• 0

UWV/WW/Eenmanszaak

Hallo,

 

Vanaf 1 juni ben ik officieel ontslagen bij mijn huidige werkgever. Ik heb daar altijd zo'n 24 uren gewerkt, part-time 2 dagen in de week (14 jaren lang). Ik zag het ontslag aankomen en ben al vanaf vorig jaar juni bezig om zelf iets op te starten, op een ander vlak. Vanaf 1 december heb ik een opzegtermijn gekregen to t1 juni, waarbij ik nog betaald werd/wordt door mijn huidige werkgever. Wayt kan ik verwachten bij het UWV vanaf 1 juni. Mijn jurist vertelde mij, dat als je kunt aantonen dat je naast die 2 werkdagen genoeg tojd had om er werk bij te doen in de afgelopen 14 jaren, dat ze dan dat werk buiten beschouwing moeten laten bij het verkrijgen van een WW uitkering, danwel het inhouden van evt. verdiensten die naast het hoofdinkomen werden vergaard. Vanaf 12 januari heb ik nu officieel een eenmanszaak naast het loon dat ik nog ontvang van mijn ex-werkgever. Ik ben van plan om mijn eenmanszaak uit te breiden, maar wil wel graag 75 procent van het loon van de ex-werkgever doorbetaald krijgen. Nu gaat het om 2 totaal verschillende banen. Hoe is dit te combineren, zonder dat het UWV moeilijk gaat doen wat betreft inhoudingen etc. Ik kan naast mij eenmanszaak makkelijk nog weer 2 dagen gaan werken, dus ook solliciteren naar de vorige functie, zodat je de 2 banen helemaal los van elkaar kjan zien. Mijn jurist denkt dat ik aannnemelijk kan maken dat die nieuwe eenmanszaak niets te maken heeft met de vorige baan en los van elkaar zou moeten worden gezien. Hoe gaat het UWV om met zulke situaties zoals hier door mij geschtest. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Piotrtje,

 

Naast je baan in loondienst werk je al langere tijd als zelfstandige. Je wordt 1 juni werkloos en wilt weten hoe je werk als zelfstandige van invloed is op je WW-uitkering.

 

Bij het beoordelen van je WW-aanvraag zal berekend worden hoeveel uur je gemiddeld per week aan je eigen bedrijf besteedde in de 26 weken voordat je werkloos werd. Dit aantal uren kun je als zelfstandige blijven werken zonder dat het van invloed is op je WW-uitkering.

 

Ga je meer uren als zelfstandige werken dan de vrijgestelde uren? Dan worden deze extra uren afgetrokken van je WW-uitkering. Hierbij wordt telkens gekeken naar het gemiddeld gewerkt aantal uren over een periode van vier weken. Deze vier weken lopen telkens gelijk aan de periode van vier weken waarover je betaald wordt. Voor het gemiddeld aantal uren dat je meer werkt dan je vrijgestelde uren, krijg je blijvend geen WW-uitkering meer. Werk je in de periode daarna weer minder uren als zelfstandige? Dan gaat de uitkering dus niet weer omhoog.

 

Actuele informatie over werken als zelfstandige naast je WW-uitkering vind je hier.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ellen

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt alvast. In de 26 weken voordat ik werkloos werd, heb ik op de dagen dat ik niet werkte (3 dagen in de week), vrijwel dagelijks gewerkt wat betreft de verkoop van artikelen. Ik stond echter niet ingeschreven bij de KvK, maar had wel artikelen te koop in winkels en via internet. Op zich is alleen niet aan te tonen hoeveel uren ik precies werkte. Het leveren van goederen en voorbereiden schoonmaken en aanvoeren, kost naast reclame maken soweiso meerdere uren per dag. Dit is echter niet te bewijzen, dus hoe wordt dat uitgevoerd door het UWV. Ook nu is het niet aan te tonen hioeveel tijd je besteeds aan je bedrijf. Ik kan zelf bepalen hoeveel uren ik kan besteden aan mijn eenmanszaak. Ik kan het zo druk maken als ik wil. Destijds had ik 3 dagen over, omdat ik 2 dagen in de week als fysiotherapeut werkte (aan t etone via de agenda). Dan blijven er sowieso 3 dagen over volgens mijn jurist die je soweiso kunt aantonen qua beschikbaarheid. Is alleen de vraag hoe het UWV daar tegenaan kijkt. Ook vanaf 1 juni kan ik allerlei aanpassingen doen om te schipperen tussen 2 banen indien nodig, maar kan ik ook uitbreiden. Dit kan elke dag bezig gaan met mijn bedrijf, maar kan het ook wel over drie dagen verdelen en de andere 2 dagen leeghouden, indien de verkoop doorgaat. Voor mijn nieuwe werk is het echter handiger als ik er wel dagelijks mee bezig zou zijn. Het lijkt me niet handig als het UWV dit soort initiatieven zou dwarsbomen door allerlei regels. Ik ga er dan ook maar vanuit dat een en ander prima te combineren is, zonder dat ik belemmerd word om te groeien. Ik hoor graag van u of u met soortgelijke gevallen bekend bent?

Link naar reactie
  • 0

Beste Piotrtje,

 

Excuses voor het langere wachten! Op de één of andere manier is jouw bericht niet bij ons aangekomen.

 

Zoals ik hierboven schreef, zal berekend worden hoeveel uur je gemiddeld per week aan je eigen bedrijf besteedde in de 26 weken voordat je werkloos werd. Dit aantal uren kun je als zelfstandige blijven werken zonder dat het van invloed is op je WW-uitkering.

 

Je geeft de uren die je als zelfstandige werkte op wanneer je de WW-uitkering aanvraagt. Op het moment dat hier onduidelijkheid over is, kan er contact met je worden opgenomen.

 

Over deze zelfde 26 weken zal berekend worden hoeveel uur per week je in loondienst werkte. Dit is het aantal uren waar je WW-uitkering op gebaseerd zal zijn. Voor deze uren moet je solliciteren en beschikbaar zijn voor nieuw werk.

 

Hoe je jouw werkzaamheden als zelfstandige indeelt, is niet van belang. Zolang je maar beschikbaar blijft voor werk in loondienst.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ellen

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

OK, bedankt alvast.

 

De maandag en de donderdag waren mijn werkdagen.

 

 

Het blijft echter lastig inschatten als het allemaal uitgezocht moet worden, want ook in mijn vorige werk had ik zeer variabele werktijden, evenals nu met mijn eenmanszaak.

 

 

De uren dat ik daadwerkelijk waren hooguit 6 per dag (valt terug te vinden in elektronische agenda's aldaar). Voor het gemak zal ik maar aannemen dat ik voor 2 dagen a 8 uren beschikbaar moet blijven en dat de overige drie dagen als 24 uren kan worden aangemerkt.

 

Waar ik me zorgen om maak, is waarom ik geen reactie krijg op de officiele WW aanvraag via internet via de UWV site. Er is geen ontvangstbevestiging gekomen, en geen reactie, terwijl ik in april, en in mei wederom, dezelfde aanvraag heb ingediend. In april was ik te vroeg las ik later op de site (aanvraag binnen een maand voor ontslag), maar in mei ben ik op tijd toch?

 

Alvast bedankty

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zegt 2x urenregistratie (!!!). Kun je zelfstandige zijn zonder inschrijving?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.