• 0

bestellen en niet betalen [webshop orders]

ik weet niet of dit in het juiste topic staat maar ik probeer het toch even.

 

De laatste tijd heb ik heel veel last van mensen die bestellen op mijn webshops, de keuze vooraf overmaken nemen bij de betaaldiensten.

Wat blijkt dat ze dan gewoonweg niet betalen , en als ik een vriendelijke herinnering stuur , geen reactie meer ontvang.

Hebben jullie hier ook last van ?Zo ja wat kan je hier aan doen?

 

Alvast bedankt voor de tips!

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij het invullen van hun gegevens, wordt een telefoonnummer opgegeven. Als ik dit nummer bel, krijg ik iemand aan de lijn waarvan de naam + woonplaats niet overeenkomst met de adresgegevens die de klant heeft ingevoerd.

 

Als mensen aangeven per Ideal / PayPal te betalen, en zij breken de betaling af, verstuur ik nooit de producten. Dit is op zich niet mijn 'probleem'. Ik vind het alleen iritant dat men in 24 uur 3 bestellingen plaatst die overduidelijk geplaatst zijn zonder ooit de intentie te hebben om het product daadwerkelijk te betalen (wel op verschillende namen + adressen. Dit maakt ik op uit het feit dat via Google blijkt dat er een ander persoon op het adres woont dan de naam die de klant bij mij achterlaat, het mailadres soms niet bestaat of dat er in dit soort gevallen het telefoonnummer niet wordt opgenomen, er nooit teruggebeld wordt als ik een voice-mail inspreek of ik zelfs een compleet andere persoon aan de lijn krijg dan die besteld heeft.

 

De producten die ik verstuur zijn te waardevol om achteraf te laten betalen. Mijn klanten hebben hier gegrip voor. Hier heb ik nog nooit een klacht over gehad. Mensen kunnen ook altijd contant betalen, maar achteraf betalen is helaas niet mogelijk. Overigens ook niet bij mijn concurrenten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan klopt er duidelijk iets niet. Daar kunnen verschillende motieven achter zitten. Kleine kans dat dit een verschrijving of misverstand is.

 

In de meeste webshopsystemen kun je ip-adressen bij bestellingen nagaan en deze eventueel blokkeren.

 

Stel nu dat je schade lijdt of gaat lijden door deze acties, dan zou ik aangifte doen. Misschien kunnen andere leden je vertellen of, hoe en waar je dit zou kunnen melden als je hier nu werk van wilt maken.

 

Het lijkt mij eerder een pesterij dan fraudegeval op basis van vertrekte informatie. Vervelend, maar mooi dat je het direct door hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

(achter af betalen is bij mij niet toegestaand ivm de waarde van de producten).

Ken je de Wet Koop of Afstand? En lever je ook aan particulieren?

 

Volledige vooruitbetaling mag ook bij online verkoop van goederen aan consumenten, als je vooruitbetaling maar expliciet met de klant afspreekt bij de verkoop. Als het uitsluitend wordt vermeld (in kleine letters, grote letters of in de algemene voorwaarden) is dat niet voldoende. Je mag een klant die al heeft gekocht niet dwingen tot volledige vooruitbetaling op grond van algemene voorwaarden, maar je mag wel de verkoop weigeren aan een klant die niet akkoord gaat met de voorgestelde afspraak tot vooruitbetaling.

 

EDIT: Met bovenstaande theoretische excercitie raak ik aan de ene kant misschien teveel off-topic. Het is aan de andere kant wel verstandig te zorgen dat je manier van werken voldoet aan wet- en regelgeving m.b.t. vooruitbetaling en retourrecht, ook al heb je nog nooit klachten gehad en doen je concurrenten het ook zo. Daar ging de oorspronkelijke vraag weliswaar niet direct over, maar straks zit er een echte klant tussen die wel bestelt en niet betaalt om een reden die hier mee te maken heeft.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop met name goederen aan consumenten. Heel af en toe vraagt een klant of er onder rembours besteld kan worden. Rembours kan maar tot 500 euro, waardoor dit voor veel bestellingen afvalt.

 

Ik vraag mij af hoe shops in de juweliersbranche hier mee omgaan. Het lijkt mij sterk dat je een Rolex voor 10.000 euro (deels) met achteraf betalen kunt bestellen. Ik zie dat een aantal achteraf betalen toestaan tot een bedrag van 500 euro (en 750-1000 euro als je reeds bekend bent bij afterpay). Maar voor hogere bedragen lijkt dit niet mogelijk te zijn.

