• 0

Aansprakelijkheid bij CV met stille vennoot

Kan je als vennoot, in de overeenkomst met een stille vennoot in een CV, afspraken maken over het delen van de 'persoonlijke aansprakelijkheid.

Voor 'de buitenwacht' is uiteraard alleen de optredende vennoot in prive aansprakelijk (en niet een eventuele stille vennoot) en zal conform ook afgehandeld (moeten) worden.

Echter is het mogelijk om met de stille vennoot contractueel overeen te komen dat in geval van aansprakelijkheid deze vervolgens 50% van de eventuele schade weer op zijn beurt vergoed aan de optredende vennoot?

 

dank

mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat kan. Maar waarom zou je?

 

Zeker in relatie tot je eerdere vragen over beperken aansprakelijkheid snap ik niet waarom hoofdelijke aansprakelijkheid onacceptabel is, maar evenredige aansprakelijkheid voor 50% kennelijk niet.

 

Over wat voor soort aansprakelijkheden hebben we het hier? Gaat dit om het niet meer kunnen betalen van financiële verplichtingen van de CV of betreft dit vooral de operationele aansprakelijkheid (zaak- en letselschade, productaansprakelijkheid, contractuele aansprakelijkheid)?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie.

 

Denk dat het komt door mijn leken-begrip.

 

Los van mijn eenmanszaak (als inderdaad genoemd in een andere post) ga ik met een ander persoon een CV oprichten. Ik ben beherend vennoot, de ander zal een stille vennoot zijn.

Het gaat mij om de afhandeling van de operationele aansprakelijkheid. Een klant zal (alleen) mij aansprakelijk (kunnen) stellen, niet de stille vennoot. Nu is mijn vraag of ik vervolgens voor die operationele aansprakelijkheid met mijn stille vennoot gewoon in de samenwerkingsovereenkomst afspraken kan maken dat ingeval van operationele aansprakelijkheid, ik vervolgens weer 50 % (we delen alles) op hem kan verhalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De stille vennoot is bij het klappen van de CV zijn inleg kwijt, of ga je die ook voor de helft delen (m.a.w. de stille vennoot krijgt dan een vordering op jou voor de helft van het ingebrachte kapitaal)?

 

Nu is mijn vraag of ik vervolgens voor die operationele aansprakelijkheid met mijn stille vennoot gewoon in de samenwerkingsovereenkomst afspraken kan maken dat ingeval van operationele aansprakelijkheid, ik vervolgens weer 50 % (we delen alles) op hem kan verhalen.

Dat kan dus. Maar de operationele aansprakelijkheid beperk je op deze wijze niet, je spreid alleen de gevolgen. Is meestal ook een grotendeels verzekerbaar risico. Ik zou liever de premie en eigen risico delen dan een onverzekerde klap.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.