• 0

Vreemde en lastige situatie Familiebedrijf,overnemen of concurreren?

Mijn vader heeft een bedrijf in de ijsverkoop. Nooit heb ik mij echt bemoeid met de zaak, tot de laatste 3 a 4 jaar. Met bemoeien bedoel ik meer er interesse in tonen.

 

Mijn vader heeft vele goede jaren gehad, echt gouden tijden meegemaakt. Sinds halverwege jaren '90 ging de verkoop langzaam achteruit. Van goud naar nog altijd goed laten we maar zeggen. In de jaren 2000 werd het van goed naar redelijk en uiteindelijk is de omzet toch steeds dalende. Reden is vooral dat iedereen tegenwoordig zijn geluk zoekt in de ijsbranche. Waar je vroeger in je eentje op een braderie stond mag je nu blij zijn als er op maar 5 punten ijs verkocht wordt. Verder heeft mijn vader nooit iets aan zijn concept heeft veranderd en is alles gedateerd.

 

Het bedrijf op deze manier overnemen zag ik niet echt zitten. Maar, als hij er mee ging stoppen (de laatste 5 jaar roept hij jaarlijks dat het zijn laatste is) mocht ik alles overnemen. Er stonden ook ijskarren waar hij niks mee deed, kon ze zo pakken zei hij.

 

Enfin, dat braderie gebeuren was niet echt wat voor mij. Dan maar de ijskarren verhuren via een site dacht ik. Ik heb een site laten maken en terwijl ik gewoon met mijn vaste baan aan het werk was merkte mijn vader dat er toch wel een aantal opdrachten binnen kwamen. Niet via hem, want hij heeft nog nooit één letter op een toetsenbord getypt. Mijn broer bekeek wat er binnen kwam.

 

Leuk dacht ik, als hij er mee stopt ga ik me nog meer inzetten en daar mee verder. Ik ging de site dus nog beter in orde maken en me er meer in verdiepen, het was tenslotte 4 jaar terug zijn laatste jaar en het zou niet lang duren voor ik er echt mee aan de slag kon. Heb ook zelfs de helft meebetaald aan de kosten.

 

Situatie nu, de site loopt (dankzij mij) zeer goed en de opdrachten zijn een leuke extra omzet bron geworden. Dusdanig dat mijn vader elk jaar toch weer door gaat. Tja, het is nu eenmaal zo makkelijk en hij wil nu "terugschakelen" met de gewone verkoop. Dit betekend voor mij, dat ik er geen cent aan kan verdienen. Ik kan soms een ijskar wegbrengen in loondienst voor 10 euro per uur. Dat is mijn waardering.

 

Er komt nog meer bij kijken, ik heb ook nog een broer die inwonend is bij mijn vader met een WAO uitkering. Hij was vroeger zeer fanatiek in het ijsgebeuren, maar is door psychische oorzaken niet geschikt zich zelfstandig te redden. Wel bemoeid hij zich sinds ik mij in het bedrijf probeer te rooien steeds meer met mijn website. Hij is extreem jaloers en narcistisch en weet mijn vader ook makkelijk te manipuleren. Dit lukt hem uitstekend, hij beantwoord de e-mails die op de site komen (vaak vol tenenkrommende spelfouten) en bepaald min of meer wat er gebeurd. Voor mijn ideeën is er geen plaats.

 

Nu heb ik een ander ijs product op de site toegevoegd en mijn eigen kar. Ik weet dat dit lang niet zo goed gaat lopen als het echte schepijs en zijn karren, maar heb zo in elk geval iets. Ik ga hier ook mijn eigen site naast beginnen en probeer zo langzaam op deze manier toch in het vak te belanden. Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Wachten tot je ooit wel de touwtjes in handen krijgt? Mijn vader is 65, maar is bij mij zo door de mand gevallen door zijn hebzucht en narcistische trekjes dat ik meteen weet van wie mijn broer het heeft.

 

Omdat ik inkomsten ga krijgen kan ik bij mijn vader in de VOF, zitten hier nog haken en ogen aan gezien deze verstandhoudingen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Koop u een paar gopro's en start een reality reeks via youtube?

 

Nee, sorry slecht grapje.

 

Als je de lieve wil bewaren dan zou ik me ver af houden van alles wat met ijs te maken heeft.

 

Onderneem in een andere branche, je hebt er duidelijk talent voor.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik zakelijk en privé juist zoveel mogelijk scheiden.

 

Ben het eens met Mathias, je hebt blijkbaar andere (commerciële) en (web)talenten.

