• 0

Dealerschap of provisie overeenkomst tussen eigen BV's

Beste,

 

Ik heb twee (vergelijkbare) dienstverlening ontwikkeld in een BV. Deze dienstverlening stel ik vervolgens ter beschikking aan twee exploitatie BV’s. Een BV voor de Nederlandse (BV-Nederland) en één voor de Duitse markt (BV-Duitsland). De diensten zijn vergelijkbaar maar niet 100% gelijk.

 

Wat erg belangrijk is, is het feit dat er een tweede aandeelhouder is in de BV-Duitsland.

 

Nu wil ik en de andere aandeelhouder graag de verkoopcapaciteit van zowel BV-Nederland en BV-Duitsland gaan combineren. Dit omdat wij denken dat de actieve samenwerking tussen de BV’s beter is voor het hele bedrijf. Even praktisch: Dat betekend dat een verkoper vanuit Nederland ook gaat verkopen in Duitsland en andersom.

 

Nu zit ik te denken om beide exploitatie BV’s dealers van elkaar te maken zodat de verkoper het contract gewoon op zijn eigen exploitatie BV kan laten zetten. Een andere oplossing kan zijn elke verkoper twee contracten onder zijn arm te geven, één voor BV-Nederland en één voor BV-Duitsland.

 

Het enige wat ik nog niet goed weet te regelen is het feit dat als ik straks kwaad wil een eindklant contract kan laten tekenen op de BV, waarbij ik zelf 100% aandeelhouder ben. Dat kan niet de bedoeling zijn.

 

Vragen:

1. Mag een dealschap-overeenkomst gemaakt worden tussen eigen BV’s. Dan wordt het contract tussen de eindklant en de BV getekend waar de verkoper op de loonlijst staat. De dienst wordt dan voor een lager tarief ingekocht bij de exploitatie BV en duurder verkocht aan de eindklant.

2. Mag een provisie-overeenkomst gemaakt worden tussen eigen BV’s. Dan wordt het contract tussen de eindklant en de BV getekend die de exploitatie voor zijn rekening neemt en zal er halfjaarlijkse afrekening plaats vinden tussen BV-Nederland en BV-Duitsland.

3. Wat kan ik doen om een eerlijke situatie te creëren zodat ik niet om het halfjaar gedoe heb met de tweede aandeelhouder omdat hij vindt dat er meer omzet toehoort tot de BV-Duitsland of dat ik het net andersom vindt.

 

Heeft iemand een idee hoe ik dit netjes kan oplossen?

 

B.v.d.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.