• 0

Bedrijfsgroei gaat te hard [cashflow versus personeelskosten]

Beste lezers,

 

Onder een andere naam een account aangemaakt hier.

Ik heb een dringende vraag:

Afgelopen week heb ik mijn omzetbelasting betaald, geen probleem tot dusver.

Echter liggen er wel problemen op de loer namelijk;

Een paar jaar geleden ben ik gestart en de onderneming groeit nog steeds elke week.

(Om een voorbeeld te geven; volgende maand bereik ik de omzet, die gelijk staat aan de gehele omzet van 2014).

Echter nu er ook steeds grotere klanten bijkomen, mijn personeelsbestand blijft groeien én omdat ik moet blijven investeren in nieuw personeel wordt het bedrag dat ik moet voorschieten aan personeel en omzetbelasting te hoog (dit omdat veel klanten een betaaltermijn hebben van 30+ dagen. Aanpassen is geen optie vanuit mijn klanten).

Kort samengevat, de kosten groeien, maar ook mijn omzet. Dus veel voor te financieren omzetbelasting. Ik ben bang dat deze groei mij de kop kan gaan kosten.

Iemand ervaring hiermee?

 

Alvast bedankt

 

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je al eens over factoring nagedacht ? Uiteraard brengt dat flinke kosten met zich mee en afhankelijk van je business kan je die kosten dragen.

 

Maar bij een sterk groeiende organisatie kan dit bij uitstek een goed middel zijn om je groei te financieren. Mits je natuurlijk wel in het zelfde groeitempo ook kunt factureren. (en niet zoals recentelijk een bekend bouwbedrijf pas alles kan factureren na oplevering).

Link naar reactie
  • 0

Elke (snelle) groeier loopt tegen deze problemen aan en het is en blijft lastig te managen.

Het is vooral een kwestie van toch scherp en alert blijven op allerlei aspecten en je niet laten meeslepen door de drukte om het maar op zijn beloop te laten.

als betaaltermijnen niet korter kunnen dan moet de bewaking van overschrijding misschien wat strakker (aanmanen dus, ga je dat zelf doen of besteed je het meteen uit en wat levert het dan op).

 

..Als je blijft groeien lever je kennelijk iets goeds, misschien wel voor een iets te lage prijs. een kleine prijsverhoging kan een hoop lucht geven.. de kosten blijven immers gelijk maar de marge gaat omhoog.

 

Verder ook kritisch blijven op de noodzaak van aannemen van personeel, moet er echt nu iemand bij? of kun je ook afspreken dat er 4 weken geen vrije dagen genomen worden om een piek weg te werken of kun je een groepje "flexwerkers" uit je omgeving of die van je werknemers opleiden die bij kunnen springen op piekperiodes zonder dat ze vaste uren draaien en kunnen zij telkens de groeipijn opvangen totdat er echt een vaste medewerker bij moet.

Andersom werk je niet te veel met (dure) uitzendkrachten en kun je er 1 of 2 "inruilen" voor eigen medewerkers die iets minder druk leggen op de cashflow.. een uitzendkracht moet je per week betalen een eigen werknemer 1x per maand en de loonbelasting pas een maand later..

Kijk ook eens kritisch naar je werkprocessen zijn die allemaal efficiënt in gericht of word het tijd om een aantal processen te stroomlijnen en over te stappen naar processen om meer volume aan te kunnen door anders te gaan werken.

 

Verder kun je zelf een beetje spelen met wanneer je wat moet betalen of ontvangen.

Door de kwartaal aangifte OB valt er minder te spelen met timing van inkoop en verkoop, maar als je de kans hebt kun je overwegen om omzet in de laatste maand van het kwartaal op factuurdatum van het volgende kwartaal te zetten hierdoor hoef je de btw pas in dat volgende kwartaal af te dragen.

en inkoop plan je zo laat als mogelijk in het kwartaal zodat als jou betaaltermijn op de inkoop factuur verloopt je de btw op dat bedrag ook al (bijna) terug hebt.

 

Het is misschien zelfs te overwegen om maandaangifte voor de omzetbelasting aan te vragen. Soms kan dit zorgen voor meer gelijkmatige kasstromen waardoor ze iets makkelijker te plannen zijn. en zeker als je een business hebt waar je toch al per maand factureert kan je dan aardig wat gaatjes dichten door wat te schuiven met facturatie.

 

 

Bovenstaand zijn natuurlijk allemaal wat "hoog-over" tips je zult per punt moeten bekijken of het toepasbaar is. belangrijkste is dat je groei ook serieus neemt en soms zelfs als probleem behandeld en dus voldoende tijd vrijmaakt om je onderneming aan te passen aan de nieuwe schaalgrootte zodat je niet met theelepeltjes een kruiwagen staat te vullen omdat je kleinschalig bent begonnen en nooit opgeschaald hebt naar de schop om de kruiwagen sneller te vullen. om maar even een beeldspraak te gebruiken

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Vrager11,

 

Allereerst gefeliciteerd met succes! Maar... zoals je gemerkt hebt kan het ook te snel gaan. Alle seinen lijken op groen te staan, maar de negatieve cashflow op de korte termijn kan je inderdaad de kop kosten. Goed dat je jezelf daarvan bewust bent.

 

Je kunt proberen iets aan het symptoom te doen (inkomsten eerder innen door korte betaaltermijnen of factoring, uitgaven later betalen door payrolling en langere betaaltermijnen). Het lijkt me de moeite waard om te kijken of het structureler kan.

 

Er iemand op zetten om de groei in goede banen te leiden is natuurlijk ook een goed idee, maar kost op korte termijn ook geld. Denk daarom bijvoorbeeld eens aan investeerders om de oorlogskas te vullen (of je zelfs compleet over te laten nemen). Dat kost wat, maar levert mogelijk genoeg slagkracht om de hobbels op weg naar nog groter succes te overkomen.

 

Met al die groei doe ik ook de suggestie om de bedrijfsstructuur en geldstromen eens te laten doorlichten door een fiscaal adviseur. Misschien past bijvoorbeeld de rechtsvorm niet meer bij de huidige groei of de toekomstige grootte en is daar ook nog wat te besparen. Vergeet niet dat je risico's en verantwoordelijkheden ook groeien en dat het geen kwaad kan om tijdig maatregelen te nemen (verzekeringen, arbeidscontracten, enzovoorts).

 

En natuurlijk een simpele, hoe tegenintuïtief ook: het afremmen van de groei. Minder reclame, geen klanten meer aannemen, vraag verminderen door prijsverhoging, af en toe ook nee zeggen tegen bestaande klanten, enzovoorts. Beter een gecontroleerde groei dan nu teveel kosten maken en daardoor onderuitgaan.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt denken aan prive investeerder of hulp van de bank voor overbruggen van liquiditeit.

 

Maar je kunt ook denken; waarom benader je niet jouw klanten met een aanbod op hun uitstaande rekeningen? Bied een korting aan op de rekening als ze direct betalen, over een week, 2 weken etc.

 

Wellicht dat aantal hiervan de muntjes wel hebben liggen en denken: zo dat is makkelijk verdiend door nu te betalen!

 

Voordat je aan de groeipotentie gaat morrellen, hierop probeerd te sturen of andere wijze het "gat" dat ontstaat door groei te overbruggen zou ik eerst kijken of je alles kunt behouden met creatief zelf organiseren. Misschien is met de juiste personeels insteek met minder mensen hetzelfde te doen?

 

Wat ook belangrijk is dat je gaat uitrekenen wanneer het eind van de tunnel er aan komt. Hoe lang gaat het duren voor de baten gaan inlopen op de lasten met de huidige groei. Dan is het doel duidelijker.

 

Ander advies wat ik kan geven is mensen om je heen te zoeken, hier tijd in investeren die jouw verhaal willen aanhoren, zelf al succesvol zijn, en je practische adviezen kunnen geven in ontspannen setting zonder dat zij op welke wijze dan ook een belang hebben in jouw onderneming en gewoon van buitenaf kunnen bekijken wat opties zijn. Daar leer je super veel van, komen relaties en oplossingen uit. Kop koffie, appelgebakje op terras een half uurtje sparren of gewoon informeel gesprekje.

 

Link naar reactie
  • 0

Veel banken bieden een specifieke financiering voor debiteuren. Dan heb je een maandomzet aan ruimte als ik het zo lees. Uiteraard zullen ze wel verpanding van die debiteuren vragen aan je. Daar zou ik niet zo moeilijk over doen.

 

Ik hoor juist dat het bijna onmogelijk is bij banken financiering te krijgen. Zelfs als je onderpand kunt aanbieden en heel mooie cijfers hebt.

 

Probleem bij TS is denk ik dat de nullijn steeds geraakt wordt en het gaat om liquiditeit die gefinancierd of andere strategie op losgelaten moet worden. Klop je bij de banken aan voor liquiditeit dan denk ik dat de kans byzonder klein is en wat ik hoor dat ze dan zelfs gewoon zeggen; kun je niet bij familie of vrienden geld lenen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine,

 

Het is altijd fijn als mensen altijd zo reageren op een advies, ondanks dat ik een payrollbedrijf bezit betekend niet dat ik hier mijn klanten hoef te werven.

 

TS heeft een probleem/vraag en ik opper gewoon een mogelijkheid waar ik verstand van heb, ondank of het verstandig of onverstandig is is het wel een optie.

 

 

 

 

www.jmpersoneelsdiensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Veel banken bieden een specifieke financiering voor debiteuren. Dan heb je een maandomzet aan ruimte als ik het zo lees. Uiteraard zullen ze wel verpanding van die debiteuren vragen aan je. Daar zou ik niet zo moeilijk over doen.

 

Ik hoor juist dat het bijna onmogelijk is bij banken financiering te krijgen. Zelfs als je onderpand kunt aanbieden en heel mooie cijfers hebt.

 

Probleem bij TS is denk ik dat de nullijn steeds geraakt wordt en het gaat om liquiditeit die gefinancierd of andere strategie op losgelaten moet worden. Klop je bij de banken aan voor liquiditeit dan denk ik dat de kans byzonder klein is en wat ik hoor dat ze dan zelfs gewoon zeggen; kun je niet bij familie of vrienden geld lenen?

 

Toch lijkt me dit nu juist een situatie waar de bank moet helpen. Als een bank uitstaande facturen al niet wil financieren, wat hebben we dan helemaal nog aan een bank? Zeker als die bank met ons belastinggeld overeind is gehouden.

 

Het aantrekkelijkst is om zoals anderen al zeggen, geld te lenen van familie en vrienden.

Ik ben zelf wel 's in de situatie geweest dat ik personeel niet op tijd kon betalen, en die hadden daar alle begrip voor. Kan natuurlijk niet voor mensen die minimumloon verdienen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS heeft een probleem/vraag en ik opper gewoon een mogelijkheid waar ik verstand van heb, ondank of het verstandig of onverstandig is is het wel een optie.

 

Met alle respect, met payrolling distantieer je je personeel van je bedrijf, als ondernemer is dat net niet wat je wilt, zeker niet als je steun van je personeel nodig hebt ivm de zich ontwikkelende cash flow. Als je een goede band met je personeel wilt, geef je ze een vast dienstverband.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kort samengevat, de kosten groeien, maar ook mijn omzet. Dus veel voor te financieren omzetbelasting. Ik ben bang dat deze groei mij de kop kan gaan kosten.

Iemand ervaring hiermee?

Je groeit simpelweg (te) snel en het probleem is eigenlijk dat je voor wat betreft de doorlooptijden net overal aan de verkeerde kant staat. De klanten betalen een maand te laat, je personeel krijgt te 'vroeg' en je inkoop is wellicht nog eerder. Zonder financiering van de bank (of factoring) kun je maar beperkt hiermee spelen. En het is te hopen dat je voldoende rekening houdt met vakatie/verlofreserveringen.

 

Je zou kunnen vragen of je je klanten in de eerste week van de volgende maand mag factureren (voor de omzetbelasting moet je uiterlijk de 15e van de volgende maand factureren). Daarmee valt de omzet voor de omzetbelasting in de volgende maand. Daarmee creëer je een éénmalige (!) verschuiving, zodat de omzetbelasting met één maand wordt opgeschoven.

 

Het gevolg is wel dat klanten later hun factuur krijgen die je zult moeten compenseren met een kortere betalingstermijn ten opzichte van de factuurdatum om niet alsnog in de liquiditeitsproblemen te komen. Biedt overigens ook een betalingskorting aan voor klanten die lekker snel betalen. Binnen een week: 1% korting ofzo. Als een klant namelijk te laat betaalt, zijn ze in feite ook wettelijke rente verschuldigd (~ 8%). Pas zo'n rente dan ook omgekeerd toe voor snelle betalers. Je speelt nu in feite minstens 1 maand lang zélf voor bank.

 

Een minder populaire maatregel is het oprekken van de betaaltermijn van het salaris van je personeel. Uit mag het salaris van de ene maand uiterlijk aan het eind van de volgende maand betalen, tenzij er iets anders in de CAO of arbeidsovereenkomst staat. Als je echter nu al een vast betaalmoment hebt, kun je dat - ook zonder ©AO - niet zonder meer meteen optrekken (hooguit in stapjes van 2 dagen per maand). Maar goed, hier wordt meestal niemand echt blij van.

 

Je zult overigens ook de doorlooptijden en cashflow sowieso goed in de gaten moeten houden in tijden van vakanties en verloven! Ik heb al een aantal werkgevers de mist in zien gaan door niet te reserveren voor vakantiegeld en vakanties. In de maand mei of juni ben je al een dubbel maandsalaris aan iedereen kwijt. En in de maanden juli en augustus ben je gewone maansalarissen kwijt, maar dan zonder de productiviteit!

 

Als iemand dus in juli vakantie heeft, levert hij geen productie. Geen productie is geen factureerbare omzet eind-juli/begin-augustus. Geen omzet is geen betaling begin-september. Echter, in september heeft de werknemer weer 'gewoon' gewerkt (dus je moet een gewoon salaris betalen), terwijl je dan met de mindere omzet wordt geconfronteerd.

 

Je hebt overigens dit zelfde probleem als de omzet opeens inzakt, al duurt zo'n inzakking maar een maand. Je zit dan nog maanden met een na-ijleffect van loonkosten met minder of zelfs zonder omzet. En dan gaat het hard, zelfs als je financiering van de bank hebt.

 

Mijn advies zou zijn om je eigen onstuimige (personeels)groei te beperken tot dat niveau waarmee de cashflow door omzet daadwerkelijk stijgt, dus rekening houdend met de doorlooptijden. Als je dus in juni een bepaalde betaling van omzet uit april/mei verwacht, dan beperk je de hoeveelheid nieuw personeel met de toename van de maandelijkse cashflow. Ja, je kunt daarmee dus niet alle omzetkansen nemen die je zou willen, maar als de boel inzakt, ga je ook niet meteen voor gaas. En nogmaals: houdt rekening met verlof- en vakantieverplichtingen!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Genoemde opties als payrolling en factoring brengen wellicht in dit verhaal onnodige kosten met zich mee die uiteindelijk maandelijks ook weer op de casflow drukken.

 

Heb je al met je bank gesproken en het verhaal voorgelegd? Er zijn bij diverse banken namelijk wel mogelijkheden tot doorlopende kredietfaciliteiten. Zie bijv. deze informatie. Dit hoeft niet perse in combinatie met verpanding te gaan. Indien de bank dit wel wenst, let dan heel goed op de kleine lettertjes in zo'n verpandingscontract en de persoonlijke verantwoordelijkheden bij het niet nakomen van verpanding. Let sowieso ook op de rentepercentages qua krediet. Die verschillen nogal per bank.

Ik lees hierboven ook de tip om je boekhouding door een goede fiscalist te laten bekijken. Doen! Wellicht ziet hij/zij financiele zaken/mogelijkheden die tot nu over het hoofd zijn gezien.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je groeit simpelweg (te) snel

 

Met alle respect, dat "te" zou ik idd weglaten. Het is prachtig als een nieuw bedrijf zo snel groeit, dat is goed voor ons land, en goed voor de werkgelegenheid. En als banken te sukkelig zijn om te helpen, dan zouden investeerders toch wel in de rij moeten staan. "Te veel omzet" is niet een argument waar je investeerders mee afschrikt, denk ik.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je groeit simpelweg (te) snel

Met alle respect, dat "te" zou ik idd weglaten. Het is prachtig als een nieuw bedrijf zo snel groeit, dat is goed voor ons land, en goed voor de werkgelegenheid. En als banken te sukkelig zijn om te helpen, dan zouden investeerders toch wel in de rij moeten staan. "Te veel omzet" is niet een argument waar je investeerders mee afschrikt, denk ik.

