• 0

Handelsnaam en domeinnaam reeds geregistreerd maar niet in gebruik.

Heb ik na lang brainstormen eindelijk een leuke handelsnaam bedacht, blijkt die al geregistreerd bij de KvK. Ook het domein is geregistreerd. Echter, de handelsnaam is niet in gebruik en levert nauwelijks relevante hits op. En de domein bestaat weliswaar maar is niet actief.

 

Bijzonder detail: de handelsnaam en domeinnaam die ik in gedachten heb wordt iets anders geschreven maar wel hetzelfde uitgesproken. Het scheelt echter maar één letter.

 

De domein (met mijn schrijfwijze) heb ik recentelijk geregistreerd en actief met een standaard Wordpress template maar ik twijfel of ik er verstandig aan doe om deze ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. Bij de KvK heb ik er nog niets mee gedaan.

 

Het 'moederbedrijf' achter deze bestaande domeinnaam en handelsnaam zit in mijn regio en in mijn branche (niet 100% hetzelfde maar wel aanverwant) en werken vanuit een andere handelsnaam en domeinnaam. Ik vrees dat als ik vraag of ik de domein en handelsnaam kan overnemen het flink geld zou kunnen gaan kosten omdat ik slapende honden heb wakker gemaakt... Of ik contact moet opnemen?

 

Iemand een advies hoe dit op te pakken? Verder zoeken naar een andere handelsnaam beschouw ik als de laatste optie. Dat kan altijd nog. Toch?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Sirrom,

 

Wat een ontzettende tegenvaller dat jouw handelsnaam al voorkomt in het Handelsregister!

 

Er zijn een aantal regels waar een handelsnaam aan moet voldoen;

- Wek geen verkeerde indruk

- Gebruik geen merknamen van anderen

- Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen

Juist over het voorkomen van verwarring met bestaande handelsnamen zijn geen harde regels te geven. Het belangrijkste is de gelijkenis in de naam. Maar ook de activiteiten en de regio waar het desbetreffende bedrijf onderneemt. Zoals je aangeeft in je vraag zijn alle drie deze regels van toepassing op jouw situatie.

 

Vanuit je bedrijfsidee, je marketingplan en de verkoop van je producten of diensten wil je onderscheidend zijn, opvallen bij je potentiele klanten, verschillen van je concurrenten.

Kies je voor een handelsnaam die al bekend is deze markt, maak je het jezelf onnodig moeilijk.

 

Ik begrijp dat het heel moeilijk is om afstand te doen van deze naam. Het zit waarschijnlijk al in je systeem, past bij jou en je bedrijfsvoering.

Je kunt altijd contact opnemen met de onderneming die deze handelsnaam heeft geregistreerd om te kijken of zij afstand willen doen. De kans van de slapende honden wakker maken is altijd aanwezig maar dit is nog altijd beter dan in een later stadium een conflict krijgen met alle gevolgen van dien.

Een rechtszaak, het alsnog moeten veranderen van je handelsnaam en de daarbij horende administratie en niet te vergeten het opbouwen van een nieuwe naamsbekendheid.

 

Het is nog wel goed om te weten dat uit jurisprudentie blijkt, dat niet de registratie van een handelsnaam in het Handelsregister en het hebben van een domeinnaam “recht” geeft op deze naam. Als een rechter een uitspraak zou moeten doen, wordt voornamelijk gekeken naar het gebruik van een handelsnaam. Advertenties, offertes en facturen met deze handelsnaam bouwen een recht op.

 

Maar zoals ook Jeroen Bakker in zijn reactie aangeeft, wil ik je meegeven een naam te kiezen die nieuw is in jouw branche en jou onderscheidend maakt!

 

Veel succes met je keuze!

Willeke Schalk

 

[modedit] contactgegevens verwijderd uit dit bericht, zie hiervoor het profiel [/modedit]

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.