• 0

bestellen en niet betalen [webshop orders]

ik weet niet of dit in het juiste topic staat maar ik probeer het toch even.

 

De laatste tijd heb ik heel veel last van mensen die bestellen op mijn webshops, de keuze vooraf overmaken nemen bij de betaaldiensten.

Wat blijkt dat ze dan gewoonweg niet betalen , en als ik een vriendelijke herinnering stuur , geen reactie meer ontvang.

Hebben jullie hier ook last van ?Zo ja wat kan je hier aan doen?

 

Alvast bedankt voor de tips!

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom haal je de keuze niet weg? Genereer je veel opdrachten met deze betaalkeuze? Wat voegt het toe om vooraf te laten overmaken ipv paypal, ideal, creditcard etc.?

 

Door de keuze te geven om vooraf te laten betalen, krijgt de klant een langere bedenktijd. Tevens is het tijdrovend, moeten er meerdere handelingen plaatsvinden en zal de klant zijn bestelling vaak later ontvangen dan wanneer hij betaald met één van de bovengenoemde opties.

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de tip, ik dacht er al over na om dit weg te halen.

Ik moet wel zeggen dat dit wel regelmatig gebruikt wordt in België.

rekening houdende dat de belgen nog veel schrik hebben van online betalen op webwinkels.

 

Wat hier vooral het probleem is dat is voornamelijk dat wanneer er maar 1 artikel meer is het opzij staat en ik dan andere potentiële klanten verlies hierdoor.

Er staat er namelijk duidelijk bij definitief bestellen dat er een betaalvoorwaarde aan vast hangt.

Waarschijnlijk zal deze bewerking weghalen de enigste oplossing zijn.

 

Aan de orderbevestiging ligt het zeker niet, deze is netjes opgemaakt met alle bankgegevens.

 

 

Misschien hebben anderen nog tips?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft deze nieuwe vraag te maken met jouw vorige topic? Zo ja, dan is het zonder twijfel een veel breder conversieprobleem en vertrouwen klanten het misschien wel niet om vooraf (internationaal) te betalen. Betalen en verzenden geeft nog altijd veel te weinig info.

 

Voeg eens een geanonimiseerde orderbevestiging bij, dan kunnen we deze beoordelen. Hoe persoonlijk maak je deze en hoe concreet ben je over de levering? En weet je zeker dat deze in de 'inbox' van klanten aankomt? Na hoeveel tijd herinner je en waarom bel je niet direct na op grote bestellingen?

 

Bij betaalmethoden tref ik vooraf overmaken als eerste optie. Wat is het verschil met wire transfer? Bovendien volgen nog x payment service providers, iDEAL en MisterCash. Betalen op factuur lijkt te ontbreken. Een betaaloptie selecteren voor contact- en verzendgegevens invoeren, komt volgens mij ook weinig voor.

 

Verdeel je blokkken in de linkerkolom ook naar boven of rechts, bijvoorbeeld het zoeken en winkelmandje. Je hebt nu een weinig voorkomende verdeling gekozen.

 

Wat vindt de leverancier van jouw webshopsysteem van dit project? Hebben zij geen snelle tips of basisondersteuning die je vooruit kunnen helpen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe persoonlijk maak je deze en hoe concreet ben je over de levering?

Als ik op je site op de ene plek lees dat je na betaling de volgende dag levert, onder "Betalen en Verzenden" zie dat dat 2 dagen is, onderaan je homepagina staat dat het 2-3 werkdagen is, en je volgens je Algemene Voorwaarden levert binnen 30 dagen, dan lijkt het mij inderdaad wel belangrijk wat je roept in die orderbevestiging.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij ons komt dit regelmatig (ca 1 op 25 bestellingen) voor. Wij kijken bij dergelijke non-bestellingen altijd of het product te duur was in verhouding tot de concurrent. Soms kijken klanten nl vlak voor het betalen toch nog even verder op het internet en als dan blijkt dat elders de prijs of verzendkosten lager zijn dan is de klant alsnog weg....

 

Wat ook vaak voorkomt is dat mensen vragen of ze iets mogen ophalen en dan simpelweg niet langskomen. Het hoort erbij

Link naar reactie
  • 1

Dat is inderdaad wel verstandig om te doen, maar 1 op 25 lijkt me een redelijk normaal aantal.

 

Soms vinden ze het elders goedkoper, soms zien ze gewoon alsnog van de koop af zonder dat te melden. Doe je weinig aan, en feitelijk is het prettiger dan dat ze het eerst op laten sturen en vervolgens retourneren.

 

Ik heb verder geen testorder geplaatst, maar het kan handig zijn om in het scherm van de orderbevestiging meteen de bankgegevens neer te zetten, idealiter zodat men direct naar zijn bankieromgeving gaat om de betaling te voltooien.