 

 

 

______

volledig citaat van direct voorgaande reactie verwijderd ivm leesbaarheid

Link naar reactie
  • 0

Dan klopt er duidelijk iets niet. Daar kunnen verschillende motieven achter zitten. Kleine kans dat dit een verschrijving of misverstand is.

 

In de meeste webshopsystemen kun je ip-adressen bij bestellingen nagaan en deze eventueel blokkeren.

 

Stel nu dat je schade lijdt of gaat lijden door deze acties, dan zou ik aangifte doen. Misschien kunnen andere leden je vertellen of, hoe en waar je dit zou kunnen melden als je hier nu werk van wilt maken.

 

Het lijkt mij eerder een pesterij dan fraudegeval op basis van vertrekte informatie. Vervelend, maar mooi dat je het direct door hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Mijn marge is netto 1% of lager. Dan 3 bestellingen voor totaal 14.000 euro binnen 24 uur (met verschillende namen, adressen, telefoonnummers) zou ik niet echt willen omschrijven als "pesterij". De producten die men hier wil 'kopen', zijn tevens zeer courant en daarmee binnen een paar dagen eenvoudig om te zetten in geld. Ik verkoop meer dan 500 producten, en steeds als er iets niet in de haak is, is het bij producten die in de top 5 staan van verhandelbaarheid.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af hoe shops in de juweliersbranche hier mee omgaan. Het lijkt mij sterk dat je een Rolex voor 10.000 euro (deels) met achteraf betalen kunt bestellen.

Wil je weten wat anderen in de praktijk doen of wat er moet/mag? Arnoud Engelfriet schreef er jaren geleden al een column over en ook de reacties eronder zijn het lezen waard. Tussen de regels door zit de belangrijke vraag: wanneer ontstaat er nu een overeenkomst en hoe zorg je voor die tijd voor de wederzijdse afspraak om vooruit te betalen. Als er eerst een overeenkomst ontstaat zul je toch de optie tot achteraf (de helft) betalen moeten aanbieden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Tja (netto 1% marge), misschien heb je dan met een consumentenwebshop een verkeerd distributiekanaal (bedrijfsmodel) en onvoldoende marge. Mijn kosten-/baten (risico)-analyse zou (denk ik) vrijwel direct negatief uitvallen.

 

Ben je een soort van affiliate die volledig risico draagt voor uitlevering, betaling en garantie?

 

Wat voor 'soort' e-mailadressen worden gebruikt bij de 'bijzondere' bestellingen en wat levert een ip-nummeronderzoekje op? We proberen je hier in zijn algemeenheid vrijwillig en geheel vrijblijvend te helpen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ligt natuurlijk ook aan je omzet. Een Primarkt heeft veel lagere marges dan concurrenten, maar door de hoogte van de omzet blijft er toch een gezonde winst over.

 

De niet betaalde bestellingen, hebben mij tot op heden nog geen verlies opgeleverd, maar ik wil graag andere ondernemers beschermen. Op het moment dat ik aangifte zou kunnen doen, dan zou het kunnen gebeuren dat de oplichters minder adressen tot hun beschikking hebben waar ze bestelde goederen kunnen ophalen, zonder dat ze geregistreerd staan op het betreffende adres. Ik weet dat er (regelmatig) bestellingen verstuurd worden naar huizen voor jeugdopvang. De persoon die daar woont besteld op een andere naam. Hij/zij weet (obv track/trace) wanneer de bezorger langs komt. De persoon tekent voor ontvangst en achteraf is niet aan te tonen wie het product besteld heeft en wie er getekend heeft. Gelukkig is mij dit niet overkomen, maar door mijn mogelijkheden richting dit soort lieden te onderzoeken, wil ik wel bijdragen aan het inperken van dit soort praktijken.

 

 

 

________

volledig citaat van direct voorgaande reactie verwijderd ivm leesbaarheid

 

Link naar reactie
  • 0

Ligt natuurlijk ook aan je omzet. Een Primarkt heeft veel lagere marges dan concurrenten, maar door de hoogte van de omzet blijft er toch een gezonde winst over.

Ik denk dat Highio hier niet doelt op weinig absolute winst, maar om grote risico's ten aanzien van de winst. Als 1% van je orders in de soep loopt, draai je al verlies. Dat is nogal wat.

 

Op het moment dat ik aangifte zou kunnen doen

Op grond waarvan zou je aangifte willen doen? Omdat ze niet betalen of omdat je vermoedens hebt over de reden daarvoor? In beide gevallen zal er waarschijnlijk geen aangifte worden opgenomen of wordt de aangifte niet in behandeling genomen want er is (nog) geen sprake van een misdrijf.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De ingerichte workflow + interne checks zorgen er voor dat er 0% kans is dat een niet betaalde zending wordt verzonden.

