• 0

verblijfskosten en werkkostenregeling

Taaie kost de kosten voor verblijfskosten: diner en lunchkosten.

Per 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) voor alle werkgevers verplicht. Onduidelijk is het voor mij wat dit nu betekent voor een éénmanszaak/VOF.

 

Bij de werkkostenregeling gaat het om loon.

Nu was het altijd al ingewikkeld bij de aangifte IB.

Hoe was/is het:

Zakelijke kosten

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.

Echter:

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.500 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken.

 

Hoe wordt het?

Onder de werkkostenregeling mag u maximaal 1,2% van uw totale fiscale loon, de 'vrije ruimte', besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor uw werknemers.

Als zelfstandig (natuurlijk) bedrijf ken ik geen (fiscaal) loon.

 

Belastingdienst schrijft daarover:

De werkkostenregeling kent gerichte vrijstellingen voor vergoedingen en verstrekkingen. O.a.:

- kosten van tijdelijk verblijf voor de dienstbetrekking, zoals overnachtingen tijdens dienstreizen en maaltijden

- maaltijden bij overwerk, koopavonden, dienstreizen en dergelijke

 

Als ik het goed interpreteer zijn de diner en lunchkosten (en andere verblijfskosten) per 1 januari 2015 volledig aftrekbaar en is er geen sprake meer van een drempel van € 4.400,00? (of misschien toch en straks ook nog meer. De staatssecretaris wijzigt wel vaker de tarieven tijdens de 'wedstrijd' in het voordeel van de fiscus).

 

Kom overigens in het overzicht: kosten voor genotmiddelen en representatie niet meer tegen. Die vielen in de oude regeling ook de 73,5%-regeling.

 

 

-De WKR is ingegaan in 2013. betekent dit dat de reis- en verblijfskosten ook bij de aangiften van 2013 en 2014 volledig afgetrokken mogen worden?

De 'helpfunctie' van de belastingen doet vermoeden van niet. Die heeft het nog steeds over een drempel van € 4.400, of 73,5%.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441

Je hebt als ondernemer in een eenmanszaak (en zonder personeel) niets met de werkkostenregeling te maken of met gerichte vrijstellingen.

 

Er is niets veranderd in de regels van verblijfskosten voor ondernemers criterium van zakelijkheid bestaat nog steeds voor alle kosten en ook nog steeds is de 73,5% of drempel van 4500 (voor 2015) van toepassing zie link: Aftrek van kosten

 

Ook in 2013 en 2014 gold bovenstaand tabelletje dus je moet je daarop baseren en niet op de wkr als je met je eigen aangifte aan de slag bent.

 

Veel regels van aftrekbaarheid waar een privecomponent in zit liggen / lagen tegen de oude werknemersregels aan omdat in het oude systeem voor elk postje een eigen regel was.

Voor ondernemers geld altijd het breder uitlegbare principe van zakelijkheid, als het maar zakelijk is mag je de kosten aftrekken, maar soms moet er toch rekening gehouden worden met een prive component en vaak word/werd er dan naar de werknemersregels gekeken om een wat scherper referentiekader te krijgen wat je als ondernemer kunt aftrekken.

In de praktijk ontstaan er regelmatig discussies met de inspecteur over afgetrokken kosten en om het risico op discussie of correcties te verkleinen doe je er als ondernemer verstandig aan om niet altijd 100% van de kosten af te trekken en dus te kijken naar wat voor werknemers mag worden vergoed.

 

Kortom de regels zijn vaak niet 1 op 1 van toepassing maar het is wel handig om als ondernemer te kijken welke vergoeding in elk geval acceptabel word gevonden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel, bedankt voor je snelle reactie.

 

Begrijp ik nu dat een ondernemer met een eenmanszaak 'gediscrimineerd' wordt? Bij een werknemer zijn verblijfskosten in de nieuwe regeling 100% onbelast.

Dit geldt ook voor DGA's.

Bij een ondernemer als natuurlijk persoon/VOF kan dit niet omdat daar de kosten in de aangifte inkomstenbelasting tlv de winst worden gebracht. Daarmee wordt de ondernemer voor 26,5% belast voor de kosten.

Als diezelfde ondernemer personeel in dienst heeft, is het deel van de verblijfskosten die hij vergoed aan het personeel weer onbelast. (overige bedrijfskosten: reis- en verblijfkosten en representatiekosten, zoals kosten voor dienstreizen en verblijfkosten tijdens die reizen).