 

Waarom iemand dat zou verkiezen boven ideal is me overigens een raadsel, tenzij het klanten uit het buitenland zijn. In dat geval is een SEPA overschrijving voor de verkoper best een goed betaalmiddel (lagere kosten dan creditcards en geen dispuutresolutie).

Link naar reactie
  • 0

Het 'probleem' van TS is een volstrekt normaal verschijnsel bij elke webshop.

Je moet je er ook niet druk over maken.

 

In mijn begintijd in de Ecommerce verbaasde ik me er ook over. Hele hordes mensen vullen het hele bestelformulier in, kiezen voor een overschrijving, en vervolgens zien ze er toch vanaf. Gaan na mailen met korting helpt vaak weinig.

 

Het is iets psychologisch, als je niet direct bij de bestelling de betaling voegt, er nog een nachtje over slaapt of overlegt met je partner, zien mensen al snel van de bestelling af.

 

Niks aan te doen, daarom heb je als goede verkoper ook maar één doel: Always Be Closing!

Kijk de film Glengarry Glen Ross nog eens op Youtube vanavond.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Kort op de bestelling of poging nabellen en informeren loont uit eigen ervaring wél. Maak het persoonlijk. Er zijn ook klanten die even geen saldo hebben of iDEAL-betaling tijdelijk niet willen of kunnen uitvoeren.

 

Neem nu het offline equivalent: spreek klanten in een winkel aan, voordat ze zonder koop of contact de winkel verlaten. Niks doen is toch sowieso een gemiste kans? Verwijs ook naar winkel en webshop en vice versa.

 

In bovenstaande lees ik dat mensen liever raden naar mogelijke motieven of makkelijk potentiële omzet laten lopen, maar je kunt beter weten (!) of tenminste iets vernemen waarom een bestelling niet afgerond wordt. Met een reactie toon je je een actieve verkoper en webshop. Benadruk voorradigheid en snelle levering. Iets soortgelijks geldt naar mijn smaak voor een topic starten en reageren op berichten.

 

Vallen en opstaan was in het algemeen toch een goede ondernemerseigenschap? En waarom besteden (grote) concurrenten dan budgetten aan automatische remarketing of retargetting?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Natuurlijk is het goed om te proberen een 'maybe' alsnog om te zetten naar een 'yes'.

 

Wat ik wilde aangeven is dat je je niet rijk moet gaan rekenenen door te denken dat je een groot deel van die niet afgemaakte bestellingen alsnog kunt omzetten in een order. Zolang betaling nog niet binnen is, is het gewoon iemand die in de 'bestel trechter' zit. Weliswaar héél dicht bij de eindstreep, maar nog steeds niet over de eindstreep.

 

Overigens maakt het natuurlijk ook uit om wat voor orders het gaat. Bij de TS gaat het om tuinspullen van honderden euro's. Dan loont het zeker om er achter aan te gaan. Bij mijn webshop ging om bestellingen van een paar tientjes.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Gaan na mailen met korting helpt vaak weinig.

 

Een goede verkoper verkoopt wat hij of zij aanbiedt. Zonder korting.

 

Bij mijn webshop ging om bestellingen van een paar tientjes.

 

Tijdsbeslag en belkosten zijn nihil, het is meer een houding of instelling om wel of niet op te volgen met altijd een tablet of mobiel bij de hand.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoor, maar..

 

Als ik bij een webwinkel iets leuks zie, in het bestelmandje gooi en alvast wat gegevens invul, wil ik echt niet na een paar dagen door een overijverige webwinkelier worden gebeld waarom ik nog niet aan betalen ben toegekomen. Ik zou dat erg opdringerig vinden.

Maar misschien vinden andere mensen het juist heel attent, dat kan natuurlijk ook.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Nabellen is niet altijd de beste methode, dan word je immers echt uit je concentratie gehaald en moet je direct op dat moment aandacht daaraan besteden. Dat kan als uitermate storend worden ervaren en daardoor juist een negatief effect hebben.

 

Veel webshops maken dan ook gebruik van software die automatisch een e-mail stuurt naar mensen die al wel hun mailadres hebben ingevuld maar de bestelling nog niet volledig hebben afgerond (of wel, maar nog niet betaald hebben). Die software kan bijvoorbeeld na enkele uren een mailtje sturen, en na enkele dagen nog een keer. Bij die tweede poging zou je de klant eventueel wat korting kunnen aanbieden om hem alsnog over de streep te trekken. Zie deze link voor wat cijfers daarover.

 

E-mail is een stuk minder agressief, maar is daardoor ook een stuk makkelijker te negeren. Daarom zou ik mensen die al wel een bestelling hebben geplaatst maar nog niet betaald hebben wel telefonisch benaderen (of eerst een e-mail sturen en bellen als daar geen reactie op komt).

