• 0

Eenmanszaak na jaren in de problemen

Een heel verhaal, maar ik heb even hulp nodig.

 

Al jaren heb ik een rijwielhandel in het oosten van het land. Het ging lange tijd goed, maar de laatste 3 jaren loopt de omzet terug. Klanten komen steeds minder. Er heerst veel werkloosheid in het dorp en de mensen gaan naar de zaak waar ze de fietsen het goedkoopst kunnen krijgen of winkelen online.

Op dit moment zie ik het niet meer zitten en overweeg ik te stoppen met de zaak.

Ik zal de situatie even schetsen want ik wil graag weten wat ik moet doen.

 

Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. We wonen in een voor het dorp luxe vrijstaande woning.

De rijwielhandel is gevestigd in een kooppand.

Op dit moment heb ik schulden aan leveranciers, maar nog geen achterstand.

Er is een krediet op de rc van 80.000 euro. Deze is bijna geheel verbruikt.

Er is een negatief eigen vermogen.

Er rust een hypotheek op het bedrijfspand van 290.000 euro. De woz waarde van het pand is 380.000 euro. Maar het pand is niet makkelijk te verkopen - veel leegstand in het dorp.

Ons huis heeft een overwaarde van ruim 100.000 euro. In het dorp staan veel vrijstaande woningen al jaren te koop. Dus verkoop zal niet snel en makkelijk gaan.

 

De komende maand kan het gebeuren dat wij boven onze limiet van 80.000 euro komen bij de bank. Doordat de omzet al maanden fors lager is dan het jaar ervoor, ben ik bang dat ook mei lager wordt en dan kan ik de rekeningen niet meer betalen.

Ik ben wel druk bezig met acties, maar mijn gevoel zegt dat het niet meer gaat helpen en de stress die dit geeft, houd me al tijden behoorlijk bezig.

 

Ik overweeg dan ook te stoppen met de onderneming.

Maar hoe gaat het dan in zijn werk? Ik hoop dan mijn leveranciers allen betaald te hebben, en door de voorraad te verkopen zal rc ook minder worden, maar er zal nog een negatief. bedrag overblijven.

Er is dan dus alleen een schuld aan de bank voor de hypotheek en de rc.

Ik zal dan de zaak gaan verkopen, wat niet snel en makkelijk zal gaan. Het kan wel jaren duren...

Moet ik mijn huis ook verkopen als de zaak niet verkocht wordt? Ik kan de hypotheken van de zaak en ons huis niet beide betalen. Natuurlijk ga ik weer werken, maar dat moet om de hypotheek op het huis te kunnen betalen. Mijn vrouw werkt parttime. En ons spaargeld is de afgelopen jaren steeds in de zaak gestopt.

 

Een overnamekandidaat is er niet - ook gezien de jarenlange negatieve cijfers.

 

Een lang verhaal ik weet het, maar ik kom er even niet uit en wil graag advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt gelijk prinsracid ik heb aangegeven dat er negatieve cijfers zijn. Ik bedoelde ermee dat de omzet steeds lager (negatiever) is geworden en ook de nettowinst is steeds lager geworden.

Het negatieve eigen vermogen komt door een aantal zaken. Enerzijds door het uitkopen van de vorige eigenaren - jaren geleden. Anderzijds door een boekhouder die veel op privé heeft gezet - bijvoorbeeld een bus die er eerst zakelijk was, maar ineens i.v.m. De belastingdienst op privé moest worden gezet - waarde van de bus werd bij ons (negatieve) eigen vermogen opgeteld. Het negatieve eigen vermogen werd in de loop van de jaren minder, maar door de 20.000 euro van de bus is het dus weer opgelopen. En de afgelopen 2 jaar hebben we te veel uit de zaak onttrokken. Iedere keer (tegen beter weten in dus) hoopten we dat het weer aan zou trekken, maar dat gebeurde dus niet. We hebben we er altijd voor gezord dat een gedeelte van het salaris op de spaarrekening werd gestort, zodat we het weer in de zaak konden stoppen mocht dat nodig zijn. En dat was dus het geval. Daarom hebben we dus bijna niets verdiend. Inmiddels intrekken we natuurlijk minder salaris uit de zaak.