Oftewel samen met je medewerker maak je een reis naar het buitenland. Gebruikt daar beiden een diner en lunch. Je medewerker vergoed je deze kosten en zijn in de aangifte van de IB van de werkgever onbelast.

De kosten voor de werkgever voor de lunch en diner worden voor 26,5% belast?

 

Waarschijnlijk begrijp ik het niet, of er klopt iets niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Je begrijpt het prima, je schrijft het alleen wat cryptisch op.

Maar inderdaad, voor ondernemers (eenmanszaak of VOF) gelden andere regels dan voor werknemers.

 

Overigens, met betrekking tot de dga, in de vennootschapsbelasting geld een vergelijkbare regel voor eten/drinken/vermaak. Ik weet niet uit mijn hoofd of het hier ook een 26,5%-bijtelling is, maar die kosten zijn in elk geval niet volledig aftrekbaar voor de BV.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441

meh, discriminatie is zo'n groot woord, ondernemers zijn geen werknemers dus waarom zou je ze exact gelijk moeten behandelen? en ja, je kunt nu eenmaal niet overal bevoordeeld worden.

 

Ik denk dat de gedachte ang bij de "achtersteliing" is dat een werkgever zijn werknemers niet zomaar op snoepreisjes zal sturen met gering zakelijk doel, terwijl als het gaat om zijn eigen (zakelijke) reizen er regelmatig wel een "snoepgehalte" in zit. Ga hier maar eens op het forum zoeken ik heb ze dit jaar nog niet gezien, maar ze komen er weer aan hoor de vragen "ik ga in augustus een maand naar thailand en neem mijn laptop mee en beantwoord gewoon mijn mail, kan ik nu mijn vakantie als zakenreis boeken". Nou ja hier ligt het antwoord erg voor de hand, maar wat als je ook 2 vakbeurzen bezoekt, 1 in week 1 en 1 in week 4 en er gaan maar 2x per week vluchten naar die bestemming(en)?

Maar wat ik ook zie is dat ondernemers naar vakbeurzen in Barcelona, Parijs en Berlijn gaan en opvallend vaak op donderdag of vrijdag afreizen en pas zondagavond of maandagochtend terugkomen. Allemaal niet erg maar er zit in beide voorbeelden overduidelijk prive voordelen en

 

Zonder deze 26,5% regeling moet (moest) bij elke reis bepaald worden wat het privecomponent was en de belastingdienst bij een controle van elke reis gaan beoordelen of dit wel juist is vastgesteld. Dat is niet controleerbaar en feitelijk meer discriminerend tussen ondernemers die wel en niet worden gecontroleerd. Dus is gekozen voor een forfaitaire aftrek van 26,5% en er is zelfs een max bedrag afgesproken om te voorkomen dat ondernemers die echt veel moeten reizen oneindig belast worden met een forfaitair privégebruik terwijl dat effect van privevoordeel echt wel is uitgewerkt op enig moment, daarom heb je dus de keuze wat voor een specifieke situatie het beste is.

 

Verder nog ook maar eens aangeven.. je mag gewoon 100% van de kosten op voeren als bedrijfskosten, alleen voor de inkomstenbelasting moet je 26,5% corrigeren als privégebruik op je winst en daar betaal je belasting op. Het is dus niet zo dat je 26,5% prive moet betalen.

 

stel dat je 3000 euro verblijfskosten hebt geboekt, dan moet je dus 795 optellen bij je winst hierover betaal je bij 42% dan 334 euro belasting. Als je dus 3000 als kosten hebt geboekt is je effectief prive aandeel maar iets meer dan 11% dus het valt netto allemaal wel mee denk ik

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk heel simpel; als jij kosten voor verblijf en evt eten "moet" maken voor je bedrijfsvoering mag je die kosten gewoon aftrekken.

 

Ik heb het dan niet over de weekendjes Parijs in "Hotel extra romantique" of over zakendiners met 2 kinderpizza's.

 

Ik heb weken dat ik van hotel naar hotel "moet" en dat zijn gewoon bedrijfskosten. Begin nu ook niet meteen die minibar leeg te trekken en 18+ betaald op je kamer te kijken maar gebruik die tijd voor overleg met je belastinginspecteur.

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.