• 0

Gelden alle persoonlijke transacties als prive-stortingen/-opnamen?

Veel dank aan alle mensen die dit forum tot zo'n behulpzame bron hebben gemaakt.

Ik heb een erg simpele vraag waar ik om de een of andere reden toch niet uitkom. Als beginnend ondernemer (eenmanszaak) heb ik erg weinig omzet (<1000 Euro) en (nog) geen aparte zakelijke rekening genomen.

De balans op mijn persoonlijke rekening op 1 januari geldt als ik het goed begrepen heb dan als mijn ondernemingsvermogen begin boekjaar. Maar gelden dan ook alle transacties op mijn rekening voor niet-zakelijke doeleinden (wat in mijn geval dus het overovergrote deel van de transacties is) als prive-stortingen/prive-opnamen? Wat tot de situatie zou leiden dat er bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) 50.000 Euro aan prive-stortingen zijn en 49.000 aan prive-opnamen.

Begrijp ik dit goed?

Alvast hartelijk dank.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat jij allemaal doet op/met je privérekening is (uiteraard) niet van belang voor de administratie van je onderneming. Behalve als je zakelijke transacties via de bewuste (privé)rekening laat lopen dan.

Dus: noch een storting, noch een opname voor de jaarstukken (wanneer het om privézaken gaat)...

• 0

Dank voor je antwoord, en wellicht dat ik je niet goed begrepen heb.

Je schrijft: "Behalve als je zakelijke transacties via de bewuste (privé)rekening laat lopen dan."

Daar zit het 'm nu net in daar ik nog geen aparte zakelijke rekening gebruikte. Er zijn dus een miniem aantal zakelijke transacties temidden van talloze niet-zakelijke transacties gedaan op de persoonlijke rekening (die ik dus als enige rekening voor zakelijke transacties gebruikte).

In dat geval, dien ik alle niet-zakelijke transacties als prive-onttrekkingen/-stortingen te behandelen?

• 0

Ik zou het andersom benaderen en alle zakelijke transacties op die privé-rekening als zakelijk boeken. Privé transacties op een privé-rekening horen niet in je zakelijke boekhouding thuis. Met een aparte zakelijke rekening maak je het natuurlijk nog iets makkelijker...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar