• 0

bestellen en niet betalen [webshop orders]

ik weet niet of dit in het juiste topic staat maar ik probeer het toch even.

 

De laatste tijd heb ik heel veel last van mensen die bestellen op mijn webshops, de keuze vooraf overmaken nemen bij de betaaldiensten.

Wat blijkt dat ze dan gewoonweg niet betalen , en als ik een vriendelijke herinnering stuur , geen reactie meer ontvang.

Hebben jullie hier ook last van ?Zo ja wat kan je hier aan doen?

 

Alvast bedankt voor de tips!

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vannacht was het weer raak. Maar nu is er voor het eerst is een 2e bestelling geplaatst met exact het zelfde afleveradres. De 'naam' van de besteller komt ook overeen (alleen er zit een spelfout in), e-mail adres is het zelfde, van het telefoonnummer zijn de eerste 7! cijfers het zelfde, laatste 3 zijn wel anders. Helaas staat de telefoon doorgeschakeld naar een externe voice-mail service. Ik word helaas niet teruggebeld en ik krijg geen reacties op mijn mailtjes

 

(bestelling was € 2.000)

Link naar reactie
  • 0

Een klant die iets besteld maar geen toegang heeft tot betalingsmogelijkheden?

 

Zou kunnen. Maar dan zou ik verwachten dat iemand een bestaand telefoonnummer achterlaat, en reageert op mijn e-mailtjes. Binnen zo'n korte periode zoveel van dit soort bestellingen kan in mijn ogen geen toeval zijn.

 

De persoon die 2 x met de zelfde naam en het zelfde adres 'besteld' heeft, laat 2x het zelfde niet bestaande telefoonnummer achter bij het invoeren van alle gegevens.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan maar een ding aanraden en dat is direct betalen invoeren. Dat is heel normaal voor webwinkels, ook bij grotere uitgaven. Gewoon alleen betalen via ideal of credit card, ik denk niet dat dit je normale bestellingen zal verlagen. Indien je hier door wel een incidentele klant verliest, is dat verlies het misschien wel waar tov alle negatieve energie die dit jouw kost.

Pas als het betaald is is het een order. Wellicht kan je aangeven dat ze voor andere voorwaarden contact met je moeten zoeken.

Freelance SEO | Blogger | Growth Hacking & Agile | Inbound Marketing

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het dan met een zakelijke klant. Die bij je besteld? Dus bedrijf aan bedrijf.

 

Klant wilt snel de spullen hebben, zou de factuur gelijk betalen. Maar ik weet dat bij mijn leverancier een langere levertijd aan zit, dus ik bestel gelijk. Nu zit ik al een maand lang met de spullen in huis en mijn klant heeft nog niet betaald. Wilde het desnoods contant betalen bij afhalen. Meerdere keren afspraken gemaakt. Maar hoor nu niks meer.

 

Wat zijn dan de regels? Mag ik gewoon een aanmaning sturen met kosten erop. Terug sturen naar mijn leverancier is geen optie.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan een klant dat (formeel) niet zeggen, omdat er een overeenkomst is. De vraag is of jij er Geld, Energie en Tijd in wilt steken de klant aan de overeenkomst te houden.

 

Jij hebt nog niet geleverd en de klant heeft nog niet betaald, dus op dit moment lijkt dit een gevalletje van ondernemersrisico, dat uiteraard bij jou ligt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In de hoop dat ik het snel kwijt raak.

Ik snap jouw probleem heel goed, maar dat hoort er helaas ook bij.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Nou nee in principe moet jouw klant zich gewoon aan de overeenkomst houden en betalen. Ik zou er sowieso een incassobureau op zetten als ik jou was.

 

De vraag is echter wat je gaat doen als hij dan nog niet betaalt. Dan zul je naar rechter moeten en dat is een dure hobby....

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Klant wilt snel de spullen hebben, zou de factuur gelijk betalen. Maar ik weet dat bij mijn leverancier een langere levertijd aan zit, dus ik bestel gelijk. Nu zit ik al een maand lang met de spullen in huis en mijn klant heeft nog niet betaald. Wilde het desnoods contant betalen bij afhalen. Meerdere keren afspraken gemaakt. Maar hoor nu niks meer.

 

Wat zijn dan de regels? Mag ik gewoon een aanmaning sturen met kosten erop. Terug sturen naar mijn leverancier is geen optie.

 

Herkenbaar patroon. Klanten met veel haast leveren vaak gedoe op. Door de haast wordt vaak gehoopt dat er geen tijd is voor facturatie. Je helpt zo iemand dan, maar daarvan wordt helaas vaak misbruik gemaakt.

