• 0

Resultaat deelneming in VPB Holding

Ik heb een korte vraag hoe ik het resultaat de deelneming in mijn dochter bv verwerk in de administratie van de holding: moet ik dat direct in het eigen vermogen boeken of via het resultaat ?

 

Als ik het via het vermogen boek dan krijg ik in de aangifte VPB een verschil met de V&W rekening. Als ik het via de resultatenrekening boek dan wordt mijn resultaat hoger. Kan ik dat in de VPB aangifte dan corrigeren met invullen van netto voordeel uit deelneming?

 

nb: En wat doe ik vervolgens met dat hogere resultaat in mijn eigen bedrijfsbalans? Moet ik daar dan ook een deelnemersvrijstelling boeken om te voorkomen dat mijn administratiepakket een (hogere) VPB berekent?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de vpb aangifte waardeer je de deelneming op verkrijgingsprijs.

 

Dus je haalt de opboeking van de balanspost af. Ook het resultaat haal je uit de resultatenrekening

 

Je krijgt dus feitelijk een fiscale balans naast je commerciele balans.

 

In je pakket hoef je geen wijziging te maken. Het pakket houdt er waarschijnlijk rekening mee door het resultaat deelneming te elimineren in de berekening.

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Geveling,

 

Je dient het resultaat deelneming in de administratie van de holding inderdaad via de resultatenrekening te boeken.

 

Je boekt dan (bij winst)

 

Deelneming

@ Resultaat deelneming.

 

Voor de vpb berekening in jouw administratie moet je uit het bruto resultaat dus eerst het resultaat deelneming sleutelen om tot het juiste belastbare bedrag te komen voor de vpb. Op basis daarvan boek je vervolgens de vpb last.

 

In de aangifte vpb van de holding verwerk je het resultaat deelneming echter niet. Fiscaal waardeer je de deelneming op kostprijs, dus het (positieve) resultaat deelneming verwerk je dan niet. Het fiscale eigen vermogen van de holding zal daardoor afwijken (lager zijn) dan het commerciele eigen vermogen van de holding in jouw administratie.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.