 

Hans gaf aan dat we of te weinig opzij hadden gezet in de goede periode of de laatste 3 jaren echt slecht hebben gedraaid. We hebben de zaak nu ongeveer 10 jaar. in de goede periode hebben we veel geïnvesteerd in de zaak - verbouwen, meer v.v.o. Etc. En geen buffer opgebouwd - helaas.

 

Het probleem bij onze zaak ligt bij de verkoop van nieuwe fietsen. Collega fietsenzaken verkopen de fietsen met veel korting en daar kunnen wij niet in mee. Dat zou alleen kunnen als we echt met grote aantallen gaan werken. Hier denken we op dit moment wel over na. Dus de voorrad goedkoper aanbieden is zeker een optie.

Verder zou de werkplaats ook hoger moeten zijn. Maar nog meer vragen voor reparatie - wat onze adviseur wil, zal klanten kosten. Ze vinden het al aan de hoge kant.

 

We denken dat er op dit moment vraag ik naar goedkopere fietsen. We willen zelf graag goede fietsen verkopen, maar het geld is er gewoon niet bij veel mensen. En men wil wel graag een nieuwe fiets. We hebben zoals aangegeven op dit moment niet de middelen om daar in te investeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd, dit zo lezende, weet ik niet of je momenteel zelfstandig ingrijpende beslissingen moet gaan nemen.

Er is bedrijfsblindheid en de stelligheid waarmee je aangeeft dat alleen goedkope fietsen nog verkopen of dat de enige optie is om "meer" te vragen voor onderhoud, geven voor mij aan dat je echt te diep in het proces zit. Als je dan stappen gaat zetten die logisch lijken, vrees ik dat je een gat gaat graven voor jezelf en er zelf in gaat liggen.

 

Dit is wel echt het moment om er even heel goed voor te gaan zitten. Boek een huisje voor een week in the middle of nowhere, neem pen en papier mee en word weer creatief. Als de energie op is is het enorm moeilijk om afstand te nemen, maar je zit er nu zo dicht bovenop dat beslissingen ingegeven worden door wat ondernemers in andere dorpen doen (en daar ogenschijnlijk succesvol mee zijn, maar echt zeker is dat ook niet) en door mee te hoppen op iets anders.

 

Een tweede optie is om een keer iemand in je zaak te krijgen en daar een tijdje elke dag een goede kop koffie mee te drinken.Iemand die je scherp maakt en tot denken aanzet.

 

Je maakt nog winst (steeds minder, maar wel winst) en wellicht kan een stel frisse hersens je weer enthousiast krijgen. Mijn advies is om in dit stadium echter niet zelf op basis van aannames allerlei dingen rigoreus te wijzigen, maar een daadwerkelijk plan, ouderwets op papier te zetten.

 

Heel veel succes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie een website? Plaats een lijst met jullie voorraadmodellen.

 

Fietsenwinkel + bus + 3 personen maakt voor mij mobiele ondersteuning en spoedlevering van onderdelen.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

De dag dat ik geld als water heb verdient open ik mijn eigen fietsenwinkel.

 

Wat ik in ieder geval niet ga doen

Huis tuin en keuken bocht fietsen gaan verkopen.

Fietsen dusdanig afprijzen dat ik alleen maar koopjesjagers krijg die ik nooit meer terug zie.

 

Wat ik wel zou doen

Als je al koopjes hebt deze alleen verkopen aan klanten die eerder bij jou een fiets gekocht hebben.

Koopjes dus alleen met de klantenpas die je pas krijgt na aanschaf van een fiets (en de pas is een app natuurlijk, geen kaart)

 

JE hebt geen geld voor adverteren, maar hoe wil je in hemelsnaam fietsers die met duurdere merken racefietsen rijden bereiken met adverteren?

Daarentegen barst het op social media van de fietsgroepen. Mijn hele Facebooktimeline staat er zo'n beetje mee vol. Dus adverteren hoeft geen geld te kosten alleen wat tijd.

 

Daarnaast heb je enkele goede fietsfora, zie daar zelden een fietsenmaker (nee niet gaan spammen) terwijl de vragen klachten niet van de lucht zijn.

 

Toch zijn er enkele speciaal zaken die het wel goed doen.

Ik denk even aan Evert van het Rijwielpaleis, hem kom je op allerlei events tegen met zijn team.

Dat doet hij al jaren en gezien het feit dat zijn zaak floreert gaat hem dat goed af.

Kleiner maar zeker van hetzelfde soort Ventoux in Tilburg.

 

In Nederland is er nog echt veel meer mogelijk als het gaat om beleving.

Zo zie ik bij de betere fietsenwinkels vaak de believers rondhangen die toekijken hoe hun peperdure fietsje wordt vertroeteld in de werkplaats. Mensen willen praten over hun passie en waar kan dat, uh nou eigenlijk nergens behalve bij de fietsenmaker met een bakkie slootwater. En als je hoort hoever mensen bereid zijn om naar hun favoriete fietsenwinkel af te reizen dan snap je ook waarom adverteren in dode bomen geen zin heeft.

 

 

Beleving, meerwaarde zijn/worden ook de toverwoorden voor deze business,

Er zullen nog meer saaie fietsenwinkels verdwijnen omdat ze gewoon te duur zijn.

De onderkant van de markt wordt straks bedient door de prijsvechters met of zonder webshop.

Daarboven zal er dan even niks zijn en dan komt het segment waar beleving de meerwaarde is.

 

Er schijnt nu een fietsenzaak te zijn die doet wat ik al jaren als droom voor mij zie.

Een fietsenzaak met horeca. Ik geloof er heilig in dat als jij kwaliteit en sfeer levert, als je van alles bij jou in de omgeving gaat organiseren, zorgt dat groepjes jouw bedrijf als startpunt nemen omdat ze zowel voor als na de rit bij jouw lekker kunnen na-ouwenelen onder het genot van een goede boterham en lekkere koffie ze ook nog wel even met wat klusjes komen of alvast die nieuwe fiets even willen bekijken.

 

Ik geloof zelf dat die believers bereid zijn om in jouw winkel te investeren middels crowdfunding.

Voorwaarde is wel dat jij iets biedt wat anderen bij jouw in de verre omtrek nog niet bieden.

 

Verder verbaas ik mij trouwens over de openingstijden van fietsenwinkels.

Als ik tijd heb om geld uit te geven zijn ze dicht. . . . en de webshops nog open . . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooie input van Nico,

 

Ik realiseer me nu pas dat een fiets al lang geen vervoermiddel meer is maar vooral ook een item is om te laten zien wie je bent.

 

Van mountainbike, stadsfiets, racefiets tot bakfiets. Ze zeggen eigenlijk allemaal iets over de eigenaar.

Toevallig heb ik kort geleden een presentatie gemaakt waar een 'bamboe-fiets' voorbij kwam.

Zal wel iets te hip zijn voor het oosten van het land maar het laat zien dat de keuze voor een fiets een 'lifestyle' keuze is.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Dus de voorrad goedkoper aanbieden is zeker een optie.

Verder zou de werkplaats ook hoger moeten zijn. Maar nog meer vragen voor reparatie - wat onze adviseur wil, zal klanten kosten. Ze vinden het al aan de hoge kant.

Dus je verkoopt te weinig fietsen én doet te weinig onderhoud. Wat zou daar nu het verband tussen zijn? Wellicht iets met betaalbare fietsen waarmee men bij jou komt voor onderhoud?

 

Bij de twee (!) fietsenmakers in mijn winkelstraat staat het op straat vol met fietsen. Goedkope aanbiedingen, betaalbare occasions, electrisch en verhuur. Wanneer jij die allemaal niet hebt, dan denk ik dat daar een groot deel van je probleem is ontstaan.

 

Dat je alleen al overweegt om onderhoud duurder te maken geeft mij kromme tenen. Weet je echt niets beters te bedenken?

 

Verder klinkt je financiële plaatje op z'n minst rommelig. Wanneer een boekhouder "teveel" op privé zet komt dat meestal omdat het zakelijk niet te verantwoorden is. Dus of je hebt een slechte boekhouder, of er klopt elders iets niet. Ergens krijg ik het gevoel dat het niet de boekhouder is.