Goed, je kunt niet ontkennen dat je een positieve instelling hebt. :) Ik ben alleen meer van prudent vooruitdenken dan ongefundeerde hosanna-verhalen. Ik denk dat het handig is dat we deze persoon eerder helpen in een richting waarbij hij over een aantal jaren nog steeds bestaat, want zelfs al zou hij financiering kunnen krijgen, dan gaat deze onderneming direct op z'n plaat zodra er een slechte maand is of zodra er onvoldoende is opzij gezet voor tegenslagen.

 

Een bedrijf opereert niet in een vacuüm. Als iemand aangeeft dat hij de extra personeelskosten niet kan voorfinancieren voor de potentiële omzet die hij kan maken, dan groeit hij te snel binnen de in de realiteit beschikbare middelen. Als hij geen bank achter zich weet te krijgen of een alternatieve financiering voor z'n salariskosten vindt, dan houdt het daar gewoon op en moet je als bedrijf gewoon nee verkopen of minder ja voor zover de groei van de omzet dat uit het verleden dat toe laat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Misschien een hele domme vraag, maar waarom wil je eigenlijk groeien?

 

Je wil toch een mooi bedrijf, en niet alleen maar een groot bedrijf met enorme omzet maar flinterdunne marges, waar na één slechte maand je meteen je personeel niet meer kunt betalen? Ik zou geen oog meer dicht doen 'snachts als ik de salarissen niet zou kunnen uitbetalen. En jij hebt dat elke maand.

 

Als je met je huidige personeel de drukte niet meer aan kunt neem dan gewoon eens afscheid van de 5% klanten waar je het minst aan verdiend. Of die voor het meeste gezeur zorgen (we kennen allemaal wel van dat soort klanten).

 

Je zal zien dat dat je heel veel rust en plezier geeft.

 

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Ik snap best dat er (tijdelijke) oplossingen zijn, te weten; crediteuren betaaltermijn verhogen, debiteuren betaaltermijn verlagen, bij een payrollorganisatie het personeel onderbrengen etc.

Echter zijn dit voor mijn bedrijf geen constructieve oplossingen. Omdat; mijn omzet Stijgt maandelijks tussen de 200 en 400%.

De winstmarges zijn prima (30 tot 50%). Echter besteed ik al mijn winst aan nieuw personeel, omdat ik geld verdien aan verhuren van mijn collega's, die voornamelijk werken vanuit mijn kantoorpand.

(Wij nemen oa afdeling over van grote bedrijven gigantische bedrijven met omzetten rond de 200 mio)

Zij vragen nu steeds meer manuren van mijn bedrijf en zijn bereid hier goed voor te betalen. Dus waarom zou ik daar nee tegen zeggen? Of mijn kleinste klanten eruit waar ik met ontzettend veel plezier voor heb gewerkt? Beide geen goede keuze denk ik.

Maargoed dat zijn een lening afsluiten of het verkopen van mijn facturen ook niet.

 

Ik schets even een voorbeeldsituatie, stel dat ik zo blijf groeien (wat niet onaannemelijk is).

 

Omzet per maand. Btw.

50k maart. = 10,5k

100k april. = 21k

200k mei. = 42k

400k juni. = 84k

 

Jullie zien m vast al aankomen te betalen btw Q2: 147k.

Hoe ga ik dat geld wat elk q hoger is bij elkaar schrapen in de toekomst, terwijl de facturen uit de laatste maand nog niet betaald zijn.

De reserves beginnen op te raken, en ik begin steeds meer grote bruine beren op de weg te zien.

Ik twijfel er aan of ik nu juist zo fantastisch bezig ben, zoals iedereen en de accountant zeggen.

Mijn bedrijf heb ik echt de eerste 1,5 jaar als 'mijn kindje' gezien, maar begin er langzamerhand helaas wel genoeg van te krijgen.

 

Het bedrijf verkopen heb ik overigens ook aan gedacht; maar mijn klanten zijn klant omdat IK de drijvende veer achter dit bedrijf ben. Ik heb ze onbedoeld te afhankelijk van mijn organisatie gemaakt. Helaas.

 

Het klinkt gek, maar ik heb echt het gevoel dat ik een zenuwinzinking ga krijgen als ik 'moet' blijven groeien omdat mijn klanten dat eisen. Ook al betalen ze hier dik voor, voor mij is lol er ondertussen wel volkomen vanaf.

 

Misschien ook belangrijk om te vertellen; ik wil een nieuw bedrijf beginnen compleet andere sector, maar dit wordt óók belemmerd omdat mijn huidige bedrijf constant, elke maand, elk kwartaal een chronisch geldtekort heeft. (Zelfs mijn prive geld is nagenoeg op)

 

Ik word er echt heel moe van en kom er zelf niet meer uit omdat ik de btw betalingen voor de komende kwartalen al zie aankomen en hierdoor half ik een paniek schiet (de laatste weken)

 

Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de hulp.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, geef mij maar een stukje van die omzet dan, want je bent echt heel erg zielig :)

 

Serieus, je geeft zelf tussen de regels door al het antwoord op je eigen vraag.

Nee, dit is niet vol te houden, het is gevaarlijk, slecht voor je hart en je wilt eigenlijk al weer iets anders gaan doen. Maar ja druk, druk, druk..

 

Het is toch jouw bedrijf? Doe je wat je boekhouder je zegt of gebruik je zelf je gezond verstand?

Ik zou even helemaal terug gaan naar de basis en nadenken wat voor soort onderneming je eigenlijk wilt hebben. En dat heeft niks met groot of klein te maken maar gewoon met het vinden van jouw passie.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Echter besteed ik al mijn winst aan nieuw personeel, omdat ik geld verdien aan verhuren van mijn collega's, die voornamelijk werken vanuit mijn kantoorpand.

(Wij nemen oa afdeling over van grote bedrijven gigantische bedrijven met omzetten rond de 200 mio)

Zij vragen nu steeds meer manuren van mijn bedrijf en zijn bereid hier goed voor te betalen. Dus waarom zou ik daar nee tegen zeggen? Of mijn kleinste klanten eruit waar ik met ontzettend veel plezier voor heb gewerkt? Beide geen goede keuze denk ik.

Maargoed dat zijn een lening afsluiten of het verkopen van mijn facturen ook niet.

 

Ik heb ze onbedoeld te afhankelijk van mijn organisatie gemaakt. Helaas.

 

 

Door een financieel accountant de beslissing te laten nemen of er wel of niet een nieuwe klant bijkomt.

Stap er drie maanden uit, neem afstand en bekijk dan of je klanten ook afstand nemen of toch klant blijven. :)

 

Maak plannen voor een nieuw bedrijf en beslis of je deze onderneming wil blijven lei(ij)den of een koper er voor vinden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Echter zijn dit voor mijn bedrijf geen constructieve oplossingen. Omdat; mijn omzet Stijgt maandelijks tussen de 200 en 400%. [...] Zij vragen nu steeds meer manuren van mijn bedrijf en zijn bereid hier goed voor te betalen. Dus waarom zou ik daar nee tegen zeggen?

Omdat je de financiële middelen niet hebt misschien? Dat was toch juist het probleem? Waarom denk je dat je zelf geen hand hebt in het in de hand houden van je eigen groei als die voorzienbaar tot liquiditeitsproblemen leidt?

 

Je moet niet hier komen vragen om oplossingen om dan vervolgens ook nog letterlijk elke aangedragen opties met één veeg weer van tafel te vegen, omdat je zelf geen nee wil verkopen. Wij hebben echt wel iets beter te doen dan adviezen te geven aan iemand die daar dan vervolgens niets mee gaat doen.

 

Hoe ga ik dat geld wat elk q hoger is bij elkaar schrapen in de toekomst, terwijl de facturen uit de laatste maand nog niet betaald zijn.

- Niet (zoals je blijkbaar hebt besloten).

- Of lenen (wat je niet wil, maar wat ook maar tijdelijk een oplossing geeft).

- Of onze adviezen iets meer ter harte nemen (waarmee je misschien wat meer lucht krijgt).

 

Mijn bescheiden mening is dat je toch echt zelf je eigen onstuimige groei moeten temperen binnen de mogelijkheden die er zijn (dus per maand niet meer groeien dan de winst van (voor)vorige maand toe laat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.