• 0

Exclusiviteit bij ZZP klus

Ik start vandaag met een nieuwe freelance klus, ik kreeg vrijdagmiddag het contract met de algemene voorwaarden van de bemiddelaar in mijn mail, er staat dit stukje in:

 

Freelancer is via XXX in contact gebracht met (potentiële) opdrachtgevers. Freelancer zal gedurende 1 jaar na eerste kennismaking met een (potentiële) opdrachtgever, dan wel na afloop van een opdracht via XXX geen verbintenissen aangaan met (potentiële) opdrachtgevers of derden waarmee freelancer in het kader van deze overeenkomst in contact is geweest, noch zal hij daarover onderhandelingen voeren, ongeacht of dat rechtstreeks of indirect geschiedt en of dit geschiedt voor eigen rekening of voor rekening van derden. Freelancer is van rechtswege in gebreke door niet-nakoming van bovenstaande alinea dan wel van de clausule met betrekking tot vertrouwelijkheid, zonder dat sommatie of enige andere formaliteit nodig zal zijn en zonder dat schade behoeft te worden aangetoond. Freelancer zal per overtreding een direct opeisbare boete verschuldigd zijn van € 20.000,-- alsmede een boete van € 2000,-- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt , onverminderd het recht van XXX op volledige schadevergoeding

 

Wat vinden jullie hiervan? Het gaat in principe om een project van een paar maanden, en met name het stukje over 'of derden' gaat me te ver; als ik in uitvoering bij eindklant iemand ontmoet, misschien een van hun klanten, en die zouden met me willen werken dan moet ik dat via XXX laten regelen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
en met name het stukje over 'of derden' gaat me te ver;

of wat dacht je van "(potentiële)"?. Erg vaag. Krijg jij straks een lijstje met namen van prospects en/of bestaande klanten van bemiddelaar waarvoor jij nu géén opdracht gaat doen maar mogelijk in de verre toekomst wel; zijn dat vervolgens dan allemaal niet te benaderen "potentiële" opdrachtgevers?

 

Een echt relatiebeding hoort te gelden voor concrete opdrachtgevers, niet meer en niet minder.

 

Wat vinden jullie hiervan?

Kleuterklas bepaling.

 

Ik start vandaag met een nieuwe freelance klus, ik kreeg vrijdagmiddag het contract met de algemene voorwaarden van de bemiddelaar in mijn mail, er staat dit stukje in:

Hoezo, had je al je akkoord gegeven dan? Normaliter stel je eerst de vreemde bepalingen ter discussie, en start je dan pas - na akkoord - de opdracht.

Achteraf - na aanvang opdracht - pas gaan zeuren over onredelijke voorwaarden heeft vrij weinig zin immers

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg een keer bijna hetzelfde voorgelegd. Dat "derden" heb ik eruit laten halen, want je weet helemaal niet wie dat kan zijn. Dan zou je de rest van de duur van de overeenkomst bij iedere nieuwe klant moeten checken of dat toevallig zo'n "derde" is.

 

Boetebedragen vind ik ook niet ok. Dan staat erbij dat de boete automatisch verschuldigd is. Als ze een claim willen maken prima, maar dan moet dat via de rechter.

 

Ik zeg voortaan ook bij een nieuwe opdracht "na aanvang van de opdracht teken ik geen contracten". Dat versterkt je onderhandelingspositie aanzienlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij werken ook met contracten met freelancers, maar dit slaat inderdaad nergens op.

Ik heb een concurrentie beding van 1 maand en die geldt alleen voor de opdrachtgever van die klus. Tenzij de freelancer al eerder namans zichzelf of iemand anders voor deze opdrachtgever heeft gewerkt.

Het is bijons vooral om te voorkomen dat ze tijdens een klus kaartjes gaan uitwisselen.

 

Tussen de bedrijven, is het wel heel normaal dat de contactgegevens van freelancers worden uitgewisseld, dit omdat er eigenlijk geen goede datbase is van freelancers.

Link naar reactie
  • 0

Tussen de bedrijven, is het wel heel normaal dat de contactgegevens van freelancers worden uitgewisseld, dit omdat er eigenlijk geen goede datbase is van freelancers.

 

Hoe bedoel je dat? Een landelijke database of specifiek van alle freelancers waarmee een organisatie werkt.

 

Een voorbeeldje van een 'zzpregister'

ZZP register woerden

 

 

Nee meer een database waarbij alle theater- en podiatechnici, zich kunnen aanbieden.

Er is op dit moment ook geen vraag naar zo'n database, want het huidige systeem werkt heel goed. Want op deze manier worden niet alleen de contactgegevens doorgespeeld, maar wordt er ook duidelijk aangegeven wie wat kan. Zodat je niet een beginner op een groot concert neerzet.

Link naar reactie
  • 0

en met name het stukje over 'of derden' gaat me te ver;

of wat dacht je van "(potentiële)"?. Erg vaag. Krijg jij straks een lijstje met namen van prospects en/of bestaande klanten van bemiddelaar waarvoor jij nu géén opdracht gaat doen maar mogelijk in de verre toekomst wel; zijn dat vervolgens dan allemaal niet te benaderen "potentiële" opdrachtgevers?

 

Ja, en sterker nog, als ik hiermee akkoord zou zijn gegaan dan zit ik tot in lengte van dagen aan deze bemiddelaar vast. Ik werk fulltime aan deze klus, de kans dat ik een vervolgklus vanuit mijn werkzaamheden en contacten genereer is best aanzienlijk, dat zou dan weer via deze bemiddelaar moeten lopen, met deze bepalingen etc.. Ik kan iemand tijdens een lunch een handje geven, dat zou dan meteen een 'derde' zijn.

 

 

Ik start vandaag met een nieuwe freelance klus, ik kreeg vrijdagmiddag het contract met de algemene voorwaarden van de bemiddelaar in mijn mail, er staat dit stukje in:

Hoezo, had je al je akkoord gegeven dan? Normaliter stel je eerst de vreemde bepalingen ter discussie, en start je dan pas - na akkoord - de opdracht.

Achteraf - na aanvang opdracht - pas gaan zeuren over onredelijke voorwaarden heeft vrij weinig zin immers

 

 

Ik heb dit vrijdag einde kantoordag ontvangen, te laat om op te reageren, en ik heb nergens akkoord op gegeven, behalve op het uurtarief. Meteen vanochtend beginnen dus geen tijd voor overleg, ik heb het wel besproken met de HR mevrouw van het bedrijf waar ik werkzaam ben, die overigens de alg. voorwaarden van de bemiddelaar ook, in zijn compleetheid, onacceptabel vond.

 

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren als ik weiger deze alg. voorwaarden te tekenen. Morgen maar eens kijken of ze te bereiken zijn, vandaag bij klant kon ik niet bellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nouja, morgenochtend meteen maar aangeven dat algemene voorwaarden voor aanvang gegeven moeten worden en dat je ze nu niet meer accepteerd.

 

edit: wacht even ik lees het verkeerd, je hebt de voorwaarden vrijdag gekregen en bent maandaggewoon aan het werk gegaan. Ik ben geen jurist, maar volgens mij heb je dan al aangegeven dat je ermee akkoord gaat.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, morgenochtend meteen maar aangeven dat algemene voorwaarden voor aanvang gegeven moeten worden en dat je ze nu niet meer accepteerd.

 

edit: wacht even ik lees het verkeerd, je hebt de voorwaarden vrijdag gekregen en bent maandaggewoon aan het werk gegaan. Ik ben geen jurist, maar volgens mij heb je dan al aangegeven dat je ermee akkoord gaat.

 

Dat meen je niet, dat lijkt me echt niet kunnen, ik heb niets getekend of wat dan ook. Bovendien gaat de (hun) klant er ook niet mee akkoord. Sterker nog, de HR dame zei me vandaag dat ze me liever direct zou hebben ingehuurd. Dat hoeft nou ook weer niet, de bemiddelaar mag best verdienen, maar me niet aan zo'n teugel leggen, het lijkt me erg stug dat dit juridisch overeind blijft.

Link naar reactie
  • 0

Normaal werkt het wel zo, als ik iets van jou koop en je levert bij de algemene voorwaarden, waarop ik niet reageer, dan mag jij er toch ook van uit gaan dat ik er mee akkoord ga?

Waarom heb je vandaag nog niet tegen de tegenpartij gezegd dat je er mee akkoord gaat, liefst voor aanvang van de klus?

 

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen tegen de tegenpartij dat ze niet optijd de algemene voorwaarden hebben gegeven en dat je er daarom vanuit bent gegaan dat de huidige overeenkomst nog staat, dus degene zonder de algemene voorwaarden.

 

Maar nogmaals ik ben geen jurist, het is meer hoe ik het zie. Wellicht dat er juristen hier zijn die meer uitsluitsel kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Bemiddelaars.. Je kan niet met ze, maar helaas ook niet altijd zonder ze.

Ik vind het zelf erg jammer dat er geen 'pure' bemiddelaars zijn. Het is niet erg om een flinke hap van de opdracht aan een bemiddelaar te geven, zolang ik maar mijn uurtarief krijg. Wat de bemiddelaar daar 'bovenop zet' maakt me niet zo veel uit. Maar die aanvullende sneaky voorwaarden zoals jouw verhaal geeft bemiddelaars een slechte naam.

 

Wat ik vaak hoor is "dit zijn standaard teksten, in de praktijk gaan we je echt niet aanklagen of zo".

Dat klopt ook, aanklagen is een groot woord.

Waar de meeste bemiddelaars op uit zijn is een soort van 'afkoopsom'. Dus mocht je een leuke vervolgklus scoren die zijdelings via deze klus tot stand kwam zul je een stukje daarvan naar de bemiddelaar moeten overmaken. Leuk is anders maar ik kan er mee leven. Werk is werk.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

In een vergelijkbaar geval heb ik de teksten van de 'algemene voorwaarden' van mijn opdrachtgever handmatig aangepast op zo'n manier dat ze een stuk redelijker waren en die versie getekend terug gestuurd. Mijn versie is hun archief ingegaan.

 

Je krijgt doorgaans maar één document dat jij moet tekenen, wat al suggereert dat de 'overeenkomst' nogal eenzijdig is. De opdrachtgever (het bemiddelingsbureau) geeft je niet een kopie met hun handtekening.

 

Mijn redenering was: als ze ooit een beroep doen op die voorwaarden, moeten ze een versie tevoorschijn halen met mijn aanpassingen. Die ze dus blijkbaar nooit serieus bekeken hebben.

 

In dit geval (nu de vraagsteller al bij de klant zit) zou ik het bureau melden dat hun voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Dan moeten zij kiezen: de opdrachtnemer op non-actief zetten of opnieuw onderhandelen. Wie als zelfstandige (zonder personeel) opereert, moet ook zelfstandig stelling durven nemen.

 

Sterkte!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

edit: wacht even ik lees het verkeerd, je hebt de voorwaarden vrijdag gekregen en bent maandaggewoon aan het werk gegaan. Ik ben geen jurist, maar volgens mij heb je dan al aangegeven dat je ermee akkoord gaat.

 

Dat meen je niet, dat lijkt me echt niet kunnen, ik heb niets getekend of wat dan ook. Bovendien gaat de (hun) klant er ook niet mee akkoord. Sterker nog, de HR dame zei me vandaag dat ze me liever direct zou hebben ingehuurd. Dat hoeft nou ook weer niet, de bemiddelaar mag best verdienen, maar me niet aan zo'n teugel leggen, het lijkt me erg stug dat dit juridisch overeind blijft.

 

Met algemene voorwaarden hoef je je niet eens te verklaren, het is voldoende dat ze je als onderdeel van een overeenkomst ter hand zijn gesteld en dan gelden ze.

 

De interessante vraag nu is dus of er een overeenkomst is. Nee, want je hebt niets getekend? Of ja, want je bent al aan het werk gegaan?

 

Maar ja, dat is juridische haarkloverij waar die tussenpersoon mogelijk ook geen verstand van heeft, dus kun je best nog de onderhandeling ingaan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ben voor je gaan zoeken en kwam in mijn laatste bemiddelaars-contract dit tegen (vooral de laatste zin):

The Freelancer will not accept additional or future freelance and/or part time work, temporary or permanent work from the Client directly or indirectly (via another employment business) for a period of 12 months, unless the Client first contacts to make prior arrangements in accordance with the terms of business that exist between and the Client. The Freelancer acknowledges that will be entitled to charge the Client a fee (“the Transfer Fee”) or to agree to an extension of the Assignment in accordance with the terms of business that govern the arrangements between and the Client. Additionally, and again in accordance with the terms of business that govern the arrangements between and the Client, will be entitled to charge a fee to the Client if the Client introduces the Freelancer to a third party who subsequently engages the Freelancer.

 

Het opvallende is dat in mijn contract juist de Client moet betalen als jij geïntroduceerd wordt bij een 'derde', wat mij ook meer logisch lijkt.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

In een vergelijkbaar geval heb ik de teksten van de 'algemene voorwaarden' van mijn opdrachtgever handmatig aangepast op zo'n manier dat ze een stuk redelijker waren en die versie getekend terug gestuurd. Mijn versie is hun archief ingegaan.

Haha, dat is een creatieve oplossing. Denk idd dat geen enkele administratieve medewerker van het bemiddelingsbureau de getekende versie woord voor woord gaat doorlezen. Of deze wisseltruc juridisch mag weet ik niet, maar het zal wel voor hilariteit zorgen in de rechtszaal.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Daarbij blijf ik me verbazen dat je maandagochtend even over half negen wél op Higherlevel kunt posten, maar dat je je kennelijk ook geremd voelt om tussen vrijdagmiddag en gisteren of nu (?) gewoon te bellen of mailen met de intermediair.

 

Hoezo geen tijd bij de klant? Heb je inmiddels contact gehad? Zij weten toch immers ook dat het een klus met snelle aanvang is?

 

Kennelijk ben je daar voor te porren geweest en nu verstrijkt de tijd in jouw nadeel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

Sterker nog, de HR dame zei me vandaag dat ze me liever direct zou hebben ingehuurd. Dat hoeft nou ook weer niet, de bemiddelaar mag best verdienen, maar me niet aan zo'n teugel leggen, het lijkt me erg stug dat dit juridisch overeind blijft.

 

De bedrieger bedrogen,

Wie een kuil graaft voor een ander,

Wie kaatst kan de bal terugverwachten.

 

Ik zou het wel weten. ;D

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.