 

Qua regels: er zal sprake van aanbod en aanvaarding, dus van een volwaardige overeenkomst. Als je hebt afgesproken dat er eerst moet worden betaald en er dan pas wordt geleverd, dan 'levert' ;) dat geen problemen op. Dan vorder je nakoming van de betalingsverplichting. Om hoeveel geld gaat het?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel praktische manieren om hiermee om te gaan: direct uitleveren wat wél voorradig is onder vooruitbetaling en anders direct 50% laten aanbetalen. Als dat laatste geen optie is, dan is er vaak ook geen haast bij betaling van het restant. Je kunt risico ook verkleinen door in kleinere zendingen uit te leveren.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het gaat voor mij om bijna € 3000,- inkoop, maar zeker om bijna € 4000,- verkoop. Dus ja best wel wat geld wat ik als kleine zzp'er niet altijd standaard op de bank heb staan.

 

Daarvoor ook dat ze eerst moesten betalen voor levering. Maar omdat het spoed was al gelijk mijn leverancier op de hoogte gebracht, die heeft gelijk de volgende dag een levering verstuurd. Maar ja kreeg te horen van mijn klant factuur word gelijk betaald. Nu na 6 afspraken om te betalen en op te halen heb ik het vermoeden dat ze niet meer komen. Dus zit ik met de spullen, waar ik normaal zeker een half jaar tot een jaar voor nodig heb om het te verkopen. Best een grote voorraad nu in mijn schuur.

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk kan ik er niks mee. Mijn klant (bedrijf) kan dus gewoon bestellen zeggen dat ze gaan betalen. En ik zit met alle voorraad die speciaal besteld is voor hun.

 

Je bent dus nergens beschermd als verkopende partij.

Dat laatste is als ondernemer vaak van toepassing, zelfstandigheid heeft zo zijn prijs.

 

Het overige is in zoveel woorden al benoemd: er is een bestaande overeenkomst waar partijen aan gehouden mogen worden. De vraag is wel of het onderliggende bedrag de moeite loont om er werk van te maken (verschil tussen gelijk hebben en krijgen) en/of om het als leergeld te zien om dit risico bij volgende transacties uit te sluiten.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Voor vrijdagmiddag 17.00 uur betalen en afhalen lijkt me een prima ultimatum en dan zou je nog eens kunnen graan praten met jouw leverancier over terugname van de partij (die heeft voor levering naar het lijkt niet direct ingekocht).

 

Hoe groot is het opslag- en liquiditeitsprobleem? Je hebt bij constatering onnodig veel risico gelopen als jouw leverancier zo snel kan leveren.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk kan ik er niks mee. Mijn klant (bedrijf) kan dus gewoon bestellen zeggen dat ze gaan betalen. En ik zit met alle voorraad die speciaal besteld is voor hun.

 

Je bent dus nergens beschermd als verkopende partij.

 

In principe ben je bij B2B transacties wel beschermd: als er een overeenkomst is moet deze worden nagekomen tenzij er een goede reden tot ontbinding is. Een zakelijke klant is verplicht te betalen, en als verkoper ben je verplicht te leveren.

 

Praktisch werkt dat niet zo handig en dat is waar je nu tegenaan loopt: Klant zegt toch af te zien van de koop, heeft nog niet betaald, jij zit met de voorraad die je bestelde bij je leverancier in de veronderstelling dat de klant wel zou betalen.

 

Wat je in theorie kunt doen is de klant voor de rechter dagen en betaling eisen, uiteraard in ruil voor het gekochte goed. De rechter zal dan de klant veroordelen te betalen en jouw veroordelen te leveren. Of dat voor een paar duizend euro de moeite is? Lijkt me niet.

 

Uiteraard ligt dat voor grotere bedragen wel anders, neem bijvoorbeeld iets als het laten bouwen van een bedrijfspand en vervolgens zeggen: laat maar zitten. Niet dat dat over het algemeen zonder aanbetaling gebeurd, maar in theorie kan het.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie antwoorden. Er is een aanmaning verstuurd met een datum dat ze moeten betalen. En ja als mijn klant niet gaat betalen (kans is zeer groot) gaat het weer op voorraad.

 

Mag het van de ene leverancier terug brengen, maar dat vind ik zakelijk gezien ook niet heel netjes.

Link naar reactie
  • 0

Er is een aanmaning verstuurd met een datum dat ze moeten betalen

Ik mag hopen dat je het iets klantvriendelijker hebt aangepakt dan direct een aanmaning? Eerst vriendelijk eraan herinneren dat er een overeenkomst is, op basis waarvan jij jouw prestatie levert en dat de wederpartij gehouden is de betaling te voldoen, helpt vaak beter. Stel dat de klant meer zaken met je wil doen...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je aan klantvriendelijker richting klanten die zes keer een afspraak niet lijken na te komen? Dat moet je gewoon zo snel mogelijk willen afsluiten zonder eenzelfde fout opnieuw te maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.