 

Over de aangifte dacht ik het volgende: ik verwacht niet dat de politie iets onderneemt puur vanwege mijn aangifte. Als nog 10 ondernemers aangifte doen met het vermoeden dat er sprake is van poging tot oplichting wat gerelateerd is aan het zelfde adres, dan zou de politie wellicht wel een onderzoek kunnen starten. Dan is het iets te toevallig dat iemand 10 x iets besteld bij verschillende webshops zonder hiervoor te betalen.

 

 

 

 

________

volledig citaat van direct voorgaande reactie verwijderd ivm leesbaarheid

Link naar reactie
  • 0

Nuttige links:

 

Internetoplichting (Politie.nl)

 

Controleer verkopergegevens (zelfde site, met licht verwarrende titel)

 

Wat zegt een branchevereniging? Of wat doet deze aan voorlichting of preventie (verwerking meldingen) op dit gebied?

 

Het noemen van specifieke afleveradressen (instellingen) vind ik wel een interessante voor onderzoeksjournalisten. Onbetaalde bestellingen zou je ook kunnen opvolgen met een e-mail met iDEAL-betaallink. En ik zou over het hele proces een legitimatieverplichting leggen. Daar zijn gewoon aanbieders en diensten voor beschikbaar.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

En ik zou over het hele proces een legitimatieverplichting leggen. Daar zijn gewoon aanbieders en diensten voor beschikbaar.

Geen gek idee, al denk ik dat dit ook vooraf overeengekomen moet worden. Opnemen in de voorwaarden lijkt me onredelijk bezwarend. Online identificeren heeft daarnaast zo zijn uitdagingen mbt verwerking van persoonsgegevens; bij online alcoholverkoop is dat ook een dingetje.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Onbetaalde bestellingen zou je ook kunnen opvolgen met een e-mail met iDEAL-betaallink. En ik zou over het hele proces een legitimatieverplichting leggen. Daar zijn gewoon aanbieders en diensten voor beschikbaar.

 

Groet,

 

Highio

 

 

In mijn specifieke geval is dit niet nodig omdat 1) Ik nooit iets verstuur als het niet betaald is 2) De specifieke mensen waar ik op doel, ook niet betalen als ik bel/e-mail

In de praktijk annuleer ik een order na 1-3 dagen. Hiervan krijgt de 'besteller' per e-mail een bericht. In de gevallen dat ik fraude vermoed, heb ik werkelijk waar nog geen 1 x een belletje gehad waarom ik nou zomaar een order annuleer.

Voor andere shops die omzet mislopen door het per ongeluk afbreken van het betaalproces, zijn sommige tips wel erg behulpzaam.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag mij af hoe shops in de juweliersbranche hier mee omgaan. Het lijkt mij sterk dat je een Rolex voor 10.000 euro (deels) met achteraf betalen kunt bestellen.

Wil je weten wat anderen in de praktijk doen of wat er moet/mag? Arnoud Engelfriet schreef er jaren geleden al een column over en ook de reacties eronder zijn het lezen waard. Tussen de regels door zit de belangrijke vraag: wanneer ontstaat er nu een overeenkomst en hoe zorg je voor die tijd voor de wederzijdse afspraak om vooruit te betalen. Als er eerst een overeenkomst ontstaat zul je toch de optie tot achteraf (de helft) betalen moeten aanbieden.

 

 

Erg nuttig om goed over na te denken. Ik ben op dit moment (ruim 2 jaar in business) van mening dat mensen blij moeten zijn met het product wat ze bij mij kopen. Op het moment dat zij aanvinken dat er een koopovereenkomst gesloten wordt (en ze geen recht op retour hebben obv één van de mogelijke uitzonderingen die er is), en ze toch besluiten om niet te betalen, maak ik er geen zaak van. Ik annuleer de order dan met liefde. Ik wil alleen maar blije klanten, die zorgen voor goede mond op mond reclame. Wellicht sta ik ook helemaal niet in mijn recht om betaling te eisen op het moment dat ik geen optie tot achteraan betaling aanbied.

Link naar reactie
  • 0

Nuttige links:Wat zegt een branchevereniging? Of wat doet deze aan voorlichting of preventie (verwerking meldingen) op dit gebied?

Lijkt me inderdaad een thema voor Thuiswinkel.org. Er zou tegen georganiseerde misdaad ook wat meer georganiseerde preventie opgezet kunnen worden, en ik herinner me vaag ook enkele initiatieven. De postorderbedrijven zijn ooit met kredietwaardigheidschecks begonnen waar Experian uit is ontstaan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

controleer je ook op andere oorzaken? ik bedoel als je vorige maand niet, en eigenlijk zelden de betaling wordt afgebroken en nu opeens 4 in 24 uur. en je kunt geen link vinden tussen de bestellers.