 

Tenslotte: succes met je onderneming in deze lastige periode en met alle tips die je gekregen hebt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan aan mij liggen, maar bij fietsen denk ik aan een gebruiksgoed wat in Nederland oververzadigd is, enorm lang mee gaat en helemaal op wordt gebruikt. Het is geen uitzondering dat men 15 a 20 jaar doet met een nieuw aangeschafte fiets, toch? Het is geen auto wat elke 3 jaar gemiddeld wordt omgeruild. Als je je dan puur op verkoop richt, lijkt het me logisch dat de verkoop op een gegeven moment helemaal in zakt. Hier in Hilversum hebben we de prachtigste en grote fietsenwinkels, maar hebben allen ook een hele grote reparatie/onderhoud afdeling, waar ze het denk ik vooral van moeten hebben. Daarnaast hebben we ook veel fietsenmakers/onderhouders, die ook wel fietsen verkopen, maar die verkoop is bijzaak.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Voor sportieve wielrenners en actieve toerfietsers geldt zeker dat die liefst elk seizoen en al helemaal binnen drie jaar hun racefiets(en), groep(en) of wielset(s) vervangen voor het nieuwste wat op de markt komt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties.

 

Even terugkomen op het verhogen van arbeidsloon. Dat willen wij absoluut niet. Dat heeft onze adviseur voorgesteld. Maar gaat dus niet gebeuren. We weten dat onze uurloon lager ligt dan gemiddeld, maar hoger kan niet. Men vindt het soms al te hoog.

 

Iemand schreef over 'bedrijfsblindheid' - ik denk dat dat er zeker is (geweest). We gingen er steeds vanuit dat kwaliteit en service het belangrijkste was. Dat vinden wij nl. wel. En serviceverlend zijn we: ophalen en brengen van fietsen, gratis leenfiets bij reparatie, goede deskundige uitleg over de fietsen, kopje verse koffie of thee etc. Kwaliteit zit bij de goede monteur en de kwaliteisfietsen.

Maar ondertussen kwamen er dus 3 jonge ondernemers bij in de omgeving (goedkope huurpanden, sommige nog thuiswonend) en deze bieden fietsen aan voor zeer veel korting en hebben zoals gezegd goedkope fietsen in hun winkel staan. En daar zijn we veel klanten aan verloren. Of zij hiermee door kunnen gaan, ik weet het niet. Maar je bent die klanten wel (een tijdje) kwijt.

 

Maar ondertussen zijn we wel bezig geweest. We hebben met onze accountmanager van de bank gesproken. Gelukkig geeft hij aan rustig te blijven. We hebben nog niet zo lang geleden de zaak aangepakt (meer beleving - wat ook al is aangegeven), we zijn begonnen met akties om mensen weer in de zaak te krijgen en het fietsseizoen begint nu pas. Daarnaast was de verwachting ook dat de omzet bij de branche zou dalen door het wegvallen van de fietsenplannen. Mocht het niet het gewenste resultaat opleveren, dan hebben we er in ieder geval alles aan gedaan en zal de bank ons zeker helpen.

 

En we zijn niet bij de pakken neer gaan zitten. We hebben met een aantal plaatselijke winkeliers een aktie opgestart om weer klanten naar de winkel te krijgen. Facebook en website heeft weer onze volledige aandacht.

We gaan daarnaast een aantal goedkopere fietsen in de winkel zetten. Niet veel, want daar willen we ons zeker niet op richten, maar om het wel aan te bieden aan de klanten die gewoonweg niet meer te besteden hebben.

En we willen afscheid nemen van een merk. De voorraad fietsen van dit merk gaan we opruimen.

Verder gewoon vol goede moed (lastigste...) doorgaan. Bedankt allemaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moedige update, kop op! Ik blijf wel benieuwd waarmee je dan nu opeens structureel meer omzet en marge wilt gaan maken. Hoe groot is jullie verzorgingsgebied en hoeveel actieve wielrenners rijden rond in of bezoeken jullie regio? De genoemde, lokale prijsconcurrenten lijken zich nl. niet te richten op deze doelgroep. Heb je op racefietsgebied niet veel meer last van internet en schaalvergroting?

 

Zit bij een nieuwe kwaliteitsfiets een service- of onderhoudsabonnement voor de eerste jaren?