 

Ik heb zelf overigens geen webshops, maar wel enkele websites waarop leads gegeneerd worden. Ik vind het altijd lastig om te bepalen of ik eerst een offerte per e-mail moet sturen of dat ik een klant beter direct kan bellen. Meestal bel ik eerst, dan willen ze alsnog een offerte per e-mail maar dan is het contact al wat persoonlijker. Dan een weekje na die offerte weer even een telefoontje ter opvolging. Ik ben ook benieuwd hoe jullie dat doen, maar dat is misschien wat teveel off topic...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoor, maar..

 

Als ik bij een webwinkel iets leuks zie, in het bestelmandje gooi en alvast wat gegevens invul, wil ik echt niet na een paar dagen door een overijverige webwinkelier worden gebeld waarom ik nog niet aan betalen ben toegekomen. Ik zou dat erg opdringerig vinden.

Maar misschien vinden andere mensen het juist heel attent, dat kan natuurlijk ook.

 

 

Er is een verschil tussen iets in een winkelmandje gooien, een account maken, en het daadwerkelijk plaatsen van een bestelling om vervolgens niet te betalen.

 

Het laatste is technisch gezien zelfs contractbreuk, maar bij b2c leveringen is dat niet van belang gezien ze sowieso 14 dagen recht hebben om de overeenkomst zonder opgaaf van reden te ontbinden.

 

B2B zou je iemand, strict genomen, aan zo'n bestelling kunnen houden. Uiteraard veronderstelt dat je alles kunt bewijzen en dergelijke waardoor het er in de praktijk zelden van zal komen.

Link naar reactie
  • 0

Het laatste is technisch gezien zelfs contractbreuk

Zo had ik het nog niet gezien, ik denk dat je juridisch gelijk hebt. Maar in de praktijk zal geen webwinkel-eigenaar met een consumenten site dit doen. Veel te veel kans op boze klanten en negatieve reviews.

 

Iets soortgelijks is het achteloos bestellen van bijvoorbeeld kleding om het 'ff thuis te passen' en dan weer retour sturen. Veel webwinkel-eigenaren ergeren zich hier ook groen en geel aan. Maar de gemakzuchtigen onder de consumenten hebben hier geen boodschap aan. Die maken vrolijk gebruik van het recht op gratis retour.

 

Veel klanten realiseren zich niet op wat voor kosten ze de webwinkelier jagen.

Met het smaldeel 'onnozelen' in de samenleving (en op Internet) moet je gewoon rekening houden.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik een webshop waar het recht van retour niet geldig is (ivm het karakter van de producten die ik verkoop).

 

In mijn shop verkoop ik producten die 2,5-10.000 euro per stuk kosten.

In vlagen, zijn er mensen die bestellen, maar hun betaling met Ideal/PayPal niet afronden. Het opgegeven nummer, correspondeert niet met de opgegeven naam.

 

De laatste 2 dagen heb ik 3 bestellingen tussen de 4000-8000 euro die niet betaald zijn. De maand ervoor heb ik dit helemaal niet gehad. Weet iemand of hier 'bendes' achter zitten? Hopen de bestellers dat ik de producten wel opstuur zonder dat er betaald wordt? (achter af betalen is bij mij niet toegestaand ivm de waarde van de producten).

 

Zal het zin hebben op aangifte te doen tegen de bewoner van het adres waar de bestelling naar toegestuurd moet worden?

 

mvg

Arjan

Link naar reactie
  • 0

Arjan1984,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het opgegeven nummer, correspondeert niet met de opgegeven naam.

Hoe bedoel je dit precies?

 

(achter af betalen is bij mij niet toegestaand ivm de waarde van de producten).

Ken je de Wet Koop of Afstand? En lever je ook aan particulieren?

 

Het lijkt me logisch om een persoonlijke orderbevestiging te sturen op dit soort orderbedragen en om direct te bellen voor afstemming. Zit er dan iets mis, dan kom je daar vanzelf achter. En ja, natuurlijk zijn er oplichters en flessentrekkers actief op internet. Zowel aan aanbod- als aan vraagzijde.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee, aangifte doen is zinloos in mijn ogen het afbreken van een betaling is geen misdrijf, het is een heel gewoon verschijnsel in webshops. Mensen haken af in alle stappen van het bestelproces, incl de betaling. Er zijn heel wat mensen die pas na het inloggen bij ideal ontdekken dat ze onvoldoende saldo hebben voor de transactie.

 

En of er bendes achter zitten? het zal niet uit te sluiten zijn. het is aan jou om afdoende maatregelen te nemen zodat alleen echt betaalde bestellingen worden verzonden. Vergelijk het met een contante betaling in de winkel, dan is het ook het risico van de ondernemer dat er valse biljetten worden aangenomen

 

Voor bestellingen boven een bepaald bedrag of voor bepaalde fraudegevoelige goederen is het dus nuttig een extra (handmatige) controle stap in te bouwen en niet automatisch goed te keuren voor levering.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.