Zou het dan ook een technische oorzaak kunnen zijn in het afrekenproces met de afstemming tussen jou website en het betaalmiddel?

 

Link naar reactie
  • 0

controleer je ook op andere oorzaken? ik bedoel als je vorige maand niet, en eigenlijk zelden de betaling wordt afgebroken en nu opeens 4 in 24 uur. en je kunt geen link vinden tussen de bestellers.

Zou het dan ook een technische oorzaak kunnen zijn in het afrekenproces met de afstemming tussen jou website en het betaalmiddel?

 

 

Op zich goed dat daar aan gedacht wordt. Maar de afgelopen 24 uur heb ik via de diverse betaalmethoden wel reguliere betalingen ontvangen.

 

Wat voor mij tevens 'doorslaggevend' is in mijn vermoeden van fraude/pesterij is dat het alle 4 de keren ging om een top-5 product qua courantheid. De omzet van deze 2 specifieke producten is in 4 weken niet weken niet wat het nu 'opeens' in de afgelopen 24 uur is geweest.

 

Tevens reageert niemand van deze 4 personen op e-mailtjes en voice-mails van mij.

Link naar reactie
  • 0
De ingerichte workflow + interne checks zorgen er voor dat er 0% kans is dat een niet betaalde zending wordt verzonden.
Courante goederen kunnen ook met gestolen of crimineel geld betaald worden. En met kopers wil je ook geen ja/nee-discussie krijgen over ontvangst.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Het betreft hier inderdaad de door de kopers ingevulde woonplaatsen. De IP-adressen komen 3 x (wel verschillende IP-adressen) van een plek midden op het IJ. De 4e was 30 minuten rijden van de 'afleverlocatie'.

 

Als de 'kopers' geen enkele link hebben met het afleveradres, doen ze dit dan echt alleen om mij te pesten?

 

Er zit een sterk verband tussen de artikelen die hier 4 x besteld zijn. Als het een lolletje zou zijn, dan hadden ze wel één van de andere 500 producten random uitgekozen om te bestellen zou ik denken.

 

 

 

 

_________

volledig citaat van direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid

Link naar reactie
  • 0

Als de 'kopers' geen enkele link hebben met het afleveradres, doen ze dit dan echt alleen om mij te pesten?

Tussen magazijn en afleveradres kan ook van alles gebeuren. Misschien even een belletje plegen naar de partijen die zorgen voor verpakken en verzenden?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

of vooruitbetaling wel of niet werkt hangt veelal erg samen met het product. hetzelfde geld voor rembours.

 

Ik heb in verleden bij begin dat ik toen via internet ging verkopen ook vooruitbetaling en rembours aangeboden.

95% van klanten die vooruitbetalen kozen betaalden nooit en 90% van klanten die rembours kozen weigerden pakje aan de deur zodat het (met hoge kosten) weer retour naar mij kwam.

Na veel onderzoeken en nadenken kwam ik tot de conclusie dat wat ik verkocht impuls aankopen waren en als ze dan uren of dagen later alsnog een betaling moesten doen ze nogmaals gingen nadenken of ze het echt wel nodig hadden en/of het geld er voor over hadden.

Dan bleek de impuls weg te zijn en zagen ze er alsnog vanaf.

 

Oplossing was dus alle noodzakelijke actie na de (impuls) aankoop weg te nemen en zelf overboeken en rembours weg te halen van betaalmethodes.

 

Daarna werd nog maar 1 op de 200 orders geannuleerd of aan de deur geweigerd en werd de rest dus gewoon verzonden en afgeleverd.

Link naar reactie
  • 0

[...] 90% van klanten die rembours kozen weigerden pakje aan de deur zodat het (met hoge kosten) weer retour naar mij kwam.[..]

Precies de reden dat wij deze optie niet aanbieden.

We geven wel de optie tot vooruitbetaling via bankoverschrijving en daar wordt regelmatig gebruik van gemaakt. Zelden komt het voor dat mensen niet betalen.

Voornamelijk zijn het bedrijven of of mensen die hun "random reader" niet bij zich hebben op het werk bijvoorbeeld (ik heb het wel eens gevraagd).

 

Wij sturen wel altijd een email na een paar dagen als er geen betaling komt. Over het algemeen wordt daar positief op gereageerd. Mensen zijn het vergeten, dachten dat ze het al gedaan hadden of geven eerlijk toe dat ze wachten op salaris.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.