingdienst. Ondernemers kunnen nog steeds gebruik maken van het speciale aangifte programma.

 

In privé heb ik de on-line IB aangifte gedaan. Daarmee kun je geen gecorrigeerde aangifte versturen. Je kunt zelfs je aangifte niet meer on-line inzien; alleen nog als pdf downloaden. Toch maar hopen dat dit in toekomst niet ook de methode voor ondernemers wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In privé heb ik de on-line IB aangifte gedaan. Daarmee kun je geen gecorrigeerde aangifte versturen. Je kunt zelfs je aangifte niet meer on-line inzien; alleen nog als pdf downloaden. Toch maar hopen dat dit in toekomst niet ook de methode voor ondernemers wordt.

Ook met de on-line aangifte kun je nog steeds een gecorrigeerde aangifte versturen. Alleen - en dat is inderdaad nogal irritant - zul je dan alle gegevens opnieuw moeten invullen/aanpassen op basis van de vooringevulde aangifte (en dus niet op basis van wat je eerder al had verstuurd).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het voorgaande lezende lijkt het mij inderdaad het beste zowel bezwaar te maken als een gecorrigeerde aangifte in te dienen.

 

W.b. mijn tweede vraag.

Omdat ik te goeder trouw uit onervarenheid onterecht de ZA heb toegepast neem ik ook aan dat ik geen boete opgelegd krijg maar alleen rente moet betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je nog in de bezwaarfase zit, zoals je het zelf noemt, kun je je aangifte nog steeds zonder consequenties aanpassen. Er zijn pagina's in het boeterecht over vrijwillige verbeteringen, maar die ga ik nu niet opzoeken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Late reaktie, maar wil hier toch even iets aan toevoegen vanuit persoonlijke ervaring. Ik heb laatst over een aantal afgelopen jaren waar ik al definitieve aanslagen voor heb gekregen, toch opnieuw aangiftes verstuurd met een hogere omzet dan ik voorheen had aangegeven vanwege fouten van mijn kant. Dit is goed gegaan: ik kreeg ongeveer een maand later navorderingsaanslagen met de juiste bedragen die ik nog moet betalen. Wel inclusief rente, maar zonder boetes, gelukkig.

 

Blijkbaar klopt de informatie in bovenstaande link niet, of zijn ze toch wat soepeler in de praktijk als het gaat om extra inkomsten richting de staat.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.