Ga met die talenten verder aan de slag, maar los van je familie.

 

Als je echt met je eigen 'ijsconcept' aan de slag wilt en je wilt gebruik maken van de faciliteiten die er al aanwezig zijn. Zou je eventueel nog een zakelijke deal kunnen sluiten om materiaal over te nemen of (voorlopig) te huren. Maar dan komt zakelijk en privé toch weer heel dicht bij elkaar.

 

Succes en veel wijsheid!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verder heeft mijn vader nooit iets aan zijn concept heeft veranderd en is alles gedateerd.

Jij zou de geschiedenis van het bedrijf Mars eens moeten lezen.

 

Beschouw het werk voor je vader tot dusver als een afgeschreven gift en begin voor jezelf. Huur desnoods faciliteiten, koop spullen in, maar laat je niet vastpinnen in een familiebedrijf waar je wel de lasten maar niet de lusten krijgt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Naah. Alle indicaties van een vervelende vader-zoon competitie. Vader wil overdragen, maar kan niet loslaten. Zoon wil voortzetten, maar durft zich niet te verzetten tegen autoriteit. Broers zetten zich bovendien tegen elkaar af: Abel en Kain. Good-son, bad-son scenario. Aanloop naar drama.

 

Dan is afstand beter. Vogeltje vliegt uit. Zoon staat op eigen benen. Krijg je zelfvertrouwen van. En kun je op gelijkwaardige basis opnieuw een relatie opbouwen. Familie-relatie en wellicht ook werk-relatie later.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

oh wat dat betreft eens hoor, maar ik zou de mogelijkheden om bijvoorbeeld een deel van het bedrijf over te nemen/zelf uit te gaan baten niet bij voorbaat al uitsluiten.

Dat is het Mars-verhaal. Vader verkocht chocoladerepen in de VS maar gaf zoonlief geen ruimte in familiebedrijf. Die emigreerde naar Europa (eerst Engeland, later Veghel) en zette een vergelijkbaar bedrijf op. Met chocoladerepen, en later rijst en hondenvoer. Mars II werd zo groot dat het Mars I kon overnemen.

 

Zelfde verhaal met Bosal, alleen doen die in uitlaten. Zoonlief kwam vanuit Zuid-Afrika terug naar Europa, om in Belgie te belanden.

 

Kun je op kleine schaal kopiëren. Zonder ruzie te maken. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe is dit verder verlopen?

 

We zijn nu een maand verder, het is erg druk maar ik heb mij er niet meer mee bemoeid. Ik kon het ook niet meer opbrengen om alles te slikken en me op uurloon in te zetten en mij aan de gedateerde manier van werken aan te passen en ipv dank voor de inzet het tegenovergestelde krijgen, ik juist "blij" moet zijn dat ik wat bij kan verdienen op deze manier. Ja, ze zijn een meester in het wat krom is recht praten.

Mijn broer is nog vol op bezig met manipuleren en heeft zo goed als de touwtjes in handen nu. Hij bepaald min of meer wat er moet gebeuren, speelt eigenlijk het ondernemer spelletje met het geld en de middelen van mijn vader. De inkomsten krijgt hij dan niet door zijn WAO uitkering, maar het gaat hem meer om de macht en het dwarsbomen van mij.

 

Ik zie geen toekomst meer om het verhuur van de ijskarren ooit zelf te kunnen/mogen beheren bij dit bedrijf, hoe krom het ook is omdat ik dit zelf heb opgezet via de website. Ik krijg deze zomer nog een belangrijke uitspraak over een standplaats vergunning in het centrum van onze stad. Mocht dit doorgang krijgen, ga ik dit voort zetten en kan ik zelf mijn eigen site beginnen voor het verhuren van de ijskarren.

Link naar reactie
  • 1

Robert,

 

Ik vind het echt vervelend voor je dat het zo loopt.

 

Hoewel ik snap dat dit je raakt in je eergevoel vraag ik me wel af of je nu juist in dezelfde branche als je vader en broer voor jezelf moet beginnen. Voor je het weet ga je er een wedstrijd van maken met je familie.

Daardoor ga je misschien niet altijd de beste zakelijke beslissingen nemen. Je hebt zo te zien ondernemers capaciteiten genoeg. Die kun je ook inzetten in een heel andere branche.

 

Ik heb geleerd om me niet op andere mensen te richten maar alleen naar mezelf te kijken.

Probeer elke dag een klein beetje betere versie van jezelf te zijn en het komt helemaal goed.

 

Heel veel succes met alles.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.