 

Zijn de goedkopere (stads)fietsen B/C-merk of de instapmodellen van jullie kwaliteitsmerken?

 

Hebben de bus en leenfiets een bedrukking?

 

Klanten kunnen klagen over arbeidsloon, maar je moet wel je personeelslid kunnen betalen en zelf heb je maar een keer tijd. Dat halen en brengen van fietsen gaat m.i. wel ver (kost dubbel tijd en geld en klanten komen bovendien niet in de zaak voor bijverkoop). Zet een vrieskist met waterijs en een mand met fruit- of energierepen in de zaak of breng buiten een kraan aan met uitnodigend bord en goede fietspomp voor passanten.

 

Op HL staat altijd de 'Wat vinden jullie van mijn website...' open voor het behalen van quick wins.

 

Misschien kan iemand anders nog adviseren over fietsen zakelijk verkopen en de nieuwe WKR.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik lees regelmatig het prikbord van deze nederlandse fietsenmaker: http://www.m-gineering.nl/

 

zijn website is prehistorisch, maakt zelf eigen fietsen, verkoopt enkel kwaliteit, woont ergens in een verafgelegen gat,...

 

Maar ik vermoed dat hij wel veel werk heeft.

 

Zijn FY-gehalte ligt nogal hoog als ik zo zijn prikbord lees :) kan misschien dienen als inspiratie?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

misschien kort door de bocht, maar ik mis de e-bike in je verhaal..

fietsenzaak bij mij om de hoek verkoopt hier behoorlijk wat in? bij uitstek een adviesprodukt!

 

ook nog niet gelezen, organiseer wekelijkse fietsavond, geef dit vorm dit in een 'vrijblijvende' club, geeft sterke loyaliteit en klantenbinding.

Ga samenwerkingen aan met andere winkeliers, bijv reformhuis of biowinkel, de 'gezonde klant' fietst ook meestal (in mijn gezondheidswinkel kom ik makkelijk aan 100 wielrennende/atb klanten!)

 

organiseer leuke fietstochten met een thema, bijv aspergetocht, etc.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit draadje zo eens gevolg. Kom ook uit het oosten des lands, vandaar.

 

Zeker uit de dorpen verdwijnen steeds meer winkels. Draai die trend terug. Neem er assortiment bij: Zomaar wat ideeen:

 

Schaatsen (lekkere business wanneer het laagseizoen is voor de fietsen)

Vuurwerk/Carbid (zeker in het oosten, ook goed voor het laagseizoen)

Visspullen

Electrische wagentjes voor minder goed ter been zijnden + onderhoud

Fietsenverhuur doe je zeker al (toch?). Maak een dealtje daaromtrent met enkele lokale B&B's.

Nordic walking

 

 

Succes

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

We gaan daarnaast een aantal goedkopere fietsen in de winkel zetten. Niet veel, want daar willen we ons zeker niet op richten, maar om het wel aan te bieden aan de klanten die gewoonweg niet meer te besteden hebben.

Doet me denken aan een plaatselijke witgoed-ondernemer die een tijdlang een goedkope koelkast buiten voor zijn zaak had staan. Toen we bij hem voor een koelkast kwamen stond die er ook, compleet met een groot bord met de extreem lage prijs erop. Binnen liet hij ons een aantal modellen zien met prijzen die een stuk hoger lagen. Die koelkast die buiten stond zag ik nergens. Toen ik daarnaar vroeg zei hij dat hij er daarvan nog nooit een verkocht had en dat vanwege de kwaliteit ook liever niet wilde, maar dat die koelkast wel zorgde voor een hoop aanloop ...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken niet anders dan dat witgoed winkels zo werken. Ze lokken je met een zeer interessante aanbieding in de folder, maar eenmaal in de winkel hebben ze die net niet op voorraad, maar wel diverse andere, maar duurdere modellen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik ken niet anders dan dat witgoed winkels zo werken. Ze lokken je met een zeer interessante aanbieding in de folder, maar eenmaal in de winkel hebben ze die net niet op voorraad, maar wel diverse andere, maar duurdere modellen.

Dat is wel iets anders dan mijn voorbeeld. Deze koelkast had ik gewoon kunnen kopen als ik dat had gewild.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.